Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin  (läst 1124 gånger)

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« skrivet: 16 nov-22 kl 14:24 »
Jag har flyttat in i mitt ödehus och har än så länge ingen vattenpump. Det funkar med självtrycket till diskho och handfat men jag vill koppla in min diskmaskin. Diskmaskinen gillar inte det låga trycket och då jag inte är i fas med att fixa en ordentlig pump så vill jag hitta en smidig (läs liten och billig) lösning så länge.

Jag har väldigt begränsat utrymme så en liten hydropress får inte ens plats. Jag har funderat lite på såna pumpar som man kan ha i husvagnar och båtar - tänker att de nog tar minimalt med plats och är hyfsat enkla att montera. Jag har en koppling till diskmaskinen under diskhon så att koppla på nåt däremellan vore toppen - så att pumpen inte måste gå för varje spolning i handfat och diskho.

Jag försöker läsa på om pumpar men det finns så många varianter och storlekar att jag blir lite rådvill!

Tar tacksam emot förslag på en smidig lösning tills jag fått byggt mitt separata pumphus/ bastu/ tvättstuga/ duschrum!  ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #1 skrivet: 16 nov-22 kl 19:40 »
Hur högt är trycket på ditt självtrycksvatten?

En del äldre små pumpautomater har ingen stor hydropresstank utan är betydligt smidigare i storleken, om du får tag i en begagnad sådan i användbart skick så kan det vara en bra lösning. Siemens tillverkade en sådan som var mycket vanlig på 70- och 80-talet.
En annan riktig lågbudgetlösning skulle kunna vara att använda en strålkastarspolarpump från bil (går att plocka från nästan vilket bilvrak som helst från 80-90-00-talet). Den ska visserligen matas med 12 V och inte 220 V, men det går ju att lösa med lämpligt nätaggregat, kanske buffrat med ett gammalt bilbatteri. Låt inte den gå kontinuerligt, det tål den inte, utan styr den med ett relä som matas från diskmaskinens magnetventil så den bara går medan maskinen tar in vatten.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #2 skrivet: 16 nov-22 kl 19:57 »
Tar diskmaskinen emot något vatten alls, eller rinner det bara sakta? Hur högt har du placerat vattendunken? I anslutningen mot kran fins ibland en packning eller skiva med ett litet hål för att begränsa trycket. Ibland sitter begränsningen i maskinens anslutning. Ta bort dom och om det behövs byt till en ny packning.
En lösning som kanske skulle kunna gå år att du köper en större bekämpningsspruta, en sådan där, där man trycker i luft med en handpump.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #3 skrivet: 16 nov-22 kl 20:43 »
Magnetventilen för inloppet till disk- och tvättmaskiner brukar vara pilotstyrd, dvs att den utnyttjar vattentrycket för att få lite "servoverkan" så det inte krävs så stor och strömslukande elektromagnet som annars hade behövts.
Och sådana magnetventiler brukar inte öppna alls om inte trycket är minst ca 0,3-0,5 bar (alltså motsvarande 3-5 meter vattenpelare).

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #4 skrivet: 16 nov-22 kl 20:45 »
Hur mycket vatten behöver din maskin för en disk?

Ett sätt att lösa det kan vara att fylla en dunk med vatten, och placera den så högt som möjligt och på så sätt bygga upp ett självtryck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #5 skrivet: 16 nov-22 kl 21:09 »
Jag satt nyss och kollade på diskmaskiner, för min gamla kommer nog att lägga av lagom till jul. Den är 22 år gammal och kräver 20 liter per disk, och en ny ligger strax under 10 liter.

Så en 25 litersdunk som du bär upp på övervåningen och en slang med gardenakoppling som du tar fram när det är dags att diska borde väl fungera ett par år...

von tratt

  • Inlägg: 1747
    • Skåne
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #6 skrivet: 17 nov-22 kl 08:20 »
Lösningen med högt belägen dunk kan kompletteras med små klena billiga pumpar (borrmaskinspump kanske?) för att fylla på dunken om det är olägligt att bära upp vatten. Det blir antagligen ganska trassligt alltihop, men bör fungera.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #7 skrivet: 17 nov-22 kl 09:30 »
Har du varmvattenberedare? I så fall koppla diskmaskinen direkt på varmvattnet.
När disken är igång så brukar den väl cirkulera mycket av vattnet så att fylla vatten i botten på maskinen innan disken startar kan även det fungera så lurar man den och den tar inte in så mycket vatten. Då är det bara sköljningen som kan bli problem.

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #8 skrivet: 17 nov-22 kl 12:02 »
Ja det vet jag inte... Det sprutade rätt rejält när jag fixade att sätta kopplingar osv på slangen in men det rinner rätt sakta i blandaren. Jag är inte mekaniskt intresserad såp har väldigt dålig koll på vad du föreslår men det låter väldigt smart ändå! :D


Hur högt är trycket på ditt självtrycksvatten?

En del äldre små pumpautomater har ingen stor hydropresstank utan är betydligt smidigare i storleken, om du får tag i en begagnad sådan i användbart skick så kan det vara en bra lösning. Siemens tillverkade en sådan som var mycket vanlig på 70- och 80-talet.
En annan riktig lågbudgetlösning skulle kunna vara att använda en strålkastarspolarpump från bil (går att plocka från nästan vilket bilvrak som helst från 80-90-00-talet). Den ska visserligen matas med 12 V och inte 220 V, men det går ju att lösa med lämpligt nätaggregat, kanske buffrat med ett gammalt bilbatteri. Låt inte den gå kontinuerligt, det tål den inte, utan styr den med ett relä som matas från diskmaskinens magnetventil så den bara går medan maskinen tar in vatten.

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #9 skrivet: 17 nov-22 kl 12:03 »
Nej jag tror inte den gör det. Den skickar felmeddelande direkt när jag sätter på den. Ska kolla med packningen - det är ju troligt att där sitter något sådant såklart. Men sprutan var väldigt smart! Kanske den allra bästa idéen för enkelhetens skull!

Tar diskmaskinen emot något vatten alls, eller rinner det bara sakta? Hur högt har du placerat vattendunken? I anslutningen mot kran fins ibland en packning eller skiva med ett litet hål för att begränsa trycket. Ibland sitter begränsningen i maskinens anslutning. Ta bort dom och om det behövs byt till en ny packning.
En lösning som kanske skulle kunna gå år att du köper en större bekämpningsspruta, en sådan där, där man trycker i luft med en handpump.

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #10 skrivet: 17 nov-22 kl 12:04 »
OK ja det har jag inte riktigt tänkt på såklart men så kan det vara. Jag har ingen aning om vad min har för minsta tryck, det är en Siemens IQ300...

Magnetventilen för inloppet till disk- och tvättmaskiner brukar vara pilotstyrd, dvs att den utnyttjar vattentrycket för att få lite "servoverkan" så det inte krävs så stor och strömslukande elektromagnet som annars hade behövts.
Och sådana magnetventiler brukar inte öppna alls om inte trycket är minst ca 0,3-0,5 bar (alltså motsvarande 3-5 meter vattenpelare).

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #11 skrivet: 17 nov-22 kl 12:05 »
Jo det har jag men det är en liten mini som sitter under handfatet så den hjälper inte till alls med högre flöde.

Har du varmvattenberedare? I så fall koppla diskmaskinen direkt på varmvattnet.
När disken är igång så brukar den väl cirkulera mycket av vattnet så att fylla vatten i botten på maskinen innan disken startar kan även det fungera så lurar man den och den tar inte in så mycket vatten. Då är det bara sköljningen som kan bli problem.

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #12 skrivet: 17 nov-22 kl 12:06 »
Jag tror den kanske behöver ca 10-12 liter - den är ny sen 1 år tillbaka.

Hur mycket vatten behöver din maskin för en disk?

Ett sätt att lösa det kan vara att fylla en dunk med vatten, och placera den så högt som möjligt och på så sätt bygga upp ett självtryck.

Unnebo

  • Inlägg: 8
    • Västergötland
SV: Enkel lösning för att öka tryck till diskmaskin
« Svar #13 skrivet: 17 nov-22 kl 12:06 »
Ja det kan nog fungera. Blir det tillräckligt med tryck då tro? Men väl värt att testa! :)

Jag satt nyss och kollade på diskmaskiner, för min gamla kommer nog att lägga av lagom till jul. Den är 22 år gammal och kräver 20 liter per disk, och en ny ligger strax under 10 liter.

Så en 25 litersdunk som du bär upp på övervåningen och en slang med gardenakoppling som du tar fram när det är dags att diska borde väl fungera ett par år...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

816 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser