Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?  (läst 12593 gånger)

PankSkank

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« skrivet: 03 mar-15 kl 11:31 »
Hej!

Bor i ett litet torp (60 kvm i bottenplan) som värms upp av en en gammal Norrhammar kökspanna och radiatorer med självcirkulation. Systemet funkar fint förutom att det förstås är svinkallt på morgonen och när man inte vart hemma och eldat. Vi har klarat det bra under de 5 år vi bott här men givetvis har man funderat lite på varianter för att öka komforten något.

Nu i förra veckan sprang pannan läck. Den har rostat sönder inne i eldstaden och det verkar inte vara värt besväret att laga då antagligen godset är tunt på fler ställen.

Det är alltså dags att skaffa en ny panna. Frågan är om man nu inte borde ta tillfället i akt och sätta in en ackumulatortank när man ändå håller på. Vi är inte särskilt knussliga med innetemperaturen med en liten buffert hade ju varit trevligt. Jag tänker att 500-750 liter borde hålla i alla fall några timmar och det finns det plats till att bygga in bredvid pannan i köket.

Sen kommer vi till själva knäckfrågan. Jag tycker det skulle vara väldigt tilltalande att bibehålla ett system som fungerade enbart på självcirkulation. Jag vet att säkert många tycker det är vansinne men vi har ju alla våra egenheter.  ::)

Så konkreta frågor:

1. Är det ens möjligt?

2. Vad skall man tänka på vad gäller dimensionering och installation?

3. Känner någon möjligen till någon rörkunnig som skulle vilja bistå i ett sådant företag (gärna i västsverige)? Jag känner en rörmokare själv, men misstänker att han a) skulle tycka jag var vansinnig b) inte skulle veta hur han skulle göra och därför c) skulle behöva ganska tydliga direktiv om jag ändå övertalar honom att hjälpa mig.   

4. Jag har tittat runt på kökspannor och vad jag kan förstå är det bara gamla Nora och CTCs Parca 300 som har in och utflöden som egentligen är dimensionerade för självcirkulation (66mm). Finns det andra alternativ? Mitt stigarrör är 66mm och det känns ju urbota dumt att dimensionera ner det när jag skall ha självcirkulation.

Tacksam för alla råd och synpunkter!


Skogsvilde

  • Inlägg: 16886
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #1 skrivet: 03 mar-15 kl 12:28 »
JA.
Det är möjligt att ha en acctank i ett självcirkulationssystem system.
Dock kan man inte ladda och tömma tanken utan annat än med pumpar.

Vi har ett sådant system idag. 
Att hitta en panna som klarar det kalvarna besvärligt men det dyker upp dylika på blocket då och då.
Samt att röris kan ha känningar i den riktningen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #2 skrivet: 03 mar-15 kl 13:18 »
Visst kan du ha en tank som buffrar utan cirkulationspump, och den går att ladda och tömma utan pump. Det du skall tänka på om du byter till en annan panna än den som ditt system är anpassat till, är att den inte skall ha högre effekt och om den stryper flödet mer än din nuvarande panna så bör den ha lägre effekt. Men det går ju att elda försiktigt också. Kan inte modellerna, men hitta gärna en tålig panna som tål kokning. Gjutjärn är bra.


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #3 skrivet: 03 mar-15 kl 14:08 »
Har du möjlighet att ställa tanken i samma höjd som pannan? Har du dessutom möjlighet att ta bort ett element och sätta tanken där och använda dom elementanslutningatna? Så borde det gå bra. Det finns kanske ett tips jag kan ge dej;-det är att öppna  i toppen på expansionskärlet och slå i några nävar rågmjöl, det kan täta din panna.
kretslopp

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #4 skrivet: 03 mar-15 kl 14:25 »
jag köpte en gängmaskin på blocket o byggde upp systemet. Danska blocket "den blå avis" har ofta fittings (rördelar). Har en Norrahammar som är på väg till skroten. den har en läcka i sista sektionen (där rökröret går ut).
 Den är rätt nyligen delad på så du får den om du hämtar den. Modellen är 123 från 48. Hade tur då jag hittade en helt lika dan på blocket. Den som är kass ser väldigt fin ut men förmodligen torreldad nån gång. Har haft den hoss smed o fått den lödd men den läckte mer o mer i bakstycket. Jag bor utanför Laholm. är det inte långt ifrån så kan jag kanske hjälpa dej. Det är ett roligt jobb. Inte så svårt men drygt. Kopplade på två 500 l tankar men har även en större panna lite längre bort och solfångare. Hur löser du varmvattnet? Expansions kärlet bör väll vara 10% av systemets vatten volym. Enligt rörläggaren jag haft dialog med är några droppar diskmedel i tanken inte fel det minskar tiden som luften frigörs ur vattnet.
 Lycka till.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

PankSkank

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #5 skrivet: 03 mar-15 kl 20:02 »
Tack så mycket för alla goda råd och synpunkter!

Laga pannan - Att täta med rågmjöl var ett intressant tips som jag skall komma ihåg! Är det något som kan funka även om det är otätt i rören? Jag har ju inte det problemet nu men antar att det uppstår rätt vad det är. Att täta pannan på det sättet är nog svårt. Hålet syns tydligt. Det är mitt på sidan av härdens insida. När jag petar i det med en vanlig bordskniv ger det vika så jag tror att en stor del av godset är väldigt tunt. Det är en Norah 309 från -53. Det är klart att går det att hitta en hel mittsektion från en annan panna så går det väl att byta den. Men 309 och 123 har väl väl knappast utbytbara delar? Sen vet jag inte om svetsa eller löda är ett alternativ.

Har sett att det finns pannor på blocket ibland. Sen går det ju att köpa en ny liknande men det går ju på 35000 så det slipper man gärna. Även om det är en liten kostnad ifall den som denna håller i 60 år.

Att "byta ut" ett element mot en ack-tank var ju en himla bra idé! Jag har ju ett element på övervåningen som jag aldrig använder för att det blir så satans hett. Men det vill väl till att man har ordning på hålfastheten i golvet då. Annars hade jag tänkt ställa tanken bredvid pannan i köket. Där finns ett utrymme som egentligen bara används till sovplats för katterna.  :)

Diskmedel i systemet var ju också ett tips. Jag har haft glykol i mitt. Det har varit så sen gammalt eftersom huset har stått oeldat. Antar att det borde skydda lite mot korrosion? Kan man ha både glykol och diskmedel tro?

Varmvattnet kommer för närvarande ur en gammal elektrisk vvb. Jag inser att jag egentligen borde göra om det också och skaffa solfångare och hela rasket men det är mycket annat som behöver göras just nu så jag kanske inte vill att det projektet blir för omfattande. Men det är klart att om jag nu ändå skall sätta in en acktank så kanske jag bör tänka på varmvattenförsörjningen samtidigt. Jag är helt novis på området så jag vet inte riktigt hur jag skall tänka.

ärt: Tack så mycket för erbjudandet både om pannan och eventuell hjälp. Jag bor i Istorp vilket enligt hitta blir ca 12 mil från Laholm. Första steget är ju förstås att jag skall komma fram till vad jag skall göra. Själva tanken antar jag att man kan måttbeställa? Jag vet inte alls vad arbetsgången är. Jag är ju händig att snickra och sådant men helt novis på det här. Fast alltid ivrig att lära mig nya grejer!

Kul att komma till ett forum med kunnigt folk. Ser fram emot fortsättningen...


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #6 skrivet: 03 mar-15 kl 20:28 »
När du köper tanken så köp en med varmvattenberedare i. Och att ställa tanken bredvid pannan låter fint.

När du sätter dit, låt säga, 750 liter ackumulatortank så går det åt några hundra liter glykol för att du skall kunna lämna huset kallt på vintern.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #7 skrivet: 03 mar-15 kl 21:01 »
..också behåll el-vvb och koppla tankens vvb i serie med el-vvb. Bekvämt och billigt.

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #8 skrivet: 03 mar-15 kl 22:15 »

Kökspanna
 
 
Alla bilder






 400:- 



Väl fungerande Norrahammar kökspanna. Har stått i ett fritidshus och endast använts sporadiskt.

Svar till Jan Björk
Tel 0380-40028
 på bloket just nu
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

PankSkank

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #9 skrivet: 04 mar-15 kl 09:32 »
Tack för tipset! Någon annan hann tyvärr före... Precis en sådan jag har tror jag, bara annan färg. Hade jag fått tag i en sådan så kanske jag bara kunde köra vidare så länge utan större ändringar och så skjuta mer omfattande projekt på framtiden när jag inte har så mycket annat.

Fast har jag förstått saken rätt så är de senare modellerna av Norrahammar (312) bättre för de har en krök i rökgången som gör att de ger mer värme. Den gamla modellen ger ju bra med värme också men det går onekligen en hel del ved. Så om tillfälle bjuds borde jag kanske byta upp mig. Men då måste jag bila upp i murstocken eftersom anslutningen för rökkanalen sitter längre ner och jag vet inte om vattenkopplingarna också behöver göras om och i såfall kanske jag lika väl borde sätta in "urtag" för ack-tanken.

Den ständiga frågan: Provisoriskt nu och helhetslösningar sedan eller ge sig på allt sedan?

Men det är klart: Jag borde väl kunna fixa anslutningar för acktank när jag byter panna och så plugga dom tills vidare tills jag har tid att fixa resten av arbetet?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #10 skrivet: 04 mar-15 kl 10:00 »
Ja, extra utgångar med ventilerna stängda är en liten kostnad som underlättar senare.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #11 skrivet: 05 mar-15 kl 17:39 »
Om du vill köpa en ny kökspanna som inte är så dyr så finns det flera märken, en heter Wamsler. Dom brukar kallas vattenmantlad kamin eller köksspis. Det borde vara värt försöket att laga pannan med rågmjöl. På bilarna förr kunde man pytsa i malen ingefära för att få kylaren tät.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #12 skrivet: 05 mar-15 kl 23:45 »
Har för mig att Wamsler och Lohberger behöver bättre fart på genomströmningen än vad självcirkulation ger i normalfallet. Men ackumulatortanken ökar ju din strömning genom pannan då du eldar, så det kanske går. 

Rågmjölet gör sig nog bäst i brödbaket ;D De där husmorsknepen fungerar visserligen på sprickor, och då förvånansvärt länge, men inte till rosthål som man ser och kan göra större med en bordskniv.

ca

  • Inlägg: 248
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #13 skrivet: 06 mar-15 kl 13:49 »
Lohberger beställs med grövre anslutningar när det skall vara självcirkulation

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #14 skrivet: 07 mar-15 kl 10:08 »
Vad bra! Lohberger är en trevlig liten kökspanna som jag haft själv (fast med cirkulationspump). Körde den lite försiktigt på självcirkulation när det var strömavbrott, och det fungerade trots endast 22mm kopparrör.

PankSkank

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #15 skrivet: 07 mar-15 kl 22:14 »
Aha, så det går att specialbeställa Lohberger med grövre kopplingar! Det är ju bra.

Någon som har erfarenhet av den italienska pannan Lacunza Vulcano? Den har lucka med glas, något som min fru är lite svag för.

http://www.selmac.se/index.php/component/content/article/105

Själv är jag lite partisk för gamla Norrahammar. Men en nyare modell är väl kanske att föredra ur miljösynpunkt.

AnJo Björk

  • Inlägg: 2
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #16 skrivet: 01 maj-15 kl 17:34 »
Enligt rörläggaren jag haft dialog med är några droppar diskmedel i tanken inte fel det minskar tiden som luften frigörs ur vattnet.

Menar han - rörläggaren - att lite diskmedel skulle få luften att vandra lättare / snabbare hopa sig vid avluftningen? Jo, det låter rimligt. Men rimligen borde då även sannolikheten för läckage i rörsystemets skarvar, vara. INTE bra alltså, om godstjocklek dessutom tros undermålig lite här och där i systemet. Fast å andra sidan så har du väl redan glykol i, vilket väl också agerar förtunnande.

Det vore inte helt ogrundat att påstå mig "tala om saker jag inte vet något om". Jag VET nämligen föga i ämnet och har dessutom ringa erfarenhet. Däremot är jag något logiskt lagd...
Rätta mig gärna, någon. Vill själv veta om min teori håller.
« Senast ändrad: 01 maj-15 kl 18:33 av AnJo Björk »

AnJo Björk

  • Inlägg: 2
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #17 skrivet: 01 maj-15 kl 18:31 »
...så går det åt några hundra liter glykol för att du skall kunna lämna huset kallt på vintern.

Jag vill - liksom i mitt förra inlägg precis här ovan - vidhålla min okunskap och "några hundra liter" kanske är skäligt, vad vet jag. Logiskt vore dock att "allt har ett pris" och jag tror inte man skall höfta när man klunkar i medium'et. För mycket glykol i systemet borde försämra vätskans värmeledningsförmåga med sämre cirkulation som följd. Jag har ingen aning om hur mycket man skall ha i, men proportionerna är nog inte hur toleranta som helst, så fråga någon som vet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14413
    • Östergötland
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #18 skrivet: 01 maj-15 kl 18:58 »
Om man vill kallställa huset med vatten kvar i systemet är det bara att bita i det sura äpplet och köpa glykol efter tabellen. Bilar har glykol i systemet för att kunna vara utan underhållsvärme, och de klarar att flytta många kilowatt värme trots det. Problemet är att glykol inte är gratis och ett pannsystem är aningen större än kylsystemet på en bil. Säg att 3 liter kostar 100 kr till bilen, och pannan kräver 300 liter = 10 000 kr. Därför fyller man inte upp ackumulatorsystem med glykolblandning.

Men visst har du rätt i att man samtidigt försämrar systemets värmehållningsförmåga. Men det är nog pengarna som styr i de flesta fall. Man vill oftast inte låta boningshus gå under nollan i alla fall, och de som vill det brukar snegla på vattenfria lösningar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Kökspanna med Självcirkulation + Ackumulatortank?
« Svar #19 skrivet: 01 maj-15 kl 23:37 »
Jag vill - liksom i mitt förra inlägg precis här ovan - vidhålla min okunskap och "några hundra liter" kanske är skäligt, vad vet jag. Logiskt vore dock att "allt har ett pris" och jag tror inte man skall höfta när man klunkar i medium'et. För mycket glykol i systemet borde försämra vätskans värmeledningsförmåga med sämre cirkulation som följd. Jag har ingen aning om hur mycket man skall ha i, men proportionerna är nog inte hur toleranta som helst, så fråga någon som vet.

Faktum är att en glykol/vattenblandning till och med har större värmekapacitivitet än rent vatten. Men det finns andra saker som gör att man inte ska blanda i för mycket glykol:
1) Kostnaden.
2) Viskositeten ökar (blandningen blir alltså trögflytande), i synnerhet när systemet är relativt kallt, det kan ge problem för självcirkulationen eller kräva en kraftigare cirkulationspump.
3) Man får maximal nedsättning av fryspunkten vid ungefär 50 % glykol i vattnet, med större glykolinblandning stiger fryspunkten igen.
4) Ytspänningen minskar, så det är större risk att små läckor som inte märks med rent vatten i systemet blir irriterande med glykolblandning.

När man blandar glykol i vattnet i ett värmesystem så nöjer man sig ofta med att blanda i kanske runt 10 % glykol. Det ger ingen större nedsättning av fryspunkten, men det hindrar åtminstone frostsprängning så man riskerar inte att systemet fryser sönder vid en köldknäpp. Däremot kan det ju uppstå vissa problem med att lyckas tina upp allting så att man kan börja elda igen, om man inte har tid att vänta på töväder eller har ett luftburet värmesystem att ta till som reserv så länge.

Man bör också komma ihåg att det är skillnad på glykol och glykol. De två vanligaste glykolerna i sådana här sammanhang är etylenglykol (borde egentligen kallas etandiol nuförtiden om man ska vara formell av sig) och propylenglykol (propandiol). Etylenglykolen är billigare men giftig för människor och andra däggdjur. Propylenglykol är inte giftigare än att den är godkänd som livsmedelstillsats, såna här billiga muffins som håller sig mjuka hur länge som helst får innehålla upp till 7 % propylenglykol som konsistensgivare!

Både etylen- och propylenglykol säljs dels ren och dels blandad med olika tillsatser och färgämnen för att användas som bilkylarvätska. I bilkylarvätskor förekommer flera olika slags tillsatser som inte bör blandas med varandra, och tyvärr är färgmärkningen inte riktigt entydig. Det finns också mindre nogräknade kylarvätskeleverantörer som häller i snålast möjliga mängd av de billigaste tillsatsmedlen i sin glykol och sedan är enda skillnaden på de olika "kvaliteterna" att de har olika färgämne.
Den oblandade glykolen används framför allt som värmebärare i jord- och bergvärmeanläggningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

583 gäster, 6 användare (1 dolda)
Berberis, xaelanar, ärt, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser