Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gammal bör en get vara vid betäckning?  (läst 4881 gånger)

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Hur gammal bör en get vara vid betäckning?
« skrivet: 05 sep-08 kl 07:22 »
Och när blir de könsmogna?

Har fått en getkilling i år och eftersom min getabock är pappa så skulle jag vilja betäcka henne innan jag släpper ihop henne i flocken. Alltså betäcka henne med någon annan än sing pappa så att säga.

Men det kanske är för tidigt? Men ifall det är för tidigt, måste jag vänta till nästa höst då? Då får hon gå i en egen hage utan mamma och övriga flocken. Eftersom jag vill betäcka mina andra getter med bocken.

Några bra tips?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Alore

  • Gäst
SV: Hur gammal bör en get vara vid betäckning?
« Svar #1 skrivet: 05 sep-08 kl 09:27 »
Det beror lite på vad det är för ras. En tumregel är väl att de bör vara över året när de killar, och alltså minst 7 månader när de betäcks. Getter blir könsmogna runt 4-6 månaders ålder, och bockar vid 2-3 månaders ålder.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Hur gammal bör en get vara vid betäckning?
« Svar #2 skrivet: 05 sep-08 kl 12:02 »
Göingetget
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 3 användare (2 dolda)
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser