Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ilsken höna, vad göra?  (läst 888 gånger)

Monica Holmquist

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
Ilsken höna, vad göra?
« skrivet: 28 jan-21 kl 17:37 »
 Har med stor behållning läst alla tips och goda råd på forumet - men nu har jag problem.
Är ny i höns-hållning. Av våra från början 9 kycklingar, blev det 4 hönor kvar. (grannar gillar inte tuppar) 2 Hedemora, 1 Sussex o 1 Rhode Island red ( de två sista gåvor)
Alla är födda mitten maj 2020. En Hedemora började lägga ägg mitten av september.
Den andra i julveckan, Rhode Island i trettonhelgen. Alla lägger minst 5 ägg var/vecka
Nu till problemet, sussex blev skadad av en katt när hon var två månader, jag pysslade om henne matade med mat o vatten, hon fick en handikappstege så hon kunde sitta var alla andra satt osv. Hon är sedan september helt återställd. Jag ger henne fortfarande godisbitar ur min hand MEN börjar tro att hon har blivit en sur gammal nucka. Hon biter mig i benen, fötterna och händerna så fort hon kommer åt. Har varit lite otrevlig mot de andra hönsen, men fått en riktig känga tillbaka (en del av kammen rök). Så där är inga problem
De har en hönsgård 15kvm med vinterbonat hus
Och lika stor inhägnad utegård + 700 kvm instängslad gräsmatta med stor gran och spännande grus o sprättställen. Alla är riktiga ur-och-skurhöns som älskar att vara ute, även i snö
Sussex lär ju vara lugna och snälla höns....
Vad ska jag göra med den här surpuppan?
Hon har senaste tiden lagt 4 skinnägg lite här och där. Endast ett av dem i ett rede.
MonicaH

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Ilsken höna, vad göra?
« Svar #1 skrivet: 28 jan-21 kl 21:16 »
Hon har ont nånstans.

Har själv tagit reda på många tuppar som folk sagt är folkilsken eller av elak natur. Dom flesta har haft skador på skelettet. Andra missfärgade organ.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Ilsken höna, vad göra?
« Svar #2 skrivet: 29 jan-21 kl 10:03 »
Jag har lite samma problem och jag har slutat att mata ur handen. Hon vill ha mer och hoppar och hackar efter handen, det blir bättre dag för dag när hon inte får något extra längre.

Monica Holmquist

  • Inlägg: 3
    • Södermanland
SV: Ilsken höna, vad göra?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-21 kl 16:12 »
Tack för svar! Ja jag får väl sluta vara extra snäll hon gillar helt enkelt inte mig.
De får middag vid 3-4 tiden sedan vid sextiden går jag in i hönshuset, lyfter upp vår tunga rhode island red höna (som inte törs hoppa)
De tre andra har redan intagit sina fasta platser på pinnen, släcker värmelampan (de har litet element) och säger godnatt. Under hela tiden försöker Gullan bita mig i jackan eller händerna.
Trist typ!
MonicaH

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Ilsken höna, vad göra?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-21 kl 17:34 »
Hönssoppa?

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Ilsken höna, vad göra?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-21 kl 20:05 »
Det låter som att dina höns lever ett bra liv. Jag läser hur dina höns blir omhändertagna och blir avundsjuk...

Mina erfarenheter angående höns inlärningsförmåga är sådär... dom har personligheter men i övrigt så verkar dom mest gå på instinkter. Uttrycket "hönshjärna" om någon som är väldigt dum är inte helt taget ur luften.

Enklast är att äta upp dom otrevliga och spara dom trevliga.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 3 användare
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser