Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rapsolja istället för diesel  (läst 80853 gånger)

Tinkerbell

  • Inlägg: 76
    • Östergötland
Rapsolja istället för diesel
« skrivet: 11 apr-05 kl 20:23 »
Någon som testat att köra sin dieselbil på billig rapsolja från matbutiken?
Kör ni 100% rapsolja eller blandar ni med diesel?
Har ni testat med matolja som oftast är en blandning av rapsolja och solrosolja?
Har ni gjort några modifikationer?

Det är inte RME jag är ute efter utan olja från mataffären.

Finns det några andra alternativ till billigt bränsle? Är E85-etanol något att hoppa på eller kommer det också gå upp i pris?

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #1 skrivet: 19 maj-05 kl 18:27 »
Hej
Har kört på 50/50 diesel /rapsolja i flera år och det fungerar utmärkt. Dessutom har min bil, fd Taxi rullat mellan 20.000-30.000 mil på RME också helt smärtfritt.
Numera köper jag hem rapsoljan för drygt 5 kr/litern i 1000 liters fat, perfekt  ;D.
Funderar på att konvertera för att kunna köra på ren rapsolja.

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #2 skrivet: 19 maj-05 kl 18:28 »
Jag har dessutom kört länge på den oljan som finns i butiken, tex kunde man köpa 1L för 6,90 på Lidl för några veckor sedan,  ::)

robato

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #3 skrivet: 20 maj-05 kl 09:13 »
Hej!
RME är iofs trevligt eftersom det är ett förnybart bränsle. Tyvärr är det inte så miljövänligt eftersom det har för dålig förbränning. Vid jämförelser visade sig att RME var sämre än att köra på diesel. Tyvärr kommer jag inte ihåg så många detaljer kring undersökningen. :( Jag vet inte om det är bättre att köra på ren rapsolja än RME.

/Robert

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #4 skrivet: 09 jul-05 kl 21:19 »
Jag har dessutom kört länge på den oljan som finns i butiken, tex kunde man köpa 1L för 6,90 på Lidl för några veckor sedan,  ::)

Huh, Lidl.

Nåja, har du mätt faktisk förbrukning per mil, så rapsoljan inte bara går "rakt igenom"?

I manualen för min (nya) bil står det uttryckligen att man inte får köra på RME. Men rapsolja är ju inte RME? RME lär vara frätande, men det kan man knappast anklaga en matvara för att vara, eller?

Hur mycket/litet vågar man prova att blanda in, några tips? Är inte rapsolja väldigt trögflytande?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #5 skrivet: 09 jul-05 kl 21:23 »
Hittade följande länk också:

http://www.oilpress.com/rape-diesel1.htm
« Senast ändrad: 09 jul-05 kl 21:24 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

PopCorn

  • Inlägg: 12
  • www.seventhrecords.com/
    • -
    • -...;-
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #6 skrivet: 11 jul-05 kl 12:06 »
Andras erfarenheter av rapsolja i dieselbil.
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewtopic.php?t=21459&start=15&postdays=0&postorder=asc&highlight=

Om E85
http://www.citroen.nu/phpBB2/viewforum.php?f=85

Mer om E85
http://www.etanol.nu/

Själv har jag konverterat alla mina motorredskap.
« Senast ändrad: 11 jul-05 kl 12:10 av PopCorn »
| 'This world is beautiful, but has a disease called MAN.' -Friedrich Nietzsche |

Håller på återskapa en självförsörjande gård - till självförsörjning.

Rapsolja

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #7 skrivet: 02 aug-05 kl 13:30 »
Köpte ett par 10 liters dunkar på Willys för 87 kr alltså 8,70 kr/lit, helt OK.
Som sagt 30/70 alltså 30% ren rapsolja och 70% diesel är bra, kör själv med 50/50 sedan en tid med jättebra resultat. En och annan klagar på att det luktar pannkakor  ;D.

Har även en 5 cylindrig äldre mercedes som det sägs att man skall kunna köra på ren rapsolja pga en kraftig dieselpump. Tänkte prova det också.

Rapsoljan rinner inte rakt igenom, nej det kontrollerar man lätt via bränsleförbrukningen.

dreadlocks

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #8 skrivet: 18 aug-05 kl 14:56 »
Hej
Har kört på 50/50 diesel /rapsolja i flera år och det fungerar utmärkt. Dessutom har min bil, fd Taxi rullat mellan 20.000-30.000 mil på RME också helt smärtfritt.
Numera köper jag hem rapsoljan för drygt 5 kr/litern i 1000 liters fat, perfekt  ;D.
Funderar på att konvertera för att kunna köra på ren rapsolja.


Halloj!!!

funderar på att köpa mig en gammal dieselbil och börja köra på rapsolja.
Du skrev att du köpte 1000l fat för 5kr/l, vart köper du det om man får fråga?


Sloopy

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #9 skrivet: 05 sep-05 kl 12:32 »
Hur är det med förbrukningen ifall man kör på rapsolja? Är det samma förbrukning som med diesel? Hur är det ifall man kör 50/50 raps olja/diesel i vanlig dieselbil, är det samma förbrukning som med endast diesel?

skravlinge

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #10 skrivet: 13 sep-05 kl 15:08 »
Jag har provat att köra på ren rapsolja, och det har många försökt. Ju mindre motor, ju sämre går det.

Min 5,5 hk mopedbil, fick byta kolvringar efter ca 400 mil.

Det är med största sannolikhet ofarligt att köra 50/50 sommartid och 20/80 när det är riktigt kallt.

RMI kan köras på alla diesel. Där har den stora fettmolekylen delats i tre långa molekyler som (i denna tillämpning)påminner om kolväte.

Vid processen används ca 20% metanol, som kan ha såväl fossilt som biologiskt ursprung, så det är mellan 80 0ch 100 % förnybart.

Det går att framställa själv och det kan löna sig.

Priset på kraftfoderkakorna är nära  fröpriset, så pressa olja är ide.

Rapsolja kan inköpas i Sverige för ca 5 kr litern (Den är inte garanterad svensk för det)

I och med Ungern och Polens inträde i EU, så kan rapsoja lätt importeras, och ska den det är det ju bäst att göra det själv och betala ca 2-3 kr litern.

Hur man processar RMI finns detaljerat beskrivet på många platser på nätet, en del instuktioner verkar vara av sådana som inte gjort det själv, antingen krånglas det till, eller så tar man för lätt på problemet.

Jag ämnar inte hålla kurs, men rekomenderar att göra en sats på ca 10 liter, för att kolla om resultatet är OK.
 Det är framför allt rester av tvålämne, pga fel dosering och/ eller dåligt genomförd tvätt som brukar vara problemet. Dessutom bör kaliumhydroxid användas även om det är dyrare, KOH ska vara så torrt det bara går, ett fuktigt KOH skapar problem. Lite vinäger eller citronsyra i tvättvattnet underlättar.


CeeJay

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #11 skrivet: 24 nov-05 kl 14:46 »
Hej!
RME är iofs trevligt eftersom det är ett förnybart bränsle. Tyvärr är det inte så miljövänligt eftersom det har för dålig förbränning. Vid jämförelser visade sig att RME var sämre än att köra på diesel. Tyvärr kommer jag inte ihåg så många detaljer kring undersökningen. :( Jag vet inte om det är bättre att köra på ren rapsolja än RME.

/Robert

Blir lite fundersam när jag läser att det inte skulle vara miljövänligt... Undrar mer om detta.. Stämmer INTE med all den dokumentation jag läst. Jag har kört 3 000 mil med min Volvo XC70 D5 2004 på 100% RME. Jag har kört bilen tidigare på Citydiesel.

Då det pratas mycket just nu om RME försöker jag hålla mig ajour och förbluffande ofta läser man de mest märkliga saker...

Förresten... Ett annat miljövänligt bränslealternativ är ju SME, Salmon Methyl Ester... Gjort på Laxrester. Marknadsförs stort i Norge av Statoil, www.statoil.com .. (Ja, låter som ett skämt, men är sant!  ;D )

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #12 skrivet: 24 nov-05 kl 15:44 »
Den taxiväxel jag kör för (taxikurir i Uppsala, hette tidigare Taxi Direkt) körde för några år sedan sina bilar på RME. Man fick två bekymmer. bränslet påverkades starkt negativt av kyla  och bränslet var illa renat så insprutningsmunstyckena slets ner i förtid.
RME-bränslet är förhoppningsvis bättre idag än det som leverantören man då hade tillhandahöll för typ 7-8 år sedan.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

CeeJay

  • Gäst
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #13 skrivet: 24 nov-05 kl 17:19 »
Intressant.

Jag vet att det finns en VW LT31 på Ystads Lasarett som gått 50 000 mil på ren RME. Ska kolla upp om man bytt insprutningsmunstycke på den...

Vad gäller renheten så är det väl just därför man ska vara tveksam till exvis fritösolja. Den RME jag kör på är gjord på kallpressad rapsolja som är odlad i sverige. Den filtreras f n till 10 my efter processen men ska snart filtreras till 1 my.

Eventuellt får man bättre köldegenskaper på kallpressad olja i jämförelse med extraherad rapsolja där man blandar i bensen bl a för att få ut all olja. Just nu har vi endast -4 grader så jag kan bara bekräfta att problemen uppstår vid större kyla än så. Svenska ecobränsle lär garantera max -8 grader.

Problemet lär vara tvålbildning om det är dålig kvalitet på RME:n vilket naturligtvis kan vara fallet om man gör den själv i köket.

På min gamla bil skar två bränslepumpar på grund av citydiesel som smörjer sämre än RME så det ska bli intressant att se vad som händer framöver!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #14 skrivet: 18 mar-07 kl 14:49 »
Hej,
Ang, att RME skulle vara mer miljöfarligt än diesel kan vara lite av en myt. Det har gjorts många testar, vissa visar att RME släpper ut mer av t.ex. Bensen och andra visar att RME släpper ut mindre. Vissa tester har också gjorts med en konstant temperatur i en motor som inte är en bilmotor, de testerna bör man ta med en nypa salt då dieselmotorns temperatur är långtifrån konstant... Kallstart osv osv...

Tänkte på att någon skrev att den skulle konvertera sin gamla dieselbil till att gå på ren rapsolja.. Hur gör man det? Är mycket intresserad men har inte hittat info om hur man lyckas köra på ren rapsolja, bara hur man gör "biodiesel" av rapsolja...

Mvh
Anton

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #15 skrivet: 18 mar-07 kl 15:18 »
Du behöver bara söka runt i tidigare inlägg eller googla, finns lättitingänglig info, för den som vill söka runt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #16 skrivet: 18 mar-07 kl 17:50 »
Visst finns det info om bilar som går att köra på RME, men nu talar vi ju faktiskt om ren rapsolja som man köper i butik.. Om det finns massa info lättillgängligt om det så har jag missat det,, men om du enkelt hittar info så är det inte fel att slänga in några länkar.

Som sagt sökt runt en hel del, och mest hittat om hur man gör sin egen RME/biodiesel, men det är inte det som denna tråden handlar om.. Vad har du hittat för bra sidor??

mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #17 skrivet: 18 mar-07 kl 17:58 »
Jag har själv skrivit några inlägg om rå rapsolja, och vet de som använder det. ska försöka leta upp inläggen och kopiera en länk här.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

grozzny

  • Inlägg: 18
    • powerkite.se
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #18 skrivet: 18 mar-07 kl 18:07 »
Hej och tack,

Via etanol.nu finns en hemsida där folka har skrivit in hur mkt etanol deras bilar klarar och ifall de har gjort modifieringar osv.

Hade vart schysst men en likadan men då Rapsolja (inte RME), kanske finns men jag har inte hittat någon..

Mvh

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Rapsolja istället för diesel
« Svar #19 skrivet: 18 mar-07 kl 18:12 »
Hittade inte tråden, sammanfattar lite om hur det kan göras.
Sök på google   vaste veg oil eller liknande ord.
kolla även på elsbett


Detta du tänker göra går alldeles utmärkt, en dieselmotor, går att köra på rå olja.

Den måste förvärmas till 70-80 grader. och det  gör du med hjälp av kylaren.

Start och strax före stopp, speciellt om det är kallt bör gå på diesel eller RME.
En elsbett funkar i princip efter detta, men automatiskt, och är förbannat dyr.

Sätt en större tank för rå vegolja, och en mindre tank för dielsel eller RME. Du har sedan att starta på dielsel och efter ett tag slår du över manuellt eller om du kan göra nåt fiffigt med termostaten så det går automatiskt.

Att köra en minut eller så innan man stoppar med diesel rensar ut motorn från beståndsdelar som försvårar start.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
lionsmane, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser