Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej härdat kalkbruk i källargrund  (läst 1597 gånger)

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
Ej härdat kalkbruk i källargrund
« skrivet: 07 jul-15 kl 11:07 »
Har stött på ett problem i mina källarväggar i ett hus från 1945. Det tycks som att man använt kalkbruk när man murade källarväggarna, betongblock. Sen har man slarvat med härdningen och täckt insidan med ett vattentätt cementlager, tvättstuga, och jord på utsidan.
Nu 70 år senare är bruket som blött grus, har samma konsistens som i en fog jag själv fyllde i med luftkalkbruk för ett år sedan.
Nu till frågan, mina stående fogar har jag bytt till hydralisk kalkbruk, men hur göra med de horisontella?
Har nu borrat i fogarna med 3-5 cm mellanrum med ett 8 mm borr, hoppas på att det skall härda.
Hur länge behöver jag nu vänta för att antingen se det som en succé eller ge upp och börja fylla på med nytt bruk.
DVS finns det hopp om att den 70 år gamla bruket fortfarande kan härda?

Efteråt har jag tänkt slå på ett tunt lager kalkputs och därpå kalka ytan. Senare får jag väl gräva upp utanför och fixa utsidan, men det är ett senare problem...

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #1 skrivet: 22 jul-15 kl 21:24 »
Kan nu berätta att mitt 70 år gamla kalkbruk har börjat att stelna! Borrade upp hålen lite mer och dammsugade dom rena. Sen så har de börjat att stelna!
Skall nu låta det hela vila en tid, med fläktar gående. Senare så skall jag fixa ngn spruta så att jag kan injektera nytt bruk i mina borrhål.  Man kan inte sluta att förundra sig om gamla hus....
Får även provborra mina andra väggar...
//Pär

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #2 skrivet: 23 jul-15 kl 08:22 »
Min far började sin bana som murare i slutet på 1930-talet. Han pratade om att det under kriget fanns nån slags kristidscement, jag tror han kallade den för k-cement. Kan det vara nåt sånt du råkat ut för?

poe5

  • Inlägg: 50
    • Skåne
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #3 skrivet: 24 jul-15 kl 17:55 »
Ja, men motsatsen. Den gode Harry som byggde huset kanske trodde att det var K-cement han hade och murade som man gör med cement, dvs kort brinntid och utan luftning. För jag har hittat mindre kalkbitar bland det som ser ut som grus, men som troligen är kalkbruk. Så jag känner mig nu säker på att det är kalkbruk.
En farbroder till mig lär ha haft några nergrävda tunnor med färdigt kalkbruk som han använde år från år, lite magiskt tyckte min kusin om detta.
//pär

Fiskartorpet

  • Inlägg: 45
    • Södermanland
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #4 skrivet: 07 feb-22 kl 21:16 »
Min far började sin bana som murare i slutet på 1930-talet. Han pratade om att det under kriget fanns nån slags kristidscement, jag tror han kallade den för k-cement. Kan det vara nåt sånt du råkat ut för?
Jag vet att jag svarar på gammalt inlägg, men vill bara upplysa om att det också kallades sparsten, de ersatte en del av bruket med småsten för att dryga ut.
50 år senare när slog vi på det med en hammare så det stänkte friskt, på plinten bredvid som var äldre studsade bara hammaren...

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #5 skrivet: 07 feb-22 kl 21:26 »
Jag vet att jag svarar på gammalt inlägg, men vill bara upplysa om att det också kallades sparsten, de ersatte en del av bruket med småsten för att dryga ut.
50 år senare när slog vi på det med en hammare så det stänkte friskt, på plinten bredvid som var äldre studsade bara hammaren...
Nja, kristidscementen var väl dåligt bränd?
Sparsten/procentning är nått annat, När man drygar ut färdig betong med tex sten i formen på delar som inte behöver ha så stor styrka procentar man och behöver alltså inte blanda så mycket betong.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #6 skrivet: 07 feb-22 kl 22:10 »
Kristidscementen kallades E-cement. Den var utdrygad med bl a masugnsslagg.  Se t ex http://runeberg.org/tektid/1941a/0234.html , man kan hitta många fler artiklar om E-cement på runeberg.org genom en enkel googling.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Ej härdat kalkbruk i källargrund
« Svar #7 skrivet: 08 feb-22 kl 21:46 »
Kalkbruk måste ha kontakt medluft för att härda. Värme behövs inte för det skall inte torka ut. Det räcker med plusgrader och litet lämpligt fuktigt och koldioxiden i luften.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bustera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser