Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konserveringsapparat  (läst 13439 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Konserveringsapparat
« skrivet: 09 aug-08 kl 12:39 »
Jag har bestämt mig för att skaffa en, men vet inte hur de funkar. Finns det olika modeller? Nåt särskilt man bör tänka på? Passar alla konserveringsglas i alla apparater, dvs finns det en standardstorlek? Jag lyckades köpa en saftmaja för några år sen, som visade sig oanvändbar...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Konserveringsapparat
« Svar #1 skrivet: 09 aug-08 kl 13:16 »
På 40- och 50-talen gavs det ut en hel del små instruktionshäften om konservering av bl a Konsum, Hushållningssällskapet och tillverkare av konserveringsapparater. Försök skaffa fram några sådana (de bör gå att hitta på t ex loppmarknader, antikvariat, lådor med blandade böcker på auktioner, kökslådor i ett gammalt hem osv) och läs på om konservering till att börja med.

Så vitt jag vet så är konserveringsapparaten inte absolut nödvändig, det går också bra att värma burkarna i en stor kastrull eller gryta och placera en lagom tyngd på locken. Det är viktigt att anpassa vattentemperatur och tid till de matvaror som ska konserveras, men allt det där står i de gamla instruktionshäftena eller handböckerna.

Förmodligen kan man också hitta en hel del matnyttigt om konservering i t ex kokböcker eller Husmoderns köksalmanack från 40-50 -talet.

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Konserveringsapparat
« Svar #2 skrivet: 09 aug-08 kl 14:39 »
Kanske finns något av värde här:

http://gullringe.se/Hemkonservering/

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #3 skrivet: 09 aug-08 kl 20:59 »
Kanske finns något av värde här:

http://gullringe.se/Hemkonservering/


Jodå, den har jag en kopia av i min dator!  ;) Är det verkligen inte mycket enklare med konserveringsapparat...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Konserveringsapparat
« Svar #4 skrivet: 09 aug-08 kl 21:54 »
Ingen aning, men med tanke på hur enkelt det är utan konserveringsapparat vet jag inte vad den tillför.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Konserveringsapparat
« Svar #5 skrivet: 09 aug-08 kl 23:59 »
Så vitt jag vet så är väl det man vinner på en konserveringsapparat att det finns ett fast monterat rör att sticka ner termometern i, att det finns nån slags galler i botten så att man får vattencirkulation även under konservburkarna, samt att det i bästa fall finns nån slags fjädrande anordningar som gör det lätt att hålla locken på plats.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 13:11 »
Ulric, vad använder du för burkar? Helt vanliga glasburkar med skruvlock...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

djurskydd

  • Inlägg: 276
    • Ångermanland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #7 skrivet: 19 jul-11 kl 19:00 »
Jodå, den har jag en kopia av i min dator!  ;) Är det verkligen inte mycket enklare med konserveringsapparat...?

Länkarna verkar inte fungera längre, ingen som skulle kunna lägga ut filerna? Eller maila dem? Skulle vara kul att läsa. Vet att det var ett tag sedan dock...
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #8 skrivet: 23 jul-11 kl 13:39 »
Tja, filen är väldigt omfattande... Vet inte om det skulle funka att lägga upp den i ett inlägg.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Eva-Lisa

  • Inlägg: 651
  • Älskar att drömma
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #9 skrivet: 04 aug-11 kl 22:43 »
Jag hade också varit väldigt intresserad av att läsa det om det gått  :-[

kmartins

  • Gäst
SV: Konserveringsapparat
« Svar #10 skrivet: 08 aug-11 kl 17:10 »
Nettus, om du skaffar ett konto hos dropbox.com kan du lätt dela ut filen genom att skapa en publik länk som du sedan visar här i forumet.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 18:22 »
Nettus, om du skaffar ett konto hos dropbox.com kan du lätt dela ut filen genom att skapa en publik länk som du sedan visar här i forumet.
OK, ska testa!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

mistlur

  • Inlägg: 102
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #12 skrivet: 18 aug-11 kl 20:26 »
Kan tipsa om att köpa en termostatstyrd elektrisk inkokningsgryta istället. De kostar endel i sverige men man kan köpa på t.ex. ebay.de (sök efter "einkochautomat") och få hem en till dörren för en 700 kr.

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #13 skrivet: 18 aug-11 kl 22:18 »
På auktioner och second hand kan man köpa riktiga konserveringsapparater billigt. Alltså såna äldre grytor med korginsats och termometer som sitter i locket. Min kostade tio kronor på loppis och jag hoppas snart hinna inviga den.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Konserveringsapparat
« Svar #14 skrivet: 20 aug-11 kl 13:42 »
Har en konserveringsapparat. En gammal fådd en, och jag hade turen att få ett gäng konserveringsglas med ringar och klämmor till.

Fördelen med den är dels storleken, man kan konservera fler burkar i större gryta. Dels korginsatsen, som vad jag förstått minimerar risken att nån burk skulle råka spricka, och även gör det himla smidigt att ta upp burkarna när man är klar.

Dels är de de här gammaldags burkarna med gummiringar och klämmor, vilka man kan stapla på varadra, och fylla vatten över kanten. Konserverar man i vanliga burkar med skruvlock så ska man inte fylla vatten över locket.

Mitt tips är: Prova konservera! Det är riktigt roligt, och enklare än man kanske tror.

Siggi

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #15 skrivet: 03 sep-11 kl 18:43 »
Vi köpte en konserveringsapparat från jag skulle gissa 50-talet eller så på loppis, funkar helt OK, men konserverar man en del skulle jag slå till på en ny elektrisk apparat. Vi har köpt den här, http://www.severin.com/Kitchen/Kitchen-appliances/Preserving-boilers/Preserving-Boiler-EA-3653. Jättebra att man kan släppa ut det kokande vattnet genom kranen, det har varit några nära-bränna-sig gånger annars med den gamla.

Kan beställas på Media Markt för runt 1300 kr. Så det är ju billigare med en loppisapparat!

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Konserveringsapparat
« Svar #16 skrivet: 06 sep-11 kl 05:00 »
Jag har också en konserveringsapparat - använder den inte så mycket men ibland så. Tycker kanske att den är lite bökig och stor men den är praktisk då man/jag kan göra många burkar åtgången + att den har en temometer som klart visar då det hela är färdigt.
Köpte min på en dödsbo aktion för X-antal år sedan.

Är intresserad av att få tag på gamla "recept" på konservering ....
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Konserveringsapparat
« Svar #17 skrivet: 06 sep-11 kl 08:22 »
Vi köpte en konserveringsapparat från jag skulle gissa 50-talet eller så på loppis, funkar helt OK, men konserverar man en del skulle jag slå till på en ny elektrisk apparat. Vi har köpt den här, http://www.severin.com/Kitchen/Kitchen-appliances/Preserving-boilers/Preserving-Boiler-EA-3653. Jättebra att man kan släppa ut det kokande vattnet genom kranen, det har varit några nära-bränna-sig gånger annars med den gamla.

Kan beställas på Media Markt för runt 1300 kr. Så det är ju billigare med en loppisapparat!


Min gammeldagsa konserveringsapparat har en sån där korginsats, så det är bara lyfta ut burkarna ur det kokande vattnet. Ingen som helst riskt att bränna... Men det kan ju vara olika modeller, vad vet jag. Har i alla fall bara sett såna med sån där metallkorg.

Tillägg. Lägger in en bild på insatsen. Där syns hur enkelt det är att bara lyfta ur burkarna ur vattnet. Måste ju vara myckte större risk att bränna sig om man håller på och tappar ut kokande vatten. Vad ska man tappa det i då liksom?!
« Senast ändrad: 07 sep-11 kl 22:41 av Fru Jansson »

August Ny

  • Inlägg: 1
SV: Konserveringsapparat
« Svar #18 skrivet: 05 jan-21 kl 19:12 »
Det här med konservering är allvarliga saker.  Allt jag visste var fel. T ex inga burkar i ungen som mamma gjorde. De får små sprickor. Hur mycket luft över innehåll osv osv. Och fy17 hade köpt fel burkar med skruvlock. (Nytt lock varje gång...jaja jag vet) Måste vara lös lock för att man ska kunna kolla "suget".

Sök på konservklubben eller konserveringsskolan
Superklara filmer på Ytube.

Hon är strålande. (Inte min kompis)

https://youtube.com/playlist?list=PLIwWGLcWXg9DTiYJ_G_WObMuYBhyETnNT

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #19 skrivet: 05 jan-21 kl 20:29 »
Nja, det där med att det måste vara löslock stämmer inte. Dels finns det skruvlock med "klick" som gör att du kan kolla suget och dels finns det faktiskt kommersiellt producerade konserver utan löslock.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Konserveringsapparat
« Svar #20 skrivet: 05 jan-21 kl 22:11 »
Det här med konservering är allvarliga saker.  Allt jag visste var fel. T ex inga burkar i ungen som mamma gjorde. De får små sprickor. Hur mycket luft över innehåll osv osv. Och fy17 hade köpt fel burkar med skruvlock. (Nytt lock varje gång...jaja jag vet) Måste vara lös lock för att man ska kunna kolla "suget".

Sök på konservklubben eller konserveringsskolan
Superklara filmer på Ytube.

Hon är strålande. (Inte min kompis)

https://youtube.com/playlist?list=PLIwWGLcWXg9DTiYJ_G_WObMuYBhyETnNT


Om det nu skulle vara så farligt att använda skruvlock.... 

Hur kommer det sig att man i handeln kan köpa helkonserver med skruvlock?

Dessa borde juh ärligt talat vara livsfarliga och utrota stora delar av befolkningenmom ditt påstående stämde.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #21 skrivet: 05 jan-21 kl 23:15 »
Skruvlock i plåt buktar ju in för att man skall se att det är undertryck i konserven. Och de brukar vara gjorda så att det knäpper när man öppnar dem och locket buktar ut.

De nya skruvlocken där sargen och locket inte sitter ihop är riktigt bra. Och vi återanvänder burkar och lock ett antal gånger.

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #22 skrivet: 06 jan-21 kl 16:27 »
Det är väl så, vet man inte vad man gör och vad som påverkar resultatet så ökar risken för fel. De som säger både det ena och det andra för att framhålla saker.
För att konserven ska bli riktig är tätslutande lock. Förr blev det bäst med glaslock och packning. Då gällde det att ha koll på att packning gick ett år till. Man kände efter om det tog = vakuum, locket sitter berg. Felkälla, dålig packning eller flis borta på burk eller lock så det läcker luft. Kunde finnas gott om icke vätskefyllt utrymme i de konserverna utan problem.
Nu med bra kvalietet på glasburk med lock kan lika bra resultat ernås, här är felkälla som innan, glasburk hel. Lätt att hålla koll på vakuum med klicklock. Packning i plåtlocken är idag av bra kvalietet. Kolla, efter ett tag är de också dåliga, men innehållet ör inte förstört, det ska bara ätas först. Innan det bli förstör, du kanske har en månad på dig eller lika lång tid som en öppnad konserv i kylen. Använd lukt och smak.
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #23 skrivet: 06 jan-21 kl 17:51 »
Det är stor skillnad på att konservera bär och dyl som har syra=lågt ph-värde, och att konservera typ kött och grönsaker som inte är surt. Vad gäller det senare finns en risk för livsfarlig botulism och man måste konservera i minst 120 grader, alltså under tryck.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #24 skrivet: 06 jan-21 kl 18:08 »
Men å andra sidan klarar man sig från botulism om man värmer på maten rejält, så konserverar man kötträtter så kan man använda näsan och sedan laga till det om det luktar ok. Botulinumbakteriens gift går sönder av värme.


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #25 skrivet: 06 jan-21 kl 18:20 »
I  en konserveringsbok jag har från tidigt 1900-tal då man vattenkokade sina konserver sägs det om köttkonserver att det bästa för konservering är kötträtter som normalt är salta eller innehåller vinäger/ättika som salta biten eller dillkött mfl.
K Puhony , hälsoriktig konservering http://libris.kb.se/bib/7665498  säger för allt kött att det måste kokas 2 gånger med minst ett dygn emellan då konserven fått stå i rumstemp 20-22 grader. Första koket dödar bakterier mm, det andra ev sporer som överlevde kokningen men som utvecklats under varmhållningsperioden. Boken är från 1985 så rätt ny

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Konserveringsapparat
« Svar #26 skrivet: 06 jan-21 kl 18:49 »
Ja, även om man inte dör (för just Botulinum går ju att säkra sig emot) så är det ju inte kul om bakterierna äter upp det man gjort sig besvär att förvara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser