Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 55299 gånger)

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #440 skrivet: 18 feb-16 kl 20:00 »
För att bina ska öka temperaturen och lösa upp klotet måste det finnas en anledning till detta.

Yngelsättningen börjar ta fart...

Jano

• Halland
« Svar #441 skrivet: 18 feb-16 kl 21:39 »
 Det är ljust dagtid även på vintern och temperaturen kan gå upp till 10 plusgrader och ändå sitter bina hårt i klunga, om de har tillräckligt utrymme. Det är troligtvis den speciella vårluften som sugs in i kupan som gör att de börjar röra på sig.
 Det finns ju bisamhällen som är ute och vimsar runt mitt i vintern, men det är en annan sak och dessvärre inte så bra.

SNICKAREN

• Hälsingland
« Svar #442 skrivet: 18 feb-16 kl 23:02 »
Hej bäste Snickaren

Nej, det är inte en doktorsavhandling utan enbart information av någon som vill dela med sig, (så som Jano) och denna "någon" som övervintrar ettusen avläggare/samhällen i en hall i Kanada har väl ändå  "bivana"?
(Jag vill minnas att du övervintrar dina samhällen i isolerade kupor i en lada i närheten av Siljan om det är rätt, där du dessutom täpper igen flustret, dvs. du ligger på den andra sidan av "skalan").

Plus fem grader är plus fem grader, oavsett inom- eller utomhus!

Min egen erfarenhet så här långt: vid fem grader flyger (nästan) inga bin utanför kupan, däremot är min uppfattning, (för att återkommer till Olofs "undran" i en annan tråd häromsistens), på tiden där solens kraft avtar verkar det vara 10 grader, på våren, där solens kraft tilltar verkar det vara 8 grader som räcker för flygning

(enligt mottot?: "nöden känner ingen lag").

Håll till godo.

Kap Horn

Du måste ha sett fel på sjökortet !!

Små

• Skåne
« Svar #443 skrivet: 19 feb-16 kl 00:44 »
Det skulle också kunna vara att dagarna börjar bli längre på våren. Även om flustret är litet så tror jag att bina har koll på dagsljuset. Jag hade kupor i pannrummet ett par dagar när jag gjorde avläggare, med svart plastsäck för fönstret. De reagerade direkt på minsta gnutta ljus, men i beckmörker var de helt stilla även på dagtid.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #444 skrivet: 22 feb-16 kl 16:07 »
Hej

Fick följande PN som jag tycker passar in här i Janos tråd...och speglar sammanlagt 100 år och mer av erfarenhet.

"Gode bikollega!
Efter 40 år med bina kan man konstatera att man långt ifrån är fullärd dock mer erfaren.
Min mentor, som då var 80 år lärde mig hur binas värme ska regleras.
Bina ska ha varmt vid sena draget och efter slutskattning ska det vara kallt.
Vid infodring ska de ha värme och därefter ska de ha kallt ända fram till februari-mars då de ska ha värme igen p.g.a. yngelstart. Dock bör man även under vinter och vår kolla att de har tillräckligt med foder.
Man kan utan rök inspektera bina under denna tid ganska ogenerat. Skulle man misslyckas har bina förbarmande med oss och anpassar sig i stort sett till alla biodlare men inte till alla biägare."

Lite "fördjupning" av dessa erfarenheter fick jag ochså:
Att bina skall ha varmt vid sena draget, dvs ljung, så är tanken bakom att värmen hjälper till att dunsta vattnet.
Att det skall var kallt efter slutskattning innebär att drottningen minskar yngelsättningen, för sena yngel hinner inte att bygga upp en fettkropp som är "A och O" för deras övervintring.
Varmt vid infodring, samma som vid ljungdraget, (om det nu har funnits) dvs avdunstningen vattnet underlättas.
Att det sedan skall vara kallt under vintern beror på att samhället, precis som Jano har iakttagit, förbrukar mindre foder.
Även Jano kollade under vintern utan att för den delen hans små! samhällen for illa.

Det kan regleras med täckningen av kupan, respektive ger de lite "luft" uppåt, eller sätter de tät. En erfarenhet som även många andra biodlare har delat med sig.

Sist men inte minst: bina är så "förlåtande" att de klarar, nästan, vilken klantig biodlare som helst, mig inbegripen!

Tack för PN´et men framförallt tack till bina som har så mycket tålamod med oss biodlare som (efter mycket läsning i såväl ny som gammal litteratur) kan hitta på i stort sätt "vad som helst".

Men det kan tydligen även "byggmästarinna Bi"!
« Senast ändrad: 22 feb-16 kl 16:16 av Kap Horn »

Jano

• Halland
« Svar #445 skrivet: 29 feb-16 kl 10:11 »
 Hej alla som vill fortsätta följa mina upptäckter om binas vinterliv och annat som rör bina. I fortsättningen kommer mina erfarenheter att delges på min blogg http://jano.bloggo.nu . Dess funktioner är under utforskning från min sida, så det funkar kanske inte än i alla delar. Skriva och lägga in bilder kan jag och det är ju huvudsaken. Det senaste om miniavläggarna finns där för de som är intresserade och givetvis för andra också. Om inte länken blir klickbar så får ni skriva ut den helt enkelt. Det kommer väl att hända stt jag tittar in här på alternativ i fortsättningen också men det blir väldigt sporadiskt.
 Jag önskar härmed er alla en bra kommande säsong med bina och sköt om både dem och er själva på bästa sätt.
 Mvh. Jan-Uno

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #446 skrivet: 29 feb-16 kl 18:25 »
Hej Jano

Det blir säkert även i fortsättning lärorika bidrag i din blogg!

Och: tack det samma!

Manfred alias Kap Horn

PS. Ser att du är redan på gång! Din nya hemsida är sparat. DS

mcrae

• Uppland
« Svar #447 skrivet: 05 apr-16 kl 11:26 »
Till alla som är intresserade i Janos erfarenheter och skriverier,

Jag har samlat de viktigaste poster från bisidan se, om detta kan vara till någon nytta här https://docs.google.com/document/d/1XQJSmuZQ06RMwICboC702HFvJOVHQmQ87ntToOWbjZs/pub

Jag fortsätter formatera den och kanske markera de viktigaste moment.
Jag tror att denna kunskap bör bevaras och sprids, och inte lämnat obemärkt.

/Valentin

Jano

• Halland
« Svar #448 skrivet: 11 okt-20 kl 22:05 »
Intresset för hur bina bör ha det under vintern verkar vara väldigt stort. Det är visserligen över fyra år sedan sista inlägget, men det är inte många diskussionen på alternativs biodlarsidor som gett över 50000 visningar. Vad gäller binas vinterliv så vill jag länka till de temperaturmätningar jag gjorde de tre sista vintrarna av mitt biodlande. Dessa visar hur viktig binas klungfunktion är för deras välbefinnande och låga foderbehov under vintern. https://jano.bloggo.nu/category/kuptemperatur-vintern-2017-2018/

Tältbyggare

• Skåne
« Svar #449 skrivet: 09 feb-21 kl 20:19 »
En ovanligt kall vinter i Skåne i år.

Har sett några bin utanför flustret på någon enstaka kupa och ett samhälle hade rensningsflykt eller något annan en solig dag förra helgen, vilket kändes lite väl tidigt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 6 användare (2 dolda)
Gårdskarl, Pojkeninorr, Permission, Fikaoscar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser