Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flock hönor utan tupp  (läst 964 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
Flock hönor utan tupp
« skrivet: 21 maj-22 kl 16:11 »
Ni som har hedemorahöns utan tupp, fungerar det bra? Vad är fördelarna? Är flocken lugn och tar någon höna över tuppens roll för att skydda flocken?
Märker ni någon skillnad på antal ägg som värps?
Rekommenderar ni tupp om man har småbarn- under 3 år?


 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Flock hönor utan tupp
« Svar #1 skrivet: 21 maj-22 kl 20:22 »
Jag har svårt att se att det skulle vara någon fördel med att ha en tupplös hönsflock, annat än för den som bor i tättbebyggt område och har det som villkor för sin djurhållning.
Har du hedemorahöns är det förmodligen i genbank, och då är en del av vitsen att få kycklingar. Som bekant blir det inga befruktade ägg utan tupp.
Att ha för många tuppar i flocken kan stressa hönsen, men så länge en håller sig till tumregeln minst 3-4 höns per tupp, brukar det gå bra.
Jag har haft höns lika länge som jag haft småbarn, och det har aldrig varit några direkta tupproblem. Eller ja, aggressiva tuppar blir inte så gamla i det här hushållet  o:) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Leva mer

  • Inlägg: 199
    • Jämtland
SV: Flock hönor utan tupp
« Svar #2 skrivet: 07 jul-22 kl 21:56 »
När märker man om tuppen är aggressiv. Blir den det vid en viss tidpunkt eller märks det ganska omgående?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Flock hönor utan tupp
« Svar #3 skrivet: 08 jul-22 kl 11:44 »
Jag skulle inte vilja ha höns utan tupp.

Man ser biland ganska omgående om de tänker bli aggresiva och i vissa fall dyker det bara upp en dag. De vi har haft har börjat smyga på en när man vänder ryggen till eller bli lite spända när man böjer sig ner. Men så fort de visar minsta tendens till regelrätt anfall så tas de bort direkt. Vi har 13 på dussinet så det är bara att välja en ny i nästa kull. Svårare än så är det inte. Det finns massor av tuppar att få över annons också om man skulle bli utan rätt vad det är för att den blivit dum.

Jag skulle inte heller tolerera en tupp som är snäll mot vuxna men inte barn eller har svårt att acceptera att man kommer med klänning eller hatt, även om den är ok resten av tiden.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 3 användare (2 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser