Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från staden till skogen  (läst 6121 gånger)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #20 skrivet: 10 dec-20 kl 16:32 »
Jag tror att du inte riktigt förstod mig, när jag föreslog att du skulle hyra en bostad i lantligt läge, istället för att köpa och flytta, även om det ligger i framtiden med en permanent flytt. Det kan alltså vara en sommarstuga med mindre tomt, som ligger ett uns avskilt, alltså inte i ett sommarstugeområde jag tänker på.

Den problemlösningsförmågan man behöver om man bor landet, på en fastighet som ska värmas på vintern, ha tillgång till vatten när det behövs, men där vattenpumpen kanske plötsligt går sönder, där taket plötsligt börjar läcka, eller en hård vind fäller träd över tillfarten, myrorna invaderar förrådet, och man måste ligga ett par steg före, för att inte hamna i besvärliga situationer, det är något kan man träna sig till, även om man bara gör det under semestern och på helger. Men man kan inte läsa sig till sådana skills på internet.

Dessutom måste man ha pengar. Alltså endera ett jobb som ger inkomst nog för att betala räkningar som man inte kommer undan, eller ha rejält med pengar på banken som man samlat på sig.
Det kostar att bo i ett hus, man måste betala fastighetsavgift, för köpta tjänster, medlemskap i vägsamfällighet, och för mat och förbrukningsartiklar, samt för elabonnemang och sophämtning (om inte kommunen tillåter undantag). Det finns underhåll som måste göras på hus, och förbättringar som man vill göra för att få ett rimligare liv, t.ex. bättre värmeekonomi, oavsett om man eldar med egen ved eller värmer på annat sätt.

Det kostar ett par miljoner att köpa ett hus med tillhörande skog, som är tillräckligt stor för att det ska vara rimligt att jaga i den egna skogen, och för att skogen det ska räcka till bränsle för värme. Det går kanske att hitta billigare fastigheter längre norrut, eller i väldigt glesbefolkade och avlägsna områden.

I Götaland, så är det dyrare med skogsfastigheter än i delar av Svealand, längre norrut blir det ännu lite billigare.

Ska du bo  en bit utanför en bebyggelseförtätning, så är cykel inte ett särskilt funktionellt fortskaffningsmedel.

Det är praktiskt sett oanvändbart med cykel på vintern, om där finns frost och snö. Ingen vill inte cykla på såphala 70-90 vägar, i mörkret i flera mil. Det är förenat med livsfara.

Även om det finns några bebodda hus, i relativ närhet av där man bor, så är det glest mellan butiker där man kan köpa mat, på landsbygden, och ännu oftast betydligt längre till till specialbutiker där man kan få tag andra saker, som byggmaterial, bränsle till motorsåg, reservdelar till olika saker, eller vad man nu behöver.

Vi har 9 kilometer av mörk grusväg till närmaste asfaltsväg, och ytterligare 4-5 km till en mindre servicebutik som också säljer bränsle, det är vår närmaste butik. Vill vi köpa vad som helst mer än det mes grundläggande inom mat, eller läsk och glass, får vi åka minst 3,5-5 mil. Och då bor vi ändå i en relativt tättbefolkad del av Götaland, men husen ligger utspridda, och det finns inga butiker i de glesa delarna.

Om du hoppas kunna åka buss, så är det glest mellan busshållplatserna, busslinjer finns det lite här och där, men binder ihop bebyggelseförtätningarna, och finns då längs trafikerade huvudvägar. Tidtabellerna är också mycket glesa, det går kanske en buss på morgonen, och en på eftermiddagen.

För att nå en busshållplats, kan man behöva ta sig en mil eller två. Inte så svårt sommartid, men betydligt värre på vintern.

I verkligheten, så är körkort och bil ett måste om man inte ska bo lantligt. Och då behöver man ekonomi för att hålla sig mig bil också.

Ur ett preppers perspektiv så kan det låta bra med cykel, men vill man preppa ordentligt, så ska man kanske lära sig köra häst istället, och hålla sig med häst som alternativ till bil. Går samhället ordentligt på pumpen, lär det inte förekomma någon snöröjning eller halkbekämpning, som gör att det funkar så bra med cykel.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #21 skrivet: 10 dec-20 kl 19:42 »

Om man nu skulle vilja bygga på ett ställe där de är restriktiva med bygglov, vad skulle vara bästa strategin? Jag gissar att jag kommer ha god tid på mig att bygga och kommer inte att ha särskillt bråttom. Så att ligga på med nya ansökningar hela tiden och ringa och fråga och trötta ut dom kanske hade varit ett sätt?


Nix, det funkar inte så att det är en enskild tjänsteperson som man kan prata omkull.

Du gör en ansökan. Den skall innehålla ritningar men också rätt så noggranna uppgifter hur du tänker att t e x avloppsfrågan skall lösas.

Innehåller inte din ansökan detta så börjar den inte behandlas.

Tjänstemän förbereder ditt ärende till byggnadsnämnden, som i bästa fall sammanträder 1 gång i månaden.

Om du får avslag och skickar in samma förslag dagen efter bör/måste du anföra ändringar eller annat i din nya ansökan, annars kommer de antagligen inte att behandla den, 'då inget nytt har tillförts ärendet'

Att det kan finnas andra inrättningar än b-nämnden som har krav, t e x länsstyrelsen och Försvarsmakten.

Att ett avslag i byggnadsnämnden kan överklagas men kan bli en lång process utan given utgång.

Att även om du får ditt förslag beviljat så kan grannar, även sådana långt bort, överklaga.

Så jag kan bara ansluta mig till Skogalitens kloka ord. Börja med att hyra och pröva dig fram. På landet finns faktorer/variabler vars hela innebörd är svåra eller omöjliga att läsa sig till.

Obs!   Det finns en anledning till att det här forumet har en sektion som heter 'Vägar till självhushållning'.  Motsvarande sektion i tidningen ÅTER heter Utflyttarbrev.


Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #22 skrivet: 10 dec-20 kl 20:20 »


Att leva på enbart kött (inklusive organ) har fungerat bra för mig i snart 5 års tid. ;)


Bra att du skriver detta!  Det gör det lättare att förstå utgångspunkten för dina frågor.

Jag är själv köttätare men vill undvika att se djur, även vilt, som enbart proteinkällor på 4 ben. Och emotionellt/intelligensmässigt är de inte amöbor utan däggdjur, i samma klass som vi.

Är själv inte jägare, men snappat upp lite.

Vildsvin: verkar som man fn får jaga året runt. Men med förnuft: t e x skjuter du en sugga med halvvuxna kultingar så har dessa inte längre någon ledare utan kan komma att spridas och ställa till rejäl skada i åkermark. Ev också i nyligen återplanterad skog? Där har jag inte koll, kanske någon som Skogaliten vet mer.
Dessutom: vildsvinskött måste trikinkollas, så att den som äter inte blir allvarligt sjuk. Prover skall skickas, kanske hela köttstycken?  Kan vara bra att tänka på transportfrågan till närmaste paketställe, som kan ligga 20km - xkm långt bort från där du bor. Jag nämner detta då du verkar fundera på att ev klara dig med enbart cykel som transportmedel.

Rådjur, älg: jakt anses som en del av begreppet viltvård. Att enbart utöva jakt utan att beakta andra faktorer är inte längre viltvård.
En del av viltvården går ut på att bygga upp livskraftiga stammar av en djurart, t e x älg. När detta har skett finns utrymme för gallring, = jakt.

Om man jagar utan att tänka på viltets fortlevnad så riskerar man på sikt att det blir tomt i skogen. Som jag fattat det så sker jakt i skog rätt ofta i jaktlag. Så man har rätt mycket koll på att inte skjuta för många älgkor, för unga djur o s v så att stammen kan förnya sig.

Till sist: har du själv slaktat (dödat) och styckat något större djur?  Med större djur menar jag får, getter, kor, gris, älg rådjur o s v?

Eller det kött (och inälvor) som du äter,  kommer det från affären?

Har du slaktat en eller flera gånger så vet du att du är bekväm med det, så att säga.

Som stadsbo har jag hjälpt till med slakt på landet. Trots att jag är köttätare så blev jag mer tagen än vad jag hade väntat mig. Så helt klart ligger det något i talesättet att skulle alla köttätare bli tvungna att själva slakta det kött de äter så skulle köttätandet gå ner kraftigt.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #23 skrivet: 10 dec-20 kl 20:46 »
@torpjens: Tack för visa ord. Jag kommer läsa på mer om detta med vilt, storlek på mark och dylikt.

Om det är något som du vill göra, så gör det nu! Medan du kan och vill. Livet är kort och kan gå sina krokiga vägar. Det kan hända mycket och sällan blir det som man planerat. Men oftast bra ändå. Som till exempel kärlek och barn.
Ja, lite så här jag resonerat också. Har tänkt på detta i många år och tänkte faktiskt satsa på det här när jag hittar rätt skog.

Jag tror att du inte riktigt förstod mig, när jag föreslog att du skulle hyra en bostad i lantligt läge, istället för att köpa och flytta, även om det ligger i framtiden med en permanent flytt. Det kan alltså vara en sommarstuga med mindre tomt, som ligger ett uns avskilt, alltså inte i ett sommarstugeområde jag tänker på.

Den problemlösningsförmågan man behöver om man bor landet, på en fastighet som ska värmas på vintern, ha tillgång till vatten när det behövs, men där vattenpumpen kanske plötsligt går sönder, där taket plötsligt börjar läcka, eller en hård vind fäller träd över tillfarten, myrorna invaderar förrådet, och man måste ligga ett par steg före, för att inte hamna i besvärliga situationer, det är något kan man träna sig till, även om man bara gör det under semestern och på helger. Men man kan inte läsa sig till sådana skills på internet.
Jag förstår nog hur du menar och tänker. Det är mycket möjligt att jag hittar en mindre bit skog med stuga i närheten som jag och familjen kan åka till vissa helger och ledigheter, men om jag skulle hitta en större skulle jag även slå till på den och börja jobba på att få det som jag vill ha det. Jag kommer ha ett andra boende så länge mina barn är små där de kan gå färdigt i skolan och först därefter flytta ut till den skog jag hittar, så det är inte som så att jag kommer dumpa allt och dra ut i skogen bara sådär. Då känns det som att jag kommer kunna bygga upp mina erfarenheter sakta men säkert, och kanske ändra mig lagom tills det är dags att flytta.

Dessutom måste man ha pengar. Alltså endera ett jobb som ger inkomst nog för att betala räkningar som man inte kommer undan, eller ha rejält med pengar på banken som man samlat på sig.
Det kostar att bo i ett hus, man måste betala fastighetsavgift, för köpta tjänster, medlemskap i vägsamfällighet, och för mat och förbrukningsartiklar, samt för elabonnemang och sophämtning (om inte kommunen tillåter undantag). Det finns underhåll som måste göras på hus, och förbättringar som man vill göra för att få ett rimligare liv, t.ex. bättre värmeekonomi, oavsett om man eldar med egen ved eller värmer på annat sätt.
Detta kommer förhoppningsvis inte heller att vara något problem, och entreprenör som man är hade jag tänkt driva något småskaligt företag vid sidan om.

Det kostar ett par miljoner att köpa ett hus med tillhörande skog, som är tillräckligt stor för att det ska vara rimligt att jaga i den egna skogen, och för att skogen det ska räcka till bränsle för värme. Det går kanske att hitta billigare fastigheter längre norrut, eller i väldigt glesbefolkade och avlägsna områden.

I Götaland, så är det dyrare med skogsfastigheter än i delar av Svealand, längre norrut blir det ännu lite billigare.
Jo, jag räknar väl med, efter diskussion i den här tråden att jag måste hitta åtminstone 100ha av "rätt" skog för att mina jaktdrömmar ska kunna uppfyllas.
Ska du bo  en bit utanför en bebyggelseförtätning, så är cykel inte ett särskilt funktionellt fortskaffningsmedel.

Det är praktiskt sett oanvändbart med cykel på vintern, om där finns frost och snö. Ingen vill inte cykla på såphala 70-90 vägar, i mörkret i flera mil. Det är förenat med livsfara.
Bra poänger där. Jag var kanske lite hyperbolisk där med att jag skulle använda cykel istället för bil, men jag menade bara för nödsituationer. Har inte kollat så mycket, men finns inte motsvarande dubb/vinterdäck för cyklar som man skulle kunna ha reda för nödfall?

Även om det finns några bebodda hus, i relativ närhet av där man bor, så är det glest mellan butiker där man kan köpa mat, på landsbygden, och ännu oftast betydligt längre till till specialbutiker där man kan få tag andra saker, som byggmaterial, bränsle till motorsåg, reservdelar till olika saker, eller vad man nu behöver.

Vi har 9 kilometer av mörk grusväg till närmaste asfaltsväg, och ytterligare 4-5 km till en mindre servicebutik som också säljer bränsle, det är vår närmaste butik. Vill vi köpa vad som helst mer än det mes grundläggande inom mat, eller läsk och glass, får vi åka minst 3,5-5 mil. Och då bor vi ändå i en relativt tättbefolkad del av Götaland, men husen ligger utspridda, och det finns inga butiker i de glesa delarna.
Jo, det är sådant som gör att man tvingas planera väldigt bra, vilket jag ser fram emot.

Om du hoppas kunna åka buss, så är det glest mellan busshållplatserna, busslinjer finns det lite här och där, men binder ihop bebyggelseförtätningarna, och finns då längs trafikerade huvudvägar. Tidtabellerna är också mycket glesa, det går kanske en buss på morgonen, och en på eftermiddagen.

För att nå en busshållplats, kan man behöva ta sig en mil eller två. Inte så svårt sommartid, men betydligt värre på vintern.

I verkligheten, så är körkort och bil ett måste om man inte ska bo lantligt. Och då behöver man ekonomi för att hålla sig mig bil också.

Ur ett preppers perspektiv så kan det låta bra med cykel, men vill man preppa ordentligt, så ska man kanske lära sig köra häst istället, och hålla sig med häst som alternativ till bil. Går samhället ordentligt på pumpen, lär det inte förekomma någon snöröjning eller halkbekämpning, som gör att det funkar så bra med cykel.
Många visa ord som kanske skulle skrämma andra med samma tankar som de jag har, men allt detta är något jag räknat med kan hända och måste förbereda mig för. Tack för dina tankar, jag uppskattar de verkligen och jag kommer ta mig en funderare kring det du skrivit!

Nix, det funkar inte så att det är en enskild tjänsteperson som man kan prata omkull.

Du gör en ansökan. Den skall innehålla ritningar men också rätt så noggranna uppgifter hur du tänker att t e x avloppsfrågan skall lösas.

Innehåller inte din ansökan detta så börjar den inte behandlas.

Tjänstemän förbereder ditt ärende till byggnadsnämnden, som i bästa fall sammanträder 1 gång i månaden.

Om du får avslag och skickar in samma förslag dagen efter bör/måste du anföra ändringar eller annat i din nya ansökan, annars kommer de antagligen inte att behandla den, 'då inget nytt har tillförts ärendet'

Att det kan finnas andra inrättningar än b-nämnden som har krav, t e x länsstyrelsen och Försvarsmakten.

Att ett avslag i byggnadsnämnden kan överklagas men kan bli en lång process utan given utgång.

Att även om du får ditt förslag beviljat så kan grannar, även sådana långt bort, överklaga.

Så jag kan bara ansluta mig till Skogalitens kloka ord. Börja med att hyra och pröva dig fram. På landet finns faktorer/variabler vars hela innebörd är svåra eller omöjliga att läsa sig till.

Obs!   Det finns en anledning till att det här forumet har en sektion som heter 'Vägar till självhushållning'.  Motsvarande sektion i tidningen ÅTER heter Utflyttarbrev.
Tack för tipsen! Har inte undersökt denna biten än särskillt mycket, så detta blir en bra utgångspunkt. Kan nämna att jag också tänkt påbörja en civilingenjörsutbildning i väg-och vattenbyggnad för att få ordentliga kunskaper på detta. Kanske lantmäteriutbildningen är att föredra dock? Har sneglat på båda.

Bra att du skriver detta!  Det gör det lättare att förstå utgångspunkten för dina frågor.

Jag är själv köttätare men vill undvika att se djur, även vilt, som enbart proteinkällor på 4 ben. Och emotionellt/intelligensmässigt är de inte amöbor utan däggdjur, i samma klass som vi.
Håller med, jag har inget intresse av att decimera hela viltsamhällen. Dock så känns det ännu värre att köpa kött från djur man inte har en aning om hur de haft det i livet. Att ta livet av min mat, vara tacksam och använda allt djuret lämnar efter sig, är den största anledningen till detta lilla projekt.

Är själv inte jägare, men snappat upp lite.

Vildsvin: verkar som man fn får jaga året runt. Men med förnuft: t e x skjuter du en sugga med halvvuxna kultingar så har dessa inte längre någon ledare utan kan komma att spridas och ställa till rejäl skada i åkermark. Ev också i nyligen återplanterad skog? Där har jag inte koll, kanske någon som Skogaliten vet mer.
Dessutom: vildsvinskött måste trikinkollas, så att den som äter inte blir allvarligt sjuk. Prover skall skickas, kanske hela köttstycken?  Kan vara bra att tänka på transportfrågan till närmaste paketställe, som kan ligga 20km - xkm långt bort från där du bor. Jag nämner detta då du verkar fundera på att ev klara dig med enbart cykel som transportmedel.
Lite av denna anledningen vildssvinskött inte är av lika stort intresse. Kanske för husdjuren, men det kanske fortfarande måste trikintestas?
Rådjur, älg: jakt anses som en del av begreppet viltvård. Att enbart utöva jakt utan att beakta andra faktorer är inte längre viltvård.
En del av viltvården går ut på att bygga upp livskraftiga stammar av en djurart, t e x älg. När detta har skett finns utrymme för gallring, = jakt.

Om man jagar utan att tänka på viltets fortlevnad så riskerar man på sikt att det blir tomt i skogen. Som jag fattat det så sker jakt i skog rätt ofta i jaktlag. Så man har rätt mycket koll på att inte skjuta för många älgkor, för unga djur o s v så att stammen kan förnya sig.
Detta är absolut någonting jag tänkt mig. Den första tiden skulle jag nog inte fälla många djur (kanske mest bara skadedjur som svin och räv), utan snarare vilja anpassa skogen för att välkomna så mycket vilt som möjligt och sedan i framtiden när jag vet bättre hur mycket jag kan fälla och hur jag gör det på ett ansvarsfullt sätt öka jakten. Såvida inte domedagen står för dörren och jag måste ha mycket kött så jag slipper kanibalisera på mina grannar :P

Till sist: har du själv slaktat (dödat) och styckat något större djur?  Med större djur menar jag får, getter, kor, gris, älg rådjur o s v?

Eller det kött (och inälvor) som du äter,  kommer det från affären?

Har du slaktat en eller flera gånger så vet du att du är bekväm med det, så att säga.

Som stadsbo har jag hjälpt till med slakt på landet. Trots att jag är köttätare så blev jag mer tagen än vad jag hade väntat mig. Så helt klart ligger det något i talesättet att skulle alla köttätare bli tvungna att själva slakta det kött de äter så skulle köttätandet gå ner kraftigt.
Det mesta kommer från affären, bönder jag stiftat bekantskap med samt över nätet där de erbjuder gräsbetat ekologiskt kött. Jag har inte dödat något djur ännu, mer än en fågel som var skadad på min nuvarande tomt, men jag har studerat slaktprocessen via videor och hur de styckas och jag tvivlar på att jag skulle ha problem att göra det de gör. Jag har funderat på att skaffa kötthöns för att öva lite, men det ligger kanske något i det du säger att jag bör försöka slakta ett lamm eller get själv först. Jag har inte aktivt försökt göra detta ännu då jag vill skaffa jägarlicensen först.

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Från staden till skogen
« Svar #24 skrivet: 11 dec-20 kl 21:29 »
1. Pengar
2. Mer pengar
3. Ännu mer pengar

Resten löser sig.

Flyttade till gård för 2år sedan. Har lärt mig massor även om jag har en hel del kvar att lära. Man tar en sak i taget bara.

Av dom som köper gård i området verkar det gå bäst för dom som har jobb vid sidan om som gör att dom kan rusta och köpa in det som behövs för att komma igång med verksamhet. Dom andra gårdarna verkar ha en tendens att hamna i stå, en evig byggarbetsplats där brist på pengar verkar vara den stora orsaken att det inte går framåt.

Bara utrustning som skottkärror, yxor, spadar, samt verktyg i största allmänhet har kostat mig ett par hundra tusen. Sen allt byggmatieriel. Jag har massor kvar att göra även om det går frammåt projekt för projekt.

Dvs gå den där utbildningen så kommer resten att lösa sig.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #25 skrivet: 11 dec-20 kl 22:10 »
TS har skrivit att pengar inte är ett problem för hen.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #26 skrivet: 12 dec-20 kl 08:44 »
Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.
kretslopp

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Från staden till skogen
« Svar #27 skrivet: 12 dec-20 kl 10:52 »
Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.

Det är bra att pengar inte är ett problem för TS. Det jag pekar på är bara att det kan dyka upp rätt häftiga utgiftsposter som inte alla tänker på. Jag tänkte inte på det. Jag räknade bara renoveringskostnader, där räknade jag rätt dessutom. Men inte fasen tänkte jag på att jag inte ägde en spade eller gräsklippare, stegar, yxor, motorsågar eller allt annat man behöver när man har skog, stor tomt och många byggnader.

Absolut är det olika nivåer. Men... bristerna jag tänker på är saker som infallna tak. Avsaknad av kök, våtrum och barn som får växa upp på betonggolv och öppen isolering. Det är så pass många att det verkar vara en trend. Jag tror att det helt enkelt är svårt för dessa par att både ha råd med räntor och amorteringar samtidigt som dom ska renovera. Tyvärr är ju de första åren efter inflytt de tuffaste ekonomiskt samtidigt som det är då som de flesta behöver ett överskott som bäst. De flesta gårdar som ligger ute är renoveringsobjekt med många årtionden av eftersatt underhåll. Eller så är dom otroligt dyra.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Från staden till skogen
« Svar #28 skrivet: 12 dec-20 kl 14:05 »
Tack lunnebergaård för ditt förtydligande.
kretslopp

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #29 skrivet: 12 dec-20 kl 19:11 »
Ska man dessutom, som TS verkar ha kommit fram till, ha 100 ha skog och inte ta ut virke för avsalu måste man ha utrustning för att ta ut det man behöver. Plötsligt ska man ha en fyrhjuling (100 k), en minitraktor (40 k) eller en liten vanlig traktor (20-60 k) eller rentav en fyrhjulsdriven ( > 100k) och till det behövs en timmervagn (10 k -500 k), åsså som andra nämnt, ett par motorsågar, en röjsåg eller två, lite yxor, några omgångar svärd, kedjor, klingor, filar, filmallar, skränkverktyg, kängor, byxor, jacka, hjälm etc. etc. Det drar iväg.


Kanske behövs inga vidare snöröjningsgrejer längre i södra Sverige men om det behövs så kostar snöplog, kedjor, motorvärmare (om det inte redan finns).


Bara en sån grej som att jag skulle måla ladugaveln, när jag inte tyckte mig har råd att köpa en ställning eller vilja hyra en kostade stegen som når hela vägen till nocken 3 000 kr. Det är fullt med grejer som kostar. Visst kan man köpa mycket begagnat men det man behöver är ofta svårt att hitta när man behöver det eller så är det så långt bort att det knappt lönar sig att köra dit.[/size]


Ja, hujeda mig vad man kostat på genom åren.  ::)



Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

spear

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Från staden till skogen
« Svar #30 skrivet: 13 dec-20 kl 10:06 »
1. Pengar
2. Mer pengar
3. Ännu mer pengar

Resten löser sig.

Flyttade till gård för 2år sedan. Har lärt mig massor även om jag har en hel del kvar att lära. Man tar en sak i taget bara.

Av dom som köper gård i området verkar det gå bäst för dom som har jobb vid sidan om som gör att dom kan rusta och köpa in det som behövs för att komma igång med verksamhet. Dom andra gårdarna verkar ha en tendens att hamna i stå, en evig byggarbetsplats där brist på pengar verkar vara den stora orsaken att det inte går framåt.

Bara utrustning som skottkärror, yxor, spadar, samt verktyg i största allmänhet har kostat mig ett par hundra tusen. Sen allt byggmatieriel. Jag har massor kvar att göra även om det går frammåt projekt för projekt.

Dvs gå den där utbildningen så kommer resten att lösa sig.
Alla pengar i världen hjälper dig om du inte spenderar de väl. Så kunskap behövs också, och anledningen till att jag är här :)

Det gäller också att inte hamna i ombyggnads och renoveringshysteri innan man provbott i huset som det är. Här finns så många exempel runtikring som inte tål en dörr som hänger på sned eller färg som flagnar. I stället för att se helhet och funktion. Det blir så sorgelikt när drömmarna går i kras för att pengar och ork inte räcker. Så provbo ett tag innan ombyggnad och renovering.

Det är olika kulturer som kolliderar för den som flyttar ut från stan till landet, så det gäller båda sidor att vara ödmjuka och förstående.
Som jag nämnde så planerar jag inte flytta ut dit på ett bra tag. Detta är ett långsiktigt projekt där jag kanske bor där ute sporadiskt på helger och semestrar de första 10 åren. Min förhoppning är att kunna bygga nytt där så man kan få ett hållbart, välisolerat hus som man vill ha det. Frågan är om det står ett hus där redan, är det enkelt att få tillstånd att riva och bygga nytt, eller måste huset vara riktigt förfallet för att det ska få ske? Och finns det risk att, om det finns ett förfallet hus där, att man inte ens får riva och bygga nytt vilket gör det helt värdelöst? Och om huset inte ens skulle duga semesterhus så skulle man kanske kunna sätta upp ett attefallshus så länge där man kan bo.

Ska man dessutom, som TS verkar ha kommit fram till, ha 100 ha skog och inte ta ut virke för avsalu måste man ha utrustning för att ta ut det man behöver. Plötsligt ska man ha en fyrhjuling (100 k), en minitraktor (40 k) eller en liten vanlig traktor (20-60 k) eller rentav en fyrhjulsdriven ( > 100k) och till det behövs en timmervagn (10 k -500 k), åsså som andra nämnt, ett par motorsågar, en röjsåg eller två, lite yxor, några omgångar svärd, kedjor, klingor, filar, filmallar, skränkverktyg, kängor, byxor, jacka, hjälm etc. etc. Det drar iväg.


Kanske behövs inga vidare snöröjningsgrejer längre i södra Sverige men om det behövs så kostar snöplog, kedjor, motorvärmare (om det inte redan finns).


Bara en sån grej som att jag skulle måla ladugaveln, när jag inte tyckte mig har råd att köpa en ställning eller vilja hyra en kostade stegen som når hela vägen till nocken 3 000 kr. Det är fullt med grejer som kostar. Visst kan man köpa mycket begagnat men det man behöver är ofta svårt att hitta när man behöver det eller så är det så långt bort att det knappt lönar sig att köra dit.[/size]


Ja, hujeda mig vad man kostat på genom åren.  ::)
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #31 skrivet: 13 dec-20 kl 10:15 »
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?
Som sagt, det beror på vad man har för bostad. Ett gammalt dragigt, stort hus kräver mängder med ved och det är inte realistiskt att ordna den för hand. En liten stuga som min kräver bara ett par kubik, och den går att ordna för hand om man vill. Klyva och bära veden gör man lätt för hand, det jobbiga är att kapa. Det går att göra med handsåg, men det är fruktansvärt mycket jobb. Men en batterisåg skulle utan tvekan klara ett litet behov som mitt.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #32 skrivet: 13 dec-20 kl 12:40 »
Något får mig att tro, att TS ännu inte fällt träd i skogen,  kvistat och styckat detsamma i hanterbara stycken, och tagit hem timmer för såga i lagom längder, och sedan klyva och stapla.

Man bär inte inte timmer för ved kilometervis genom terrängen om man kan undvika det. Det är tungt, mycket tungt. Har man 100 hektar skog, så är det långa sträckor mellan fastighetens olika "ändar".

Man kommer en bit med enkla handredskap, men om man ska hinna något mer under året än att skaffa fram ved till nästa säsong, behöver man rationalisera lite grann.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #33 skrivet: 13 dec-20 kl 13:16 »
Har man 100 hektar skog får man antagligen nog med ved bara från vindfällen, men de kan ju vara var som helst på tomten

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #34 skrivet: 13 dec-20 kl 13:57 »
Har man 100 hektar skog får man antagligen nog med ved bara från vindfällen, men de kan ju vara var som helst på tomten

Fast vindfällen är ofta rätt svåra att upparbeta.

Det är rätt vanligt att en liten grupp med träd ramlar ner tillsammans i ett otrevligt trassel, där dessutom det finns risk att rotvältan på något av träden "slår tillbaka", när trycket släpper.

Att ta hand om vindfällen på ett säkert sätt, kräver både kunskap och tillgång till adekvata redskap.

Annars så är det vanligt att man för vedbrand på mindre fastigheter tar relativt små träd/stort sly, i ett slags gallringstänk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Från staden till skogen
« Svar #35 skrivet: 13 dec-20 kl 14:06 »
Ja, vindfällen som hänger i andra träd är nog inte det första man skall böra såga

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Från staden till skogen
« Svar #36 skrivet: 13 dec-20 kl 15:41 »

Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Jag tycker du skulle behöva lite praktik på nåt ställe, typ hos mig. Du är välkommen till min fäbodvall till sommaren för praktik. Jag har massor av vindfällor du kan få öva på att såga upp för hand, sen kan vi ta hästen och dra hem stockar av lämplig storlek till stugan, där du under din vistelse kan få ägna dig åt att kapa stockarna till kubbar med valfri såg, och sen klyva kubbarna med yxa. Du behöver alltså inte ens bära stockarna till stugan. Jag har både traktor och fyrhjuling, men hästen behöver träna och få motion så jag använder den numera till att dra stockar ur skogen.

Hemma på gården fixar jag min ved själv, kapar den med elektirsk kap och elektrisk klyv och jag tycker det är så mycket jobb att jag förstår dem som hellre lönearbetar och köper in ved istället. Självklart har jag också motorsåg. Och röjsåg. Och mycket annat man behöver för att vara självförsörjande på ved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #37 skrivet: 13 dec-20 kl 16:44 »
Alla pengar i världen hjälper dig om du inte spenderar de väl. Så kunskap behövs också, och anledningen till att jag är här :)
Som jag nämnde så planerar jag inte flytta ut dit på ett bra tag. Detta är ett långsiktigt projekt där jag kanske bor där ute sporadiskt på helger och semestrar de första 10 åren. Min förhoppning är att kunna bygga nytt där så man kan få ett hållbart, välisolerat hus som man vill ha det. Frågan är om det står ett hus där redan, är det enkelt att få tillstånd att riva och bygga nytt, eller måste huset vara riktigt förfallet för att det ska få ske? Och finns det risk att, om det finns ett förfallet hus där, att man inte ens får riva och bygga nytt vilket gör det helt värdelöst? Och om huset inte ens skulle duga semesterhus så skulle man kanske kunna sätta upp ett attefallshus så länge där man kan bo.
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Åter till veden.
Eller vad som helst när man ska göra något.
Allt du gör tar tid, tid som du kunde ha använt till att göra något nyttigare/vettigare.
Ta det här att kapa med en bågsåg kontra en motorsåg.
Det tar upp till 10 ggr längre tid med bågsågen, men motorsågen kräver bensin och oljor och allmän kärlek så för rättvisans skull så säger vi att det tar 8 gånger så lång tid med bågsågen.
Men det är fortfarande tid som du kunde använt till något nyttigare.
Som att skaffa mat, laga maten eller umgås med din familj.
Familjeumgänget är jävla viktigt om man ska leva på marginalen eller utkanten för man kommer att behöva familjens stöd och hjälp i mångt och mycket.

Fundera sedan på varför man skaffat sig alla dessa hjälpmedel.
Jo det har varit så att om det blev en mun mindre att mätta så blev det lättare, en motorsåg vill bara mat när den ska till och jobba annars ligger den tyst och fin i sin hörna.
Osv osv.

Men visst, alla får lov att leva som dom vil.
Dock är det många som provat det du vill och sett sig slagna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Från staden till skogen
« Svar #38 skrivet: 13 dec-20 kl 20:05 »
Jag kanske är naiv, men jag hade hoppats kunna göra mycket utan en massa utrustning såsom traktorer, fyrhhjulingar, motorsågar, etc. Är det helt orimligt att hugga träden med yxa och bära veden tillbaka till huset själv? Hur mycket träd behöver man fälla för att förse sig med ved för ett helt år? Och då behöver jag nog bara elda ved 6-7 månader av året för värme. Jag har inget emot tungt arbete, men är jag helt ute och cyklar här?

Vi har alla olika ork och olika förväntningar men att tro att man tar hem ved till en stuga manuellt är nog naivt ja.

Jag hålls i Svealand, min granne som har en stuga från gissningsvis mellankrigstiden (2 r o k nere, 2 "större" rum uppe - typisk arbetarbostad) gör av med ca 25 m3 ved/år. 25 m3 är, mellan tumme och pekfinger, (medelstamvolym vid slutavverkning är < 0,5 m3/träd https://skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-20-slutavverkning.pdf) knappt 0,5 m3 så det blir till att släpa hem 50+ slutavverkningsstammar, som då väger kanske 300+ kg styck för hans del.

Med ett litet tätt hus kanske du klarar dig på 5 m3/år, det är då 10 stammar om 300-400 kg. Visst, allt går men en del saker går inte så länge eller inte så bra. Men visst, med bara en motorsåg kan du ta ned träden, kvista, kapa, lasta på en släde och sedan dra släden hem och hugga hemma. Men det blir ett styvt jobb som tar mycket tid.

Själv hugger jag kanske 3 m3/år och jag har skaffat mig en liten ATV-kärra som jag sätter bakom en minitraktor, det funkar ok. Jag tar ned träden med motorsåg och klyver med en billig elklyv. Jag skulle inte göra samma jobb utan maskiner om jag hade några alternativ. Men visst, förr använde man handsåg och häst så det går förstås.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Från staden till skogen
« Svar #39 skrivet: 13 dec-20 kl 20:13 »
Vi har alla olika ork och olika förväntningar men att tro att man tar hem ved till en stuga manuellt är nog naivt ja.

Jag hålls i Svealand, min granne som har en stuga från gissningsvis mellankrigstiden (2 r o k nere, 2 "större" rum uppe - typisk arbetarbostad) gör av med ca 25 m3 ved/år. 25 m3 är, mellan tumme och pekfinger, (medelstamvolym vid slutavverkning är < 0,5 m3/träd https://skogsstyrelsen.se/globalassets/mer-om-skog/skogsskotselserien/skogsskotsel-serien-20-slutavverkning.pdf) knappt 0,5 m3 så det blir till att släpa hem 50+ slutavverkningsstammar, som då väger kanske 300+ kg styck för hans del.

Med ett litet tätt hus kanske du klarar dig på 5 m3/år, det är då 10 stammar om 300-400 kg. Visst, allt går men en del saker går inte så länge eller inte så bra. Men visst, med bara en motorsåg kan du ta ned träden, kvista, kapa, lasta på en släde och sedan dra släden hem och hugga hemma. Men det blir ett styvt jobb som tar mycket tid.

Själv hugger jag kanske 3 m3/år och jag har skaffat mig en liten ATV-kärra som jag sätter bakom en minitraktor, det funkar ok. Jag tar ned träden med motorsåg och klyver med en billig elklyv. Jag skulle inte göra samma jobb utan maskiner om jag hade några alternativ. Men visst, förr använde man handsåg och häst så det går förstås.

Jag ska ha 40-50 kbm i lager och gör av med mellan 25-40 kbm om året beroende på hur vintern blir.
Köper av grannen som skördar och transitering hem det till mig som stock och sedan tar jag hand om det själv.
Kapar med motorsåg eller elmotorsåg.
Hat kluvit allt för hand tidigare men axeln tog helt enkelt slut.
Så nu är det hydrauliskt som gäller.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

753 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser