Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Element fuktare.  (läst 24740 gånger)

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
Element fuktare.
« skrivet: 28 sep-09 kl 08:38 »
Till förra vintern kom jag på att hänga väggkrukor på elementen.
Funkar jättebra:
 Billiga och rymmer mycket vatten.
Hedemorahöns

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Element fuktare.
« Svar #1 skrivet: 28 sep-09 kl 08:43 »
Enda problemet är att alla luftfuktare som går ut på att hänga anordningar på värmeelementen är så ytterst ineffektiva, det bidrar inte till många % ökning av luftfuktigheten.
Det finns ett grundligt test av såna där luftfuktare - både lerkrukor och olika sorters plasttråg - i något nummer av Råd & Rön från 60-talet eller början av 70-talet, och allihop dömdes ut fullständigt.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Element fuktare.
« Svar #2 skrivet: 28 sep-09 kl 10:29 »
Jaha  jag som trodde att både vi och blommorna skulle må bättre. :)
Tji vad man bedrog sig
Hedemorahöns

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Element fuktare.
« Svar #3 skrivet: 03 okt-09 kl 03:27 »
Köp en hygrometer och kolla vad det blir för skillnad.  ;)
Förra vintern dränkte jag in handdukar och hängde över elementen och så ställde jag en jättegryta med vatten på vedspisen oxå. Det var helt sinnessjukt torr luft här då, kring 15-20%. Det blev betydligt fuktigare med dom åtgärderna, och det höll faktiskt i sig ett par dygn oxå. Sen fick man göra om det.  ;) Men man små-eldade ju ändå i vedspisen titt som tätt, så det var ju inte så jobbigt direkt...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Element fuktare.
« Svar #4 skrivet: 03 okt-09 kl 10:21 »
Jag har hängt upp mina snygga krukor med vatten
ska även lägga på
blöta handdukar.
Tack för tipset. :D
Kan väl inbilla mig att det blir bättre.
Guben eldar som om det är -20  ;)det är bara -5.
Hedemorahöns

LottaLuvin

  • Gäst
SV: Element fuktare.
« Svar #5 skrivet: 03 okt-09 kl 22:25 »
Jag kör också med blöta-handdukar-på-elementen-knepet. Ibland tassar jag runt och vattnar gardiner och annat med sprayflaskan inställd på finaste vattendimman också, när det är riktigt illa.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Element fuktare.
« Svar #6 skrivet: 06 okt-09 kl 18:50 »
Sätter jag upp lång-gardiner kissar gamhunden på dessa .
Luktar inget vidare :P
Hedemorahöns

peppe81

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Element fuktare.
« Svar #7 skrivet: 02 nov-21 kl 10:23 »
Ville bara tipsa om att det finns väldigt fina luftfuktare i keramik som t om är gjorde för att hänga på elementen. De rymmer ganska mycket vatten så man behöver inte fylla på så ofta. Jag hittade min här https://luftfuktare.se/luftfuktare-for-element/ och är väldigt nöjd!

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Element fuktare.
« Svar #8 skrivet: 02 nov-21 kl 10:45 »
Det där är väl en rätt gammal uppfinning? :)

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Element fuktare.
« Svar #9 skrivet: 02 nov-21 kl 11:35 »
En enklare metod är väl att hänga tvätt på tork inomhus om man önskar höjd luftfuktighet?
Denna varma höst är väl snarare situationen åtminstånde i Götaland att luftfuktigheten är väl hög både ute och inne
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Element fuktare.
« Svar #10 skrivet: 02 nov-21 kl 11:49 »
Samma här, är så fuktigt inne att till och med handdukarna känns halvfuktiga, men jag tror att detta delvis har att göra med konstruktionen av byggnaden, många moderna eller hårt moderniserade hus skapar ett mycket torrare inomhusklimat.

Trodde också att lerkrukorna som bara var delvis glaserade skulle göra större skillnad, dock får man hänga dem rätt så att de inte hindrar elementets funktion för mycket.
Mina är efter mormor och morfar. (fast nu har jag ju inte element att hänga dem på)

Blommor kan vara rätt knepigt i ett vanligt rum, men om man odlar upp många plantor brukar jag ställa över dem i plasttråg på ett sidobord så att man kommer åt att fukta och kontroller dem lättare men det hjälper ju inte de man vill ha framme i finrummet i fina krukor. Jag provade miniväxthus någon gång och det är för visso inget fel med konceptet men man måste vakta dem hela tiden så att det inte blir för mycket åt endera hållet tycker jag. Fast det är kanske en vanesak.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Element fuktare.
« Svar #11 skrivet: 02 nov-21 kl 12:14 »
Man bör ju också komma ihåg att om det ska vara någon mening att försöka fukta luften, så måste huset vara någorlunda tätt. Om det är dragigt och blåser rakt igenom, så försvinner all fukt ut igen.

Det skadar dessutom inte att läsa på en del om egenheterna hos fuktig luft och lära sig begrepp som absolut och relativ luftfuktighet, daggpunkt mm, för att få lite bakgrund och få en känsla för hur mycket vatten man måste lyckas förånga per dygn för att få önskad luftfuktighet inne. Ett termodynamikkompendium från någon högskola eller för den delen Wikipedia kan vara lämpligt att studera. Som vanligt när det är frågan om naturvetenskap, brukar tyska Wikipedia vara bäst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Element fuktare.
« Svar #12 skrivet: 02 nov-21 kl 12:32 »
Vi hänger tvätt på tork inomhus större delen av året, men luften är ändå torr då vintern blir kall. Vi råkar dock ha golvvärme så vi kan inte använda sånadära grunkor att hänga på elementen.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Element fuktare.
« Svar #13 skrivet: 02 nov-21 kl 13:00 »
Vi hänger tvätt på tork inomhus större delen av året, men luften är ändå torr då vintern blir kall. Vi råkar dock ha golvvärme så vi kan inte använda sånadära grunkor att hänga på elementen.
Att inomhusluften blir torr om vintern blir kall är väl rätt naturligt, nu är vi ju i början av november och luftfuktigheten är hög (åtminstånde där jag befinner mig)


"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Element fuktare.
« Svar #14 skrivet: 02 nov-21 kl 13:12 »
har akvarium och blommor. bägge avdunstar vatten så någon torr luft finns inte här,snarare tvärtom ibland. Har ju också hygrometer i väderstationen som mäter både inne o ute.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Element fuktare.
« Svar #15 skrivet: 02 nov-21 kl 13:16 »
Att inomhusluften blir torr om vintern blir kall är väl rätt naturligt, nu är vi ju i början av november och luftfuktigheten är hög (åtminstånde där jag befinner mig)

Ja men funderar på hur det blir sen mot januari - mars

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Element fuktare.
« Svar #16 skrivet: 02 nov-21 kl 15:04 »
Ja men funderar på hur det blir sen mot januari - mars
Då låter du ungarnas snöiga/fuktiga vinteroveraller torka på golvvärmen så tillför du sannolikt mer fukt än om du hadde hängt en vattenbehållare på elementet.
Långkok är en trevlig syssla man kan ägna sig åt om man vill öka fukthalten, har du bastun inomhus får du väl fukta väggarna både före och efter bastubadet om du vill ha upp fukthalten i huset.

Själv har jag svårt att torka tvätten utomhus såhär års, korta dagar, duggregn, nästan vindstilla, flera plussgrader, hög luftfuktighet.
När jag hänger tvätten inne framför kamin stiger sannolikt luftfuktigheten i rumsluften och det är inget jag strävar efter då utomhusluften har 92% fuktighet nu.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Element fuktare.
« Svar #17 skrivet: 19 jan-22 kl 22:08 »
Ja men funderar på hur det blir sen mot januari - mars
Nå, hur blev det med luftfuktigheten i inomhusluften i januari?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Element fuktare.
« Svar #18 skrivet: 19 jan-22 kl 22:14 »
Jag lyckades åtminstone få upp luftfuktigheten i garaget under en vecka i december - ställde in ett par möbler (en soffa och en resårmadrass), som var genomfuktiga efter att ha stått ute under en presenning ett par månader. Det tog en vecka innan de var drägligt torra och kunde flyttas till den lägenhet dit de var på väg.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Element fuktare.
« Svar #19 skrivet: 20 jan-22 kl 10:08 »
Nå, hur blev det med luftfuktigheten i inomhusluften i januari?

Ner mot 30% som värst

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Element fuktare.
« Svar #20 skrivet: 20 jan-22 kl 11:12 »
Då låter du ungarnas snöiga/fuktiga vinteroveraller torka på golvvärmen så tillför du sannolikt mer fukt än om du hadde hängt en vattenbehållare på elementet.
Långkok är en trevlig syssla man kan ägna sig åt om man vill öka fukthalten, har du bastun inomhus får du väl fukta väggarna både före och efter bastubadet om du vill ha upp fukthalten i huset.

Själv har jag svårt att torka tvätten utomhus såhär års, korta dagar, duggregn, nästan vindstilla, flera plussgrader, hög luftfuktighet.
När jag hänger tvätten inne framför kamin stiger sannolikt luftfuktigheten i rumsluften och det är inget jag strävar efter då utomhusluften har 92% fuktighet nu.

Jag har en pastagryta vatten stående på kaminens som står i vardagsrummet.
Den kondenserar ut rätt lagom nivå vatten och håller våra slemhinnor fuktiga.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Element fuktare.
« Svar #21 skrivet: 20 jan-22 kl 13:19 »
Jag har en pastagryta vatten stående på kaminens som står i vardagsrummet.
Den kondenserar ut rätt lagom nivå vatten och håller våra slemhinnor fuktiga.
Jag hängde tvätten ute i morse, det mesta torkar ute en sån här vacker blåsig vinterdag och om inte får väl restfukten komma i huset i em/kväll.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser