Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tillbringar bina vintern?  (läst 66204 gånger)

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #420 skrivet: 15 feb-16 kl 20:52 »
Nu har det gått två veckor sedan förra kontrollen av miniavläggarna och ni undrar kanske om de fortfarande lever. Vid dagens observation konstaterades att det blir något mindre kondens på väggarna i den isolerade lådan. Konstigt nog verkar det gå åt mera foder om lådan är isolerad än vid oisolerat. Det kan kanske bero på att bina i den isolerade lådan är mera spridda medan de oisolerade sitter hårdare i klunga.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #421 skrivet: 16 feb-16 kl 17:08 »
Hej Jano


Egentligen är det inte så konstigt, har själv sett att de samhällen som sitter i isolerade kupor rör sig mera när temperaturen går upp några grader över nollan och därmed stiger förstås energiåtgången.
Som jag skrev tidigare så ligger "optimal" temperatur med hänsyn till foderförbrukningen kring 5 grader.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #422 skrivet: 16 feb-16 kl 18:01 »
Hej Kap Horn
Därför är det väldigt konstigt att det fortsätter att uppmanas att isolera bina väl under vintern. Det är uppenbart att om bina är för inpackade i isolering på ett trångt utrymme leder det till en orolig vintervila. Foderbrist och utsot blir en följd av sådan invintring. Det märks mera när vintrarna blir varmare.

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #423 skrivet: 16 feb-16 kl 21:22 »
Hej Jano


Egentligen är det inte så konstigt, har själv sett att de samhällen som sitter i isolerade kupor rör sig mera när temperaturen går upp några grader över nollan och därmed stiger förstås energiåtgången.
Som jag skrev tidigare så ligger "optimal" temperatur med hänsyn till foderförbrukningen kring 5 grader.

Kan du verifiera vad du skrivit??

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #424 skrivet: 17 feb-16 kl 07:46 »

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #425 skrivet: 17 feb-16 kl 15:09 »
Visst kan jag det (och har gjort det även tidigare):
http://wasba.org/wp/wp-content/uploads/2013/02/Biology-and-Management-of-Colonies-in-Winter.pdf


Kap Horn Finns  det någon länk till ovanstående där sidan kan översättas? Jag är en gammal man som är skitdålig på engelska.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #426 skrivet: 17 feb-16 kl 15:39 »
Hej Jano

Tyvärr, finns inte på svenska...ett sätt kan vara: markera hela texten och klistra in här: https://translate.google.se/#en/sv så får du en uppfattning i alla fall.
Fast inga bilder/tabeller i översättningen.

Eller enbart på biblioteket (finns inte på nätet! :( ) en del bra läsning i rapporten:

Pleje, Mats
  • Mikroklimatet i honungsbiets vinterklot och vinterbinas fysiologiska karaktärer : litteraturstudie
http://libris.kb.se/bib/7432520?vw=full

Lycka till!!!
« Senast ändrad: 17 feb-16 kl 15:44 av Kap Horn »

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #427 skrivet: 17 feb-16 kl 21:43 »
 Ja Mats Plejes litteraturstudie var väldigt bra. Den borde alla biodlare ta del av. Jag lånade den i höstas och skrev av den så att jag har den kvar. Där fick jag bekräftelse på att mina egna slutsatser om binas vinterliv stämmer.

SNICKAREN

  • Inlägg: 124
    • Hälsingland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #428 skrivet: 17 feb-16 kl 22:24 »
Visst kan jag det (och har gjort det även tidigare):
http://wasba.org/wp/wp-content/uploads/2013/02/Biology-and-Management-of-Colonies-in-Winter.pdf




 Bäste Kap Horn!

Detta är en Doktorsavhandling från annan biliteratur,av en person som inte har någon bivana.
Övervintring vid +5 avser övervintring inomhus, vid högre temperatur förbrukas ännu mindre foder,män då flyger bina ut,
inte så lyckat innomhus.

För några år sedan hade vi i Sverige stora vinterförluster, varpå berode deta, och hur ska vi undvika en upprepning.

MVH  KUPSNICKAREN


Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #429 skrivet: 17 feb-16 kl 22:27 »
Hej Jano

Du tycks ha studerat ämnet och sedermera även testat (och fortfarande följer upp det!!!)
Jag har förstått att du är av den "gamla stammen" men inte blev riktig övertygat, och bara att så många tar del av dina egna erfarenheter som du så frikostig delar med dig säger mig: det är en fråga som berör.

Visst är studien bra...men när jag hade läste den, så var kvintessensen: "Var så god, dra dina egna slutsatser!"
Vilket i och för sig inte är så dumt heller...och vilka du tydligen genom ditt engagemang har gjort.

 
« Senast ändrad: 18 feb-16 kl 00:06 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #430 skrivet: 17 feb-16 kl 23:39 »
Hej bäste Snickaren

Nej, det är inte en doktorsavhandling utan enbart information av någon som vill dela med sig, (så som Jano) och denna "någon" som övervintrar ettusen avläggare/samhällen i en hall i Kanada har väl ändå  "bivana"?
(Jag vill minnas att du övervintrar dina samhällen i isolerade kupor i en lada i närheten av Siljan om det är rätt, där du dessutom täpper igen flustret, dvs. du ligger på den andra sidan av "skalan").

Plus fem grader är plus fem grader, oavsett inom- eller utomhus!

Min egen erfarenhet så här långt: vid fem grader flyger (nästan) inga bin utanför kupan, däremot är min uppfattning, (för att återkommer till Olofs "undran" i en annan tråd häromsistens), på tiden där solens kraft avtar verkar det vara 10 grader, på våren, där solens kraft tilltar verkar det vara 8 grader som räcker för flygning

(enligt mottot?: "nöden känner ingen lag").

Håll till godo.

Kap Horn
« Senast ändrad: 17 feb-16 kl 23:59 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #431 skrivet: 18 feb-16 kl 00:04 »
Hej igen Snickaren

Angående din fråga: "För några år sedan hade vi i Sverige stora vinterförluster, varpå berode detta, och hur ska vi undvika en upprepning."

Fundera igenom Janos erfarenheter tycker jag.

PS...missförstått från min sida!!! Du hänvisar till Pleje...jag var kvar i Kanada...borde ha läst bättre!
DS

Oavsett det, Pleje har refererat, något som du hitintills aldrig har gjord. Knappast ens till dig själv!
« Senast ändrad: 18 feb-16 kl 09:50 av Kap Horn »

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #432 skrivet: 18 feb-16 kl 09:07 »
Min egen erfarenhet så här långt: vid fem grader flyger (nästan) inga bin utanför kupan, däremot är min uppfattning, (för att återkommer till Olofs "undran" i en annan tråd häromsistens), på tiden där solens kraft avtar verkar det vara 10 grader, på våren, där solens kraft tilltar verkar det vara 8 grader som räcker för flygning

De första bina som flyger ut på morgonen kollar temperatur och vind.

Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #433 skrivet: 18 feb-16 kl 09:54 »
De första bina som flyger ut på morgonen kollar temperatur och vind.

Och vad skulle det vara som får dessa första bin att flyga ut?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #434 skrivet: 18 feb-16 kl 10:00 »
Nyfikenhet kanske?  ;)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #435 skrivet: 18 feb-16 kl 10:07 »
Och vad skulle det vara som får dessa första bin att flyga ut?
De kollar nog temperatur, vind och solens läge och sen behöver nog en och annan gå på toa.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #436 skrivet: 18 feb-16 kl 13:36 »
Och vad skulle det vara som får dessa första bin att flyga ut?

Två saker behövs, dels att temperaturen stiger så att klotet börjar upplösas, dels ljuset.


Jano

  • Inlägg: 1097
    • Halland
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #437 skrivet: 18 feb-16 kl 17:47 »
I kupan är det mörkt oberoende hur ljust det är ute. För att bina ska öka temperaturen och lösa upp klotet måste det finnas en anledning till detta.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #438 skrivet: 18 feb-16 kl 18:03 »
Jo, men när temperaturen stiger inne i kupan letar de efter utgången, den är där ljuset kommer från.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Hur tillbringar bina vintern?
« Svar #439 skrivet: 18 feb-16 kl 19:51 »
I kupan är det mörkt oberoende hur ljust det är ute.

Träkupor kanske, men inte generellt. En EPS kupa som inte är direkt svartmålad släpper igenom mycket ljus, jag lovar ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

418 gäster, 4 användare (2 dolda)
Emil i backen, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser