Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombucha  (läst 26440 gånger)

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Kombucha
« Svar #20 skrivet: 16 mar-06 kl 17:40 »
Dunkar, lock, kranar, packningar, gummiproppar m.m. m.m. i livsmedelsgodkända material hittar man enklast och billigast i butiker som säljer hembryggningsutrustning för öl, vin och HB.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #21 skrivet: 17 mar-06 kl 12:44 »
Är det någon som testat att göra bröd på kombucha? Vad jag förstått är det som att göra surdeg, eller har jag missuppfattad hela saken?  ??? ???

Annars fann jag en bra sida om både kombucha och kefir (recept, forum, lite ditt och datt.. )
http://www.kombuchapilz.de/english/start.htm
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #22 skrivet: 17 mar-06 kl 17:49 »
Vet inte om jäskraften räcker till det. Men vem vet? Ska prova att använda enbart booch som degvätska och ingen jäst nästa gång. Kan rapportera sen :)
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 17:56 av Gruff »

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #23 skrivet: 29 mar-06 kl 11:11 »
Äntligen har det lyckats, min första kombuchabryggning med kombuchabebis. Det är 13:e dagen nu, hur länge kan jag låta den stå??, bebisen ser fortfarande ganska tunn och osammanhängande ut.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #24 skrivet: 01 apr-06 kl 02:44 »
Beror på hur varmt du har inne. Om jag t.ex har 22 grader inne så räcker det med 9-10 dagar. Låter jag det stå 13 dagar har jag nästan vinäger. Drickbart, men man ser ut som när man suger på en citron. Och för mor t.ex som eldar mindre än mig och därför har 15-16 grader inne tar det hela 16 dagar innan det blir lagom och det bildas knappt någon bebis alls.

Då det varierar kraftigt, är mitt tips.....smaka med ren sked. Är det för svagt, låt det stå. Tappa upp när du tycker det är lagom för just dig.
« Senast ändrad: 15 apr-06 kl 04:35 av Gruff »

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #25 skrivet: 03 apr-06 kl 09:07 »
Min första lyckade bryggning resulterade i en liten, för att citera andra här, "fjantig" , om man ens får kalla den sula.
Så jag gjorde 1 liter te och blandade med lika mycket färdig kombucha och tänkte "nu ska här tillverkas bebisar"
Jag har nu satt burken i fönsterkarmen över elementet för bättre värme.
Detta var i fredags, idag när jag sitter och äter frukost, kommer jag av någon anledning på att jag inte hade i något socker.
Suck, vad gör jag nu? Ska jag slå ut allt och börja om, eller kan man blanda i sockret nu?
Det här med kombucha är nog inte min grej.... :-\

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #26 skrivet: 03 apr-06 kl 09:43 »
 ;D haha du verkar vara lika odiciplinerad och disträ som jag, gjorde också en massa löjliga småtabbar innan jag fick rutin på det hela.

När jag nångång har missat att ha i socker, eller hade i för lite pga att det tagit slut, så ökar jag på såhär dagen efter :
 häll ner sockret i ca 2 koppar hett vatten, låt lösas upp & svalna, och häll sedan ner i brygden.

Slängde du bort modersulan?  ???
Den kunde gott ha hängt med ett litet tag till, som stöd tills din nya bebis är tillräckligt produktiv och tjock. Jag behöll min första moder rätt länge, den var stabil och tålde mitt experimenterande och mina misstag rätt bra.
« Senast ändrad: 03 apr-06 kl 10:11 av Eulalia »

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #27 skrivet: 03 apr-06 kl 10:10 »
Tack!  ;) Skönt att höra att det inte bara är jag som tabbar mig!
Jag ska genast göra lite sockervatten.
Nej, jag slängde inte modern, jag la ner båda i burken. Skulle aldrig våga slänga min enda ordentliga sula, då riskerar jag ju att ännu en gång behöva be om en ny  ;) ;D :-[

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #28 skrivet: 14 apr-06 kl 18:48 »
Nu ska jag berätta min kombuchahistoria.  :)
Det började med att jag läste om den slemmiga lilla rackaren här på sidan, och blev väldigt nyfiken  ???, men eftersom jag skulle resa bort fick den vänta  :(.
När jag sedan äntligen fick hem sulan efter ett halvårs nyfikenhet, så var jag väldigt nyfiken och ivrig ;D. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka, sen sprang jag och lyfte på duken varenda dag för att se vad som hände. Snacka om att jag blev väääldigt besviken  :( då jag efter några dagar upptäckte mögel, det var ju bara att slänga allt, men som tur var så skickade väldigt snälla Eulalia  :-* inte bara en, utan två nya sulor.
Eftersom min mamma va så nyfiken så fick hon ta hand om den ena. Den andra delade jag och la i varsin glasbehållare, efter några dagar så var det återigen mögel på den ena (har inte vågat säga det tidigare  :-[ ) Den andra stod nog för kallt, så där blev ingen bebis, bara nåt litet tjafs  :(. Så jag gjorde nytt te och blandade med den färdiga kombuchan, tjafset och modern, nu ställde jag burken över elementet.
Efter några dagar så kom jag på att jag glömt blanda i socker, men med lite råd från en expert  ;), så ordnade det sig och sockret blandades i.
Idag har jag beundrat min första fina bebis, en riktigt fin sula!  ;D

Hur det gick för min mamma?, kanongod kombucha på första försöket, smakade maskrosvin!   :-X ;D :-[ ???

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kombucha
« Svar #29 skrivet: 15 apr-06 kl 04:38 »
En liten tanke bara. Fönsterbecket? Det är ingen sol i det fönstret va? För det tycker den INTE om  :)

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #30 skrivet: 15 apr-06 kl 11:07 »
Nu fattar jag varför jag haft så svårt att lyckas med min kombucha, den gillar inte Sol  ;)
Nä skämt åsido, den får ingen direkt sol på sig. Jag har oxå läst att det inte va bra, men att den står ljust skadar inte?!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Kombucha
« Svar #31 skrivet: 16 apr-06 kl 21:50 »
Jahaaaa, nu fattar jag vad det är ni surrar om.
Det är den där äckliga volgasvampen som morsan mixtrade med.   :o
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #32 skrivet: 24 apr-06 kl 18:59 »
Jag har nu under en tid haft lite uppfödning härhemma, har tills idag haft modern och de två bebisarna i en burk med 50/50 te och färdig kombucha.
Men idag tog jag nya bebisen, alltså den som låg på ytan och la den i en egen burk med te och en skvätt färdig kombucha och tänkte nu brygga på den.
Vad ska jag göra med de andra två? Bara låta dem ligga kvar? Bildas det en ny bebis på ytan då? Behöver dom nytt te och socker?

En lite rolig iakttagelse jag gjorde va att bebisen hade börjat "krypa" upp på ena sidan av burkens vägg, när jag tittade lite närmare, berodde det på, att det bildats en stor luftbubbla under den.

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Kombucha
« Svar #33 skrivet: 30 maj-06 kl 14:30 »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Kombucha
« Svar #34 skrivet: 10 aug-06 kl 15:05 »
Det bildas väldigt mycket luft i min kombucha nu för tiden, med följd att den är väldigt kolsyrad då jag silar upp den. Det har jag inte märkt innan, ska det vara så?

Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #35 skrivet: 10 aug-06 kl 16:53 »

Vad ska jag göra med de andra två? Bara låta dem ligga kvar? Bildas det en ny bebis på ytan då? Behöver dom nytt te och socker?

De andra två kan du antingen fortsätta brygga på (nytt te&socker till dem)
eller kan du lägga undan dem i kylskåpet för senare bruk. De ska vara väl täckta av brygd, och lock eller bomullsklut över.
Jag kör 3 olika bryggningar parallelt just nu, mest för att jag inte har tillräckligt stora behållare att brygga i.

Kolsyrad kombucha är ju godast!
Häll upp på flaska, på med kork och in i kylskåpet, om du vill behålla kolsyran.
Vill du bli av med kolsyran, häll upp på flaska, låt stå framme några timmar och skaka om den lite då och då (med korken på). Sen in i kylskåp, annars kommer bebisar att bildas på den, lite slemmigt att dricka.
Vad kör du för tesorter, och hur mycket socker?
Är det sockermängden som ger hur mycket den kolsyras?


Eulalia

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #36 skrivet: 10 aug-06 kl 17:35 »
lite blandade länkar för den som vill fördjupa sig i kombuchans alla aspekter

Hur man gör, hela processen med bilder
http://www.happyherbalist.com/pictures.htm

The Kombucha Center, med stor FAQ, artiklar och mycket info
http://users.bestweb.net/%7Eom/%7Ekombu/

Alt om Kombucha , dansk sajt med bra struktur
http://www.kombuchasvampen.dk

bla står det såhär om för mycket kolsyra
http://www.kombuchasvampen.dk/maxbrus.htm

Felsökningschema, råd & tips för nybörjare:
http://www.kombuchasvampen.dk/vink.htm

Dom's Kombucha och Vinägersida
http://users.chariot.net.au/~dna/kombucha.htm

lite tips om vad man kan använda både svamp och brygd till:
http://www.happyherbalist.com/KOMBUCHA_recipes.htm

fler kombuchalänkar
http://www.kombuchaustralia.com/links.html
« Senast ändrad: 10 aug-06 kl 17:47 av Eulalia »

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Kombucha
« Svar #37 skrivet: 15 aug-06 kl 18:54 »
Hej,

nu har jag äntligen fått mina tre böcker om kombucha. Och jag har min andra bryggd på gång, även den är på 6 liter. De första 5 liter är uppdruckna och vi kan knappt hålla oss, så sugna är vi på drycken!

Jag har en gammal glaserat keramikkruka (vas?) här hemma som jag använder  och det fungerar väldigt bra. Öppningen är mycket bred, och som jag läste ska det gynna fermenteringen. Det är kanske därför jag fick bebis direkt vid första och andra omgången.

Nu när jag läste i mina nya böcker blir jag bara inspirerad att göra än mer. Jag förvånas över de små mängder Ni "tillverkar", 2 liter, är det fortfarande aktuellt?  Vi är två hemma som får dela på 5 liter (en liter är då tänkt som startvätska för nästa omgång) bryggd - om den står sisådär 8 dagar - då behöver vi minst en likadan kruka till ...  Som tur var är det loppis (Erikshjälpen) i grannbyn imorgon, kanske jag kan fynda någonting användbart där. Plast tycker jag är mysko och ful i köket, tycker mycket om den mörkbruna krukan som står där, täckt med en fin duk ;)

Min före detta granne (84 år) berättade just om den där volgasvampen vissa i byn hade. Hon tyckte den var äcklig, men hon säger också att den påminde mer om öl. Och det kan man ju inte säga om kombucha - den blir sur, men smakar allt anat än öl, tycker jag. Jag läser om och om igen att volgasvamp och kombucha är en och samma sak - men detta med ölsmaken snubblar jag över. Läste nämligen om en rysk ölliknande dryck som görs på bröd (tror jag det var), men det är ju ingen direkt svampmanet inblandad där. Är det någon som verkligen vet?

Hej då
Martin

Hemikring

  • Gäst
Re:Kombucha
« Svar #38 skrivet: 15 aug-06 kl 19:04 »
Jag har en gammal glaserat keramikkruka (vas?) här hemma som jag använder  och det fungerar väldigt bra.
Om den är tillräckligt gammal eller importerad så kan den ha blyglasyr. Ska man INTE ha till mat.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Kombucha
« Svar #39 skrivet: 16 aug-06 kl 17:20 »
Min mamma använde ett höganäskrus, som hon silade saften ner i. Hur är det med bly i äldre Höganäskeramik? Kan man använda en zinkhink, eller fäller zinken ut?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser