Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?  (läst 18016 gånger)

HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« skrivet: 14 jul-05 kl 18:30 »
Vi köpte i lördags en ung kaninhona för att para med vår hanne... döm om vår förvåning när hon födde ungar på söndagen!

Honan var alltså redan dräktig när vi köpte henne, och blev nog chockad av flytten + födseln. Hon har boat lite mer allt efter som, men vi tror inte att hon ger dem (tillräckligt) med di. De har förvisso överlevt i fyra dagar (så något lite di får de väl?) men de verkar uttorkade. Skinnet är mycket veckat och slätas inte ut.

Jag har läst lite av era gamla ämnen, och tagit fasta på lammnäringen (som vi har hemma). Har försökt mata ungarna nu med spruta med näring i... ska jag fortsätta? Ska jag låta ungarna vara kvar hos mamman och stödfodra dem med lammnäring, eller bara avvakta? Eller ska jag ta ungarna från mamman och fodra dem helt själv? Hur ofta i så fall?

Vet att det oftast är bäst att "naturen" får ha sin gång, men det känns så brutalt att bara stå vid sidan om och misstänka att ungarna inte får någon/tillräckligt med di.

Vad tycker ni på forumet att jag ska göra?????

MVH
Maria

PS. Vi hade självklart inte flyttat på en kanin som skulle föda om vi vetat om detta! Är mäkta förbannad på den oseriösa försäljaren. Vi köpte en annan hona samtidigt, även hon var dräktig (alldeles för ung tycker jag!) och hon dog vid födseln i tisdags.  :'( >:( DS.
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Christina A

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-05 kl 20:42 »
Hej!
Låt ungarna vara hos mamman och gör inget annat. Det är nästa omöjligt att föda upp kaninungar helt för hand. Eftersom de små fortfarande lever så låt honan sköta dem själv så ska ni se att det säkert går bra. Om det mot förmodan inte skulle göra det så hade ni förmodligen ändå inte klarat att föda upp dem helt eller delvis förhand. Visst är naturen grym ibland men den fungerar som ett skydd mot sjukdomar och övriga defekter.
Lycka till med de små!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-05 kl 21:47 »
Hej Maria!

Som Christina skriver är jag osäker på vad som är bäst. Det finns inte mycket erfarenhet i Sverige av att föda upp små kaninungar ( vad jag känner till), därför brukar rådet bli att låta dem vara. Det bästa är ju att mamman tar hand om dem. Är hon lugn eller blir hon stressad när du hanterar ungarna?

Jag har tittat lite bland de "favoriter" jag samlat på mig i datorn och hittat följande om uppfödning av kaninungar. Jag har inte lusläst så du får själv avgöra om det känns användbart och vettigt.

Houserabbit Adoption Rescue and Education:
http://www.bio.miami.edu/hare/orphan.html

2nd Chance Sanctuary, Pet Health Center:
http://www.2ndchance.info/bunnies.htm

KMR som jag tror båda texterna rekommenderar är en modersmjölkersättning avsedd för kattungar. Den finns både som pulver och färdigblandad vätska. Brukar finnas hos veterinärer/djursjukhus. Det tillverkas av PetAg: http://www.petag.com/Search2.asp

Om du ändå vill försöka stödmata dem vill jag föreslå att du endast använder en spruta, och inte någon av de nappflaskor som finns i handeln. Använder du en spruta, med t ex ett ventilgummi på (för cykel) för att göra det mjukare i munnen, har du mycket bättre kontroll över hur mycket de äter. Koka alla sprutor och ventilgummin ofta och skölj/diska efter varje användning. Mjölken ska alltid serveras ljummen.

Den erfarenhet jag har är uppfödning av harpaltar. Man ska strunta i alla hemmagjorda recept med grädde osv. Åtminstone harar är oerhört känsliga för laktos som finns i komjölken. Så man bör välja en mjölkersättning som har så låg laktoshalt som möjligt, även om alla mjölkersättningar är baserade på komjölk.
www.kfv.se  Hjälpa djur/Djurungar/Harar

Hoppas det går bra med de små och att mamman diar dem mer!
Mvh! / Alba

Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Beorn

  • Inlägg: 45
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #3 skrivet: 14 jul-05 kl 22:12 »
Hej
1/ Kaninhonor i naturen kan vara iväg från sina små upp till 48 timmar (för att para sig igen...kaniner!)  innan de börjar mata ungarna. De klarar ungarna bara de är nedbäddade.
Kaniner är rätt tåliga djur. Om bara ungarna överlever så att de hinner öppna ögonen (9-10 dagars ålder), så kommer de med stor sannolikhet att klara sig. Då börjar äta hö och dylikt om de är hungriga. Det är ett rätt vanligt beteende när en hona får en stor kull, kanske 10-11 ungar, och det därmed blir lite mjölk till varje unge. Nöjda och mätta ungar kan ligga i sin syskonhög i nästa 21 dagar innan de känner att de har spring i benen..

Lägg inte ned för mycket krut på detta, utan låt naturen ha sin gång. Vad du däremot vet, är att du har en hona som kan få ungar och iallafall inte verkar missköta dem helt. Se till att honan har det lugnt och bra med massor av mat, så får tiden utvisa.

Lycka till!

Tjotten

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #4 skrivet: 15 jul-05 kl 15:01 »
Mamman är helt ny för er och ni för henne så hon kan bli stressad av att ni och er nya doft petar omkring med ungarna. Gör som de andra ha skrivit , låt naturen ha sin gång.
Det jag kan säga att ni kan göra är att ge henne ordentligt med mat, mat med fukt i som grönsaker el. till och med opastoriserad komjölk det ger jag mammor med stora kullar, det stimmulerar mjölken och hon känner att hon måste få ut den och det i sin tur gör att ungarna får mer.
Lycka till.

praline1

  • Inlägg: 550
  • 100%bondmora med djur
    • Småland
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #5 skrivet: 20 jul-05 kl 13:28 »
hej jag hade en hona som dog när ungarna var 4dagar och vi matade 11ungar med mjölkersättning till hundvalpar enligt veterinären det var ett jätte jobb och vi lyckades bara rädda en så det är inte lönt att försöka rädda ungarna mvh.praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #6 skrivet: 23 jul-05 kl 14:23 »
Vad tråkigt :(jag hade låtit ungarna vara kvar hos mamman och sett om det funkar.Har man en tam kanin så kan man lägga till ungarna vid brösten på dem 2 gånger per dygn men det kan ju vara svårt om det är en alldeles ny kanin.Du måste  berätta hur det går/Anna.D

Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-05 kl 06:35 »
Du måste  berätta hur det går/Anna.D

...det gick åt h-vete!

Jag lät ungarna vara... och de dog allihopa!
Vet inte vad jag kommer att göra om detta upprepar sig i framtiden - om samma hona inte tar hand om sina ungar kommer hon nog bli kaninstek... om en annan hona inte diar/blir sjuk eller dör kanske jag kommer att ge ungarna ersättning. Har läst att kaniner endast diar ungarna 2 ggr per dygn (och vi pratar bara några ml åt gången)... så himla betungande tror jag inte att det då kan vara (om man jämför med andra moderslösa djur som ska ges ersättning ofta - dygnet runt).

Honan det rörde sig om i detta fall är "mycket" tam... hon blev inte orolig då vi pysslade med ungarna eller buren. Men hon var som sagts ny på gården och hade flyttat i samband med födseln. Ja så är hon ju ung också. Tror säkert att det går bra nästa gång :-)

Tror för övrigt själv på att "låta naturen ha sin gång"... men jag menar också att vi människor redan påverkat en hel del ;-) Om anledningen varit att ungarna varit sjuka/klena eller så tror jag att de hade dött ändå - trots extra ersättningsdi. Problemet var snarare att mamman inte diade dem alls - knappast "fel" på ungarna alltså.

Så framtiden får utvisa om jag behöver fundera i dessa banor igen.

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-05 kl 09:24 »
Tråkigt!

Personligen tycker jag att "låta naturen ha sin gång"- ofta betyder "jag vill slippa besvär", både vad gäller tama och vilda djur ( ;)). Men om man menar att ingripa in absurdum, håller jag med.

Jag brukar tänka såhär:
1) Hur kan jag bäst hjälpa djuret?
2) Kan jag skaffa mig kunskap nog för att hjälpa på bästa sätt?
3)Har jag tid och möjlighet rent praktiskt?

Men man måste ju bedöma från fall till fall. Det är ju jättesvårt att veta vad som är rätt, och ibland ändrar sig läget så att den ursprungliga bedömningen blir fel...

Hur som helst hoppas jag att du slipper uppleva något liknande igen, och tror också att det berodde på att hon var så ung.

Kram! / Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #9 skrivet: 02 aug-05 kl 11:58 »
Tror nog att det går bättre för henne nästa gång.Men jag är också av den åsikten att jag hellre låter naturen ha sin gång.Är honan sen inte lämpad som avelshona är det bättre att tabort den.Det är ju det man strävar efter med gotlandskaninerna att behålla deras fina egenskaper.mvh Anna.D

Tjotten

  • Gäst
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #10 skrivet: 02 aug-05 kl 20:18 »
Det är alltid tråkigt när sådant händer, men det händer.

Det kan gå mycket bättre nästa gång, har du en hona till som har fött ungar förrut så para dem samtidigt så kan du alltid lägga in dem tíll henne om det skulle upprepa sig.
Själv så köpte jag en hona just för avel som skulle enligt "allt" kunna vara en pefekt avelshona, hon åt upp sina båda första kullar och den tredje vet jag inte om det blev något av eller om hon käkade dem också, tråkigt och äckligt. Henne fick jag ta bort.

Men jag har haft fantastiska honor som tagit hand om föräldralösa (hona som mist livet) ungar + sina egna utan problem, så det är både upp och ner, nästa gång upp.

Kram på dig och lycka till i fortsättningen!

Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #11 skrivet: 26 okt-05 kl 20:32 »
UPPDATERING...

ville bara berätta att nämnd hona nog bara var stressad (då hon var tidigt betäckt, flyttades till nytt hem osv.).
Förra veckan fick hon, och en annan av våra honor var sin kull ungar. Samtliga växer så det knakar :-)))

MVH
Maria
Är genbank för Blå And, Gotlandskanin, Ölandsgås samt Ölandshöna. Vi har även Abessiniermarsin, Bordercollie, Isländsk fårhund och minishettisar.

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #12 skrivet: 27 okt-05 kl 06:38 »
Vad skönt att allt gick bra :)Har tänkt mycke på dig och undrat hur det gått :)/Anna.D

Carina Eriksson

  • Inlägg: 2
SV: HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #13 skrivet: 30 aug-22 kl 08:42 »
Min kaninhona dog,så nu stödmatar jag 7 små sen i förrgår,än så länge går det bra köpte katt unge mjölketsättning på djuraffär frågan är bara hur mycket ska man ge åt gången? Har läst 3-4 gånger per dygn? Har en liten spruta jag ger dom med.

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
SV: HJÄLP! Hur rädda "nyfödda" kaninungar?
« Svar #14 skrivet: 30 aug-22 kl 15:30 »
Se om du kan f å tag i en liten nappflaska, det finns risk att du kan få ner  mjölken i lungorna med en  spruta. Det är svårt att  stödmata kaninungar, i bästa fall klarar sig några. Lycka till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Berberis, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser