Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora höns  (läst 1662 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Hedemora höns
« skrivet: 27 maj-22 kl 20:10 »
Hej! Jag kommer skaffa en liten flock på 5 hedemorahöns i sommar.
Hur lätt är det att få dem tama?
Och hur högt flyger de? Kan de sätta sig uppe i träden om de får gå fritt ute?
Räcker 1.80 m högt hönsnät?
Och till sittpinnarna inomhus, vilken höjd bör jag sätta dem på?
Läst att 5-7 cm tjocka grenar är bra, men gäller det även till unga höns på 15-17 veckor?

Mimas

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Hedemora höns
« Svar #1 skrivet: 09 jul-22 kl 00:56 »
Vi har fem hedemorahöns som jag upplever som otroligt tama , vi fick dom visserligen när dom redan var 1år gammla men gulligare hönor och tupp får man leta efter. Våra går oftast fritt på gården och följer gärna efter en när man är ute och gör någonting. När man kommer ut på gården så kommer dom alltid springandes och vill vara nära, så tamheten behöver du nog inte oroa dig för. Angående flygning så har jag inte sett dom högre upp i luften än kanske 1,5 m så jag tror inte 180cm ska vara något problem men de är individer och kanske har du en riktig Biggles i flocken. Våra sittpinnar är på ca 110 cm men då har dom en sten från husgrunden dom kan komma upp på så att de inte blir så högt för dem att flaxa upp. Jag tror att detta kanske är lite i högsta laget då vi har en höna som har lite problem att komma upp ibland, men då har vi lyft upp henne . Höns har orimligt stora fötter med rejäla klor så jag tror att 5 till 8 cm pinnar är bra men är du orolig så kan du ju sätta upp båda sorter så löser det sig nog. Glöm inte att sätta en bajsbräda under sittpinnarna bara de sparar otroligt mycket jobb. Hoppas de va lite till hjälp och lycka till med hönsen :)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Hedemora höns
« Svar #2 skrivet: 06 aug-22 kl 21:30 »
Tack för svaren.
Jao, vissade sig ha en höna som flög över 1.80 men hon har inte gjort igen.
Dom flygger bra upp till sittpinnarna. De får gå ute fritt men har också en stor utegård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
von tratt, MultiMan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser