Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinranka och jordgubbar i sand  (läst 2907 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Vinranka och jordgubbar i sand
« skrivet: 20 maj-21 kl 14:07 »
Läste följande. Stämmer det faktiskt, har ett lass med sand hemma som jag använder till murbruk. Planterade plantan i jord för en halv vecka sen, kan jag gräva bort och ersätta med sand utan att skada vinrankan? Borde man gräva bort mycket jord runtom och ersätta med sand?

Citera
Plantera i sand för bästa övervintring

Vinrankan bör sättas i sand och inte i jord. Det är nödvändigt när de planteras i zon IV–V, men bra även vid plantering i gynnsammare växtzoner.

Växter övervintrar mycket säkrare när de planteras i grov sand än om de planteras i vanlig jord eller den planteringsjord som säljs i handeln. Och eftersom de dessutom växer snabbare och håller sig friskare i sand än i jord, finns det ingen anledning att använda något annat odlingssubstrat.

EDIT: Äh fick svar på min fråga, man kan det, 50cm djup helst.

Ändrat trådnamn på begäran av trådstartaren.  (:)
« Senast ändrad: 22 maj-22 kl 09:44 av javill »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vinranka utomhus
« Svar #1 skrivet: 20 maj-21 kl 14:48 »
Skulle tro att den skickar iväg rötterna ut ur sanden snarast, om den orkar. Den behöver näring och det finns inte i sand.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #2 skrivet: 21 maj-21 kl 07:45 »
Här verkar dom tycka annorlunda:
https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/odla-vindruvor-i-sand/

Dom verkar tillföra gödsel via gräsklipp på ytan, men det låter ju som det måste ta ett tag innan det blir tillgängligt åt plantan. Om man använder flytande gödsel kunde det ju bli lite som hydroponik.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vinranka utomhus
« Svar #3 skrivet: 21 maj-21 kl 13:01 »
Tänker att det viktigaste för plantan är att jorden är väldränerad så det aldrig blir stående fukt runt rötterna. Sandblandad jord kanske.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #4 skrivet: 21 maj-21 kl 14:09 »
Jag började läsa vidare på detta idag och uppenbarligen växer vinrankorna i Portugal i sand. Och man kan odla allt möjligt i sand, som jordgubbar.

https://gronarader.se/odla-med-grasklipp/jordgubbar-i-sand/


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vinranka utomhus
« Svar #5 skrivet: 21 maj-21 kl 16:45 »
Jo, du kan odla allt möjligt i sand, men du måste hela tiden tillsätta näring. Dessutom måste du vattna konstant då sand inte suger upp något vatten alls nästan. Jorden suger upp vatten och släpper ifrån sig under flera dagar, kanske veckor. Du kan se i naturen vad som växer i ren sand, det är i princip tall och inget mer. Men där det är djup matjord hittar du den stora artvariationen med 10+ arter av lövträd, bärbuskar, smultron och så vidare.


DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #6 skrivet: 21 maj-21 kl 17:48 »
Artiklarna nämner bevattning och näring och hur det sköts.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vinranka utomhus
« Svar #7 skrivet: 21 maj-21 kl 18:58 »
Herr Åkerstedt har hållit på med sand och gräsklipp i åtminstone 25 år. Om det var så fantastiskt bra, borde metoden nu ha spridit sig över hela jorden, åtminstone där det finns gott om vatten.
Vad som händer med druvorna på en vinplanta i det fria, kan jag härmed avslöja: Fåglar pickar på frukten, alla slags flugor sticker och dricker, getingarna njuter för fullt. Även stora bålgetingar låter sig väl smaka. Om jag har tur, får jag druvor till 10 liter vin, men jag får sitta en hel kväll och bara rensa. Ha plantan i ett växthus alltså.
Det ser ut som "staketdruvor" på bilderna. Vissa sorter är goda att äta, medan andra består mest av kärnor. De behöver sur jord och beskärs mitt i vintern. Det bästa är väl att skaffa mer information från olika håll före köpet.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #8 skrivet: 21 maj-21 kl 19:02 »
Värt ett försök iallafall, speciellt det med jordgubbarna lät intressant, börjar bli dags å förnya landet där. Vi har redan köpt en vinranka och har inget växthus så inget att göra åt det tyvärr.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vinranka utomhus
« Svar #9 skrivet: 21 maj-21 kl 20:02 »
Det ser ut som "staketdruvor" på bilderna. Vissa sorter är goda att äta, medan andra består mest av kärnor. De behöver sur jord och beskärs mitt i vintern.
Ja, så är det, staketdruvorna eller Labruscadruvorna som de också kallas skall ha sur jord till skillnad från äkta vindruvor som skall ha neutral till lätt basisk jord. Men sand går ofta åt det sura hållet, speciellt om den är gjord av granit eller gnejs, som är de vanligaste bergarterna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vinranka utomhus
« Svar #10 skrivet: 21 maj-21 kl 20:04 »
För övrigt liknar den här tekniken att odla i sand och tillföra allt som växterna behöver den gamla Terra Preta-metoden som urbefolkningen i Amazonas använde, fast det baserade den på kol istället för sand.

https://en.wikipedia.org/wiki/Terra_preta

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #11 skrivet: 22 maj-21 kl 08:44 »
Det finns olika funderingar kring detta med sand och vatten.

"Sand är ju bra för den är alltid fuktig" säger Peter Korn. Jag vet inte om han odlar druvor men han har intressanta tankar om att odla i sand. Kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=7RSbMYJhuC4

Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Vinranka utomhus
« Svar #12 skrivet: 22 maj-21 kl 19:01 »
Värt ett försök iallafall, speciellt det med jordgubbarna lät intressant, börjar bli dags å förnya landet där. Vi har redan köpt en vinranka och har inget växthus så inget att göra åt det tyvärr.
När det inte finns ett växthus, och diverse otyg vill angripa druvorna, undrar jag om det skulle gå att tillverka en enkel konstruktion som det går att spänna upp plast eller nät på. Alltså: pollinerare är välkomna, men snyltgäster inte. Kanske en bur av ribbor eller kanske elrör, som lätt kan tas isär?

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vinranka utomhus
« Svar #13 skrivet: 23 maj-21 kl 11:52 »
Det finns olika funderingar kring detta med sand och vatten.

"Sand är ju bra för den är alltid fuktig" säger Peter Korn. Jag vet inte om han odlar druvor men han har intressanta tankar om att odla i sand. Kolla in: https://www.youtube.com/watch?v=7RSbMYJhuC4



Vadå "sand är alltid fuktig"? Det beror väl på var sanden finns?

Jag bodde en gång i tiden på mark som avlagrats av ett isälvsutlopp.

Där fanns det väldigt mycket sten, och väldigt torr sand...

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #14 skrivet: 09 maj-22 kl 09:56 »
Vi har skaffat 10 st pallkragar nu som jag fick för 5€ styck, och i helg tog vi bort det gamla landet. Planen är som följande:

-lägger ut markduk ovanpå det gamla landet
-placera ut pallkragarna
-fyller mellan pallkragarna med täckbark
-fyller pallkragarna med jord och gödsel och mixar det

Sen är tanken jag fyller bara till hälften eller 2/3 med jord och resten sand, sen planterar jag plantorna i det och lägger över ett täcklager av nåt slag, gräsklipp kanske eller nåt annat.

Tanken är då att rötterna med tiden kan leta sig ner i jordlagret och där få tillgång till vatten och närig samt dom får de påstådda fördelarna av att ligga i sanden.

En del av mig undrar om det vor elika bra att blanda jorden och sanden istället för att skikta den för en sorts sandig jord. Men en fördel med sanden var väl man kunde byta plantorna utan att behöva byta jord & plats mellan.



Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #15 skrivet: 09 maj-22 kl 10:52 »
Vet alldeles för lite om vinrankor, men det här med sand eller kraftigt sandblandad jord har väl både med tjälen och att rötterna inte skall bli dränkta att göra. Odlar man i pallkragar så är ju risken för dränkta rötter rätt liten, men å andra sidan biter kylan desto värr när vintern kommer.

En släkting har vindruvor på sitt hus i östra Östergötland, och de verkar klara sig bra från odjur. Har inte provsmakat, men det var fantastiskt fina klasar och de såg mogna ut. Lerjord där, men jag vet inte om rötterna fått extra sand.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #16 skrivet: 09 maj-22 kl 10:53 »
Ja tråden är kanske lite förvirrande men det gick liksom från vinrankor till jordgubbar.

Rankan står i sandblandad jord och vi får se hur den överlevt vintern.

 

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vinranka utomhus
« Svar #17 skrivet: 22 maj-22 kl 08:32 »
Hämtat nya jordgubbsplantor från föräldrarna:


Fick ett par vattentunnor också


Kafferast med rabarberpaj, igår kändes som den första sommardagen, fick ta av mig ullsockorna...


Föräldrarnas växthus, det som finns kvar, pensionerade nu och det ska rivas. Nån ska ha bågarna och föra upp det igen nån annan stans, hade ett till växthus som togs ner förra året. Ska lämna med 4-5 bågar för ett "mini" växthus och att ha traktorn i.


Det växer väldigt bra i sanden...


Dill har börjat växa överallt, och pappa tappade ett par lökar som hängt på tork och dom har börjat växa också...


Så vi tog hem ett lass med sand för att blanda ut i jorden för gubbarna


Alla plantor som fick rum är planterade. De övriga har vi gått och planterat på övriga ställen i gården.


Efter det har jag tömt vår väremkompost och tvättat och skrubbat den med tallsåpa. Säljer den och köparen hämtar den idag


Tänker uppgradera till en roterande kompost istället. Jag skulle vilja ha en joraform men dom är så dyra...


Denna modell känns mera realistisk:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

260 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser