Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?  (läst 16994 gånger)

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« skrivet: 17 mar-06 kl 22:03 »
Hej,

vet någon var man kan få tag på elektriskt rånjärn, både rullrånsjärn men även gorånsjärn?

Jag har sett elektriska rullrånsjärn i Sverige och har en bekant på Gotland som söker med ljus och lykta efter dessa. Finns ej att uppbringa på Gotland.

Jag har hört att gorånsjärn (dvs ofta trekantiga el hjärtformade) finns i Norge, men jag har inte lyckats hitta via nätet då jag ej vet vad rånjärn kan tänkas heta på norska. Våffeljärn heter nästa samma waffeljern eller nåt.

Tacksam för hjälp.

/ebba

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 22:23 av sirpusbollen »
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #2 skrivet: 17 mar-06 kl 22:31 »
Rullrån är krumkake. Krumkakejern på google.no för fler järn...

en gammal modell: http://www.gibud.no/default.aspx?Page=Detail&Object=273828

En ny modell: http://www.jernia.no/page?id=1403&key=34643&origId=902&section=450

Ohh, nu är jag skikkligt sugen på rullrån. Morfars bästa kaka!  :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #3 skrivet: 17 mar-06 kl 23:16 »
Underbart sirupsbollen!

detta forum är verkligen BÄST  ;D ;D ;D ;D

Här får man svaren på vad man än önskar och det är helt underbart. Jag hoppas att dessa länkar + några jag hittat ska komma närmare lösningen för kvinnan med rånproblem.

Hörde att hon skall göra 3000 rån i sommar till sitt sommarkafé! Så då krävs verkligen ett elektriskt!

Tror att hon är beredd att beställa via Norge för att få detta elektriska järn. Det hade iallafall jag gjort och jag är faktiskt ganska sugen på ett sådant själv också, även om jag för närvarande inte har planer på att baka några 3000. Men jag tror att man kan ta bra betalt för rullrån, med tanke på att de är billiga att tillverka! På ett kafé måste man väl kunna ta 8-10 kr st eller vad tycker ni?

I Tyskland finns http://www.cloer.de/ som bla säljer Hörnchenautomat som är elektriska rånjärn, kanske mest tänkta för att göra glass-strutar men även de borde fungera för vanliga rullrån. Det står att de blir hautdünn dvs att det blir hudtunna rån. De där rånen ser så goda ut att man genast vill ha ett sånt där rånjärn från Cloer. Hmm...

/Ebba
« Senast ändrad: 17 mar-06 kl 23:20 av Ebba »

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #4 skrivet: 17 mar-06 kl 23:32 »
Jag har sett rullrån för runt 12-15 kr så det lär man kunna ta, speciellt om de är hemmagjorda! Inte billigare än 10 i alla fall!

Järnen från Cloer finns även här i Norge, exakt de samma. SÅ det är bara att jämföra priser! Eller hitta en återförsäljare i Sverige..  De hemmabakade rånen blir såå mkt godare än de man köper på butiken. Gorån har jag dock aldrig ätit, hemmalagade dvs, men vi har ett gammal järn hemma som vi precis uppdagade att var ett gorånsjärn och inte våffeljärn ;P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #5 skrivet: 17 mar-06 kl 23:35 »
Gorån på äkta smör och grädde, socker och kardemumma är bara SÅÅÅ goda.

Jag har ett recept från mamma som hon förmodligen fått av sin mormor på Gotland. En riktig festkaka, men lite mer omständig än rullrånen att baka, för de ska kavlas också.

Jag ska ta reda på receptet och skicka dig det om du vill eller du kanske hellre bakar med norskt recept!

/Eva

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 23:39 »
Ja, skicka tack! Jag har ett recept från mormor (Hälsingerecept kanske da?) någonstans, så kan vi jämföra recept ;P
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #7 skrivet: 17 mar-06 kl 23:41 »
Gärna, men jag kommer inte att leta ikväll. Har bara en svag aning om var receptet finns...men imorrn eller söndag kanske!

/Ebba

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #8 skrivet: 18 mar-06 kl 01:00 »
Clas Olsson har ett elektriskt rånjärn.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #9 skrivet: 18 mar-06 kl 01:02 »
Det var intressant. Vi har ju Claes Olsson i Kalmar! Ska genast kolla upp det!

Tackar!

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #10 skrivet: 18 mar-06 kl 01:07 »
Du, jag skrev nog lite för fort. Jag såg den i katalogen idag men nu när jag kollar på deras hemsida så har den utgått. Skadar kanske inte att kolla om det finns nån kvar i något utav butikslagrena.

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #11 skrivet: 18 mar-06 kl 01:08 »
OK, det var ju synd! :'(

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #12 skrivet: 18 mar-06 kl 22:30 »
Norskt rånjärn

Om du inte redan beställt ett från Norge, så kan jag tänka mig att köpa ett nästa
vecka och skicka till er, så slipper ni en massa extra avgifter.
I så fall vill jag antingen ha förskottsbetalning eller så skickar jag det mot postförskott. Den Norska kronan ligger  ca 15% över den svenska så kostar det 450
Nkr så innebär det nära 520 Skr.
Jag äger ett och jag håller med om att dom där rullrånen är jättegoda och uppskattade på kalas.

Meila mig om du vill ha min hjälp.
nina_swe2@hotmail.com

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #13 skrivet: 20 mar-06 kl 23:00 »
Hej,

jag har fått besked att Petterssons Järn i Vilhelmina har elektriska rullrånjärn kvar i lager. Ingen aning vad frakten kostar men själva järnet kostar 395kr ink moms

http://petterssonsjarn.emarknad.se/index.cfm?StartRow=3

Tel: 0940- 100 26 till butiken

Ebba

ps nu visade det sig att det inte var ett rullrånjärn utan ett gorånjärn som väninnan skulle ha & jag tror att hon fixar det på egen hand. Men tack för all hjälp här ds

Esa Dahl

  • Inlägg: 1
SV: Elektriskt rånjärn? Vem kan norska?
« Svar #14 skrivet: 25 mar-21 kl 10:28 »
Electriska rånjärn  säljes alla stora kedjor, jag köpte från Elon     Åvikens rånjärn


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Efwa, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser