Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fermenterad mat typ korn/havre  (läst 2272 gånger)

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
Fermenterad mat typ korn/havre
« skrivet: 12 maj-22 kl 07:42 »
Hej,
Jag provade fermentera mat till hönsen i 3 dagar (foder och vatten) och det blev bra.
Nu är min fråga om det kan fermentera "förlänge" så hönsen blir sjuka, hinken har nog stått 5-6 dagar nu.
Någon som har tips på hur fermentering går till i det längre flödet och inte bara de tre dagar fodret ska vara i hinken?
Alltså, hur förvara fodret efter 3 dagar, hållbarhet osv.

Tacksam för tips!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #1 skrivet: 12 maj-22 kl 10:08 »
Hej,
Jag provade fermentera mat till hönsen i 3 dagar (foder och vatten) och det blev bra.
Nu är min fråga om det kan fermentera "förlänge" så hönsen blir sjuka, hinken har nog stått 5-6 dagar nu.
Någon som har tips på hur fermentering går till i det längre flödet och inte bara de tre dagar fodret ska vara i hinken?
Alltså, hur förvara fodret efter 3 dagar, hållbarhet osv.

Tacksam för tips!

Jag vet faktiskt inte men om de ligger i vattnet utan tillgång till syre under hela processen borde det hålla minst en vecka. Kolla fermenterad mat på nätet. Dock sätter vi ju inte in det i sterila burkar så........


esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #2 skrivet: 12 maj-22 kl 13:27 »
Spannmålen ska hålla en viss fuktighet men inte ligga i vatten. Det ska även förvaras lufttätt för att fermentera. Ligger det bara i vatten så kommer det att surna istället speciellt längre fram i sommar då det blir varmare.
Och jo djuren blir sjuka av surt foder.
Läs på mer om vad ensilering är.

Kalle5151

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #3 skrivet: 12 maj-22 kl 17:42 »
Hej,
Jag läste lite om fermenteringen här https://homekitchentalk.com/fermented-chicken-feed/ och enligt den sidan sänker man ner någon form av foder i vatten ett par tre dagar.
Det är oxå så jag läst på andra sidor, man ska tydligen bara göra typ 2 dagars batcher och hållbarheten sägs beroende på förvaring men mellan 2-5 dagar verkar vara konsensus så jag satsar på 2.
Ska läsa på lite om ensilage men jag tänker prova metoden på den länkade sidan - 3.5dl per dag för 6 hönor var "bra start"..
Youtube verkade fullt av fermenterad hönsfoder av denna enkla metod - men som du säger, det får inte surna så mak kanske ska ha det i jordkällaren med 13 grader året runt, är det vettigt?
Ska rena vattnet med pyttelite askorbinsyra oxå för det är lite klor där jag bor..


esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #4 skrivet: 12 maj-22 kl 18:15 »
Jag kallar inte det där för fermenterat då det inte är fermenterat utan groddat spannmål. Så blir som du gör groddar av mungbönor eller alfaalfa åt dig själv, men man låter det inte stå i vatten utan sköljer någon gång per dag och låter det bara vara lätt fuktigt.
Fermentering tar tid och ger ett syrligt foder med mjölksyra i och det hinner inte bildas på ett par dagar det tar någon vecka och innan det är färdigt kan bakterier som är giftiga för både folk och fä finnas i innan de goda bakterierna tar över. Fermentering är tex att göra surkål eller mjölksyra grönsaker, eller att göra ensilage av spannmål eller gräs.

Det du pratar om är groddning

 

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #5 skrivet: 12 maj-22 kl 18:40 »
Läste lite mer från länken och där använde man även pelleterat hönsfoder och det går helt enkelt inte att fermentera det blir dåligt över dagen.
Så då går vi snäppet ner från att grodda med till att gröpa/stöpa fodret vilket bara betyder att blötlägga fodret. Kalla dagar brukar djuren gilla att få något varmt i magen, så då får fodret inte stå länge och man använder inte mer vatten än att allt sugs upp av fodret.
I länken och på fler ställen så har man helt blandat ihop begreppen och kanske inte heller själv vet vad de talar om, men ändå skriver om det.


Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Fermenterad mat typ korn/havre
« Svar #6 skrivet: 21 jun-22 kl 13:18 »
Jag fermenterar och jo, det är fermenterat efter tre dagar. På sommaren går det snabbare. Några groddar har aldrig visat sig.

Min son håller på med fermentering och känner på lukten att det är just fermenterat. Min morfar gjorde egen youghurt på tre dagar och du kan göra en surdeg på samma dagar. Vill man vara säker kan man lägga i en tsk youghurt i starten av sin fermentering.

Jag har säden i vatten i mörka spannar, utan ljusinsläpp.

Pelleterat foder och/eller krossat foder fungerar inte. Inte heller lucernpellets. Detta för att det flyter upp och ruttnar och/eller möglar på tre dagar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 8 användare (3 dolda)
javill, xaelanar, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser