Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur kan jag förbättra min rör-spis?  (läst 2341 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #20 skrivet: 06 feb-22 kl 07:50 »
Det är en risk med att justera spjället på det viset. Men jag har så jäkla bra drag att jag eldar för kråkorna annars och jag har kollat så det inte ryker in.  Jag får fortfarande justera med dragluckorna ibland ändå.

Men för att den metoden ska funka är det som bäste dräng säger att då röker det in. Du behöver luckor till spisen med dragluckor, det skulle vara en förbättring det, att bara justera med dragluckor och låta spjället vara helöppet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #21 skrivet: 06 feb-22 kl 13:23 »
Jag har ju en gammal trång skorsten i det här huset, men jag har haft en nybyggd skorsten i förra huset så då blev det drag så man trodde ett reaplan startat.

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #22 skrivet: 06 feb-22 kl 13:58 »
Det är en risk med att justera spjället på det viset. Men jag har så jäkla bra drag att jag eldar för kråkorna annars och jag har kollat så det inte ryker in.  Jag får fortfarande justera med dragluckorna ibland ändå.

Men för att den metoden ska funka är det som bäste dräng säger att då röker det in. Du behöver luckor till spisen med dragluckor, det skulle vara en förbättring det, att bara justera med dragluckor och låta spjället vara helöppet.
Ja, jag vill helst gå den vägen, att skaffa inneluckor och reglera där!

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #23 skrivet: 06 feb-22 kl 13:59 »
Jag har ju en gammal trång skorsten i det här huset, men jag har haft en nybyggd skorsten i förra huset så då blev det drag så man trodde ett reaplan startat.
Ja, förra ägaren kostade på en renovering och uppgradering av eldstäderna, inga problem med draget hos mig heller!
Men jag undrar om de förra brukade elda hårt, för jag ser en stor spricka uppefrån och ner...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #24 skrivet: 06 feb-22 kl 14:52 »
De har nog använt den mer som en öppen spis. Känner en som gör (eller gjorde) så för att få till den här mys-eldningen. Men då får man inte så mycket värme ur veden och det sotar mer i kanalerna. Bättre då att fixa en glaslucka med ett spjäll i botten. Kan finnas att köpa (har faktiskt för mig att jag fick tips om det här på forumet) men jag skruvar hellre ihop ett själv.


Eldar man med öppna luckor så kan det hoppa ut en kolbit som tänder något. De kan hoppa långt...

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Hur kan jag förbättra min rör-spis?
« Svar #25 skrivet: 06 feb-22 kl 19:55 »
De har nog använt den mer som en öppen spis. Känner en som gör (eller gjorde) så för att få till den här mys-eldningen. Men då får man inte så mycket värme ur veden och det sotar mer i kanalerna. Bättre då att fixa en glaslucka med ett spjäll i botten. Kan finnas att köpa (har faktiskt för mig att jag fick tips om det här på forumet) men jag skruvar hellre ihop ett själv.


Eldar man med öppna luckor så kan det hoppa ut en kolbit som tänder något. De kan hoppa långt...
Ja, du gissar antagligen rätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Numera, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser