Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kg-pris för lammkött?  (läst 36147 gånger)

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
Kg-pris för lammkött?
« skrivet: 01 sep-10 kl 00:11 »
Vi har ett par lamm utöver vad vi kommer att göra åt själva i år. Vad tycker ni är rimligt pris på styckat respektive grovstyckat?

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-10 kl 09:11 »
Jag tar 65kg ostyckat,dvs helt lamm.Styckat&packeterat 78kr/kg

mvh/lennart

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-10 kl 12:11 »
Tack för svar! Tycker fler detta är rimligt?

anne-lie50

  • Gäst
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #3 skrivet: 01 sep-10 kl 12:14 »
Absolut!

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #4 skrivet: 01 sep-10 kl 15:39 »
Jag tar 70:-/kg (finstyckat i låda) halvt el. helt, kanske i underkant men vill vara säker på att få allt sålt, kunderna står dock i kö. Skinnen tar jag minst 1500:-  för så där får jag ju några kronor extra.
Halland è bäst

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #5 skrivet: 01 sep-10 kl 16:46 »
Tack för era svar!

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #6 skrivet: 01 sep-10 kl 17:43 »
Tycker att ni är lite för billiga.... Vi tar 90 kr/kg för våra lammlådor med helt lamm (styckat). Inga problem att få kunder, vi slaktar ett fyrtiotal lamm under hösten och har nog bara fyra obokade.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #7 skrivet: 01 sep-10 kl 19:22 »
Vi tog 85 kr/kg, och då hade vi sänkt det ganska rejält eftersom det blev små bitar med mycket ben, inga stora fina köttstycken direkt (gutefår).
Nästa år när vi har bättre djur ska vi ta betydligt mer!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #8 skrivet: 10 sep-10 kl 08:47 »
Vi tar 105 kr/kg för styckat i låda och 95 kr/kg på helkropp. Har alla lamm (70) bokade på de priserna.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #9 skrivet: 11 sep-10 kl 11:54 »
Är dessa priser inkl moms? Är det slakt på godkänt slakteri och återtag eller hemslakt? Svårt att bilda sig nån uppfattning om ni jämför äpplen o päron.

Grendela

  • Inlägg: 266
    • Småland
    • Skälshult gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #10 skrivet: 11 sep-10 kl 15:03 »
Vårt pris var inkl moms, slaktat på KLS och styckat hos ett styckföretag.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #11 skrivet: 11 sep-10 kl 16:23 »
Vårt pris är också inklusive moms, slaktat på godkänt slakteri, återtaget i helfall och styckat i godkänd lokal.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #12 skrivet: 12 sep-10 kl 14:48 »
Vårt pris är också inklusive moms, slaktat på godkänt slakteri, återtaget i helfall och styckat i godkänd lokal.

Samma här

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #13 skrivet: 12 sep-10 kl 23:22 »
Vi har tidigare tagit 75:-/ kg för halvt eller helt finstyckat lamm i låda (ingen färs dock) men, har höjt till 85:- i år. Priserna är inklusive moms och slaktat på godkänt slakteri.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #14 skrivet: 13 sep-10 kl 08:14 »
Oj, vad lågt mitt pris är! Jag får väl smyghöja lite vart år, fast i butik här får man betala 64.90:-/kg (halvt lamm)
Halland è bäst

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #15 skrivet: 13 sep-10 kl 08:41 »
Oj, vad lågt mitt pris är! Jag får väl smyghöja lite vart år, fast i butik här får man betala 64.90:-/kg (halvt lamm)

Javisst, men du ska ju ha betalt för alla dina mervärden!  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Monica H

  • Inlägg: 240
    • Halland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #16 skrivet: 13 sep-10 kl 08:56 »
Ja, så sant!
Halland è bäst

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #17 skrivet: 13 sep-10 kl 12:38 »
Vi tar 100 kr/kg, inkl moms. Slaktat och finstyckat på godkänt slakteri.
I år såldes lammen innan de ens var tillverkade, så nu utökar vi fåren.  :)

P o A

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #18 skrivet: 15 sep-10 kl 13:39 »
Lite intresserad.. Säljer ni sidan av , eller med kvitto? Behövs de någon speciell registrering för en verksamhet för att sälja kött,el är de som att sälja vad som helst från en firma?

hallstabonden

  • Inlägg: 231
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #19 skrivet: 15 sep-10 kl 14:14 »
sånt skriver man nog inte här :-[ :-[ :-[
dock gör det ju inte ont    :-[ ::) 8)

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-10 kl 14:53 »
Lite intresserad.. Säljer ni sidan av , eller med kvitto? Behövs de någon speciell registrering för en verksamhet för att sälja kött,el är de som att sälja vad som helst från en firma?

Vi säljer mot kvitto och så är vi livsmedelsregistrerade för det måste man vara. Det gör man hos kommunen. Miljökontoret där jag bor..

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-10 kl 16:38 »
Lite intresserad.. Säljer ni sidan av , eller med kvitto? Behövs de någon speciell registrering för en verksamhet för att sälja kött,el är de som att sälja vad som helst från en firma?

Gården är taxerad som lantbruk och drivs som en firma. Alla mina priser ovan är inklusive moms och den går in till staten efter avdrag för utgående moms. Kör allt vitt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

P o A

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #22 skrivet: 15 sep-10 kl 18:45 »
Var väl egentligen ute efter om man behöver registrera sin gårdsverksamhet som något speciellt, typ "mat" leverantör, om man vill sälja på kvitto.. Sorry :(, har tydligen problem med formelera mig rätt  :-X.. 
« Senast ändrad: 15 sep-10 kl 18:53 av P o A »

P o A

  • Inlägg: 15
    • Västergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #23 skrivet: 15 sep-10 kl 20:46 »
TACK för svar.. De va typ "livsmedels registrerade" jag va ute  efter :), vi har endast jordbruk registrerat, och visste inte om det behövdes nåt mer..

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #24 skrivet: 04 sep-11 kl 12:13 »
Plockar upp tråden, jag letar prisbild för killingkött. Tycker ni är bra på att ta betalt för lammen. Way to go!
Nån här som har sålt getkött? Eller vet nån som har?
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #25 skrivet: 04 sep-11 kl 17:12 »
Oj, vad lågt mitt pris är! Jag får väl smyghöja lite vart år, fast i butik här får man betala 64.90:-/kg (halvt lamm)
Svensk lam eller från New Zealand?

Vi fikk nu en genomsnittspris på 78 kronor (Nok) inkl moms for våra lam sålda till slakteriet. Då fick vi extra for at det var mer enn 30 stk (31  ;)) och for att dom flesta var elitelam. Då var jag ferdig med reklamen for det norska vita fåret  ;D Men poenget mitt är att det är konstig om köttet kostar mindre i butiken enn va bonden får for sina lamm  ??? Men kanskje svenska slakterier inte betaler så bra for fårkött?
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #26 skrivet: 04 sep-11 kl 20:13 »
Vilka priser ni har i Norge!  :o  Här i Sverige får man mellan 20 och 35 kr/kg beroende på säsong och klass på djuret man kan få ännu mindre om det vill sig illa.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Johan P

  • Inlägg: 724
    • Skåne
    • Bokeslundsgården
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #27 skrivet: 04 sep-11 kl 21:34 »
Plockar upp tråden, jag letar prisbild för killingkött. Tycker ni är bra på att ta betalt för lammen. Way to go!
Nån här som har sålt getkött? Eller vet nån som har?

När det gäller get kan man tänka på lite olika sätt.
Att slakta ett lamm och en killing kostar lika mycket på slakteri även om lammet väger mer än dubbelt så mycket.
Våra klövsjöbagglamm väger vanligen mellan 15-20 kg slaktade medan killingar ligger på 7-8 kg
så om man tar 100 kr inkl moms så får man upp till 2000 kr för lamm medan 800 för en killen med en slaktkostnad på ca 300 kr per djur.
Jag tycker att det är bättre att slakta och äta killingen själv medan jag säljer lammet i stället.

Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #28 skrivet: 04 sep-11 kl 21:51 »
Vilka priser ni har i Norge!  :o  Här i Sverige får man mellan 20 och 35 kr/kg beroende på säsong och klass på djuret man kan få ännu mindre om det vill sig illa.
Ja, då forstår jag at ni heller sälger köttet privat!
Jag glömde å skriva at vi skickade dom nu när prisarna är på topp. Om en månad är priset ca 10 kr mindre pr kg. Och vi hadde en super bagge i år/fjor, så klassarna blev bra  ;D

Men 20 - 35 kr/kg  :o Varfor betala for kvalitetskött från svenska bönder när man kan köpa billig från utlandet  >:D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #29 skrivet: 05 sep-11 kl 08:29 »
Jo, det är klart att det verkar bättre att äta dem själv men jag har så många... Har ostproduktion och då blir ju bockarna "över". Det finns kunder, alla invandrare står på kö, men det är så svårt att sätta priset tycker jag. Av dem som inte blir sålda lämnar jag iväg köttet och gör ölkorv. Den kan jag ta bra betalt för har jag märkt  :D
Jag får väl sätta mig och räkna helt enkelt, om jag kan få veta det exakta priset före.
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #30 skrivet: 05 sep-11 kl 10:48 »
Vilka priser ni har i Norge!  :o  Här i Sverige får man mellan 20 och 35 kr/kg beroende på säsong och klass på djuret man kan få ännu mindre om det vill sig illa.

Fast vi fick 50 kr/kg tidigare i sommar.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #31 skrivet: 05 sep-11 kl 11:49 »
Fast vi fick 50 kr/kg tidigare i sommar.
Totalt inkl moms och alla tillegg (extras)?  Är 50,- en ok pris tycker ni? Man kan kanske inte samanlikna helt med norska prisar, ni har vel lågre matprisar (men också lågre löningar?).
Men det är synd om alt importköttet ska dra ner prisen på svenskproduserat kött. "Kortrest" fårkött från djur som har haft et godt liv i naturen och som är et nästen ekologisk produkt borde folk vara viljuga att betala for!

Att sälja privat är ju en lösning om inte slakteriet vill betala, men det kostar vel också litt (transport til slakteriet, betalning til slaktar, transport hem eller til kunden..)?
Jag tycker iallafall inte ni ska sälja köttet for billig! Berätta for folk varfor dom skal äta svensk får och inte billig kött från "industrien"  >:D
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #32 skrivet: 05 sep-11 kl 13:34 »
Vi får mellan 20-25 kr för lammköttet. Bara ett slakteri som överhuvud taget köper lamm, så det finns ju ingen konkurrens.
Återtag är inte aktuellt då det är 20 mil enkel väg till slakteriet, det skulle inte löna sig. Plus att det inte verkar finnas någon marknad för lammkött här uppe.
Får helt enkelt satsa på att sälja lite livdjur så vi inte går alltför mycket back...  :-\
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

ardagan

  • Inlägg: 51
    • Ångermanland
    • HeLe Gård
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #33 skrivet: 05 sep-11 kl 17:55 »
Vi får mellan 20-25 kr för lammköttet. Bara ett slakteri som överhuvud taget köper lamm, så det finns ju ingen konkurrens.
Återtag är inte aktuellt då det är 20 mil enkel väg till slakteriet, det skulle inte löna sig. Plus att det inte verkar finnas någon marknad för lammkött här uppe.
Får helt enkelt satsa på att sälja lite livdjur så vi inte går alltför mycket back...  :-\

Vi har också långt till slakteriet eftersom vi valt bort Nyléns/Hugossons av olika anledningar, 25 mil till ena och 30 mil till det andra slakteriet... Här i Västerbotten har vi inte alls några avsättningsproblem.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #34 skrivet: 05 sep-11 kl 20:20 »
Jag fick 5 kr /kg för tre år sedan o det var första o sista gången som jag sålte köttet till slakteriet. Här blir inte slaktat ett enda får/lamm om inte vi själva kan ta det eller om vi inte har en köpare till köttet. Så det så.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Skiftestads

  • Inlägg: 305
    • Norge
    • Min blogg
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #35 skrivet: 05 sep-11 kl 20:57 »
Jag fick 5 kr /kg för tre år sedan o det var första o sista gången som jag sålte köttet till slakteriet.

 :o ??? :o

Ta med fåren til Norge!  ;D

Här kan ni se grunnprisarna (utan moms) på slakteriet vi skickar til. Och slutsummen blir mycket högre om man melder dom inn i god tid, skickar minst 30 på en gong, har elitelam m.m.
http://www.fatland.no/newsread/news.asp?docid=10364&wce=dokument
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #36 skrivet: 05 sep-11 kl 21:19 »
Jag fick 5 kr /kg för tre år sedan o det var första o sista gången som jag sålte köttet till slakteriet. Här blir inte slaktat ett enda får/lamm om inte vi själva kan ta det eller om vi inte har en köpare till köttet. Så det så.

P-klassat? Mycket pengar blir det inte då.
snus? vad är priset på en pris?

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #37 skrivet: 06 sep-11 kl 07:32 »
5:-? Vad var det för fel? Vilken månad slaktades de då?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #38 skrivet: 06 sep-11 kl 08:31 »
Är det inte fantastiskt att leverantörernas produkter klassas och betalas olika,men konsumenterna får betala samma pris oavsett kvaliten.För många år sedan så såldes kvalitetkött till resturanger eller exporterades,medans Klara Bella mjölk ko eller ulliga Ulla såldes i köttdisken som Svenskt kvalitets kött som borgar för segt och dåligt kött.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #39 skrivet: 06 sep-11 kl 10:15 »
5:-? Vad var det för fel? Vilken månad slaktades de då?
Det är året runt pris (5-7kr/kg) för:
för tunga lamm med för lite kött på,
liksom för lätta lamm med för lite kött på,
är dom toklätta dvs under 12 kg då är priset 0kr  ;D

"Felet" är fel ras eller fel utfodring.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #40 skrivet: 08 sep-11 kl 14:15 »
Felet var väl att de var 1,5 år gamla. Hade gått på bra bete hela sommaren o inte haft några lamm. Inte fet-feta men välnärda. Rasen var 75% gotlands/ 25% suffolk   Dom var stora o det var riktigt fint o mycket kött på dom där fettet som mest låg utanpå. Och ja slakteriet har alldeles säkert tjänat mer än bra på den handeln.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #41 skrivet: 08 sep-11 kl 15:09 »
Fy! >:(

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #42 skrivet: 08 sep-11 kl 23:08 »
Fettavdrag kostar mycket minst 4 kr kilot och som mest 18 kr kilot i avdrag. :(
Fettfria djur kostar 4 kr kilot i avdrag.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #43 skrivet: 09 sep-11 kl 12:31 »
Håhåjaja, verkar inte lätt att vara lammproducent.... :-\

Noor88

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #44 skrivet: 19 sep-21 kl 11:27 »
Vi har ett par lamm utöver vad vi kommer att göra åt själva i år. Vad tycker ni är rimligt pris på styckat respektive grovstyckat?

Hej! Hur kommer jag i kontakt med dig är intresserad av att köpa lamm av dig

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kg-pris för lammkött?
« Svar #45 skrivet: 19 sep-21 kl 18:37 »
Hej! Hur kommer jag i kontakt med dig är intresserad av att köpa lamm av dig

Kan hända att användaren inte finns kvar på forumet eftersom inlägget är från 2010.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser