Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda granved, är det dåligt?  (läst 22590 gånger)

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #40 skrivet: 12 feb-22 kl 12:01 »

Jag fick en ek av min granne (ett helt träd) for en del år sedan och eldade med detta i en braskamin.
Först skulle eken torka efter att det var fällt och det tog sin lilla tid!
Nu har jag sol-celler på taket som räcker som energi källa och värmeslingor i golvet!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #41 skrivet: 12 feb-22 kl 12:29 »
Men inte får du energi så det räcker från solceller i december-januari?

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #42 skrivet: 12 feb-22 kl 13:42 »

JO det fungerar utmärkt även under de kallaste månader som december och även Januari men jag ingen stor förbrukning av el!
De är placerat i syd och ingen träd eller annat som ger skugga!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #43 skrivet: 12 feb-22 kl 13:52 »
Läckert! Men så bor du ju nästan vid ekvatorn ;D

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #44 skrivet: 12 feb-22 kl 13:59 »
Läckert! Men så bor du ju nästan vid ekvatorn ;D

Ja här är frodighet och en överdådig natur även solsken i söder Skåne om inte annat ett stort naturreservat!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #45 skrivet: 12 feb-22 kl 21:47 »
JO det fungerar utmärkt även under de kallaste månader som december och även Januari men jag ingen stor förbrukning av el!
De är placerat i syd och ingen träd eller annat som ger skugga!
Förstår jag dig rätt om jag uppfattar att du värmer din bostad endast med sol i Skåne så här års?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #46 skrivet: 13 feb-22 kl 10:09 »
Tråden börjar glida iväg allt mer från granved. Ha det i åtanke.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lilla hagen

  • Inlägg: 2
    • Dalarna
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #47 skrivet: 25 feb-22 kl 23:04 »
Om det blir beläggningar=tjära i skorstenen beror uteslutande på att det är dålig förbränning och alltså finns oförbrända gasformiga ämnen i röken som sätter sig i skorstenen, typ som kondens, när de kyls ner på vägen upp i kanalen.
Dålig förbränning blir det vid otillräcklig lufttillförsel eller för låg förbränningstemperatur. Alla träslag kan alltså eldas med bra förbränning och utan att det blir farliga beläggningar i skorstenen.
Ibland kan den dåliga förbränningen bero på det man eldar i, alltså att det är svårt att få till en riktigt bra förbränning i en del eldstäder, även om de flesta går att elda bra i med lite knep. Vanligare är "skit bakom spakarna", alltså typ att man stryper tilluften, lägger i för mycket så att pannan automatiskt stryper tilluften eller att man lägger in stora kubbar i liten eldstad som ligger och pyr mer än brinner.
I de fallen dålig förbränning beror på veden skulle jag säga att det uteslutande är så att den inte varit tillräckligt torr...
Har jobbat som sotare några år och tittat ner i en hel del skorstenar och pratat med folk om vad och hur de eldar  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #48 skrivet: 26 feb-22 kl 09:13 »
Nu är visserligen det här ett stycke ifrån trådens fråga om granved, men det kan bildas tjära även om det finns tillräckligt med förbränningsluft och om temperaturen i själva eldhärden är tillräckligt hög.  Till exempel om eldstaden är för trång, så att flammorna träffar på kylda ytor innan de har stigit så högt att de har brunnit ut. Typexempel på detta är då då man eldar ved i t ex en liten kökspanna eller en äldre kombipanna som i första hand är tänkt för oljeeldning, eller i lite större skala i vattenrörspannor så som de såg ut i koleldade ångkraftverk på 1910-talet.
Har man en sådan panna, gäller det att ständigt hålla vattentemperaturen så hög som möjligt.  En annan historisk återblick är att det blev stora problem med tjära och sotbränder under andra världskriget, då man började elda ved i pannor egentligen avsedda för koks, och där det ofta inte fanns någon shuntventil i anläggningen utan man var van att hålla låg vattentemperatur i pannan då huset inte behövde så mycket värme.

Teknisk Tidskrift hade ett temanummer om skorstenar, risker med vedeldning och erfarenheter från krigsåren 1950, det är synnerligen läsvärt! Se http://runeberg.org/tektid/1950/0295.html och flera följande sidor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #49 skrivet: 26 feb-22 kl 09:30 »
En bra designad eldstad borde väl förbränna rökgaserna först, sen leda de redan förbrända gaserna till en konvektor, som också förhoppningsvis är designad så att den inte sänker rökgastempen under 100 grader tror jag det var?

Det är väl enklare i kakelugnar och plåtugnar att undvika detta, då kommer inte nytt kallt vatten som sänker tempen något. Får man in lite extra syre ovanför elden tar det sig till sist. Det är enklare med de som har rost, då kan man styra tilluften bättre också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #50 skrivet: 26 feb-22 kl 11:34 »
Tjärbildning i en panna är ju tråkigt för verkningsgraden, men sitter tjäran där så blir det ju inte skorstensbrand i alla fall.

I de eldstäder jag haft/har i köket är det för torr ved som orsakar sotbildningen. Draget räcker helt enkelt inte till för bränslet.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #51 skrivet: 27 feb-22 kl 19:51 »
TS, det är inte dåligt att elda granved, men nu får du väl se dig om efter annan uppvärmning då avverkning ej längre får göras utan tillstånd från Skogsstyrelsen
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #52 skrivet: 27 feb-22 kl 20:29 »
Barkborrarna skiter i skogsstyrelsen...

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #53 skrivet: 27 feb-22 kl 20:34 »
Absolut, frågan är ju om det är klokt att skita i orimliga lagar och regler och deras nuvarande tolkning?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #54 skrivet: 27 feb-22 kl 20:48 »
Såg sista avsnittet av Svenska nyheter för ett par dagar sedan (avsnitt 5 på SVTplay), och de tog upp det där rätt bra.

Vi får se hur domänskog hanterar skogsödlorna...

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Elda granved, är det dåligt?
« Svar #55 skrivet: 27 feb-22 kl 21:04 »
Såg sista avsnittet av Svenska nyheter för ett par dagar sedan (avsnitt 5 på SVTplay), och de tog upp det där rätt bra.

Vi får se hur domänskog hanterar skogsödlorna...
Jag hoppas att staten tänker tillämpa detta strikt på egna marker om det nu är väsentligt att ta hänsyn till varje fågelindivid, vi bör gemensamt ha ett skogsbruk som är ett föredöme och då kan ägarnas avkastningskrav(nu över en miljard) på Sveaskog aldrig få väga tyngre än den enskildes rätt att bruka sin ägda jord och skog så avskaffande av artskyddsförordningen för privatägd mark eller avverkningsstopp på statlig mark är det minsta jag förväntar mig.

Att ta tillvara nedblåsta vindfällen på egen mark för att ha god skogs/virkeshygien förhindra insektsangrepp på stående skog, förse hushållet med ved och virke och i förlängningen tillreda och elda granved kommer ju framöver vara omöjligt utan tillstånd.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser