Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel  (läst 81116 gånger)

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #20 skrivet: 04 apr-07 kl 02:14 »
 :( Tyvärr är det här med rapsolja i tanken inget hållbart alternativ. Raps är en känslig gröda - kan inte odlas på mer än 10% av arealen pga svåra växtföljdssjukdommar. För att täcka jordbrukets behov av drivmedel skulle 30% av arealen behöva vara raps.
MISSTRÖSTA INTE DET FINNS MASSOR AV ANDRA MÖJLIGHETER
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

körgratis

  • Inlägg: 2
  • hej och välkommen till min profil
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #21 skrivet: 04 apr-07 kl 08:44 »
Alla kommer förmodligen inte vilja göra sig "besväret att använda rapsolja" så det är nog tyvärr ingen större risk att alla bönder börjar köra på rapsolja :(
Dessutom så är väl prisskillnaden mellan raps och brännolja så liten.
Men för vanliga bilar som kör på diesel kunde det vara ett bättre alternativ.
Frityrolja är annars en bra möjlighet för de som har en gammal dieselbil.
I synnerhet gamla mercedes 300 diesel (75-85).
Så länge som så få använder rapsolja/frityrolja tycker jag det är ett bra alternativ. :)
Är en miljö och bilintresserad kille som har en bil vw lupo 3l som blivit konverterad så att den kan köra på rapsolja. Är från Sverige , men studerar till trädgårdsmästare i Finland.

cocker

  • Inlägg: 7
    • Hemgjordbiodiesel
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #22 skrivet: 22 maj-07 kl 21:13 »
Det finns sidor för oss som kör dieselbilar på annat än diesel.
http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se
« Senast ändrad: 22 maj-07 kl 21:14 av cocker »
Volvo 264 d24tic(Aset)tvåtanksystem,Vw tdi enkeltank med 12volts filtervärmare som går på wvo(hemgjordbiodiesel)

Johan.S

  • Inlägg: 17
  • Aggatorp
    • Småland
    • Aggatorp
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #23 skrivet: 04 aug-07 kl 09:21 »
...Är mycket intresserad men har inte hittat info om hur man lyckas köra på ren rapsolja, bara hur man gör "biodiesel" av rapsolja...


Hej!
Det finns en speciell motor som är anpassad för vegitabiliska oljor (särskilt rå rapsolja). Motorn i fråga är i likhet med Dieselmotorn uppkallad efter sin uppfinnare Ludwig Elsbett (*1913-11-08 †2003-03-28).
Som notering i sammanhanget kan nämnas att Dieselmotorn uppfanns av Rudolf Christian Karl Diesel (*1858-03-18 †1913-09-29).

Elsbettmotorn har såkallad duotermisk förbränning, vilket betyder att bränslet sprutas in snett ner i kolvens hemisfäriska förbränningsrum, varvid det cirklar runt i flera cirkulära temperaturskikt. Tack vare den duotermiska förbränningen förvärms bränslet före antändning, samtidigt som spillvärme till motorn minskar. En Elsbettmotor har cirka 3-8% högre verkningsgrad än en konvensionell Dieselmotor, därmed behövs inget kylvatten i motorn.
Det går att konvertera en konventionell dieselmotor till Elsbett, men såvitt jag förstår är det dyrt.

ELSBETTMOTORN

LÄSTIPS

Gift med "Karin MC"
Född och uppvuxen i Grödinge, men bor sedan februari 2011 på en gård i Aggatorp (Virserums socken, Aspelands härad, Smålands landskap, Kalmar län).
Intresserad av traktorer, redskap, trädgård, samt jord & skogsbruk. Dessutom intresserad av bakning, samt saftning och syltning.

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #24 skrivet: 02 feb-08 kl 22:14 »
Jag kör min MF35 (med tre cyl Perkinsmotor) på rapsolja från Willys. Den används dagligen till allehanda ändamål på gården och i skogen. Vid lägre temperaturer än -5 startar den inte på morgonen utan motorvärmare. Men det betyder inte att det inte går att starta den efter fyra timmars vila i skogen vid minus -7. Hur det skulle fungera med skogsarbete med avstängd motor i långa intervall vid lägre temperaturer vet jag inte då vi inte har haft det på länge här i Dalsland. Men det är väl bara att varmköra den då och då - vilket blir av sig själv då vinschen sitter på traktorn.

Den enda modifieringen jag gjort är att jag använder syntetolja till motorn (AGROL-Spectra) samt att den bestyckats med  en 80A växelströmsgenerator för effektivare laddning.
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #25 skrivet: 02 feb-08 kl 22:34 »
 :D Men så glädjande!

 Aldrig några problem när det stått några dagar i kyla??
För mig har det hänt att det ''tjocknat'' till sig och fått grötliknande konsistens när det varit lite minus några dagar.

Har försvunnit när man tagit in matoljedunken några dagar inomhems..

Men jag har mest kört det i vanliga typ dieselgolfar och såna ''modernare'' motorer, det kanske är känsligare...??

Och jag brukar ofta rostskyddsspruta bilar med det, verkar ok.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #26 skrivet: 03 feb-08 kl 12:42 »
ang köldtjock rapsolja - så har det nog med hur "ren" oljan är. Min erfarenhet är att den billigaste rapsoljan är den som köldtjocknar minst. DVS att den är väl mest processad. Alternativt får man montera en förvärmare för bränslet eller spä med lite diesel om det blir för kallt för länge - som sagt var så sträcker sig min erfarenhet av rapsolja bara två år bakåt.

Jag använder linolja som rostskydd.
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Holmbergdeluxe

  • Inlägg: 3
    • Blekinge
    • Mina alster med serier m.m
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #27 skrivet: 08 feb-08 kl 08:02 »
Jag är mycket intresserad av detta , kul att det skriva om ämnet , men jag undrar precis som någon annan här, var man kan få tag på rapsoljan för 5kr/l i lite större förpackningar?

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #28 skrivet: 13 mar-08 kl 04:13 »
Ja, det undrar jag med.....Är det ingen som vet ??? ???
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #29 skrivet: 27 mar-08 kl 20:16 »
Titta in på http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/index.php
där får du svar på några av dina frågor.

Begagnad fritösolja, värd sin vikt i guld. ;D

Dukato

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #30 skrivet: 23 maj-08 kl 12:23 »
Så som bränslepriserna stigit på sistone har jag åter sneglat på den lilla dieselmotor jag har liggande. Med dieselpriset någon krona högre än bensinen försvinner mycket av motivationen men så föll tanken på rapsolja som jag såg hos Willy's för 10:- litern i vintras.

Jag var nyss hos Willy's och handlade idag och såg att rapsoljan rusat upp
till 15:- litern och det oavsett förpackningsstorlek! Mycket ovanligt att en vara
har samma kilo-/literpris i en tio gånger så stor förpackning...
Ett butiksbiträde bekräftade att matolja gått upp i pris hastigt under våren
med omkring 30% utan någon som helst förklaring.

Kan det finnas storpolitik bakom detta? Det känns långsökt att politikerna skulle vilja
hindra folkvandringar till mataffären för att tanka bilen billigt när det krävs så
pass omfattande modifieringar och dessutom ett visst mått av aktiv insats under körningen
att "vanligt" folk aldrig kommer att tanka ren rapsolja så som dieselbilarna ser ut idag.

Jag tror alltså inte att man avsiktligt höjt rapsoljan i butikerna för att hindra folk att byta
motorbränsle och därmed smita undan skatt. Däremot kanske rapsoljan definitionsmässigt
kan falla under någon slags straffbeskattning eftersom den faktiskt KAN användas som motorbränsle rent generellt.

Någon som vet? Om dagens pris på färsk rapsolja är 15:- litern känns det helt
onödigt att konvertera en motor när man kan tanka EcoPar för samma pris.
EcoPar utvinns ur kondenserad naturgas och överskottsgas från rafinaderierna och påstås
vara betydligt renare än dieselolja. En dieselmotor kan köras året runt på EcoPar utan några
som helst ändringar. http://www.ecopar.se

Som det ser ut nu står valet mellan bekvämligheten i EcoPar och och priset
i begagnad frityrolja med allt besvär kring reningen.
Någon som vet hur begagnad frityrolja normalt hanteras professionellt?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #31 skrivet: 23 maj-08 kl 13:26 »
Det är ingen konspiration som ligger bakom utan det är det bottenlösa hålet fordonsbränsle som börjat konsumera vegetabiliska oljor, priset på vegetabiliska oljor samt etanolråvara (spannmål) kommer hädanefter följa råoljepriset uppåt.
Redan i dag är det problem med hungerkravaller i fattiga länder där människor inte har råd med mat eftersom priserna har stigit så kraftigt och i italien protesterade hemmafruarna mot galopperande pastapriser.

M8e

  • Inlägg: 882
    • Västerbotten
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #32 skrivet: 23 maj-08 kl 16:58 »
det bottenlösa hålet fordonsbränsle är faktiskt en liten grop när det gäller matpriser. Det mesta beror faktiskt på sämre skördar, högre produktionskostnader (bränsle, gödning m.m) och en större efterfrågan från bla kina.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #33 skrivet: 23 maj-08 kl 17:05 »
det bottenlösa hålet fordonsbränsle är faktiskt en liten grop när det gäller matpriser. Det mesta beror faktiskt på sämre skördar, högre produktionskostnader (bränsle, gödning m.m) och en större efterfrågan från bla kina.

Mitt antagande gäller just grödor lämpade för fordonsbränsle samt dom grödor det tränger undan på grund av bättre lönsamhet.

Så hur stor är den totala världsproduktionen av rapsolja och etanolråvara, hur stor är avsalut till livsmedel respektive fordonsbränsle och vad är förändringen den senaste 10-års perioden?

Alore

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #34 skrivet: 08 jun-08 kl 00:54 »
En dum fråga - måste man göra något med sin motor eller är det bara att hiva i rapsoljan ihop med dieseln?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #35 skrivet: 09 jun-08 kl 07:41 »
Jag blandar rå rapsolja med diesel, det går bra, jag har inte ändrat i motorn, men alla sådana här saker KAN ge problem, man får ta risken.

Mina bränslefilter sätter igen snabbare, detta fixas genom att de värmes upp och det tunga fasta delarna smälter och kan avlägsnas.

Det är i dagsläget inte billigare med rapsolja som köpes i minut än diesel.

Sist hittade jag en femlitersdunk för 55:-, det fanns bara en kvar.

På de 2000 mil jag kör i år kommer jag att använda ca 250 liter diesel och lika mycket rå rapsolja.
På vintern går det inte att blanda i mycket.

En möjlighet är att blanda med metylesterrapsolja, men det finns inte i närheten.

Köpte 200 liter diesel från en bonde som slutat sin verksamhet av ålderskäl för 9:- litern, så
i dagsläget kör jag faktiskt dyrare med sommarblandningen 70% rapsolja 30% diesel.





Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #36 skrivet: 11 jun-08 kl 07:46 »
Motorn är en 315 cc luftkyld Lombardini Diesel på 4 KW.  En fyrtaktare förståss.  Den släpper ut lite CO2, men visst den har inte katalysator och partikelfilter, som modernare dieselmotorer, motorn är snart 10 år. Den lilla bränsleförbrukningen gör dock att totalutsläppet per mil är litet.

Märker ingen speciell lukt, ibland vid kallstart kan man förnimma rapsoljan den första halvminuten.

Motorn är väldigt seg, hela ekipaget med lastat släp kan väga strax över ett ton, och den segar uppför ganska rejäla backar, och når 50 km/h på slätan, utan last och utan passagerare kan den nå 60 km/h.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

morgankane

  • Inlägg: 37
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #37 skrivet: 28 jun-08 kl 10:02 »
Läs på på denna sidan, så kör ni med fritösolja inom några dagar...

http://hemmagjordbiodiesel.egetforum.se/forum/

Cyklisten

  • Gäst
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #38 skrivet: 23 jul-08 kl 22:21 »
Erik, berätta mera: Var köper du RME till det låga priset?

JMGSE

  • Inlägg: 3
    • Schwedenbuchung
SV: Rapsolja istället för diesel
« Svar #39 skrivet: 03 aug-08 kl 20:54 »
Hej
Jag flyttade från Tyskland till Sverige före år. I Tyskland jag hade använd alltid fritösolja för drift med bil. Nu här i Sverige jag söker efter återvinnad fritösolja. Kenner en kanske en firma återvinna begagnad fritösolja?

Tack för svara
Jörg

P.S. VW Caravelle nu Dubbelhytt med KY Turbodiesel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

738 gäster, 5 användare (1 dolda)
fri, långfot, von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser