Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur arg höna ska man ha kvar?  (läst 4027 gånger)

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
Hur arg höna ska man ha kvar?
« skrivet: 20 apr-13 kl 15:35 »
Min höna #1 har visserligen alltid varit sur och grinig, men funkat med de andra vuxna hönsen. Nu har jag blivit tvungen att fundera på om hon är onormalt aggressiv. Jag har ju två hönsmammor med tvåveckors kycklingar, som tidigare gick i samma hus som aggrohönan, men i kompostgallerbur. När jag släppte ihop dom inne bråkade hon med kycklingarna någon gång, men då var det någon som tagit godis hon ville ha.

Nu har dom flyttat ut i sommarhuset, kycklingarna inne och de vuxna hönorna inne/ute. Det funkade bra, jag hade en liten cykelkorg som kycklingarna kunde gömma sig i vid behov. Men idag provade jag att låta kycklingarna gå ut under övervakning, och aggrohönan blev helt förbannad. Hon följde efter hönsmammorna runt runt i utegården för att jaga kycklingarna, och när hon lyckades tränga in dom i ett hörn kastade hon sig fram, grävde ut en kyckling under hönsmamman som försökte skydda dom och bet. Jag hann få ut den utan att den var mer skadad än chockad (hoppas jag), och nu är dom avdelade. Men jag tror inte jag har sett något sånt förut -- Jag har inte haft egna höns, men jag har vuxit upp med dom hos min mormor och kan inte minnas att jag sett dom jaga efter så små kycklingar på det sättet.

Jag kan ju dela av dom igen, men är det här inom liksom ramen för normalt hönsbeteende som jag haft turen att missa förut? Eller ÄR hon ovanligt aggressiv?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-13 kl 16:12 »
Höns ska inte attackera kycklingar. Att de markerar om mat är ok, men att de följer efter, jagar och attackerar är inte ok. Jag hade tagit bort hönan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-13 kl 16:27 »
Mina hönor nyper till kycklingarna om dom tar deras mat eller råkar sitta på "deras" pinne. Men sen är dom snälla. Jag skulle också ta bort den hönan, det är ju meningen att kycklingarna ska vara med i flocken på ett naturligt sätt.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Bulan

  • Inlägg: 212
    • Västergötland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #3 skrivet: 20 apr-13 kl 17:03 »
Hos mig skulle en höna med sådant beteende blivit hönsgryta  o:)
Bulan

MrsB

  • Inlägg: 240
    • Småland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #4 skrivet: 20 apr-13 kl 17:17 »
Håller med. Ta bort hönan.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #5 skrivet: 20 apr-13 kl 17:27 »
Ja, jag tror ju mer jag tänkt på det att jag håller med. Jag kan ju inte vänta på att hon ska få ihjäl dom på riktigt innan jag ser om det går över. Men det blir min första hönsnackning också,  och jag måste ju erkänna att jag tänkt att det skulle blivit en sjuk höna eller en tupp, inte en frisk höna som lägger fina ägg. Så det känns inte så kul. Men, vad göra. :-\

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #6 skrivet: 20 apr-13 kl 19:39 »
Du kan alltid försöka att ge henne till någon som har lite höns,eller sälja henne och få lite pengar att köpa lite kycklingmat för. Eller nacka henne och äta kokt höna,ris o currysås  ;)
Finns säkert fler goda rätter att tillaga  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Väderhatt

  • Inlägg: 141
    • Södermanland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #7 skrivet: 20 apr-13 kl 19:40 »
Ja, nu är hon nackad i alla fall. Ingen mening att dra ut på det. Jag måste erkänna att just denna höna inte blev gryta: Det må vara slöseri, men det var min första höna som jag hade räknat med att behålla, och jag tror det fanns en anledning till att min mormor och morfar t.ex. aldrig gav namn till hönsen de inte var säkra på att de skulle ha kvar.  :-\

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #8 skrivet: 20 apr-13 kl 19:46 »
Starkt av dig. Det är jobbigt att avliva höns första gången. Det blir inte lättare sen heller tycker jag  :P
Men ibland är man bara tvungen.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Eva Christensson

  • Inlägg: 1
    • Gotland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #9 skrivet: 22 okt-20 kl 12:28 »
Såg den här lilla filmsnutten på nätet och blev nyfiken. Är det vanligt med så kraftig försvarsreaktion bland hönor? https://www.facebook.com/100041010338147/posts/392852352091773

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Hur arg höna ska man ha kvar?
« Svar #10 skrivet: 22 okt-20 kl 17:54 »
Den mamman gick inte av för hackor  :)

Vi har en dvärgkockin som är av den där kalibern, de flesta andra som passerat och som finns kvar har varit försvarande när det gäller kycklingarna, men inte så där pass.

En tuppkyckling av någon mindre sort hade den där absoluta självsäkerheten, annars kan ju tuppar vara kaxiga, men inte med förstånd och närvaro.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser