Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vedeldad bastu  (läst 20750 gånger)

fishfinder

  • Inlägg: 106
  • Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
SV: Vedeldad bastu
« Svar #20 skrivet: 04 feb-11 kl 09:04 »
Hello

Vi håller också på att mickla med bastu-bygge.
Har kollat runt lite och bastubutiken.se har riktigt bra priser och sortiment på vedeldade aggregat.
Angående virke till lavar så är nog asp eller al det bästa, men det är sjukt dyrt...
Rekomenderar att kolla efter begagnade lavar och bygga om dom, kanske en blocket-annons.
Som nån skrivit innan, jätteviktigt med ventilation!
Jag har kollat på sidorna till dom som säljer färdiga bastuar (heter det så?).
Mycket ritningar och bilder att kika på.

Vi kanske har några lavar över förresten.. iofs bgagnade men ändå..
Jag kan återkomma när jag vet säkert, om nån vecka eller så.
Lycka till!
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

matti

  • Inlägg: 89
    • Södermanland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #21 skrivet: 28 aug-11 kl 22:04 »
Jag ska också bygga bastu nästa sommar. 40-årspresent till kärestan  ;D

Golvet kommer bli trallgolv med en ordentligt dränerad grund av makadam. Ska du ha trall så har jag läst varningar om impregnerat virke. Otrevliga gaser skulle kunna släppa. Vet dock inte om det är befogat. (Någon som vet?) Någon sa lärktrall var bäst men det finns säkert alternativ. (Någon som vet?)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vedeldad bastu
« Svar #22 skrivet: 28 aug-11 kl 22:11 »
Jag vill rekommendera åtminstånde en lave av två meters längd, det är ju skönt att kunna ligga utsträckt på laven ;)
Att kunna lägga sig och låta värmen från laven sprida sig in i ryggen är underbart när man har ont i den. ;)

andtol

  • Gäst
SV: Vedeldad bastu
« Svar #23 skrivet: 29 aug-11 kl 09:56 »
Golvet kommer bli trallgolv med en ordentligt dränerad grund av makadam. Ska du ha trall så har jag läst varningar om impregnerat virke. Otrevliga gaser skulle kunna släppa. Vet dock inte om det är befogat. (Någon som vet?) Någon sa lärktrall var bäst men det finns säkert alternativ. (Någon som vet?)

Jag vet inte men jag skulle inte vilja chansa. :) Det kan väl inte vara dåligt med vanligt virke, bara det får torka ut ordentligt mellan varven? Eller ev göra det enkelt att byta golv om det blir dåligt.

SV: Vedeldad bastu
« Svar #24 skrivet: 12 sep-22 kl 19:50 »
Kan varmt rekommendera bastu med öppen trallgolv. Den kalla luften nerifrån skapar en behaglig värme när den möter den varma luften uppifrån. Bastubadandet upplevs väldig syrerikt och mjukt i kontrast med det traditionella bastubadandet som kan ibland upplevas som för torrt och varmt. Nackdelen är att det blir lite kallt från golvet och ca 50cm upp under vintertid. Däremot så är det helt ok värme vid den nedersta laven. Barn vill ju dock oftast leka nere vid golven istället för sitta still vid laven.


Har du någon mer ventilation i bastun?

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Vedeldad bastu
« Svar #25 skrivet: 12 sep-22 kl 20:49 »
Lägg märke till att det citerade inlägget är över 11 år gammalt, och det är 5 år sedan skribenten senast var inloggad på forumet. Chansen till svar kanske inte är så stor.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #26 skrivet: 13 sep-22 kl 14:13 »
Tycker det är för djävligt med för mycket luft i bastun. Har en modern glasdörr med 20-30 cm glapp i botten typ, gör att bastun inte alls bli så varm som den bör bli. Räcket ju med en liten golvspringa.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #27 skrivet: 19 sep-22 kl 11:48 »
Tycker det är för djävligt med för mycket luft i bastun. Har en modern glasdörr med 20-30 cm glapp i botten typ, gör att bastun inte alls bli så varm som den bör bli. Räcket ju med en liten golvspringa.
@DennisCA, har du inte bastudörren 20-30mm ög?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #28 skrivet: 19 sep-22 kl 12:25 »
Allt är korrekt enligt hur det "ska vara" i moderna hus. Det är alltså inte bara jag som är störd på detta. Skulle dörren flyttas ner 20-30 cm skulle den va kortare än mig. Kakel på väggen förhindrar också att karmen flyttas nedåt.

Några exempel
https://www.swedoor.fi/getmedia/025edbc8-de18-44ec-991d-c8b5c1c85896/img

https://public.keskofiles.com/f/btt/ASSET_JPEG_24578455
« Senast ändrad: 19 sep-22 kl 12:32 av DennisCA »

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #29 skrivet: 19 sep-22 kl 13:19 »
Nu är det >10 år sedan jag monterade bastudörren men både Bauhaus och Sorseledörren säljer fortfarande basutudörrar som är 2m höga, en sån några få cm från golvet håller värmen på rätt ställe.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #30 skrivet: 20 sep-22 kl 09:24 »
Ja det finns säkert större dörrar att köpa, men det tycker jag inte är värt det. För bastun har blivit lagringsutrymme och vedbod efter jag slutade basta. Nu eldar jag kaminen med dörren öppen och en fläkt som blåser på kaminen för att föra luften ut.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Vedeldad bastu
« Svar #31 skrivet: 20 sep-22 kl 16:27 »
För bastun har blivit lagringsutrymme och vedbod efter jag slutade basta.
Man kunde nästan tro att du vore svensk...
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 3 användare (1 dolda)
Sjul, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser