Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva i skogen  (läst 38768 gånger)

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
Leva i skogen
« skrivet: 26 nov-07 kl 12:40 »
Hej, jag är 24 år och bor i en liten studentlägenhet i stockholm och har totalt tröttnat på den här boende formen och livsstilen.

Jag går i tankarna att bosätta mig närmare naturen, helst på en liten ö eller nära en sjö omgiven av skog. Och om jag får drömma vill jag även hålla mig på ganska nära stockholm (ca 1-1½ timmes pendlingsavstånd), mest p.g.a. av familj, vänner och tillviss del även jobb.

Vad jag letar efter är andra människor som vill vara med och utveckla nya sätt och lösningar för att möjlig göra den här sortens boendeform.
Jag letar dock inte efter folk som vill starta en störe ekoby med hus och gårdar, utan efter individer som är mer natursinnade och kan tänka sig att bo lite mer primitivt som i en kåta eller temporära hus liknande http://www.simondale.net/house/ fast med en del tekniska lösningar integrerade. Själv klart finns det många fler lösningar på hur man kan bo nära naturen och det här är inget sätt som man absolut måste bo på.

Min filosofi är att vi inte kan gå tillbaka i tiden och leva som man gjorde för 10 000 - 50 000 år sen, människan har gått framåt i utvecklingen och hitta nya vägar. Men på vägen har vi förlorat endel också och jag vill försöka förena det bästa av två världar så bra som möjligt.

Att bo i staden omgiven av betongväggar avskillda från naturen och bombarderad med stress och social press från omgivningen ställer mig i ett onaturligt tillstånd som gör mig olycligt och förtryckt.
Jag vill kunna känna min omgivning och ha frihet att göra vad jag vill runt omkring mig och det anser jag att jag endast kan få i närhet till naturen och med visst avstånd från större samhällen.

Jag ser en massa möjligheter för att förverkliga den här boendeformen/livsstilen och skulle villja ha flera som är intresserade av samma sak att bolla idee´r med.
Själv gillar jag utmaningar och tycker om att arbeta för att hitta lösningar till de. Och självklart skulle det vara trevligt med lite mer sällskap än kottar och kaniner  ;D

Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet  :P och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Eulalia

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #1 skrivet: 26 nov-07 kl 12:56 »
Citera
Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet   och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.


snyggt formulerat, åtminstone rakt på sak  :D

Kan Vildväxande kollektivet vara nåt för dig? likasinnade på nära håll

ps. Kom bara ihåg att det är pessimister som uppfann fallskärmen! ;) ds.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 13:00 av Eulalia »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Leva i skogen
« Svar #2 skrivet: 26 nov-07 kl 13:00 »
Vill man bo billigt och bekvämt i skogen så köper man ett gammalt militärt 20-tält, med kamin och allt, ifrån något överskott. Bygger ett upphöjt underlag av trallvirke   som en plattform att placera tältet på, gärna vindskyddat söderläge. Elda med ved och sov i tältsäng med sovsäck. Kaminen kan man också koka på, om man nu inte gör det i en brasa/grill utomhus. Två personer kan antagligen bo bekvämt i ett 20-tält. Plats för två sängar,  matbord, kanske en fotölj eller soffa, och även en tvättho/köksbänk etc, från vilken man leder ner ett rudimentärt avlopp ner i en stenkista. Ståhöjd i tältet.

Enda problemet är att ha någonstans man kan uppföra ett sådant tält permanent, och där man kan hugga sin ved och ordna sitt vatten. Toalettbehoven gör man i naturen.

En solpanel kan väl ordna ström nog för en bärbar dator någon timme om dagen, trådlös uppkoppling mot omvärlden via mobiltelefon. Eller ännu bättre är förstås en liten AirX-vindsnurra eller liknande. Med rätt läge så har man belysning dygnet runt, plus el till dator etc.

Kanske också kan vara bra om man kan bulta fast ett säkerhetsskåp i berg under tältet, så man har någonstans att låsa in värdefulla saker när man inte är där.

Svårare än så behöver det inte vara. Kostar väl inklusive vindsnurra <25000:- + mark.
« Senast ändrad: 26 nov-07 kl 13:03 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #3 skrivet: 26 nov-07 kl 13:28 »
Eller så kan man bo helt gratis och se till att hålla låg profil

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
Re:Leva i skogen
« Svar #4 skrivet: 26 nov-07 kl 13:45 »
Eller så kan man bo helt gratis och se till att hålla låg profil

Det är väl där skon klämer egentligen, det är väl inte särkilt billigt att köpa mark i närheten av stockholm åtminstonde inte utan att få grannar. Och att hitta en plats där man kan bo lite mer permanent utan att bli störd eller utkastad och fortfarande kuna ta sig till evetuella jobb och affärer på under 2-3 timmar, är kanske inte det lättaste i stockholms trakterna.

Jag har kollat lite på kartor och det finns en massa små öar runt omkring stockholm, men jag antar att de flesta inte är helt öde. Får väl ta en vecka med en kanot och inspektera de antar jag.

Har iofs hörtalas om folk som bor i nackareservatet, men har inte närmare info om hur de bor osv. kanske borde ta en tur ner till olika naturreservat och kolla in de.

Wow Larso, det där var ju mer eller mindre en komplett lösning på boendet åtminstånde, gillar lösningen skaprt :D

Och får väl höra lite med det vildväxande kollektivet om hur de har löst det.
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva i skogen
« Svar #5 skrivet: 26 nov-07 kl 13:45 »
Vill man bo billigt och bekvämt i skogen så köper man ett gammalt militärt 20-tält, med kamin och allt, ifrån något överskott. Bygger ett upphöjt underlag av trallvirke   som en plattform att placera tältet på, gärna vindskyddat söderläge. Elda med ved och sov i tältsäng med sovsäck. Kaminen kan man också koka på, om man nu inte gör det i en brasa/grill utomhus. Två personer kan antagligen bo bekvämt i ett 20-tält. Plats för två sängar,  matbord, kanske en fotölj eller soffa, och även en tvättho/köksbänk etc, från vilken man leder ner ett rudimentärt avlopp ner i en stenkista. Ståhöjd i tältet.

Enda problemet är att ha någonstans man kan uppföra ett sådant tält permanent, och där man kan hugga sin ved och ordna sitt vatten. Toalettbehoven gör man i naturen.

En solpanel kan väl ordna ström nog för en bärbar dator någon timme om dagen, trådlös uppkoppling mot omvärlden via mobiltelefon. Eller ännu bättre är förstås en liten AirX-vindsnurra eller liknande. Med rätt läge så har man belysning dygnet runt, plus el till dator etc.

Kanske också kan vara bra om man kan bulta fast ett säkerhetsskåp i berg under tältet, så man har någonstans att låsa in värdefulla saker när man inte är där.

Svårare än så behöver det inte vara. Kostar väl inklusive vindsnurra <25000:- + mark.

Du är alldeles för domesticerad, larso.  ;)
Vad ska man med dator och mobil till?
Det går lätt att vänja sig av med såna prylar.
Det räcker med att gå till handelsboden nån gång ibland för att köpa kaffe och snus.
Och ett tält måste man elda i oavbrutet för att hålla värmen, en kolarkoja med eldstad av stenar håller värmen betydligt bättre.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Izmiljotina

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #6 skrivet: 28 nov-07 kl 10:45 »
Och att hitta en plats där man kan bo lite mer permanent utan att bli störd eller utkastad och fortfarande kuna ta sig till evetuella jobb och affärer på under 2-3 timmar, är kanske inte det lättaste i stockholms trakterna.

Nu förstår jag inte. Jag bor i Örebro och det tar mig två timmar att ta mig in till Stockholms central. Ge mig en timme till och jag kan bo en halvtimme utanför Örebro och en halvtimmes irrande in i Stockholm... och där har de tre timmarna gått... och allt är frid och fröjd.

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Re:Leva i skogen
« Svar #7 skrivet: 28 nov-07 kl 11:16 »
Jag har faktiskt bestämt mig för att göra samma sak, och bygga ett sådant hus som Simon och Jasmine byggt, fast i skogarna kring Höör i Skåne.
Min plan är att första spara ihop pengar till mark (och hitta en lämplig mark), för att sedan ta ledigt ett par månader för att bygga huset.
Jag diskuterar gärna olika lösningar på problem, det hjälper ofta att ha någon att bolla idéer med.

wikhall

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #8 skrivet: 13 dec-07 kl 13:54 »
Jag och min familj (två vuxna, två barn och en hund) har bott i en villavagn 1 ,5 år ute i skogen. Visst har vi problem med värmen, dvs. vi "kövnar", det är för varmt ofta då vi använder el som uppvärmning. Med gasol blir det ännu värre...

Så mycket för det "råa" och "kalla"

I övrigt går det utmärkt. Har aldrig mått så bra. Nu ska vi bygga vårt totalekologiska hus så blir det ännu bättre men det blir sparsmakat med yta där också... allrum och gillestugor korrumperar!

Virvel

  • Inlägg: 28
Re:Leva i skogen
« Svar #9 skrivet: 16 dec-07 kl 20:57 »
Jag och min familj (två vuxna, två barn och en hund) har bott i en villavagn 1 ,5 år ute i skogen. Visst har vi problem med värmen, dvs. vi "kövnar", det är för varmt ofta då vi använder el som uppvärmning. Med gasol blir det ännu värre...

Hur ser en villavagn ut? Är det som de amerikanska husvagns"husen"?
Vad är det för isolering? Hur mycket el går åt till att värma upp det på vintern?


Neiklot

  • Gäst
Re:Leva i skogen
« Svar #10 skrivet: 19 dec-07 kl 09:08 »
Ps. vad jag inte vill ha är en massa pessemisitiska grinolar som bara ser det negativa i det hela och säger att det är omöjligt och att vi kommer frysa- och svältaihjäl osv. Jag ber er gå och gråta i ett annat hörn av forumet  :P och låta alla som ser möjligheter istället för hinder utrycka sig här. Ds.


Hej!

Jag är inte (?) intresserad av det här, men jag skulle göra dig uppmärksam på att det här är ett mycket speciellt forum. Folk skulle klaga mer om du sa att du köpt en lägenhet i stockholm city..

Om dom ens skulle klaga då, du kan ju alltid odla grönsaker på balkongen..

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva i skogen
« Svar #11 skrivet: 19 dec-07 kl 11:18 »
Det verkar som att eAnarchy tänker snylta på nån annans mark, så det är väl taktiskt att inte lägga alltför mycket möda på bostaden.
Vass finns det gott om på sina håll och få gör anspråk på den.
Varför inte slå av minst 2 meter hög bladvass nu i vinter och binda ihop i kärvar.
Utmärkt isolerande och mycet beständigt om det inte ligger mot marken, ett klart underskattat byggnadsmaterial.
Det går också att bygga en hydda eller större bostad ute i ett gungfly, genom att slå ner pålar i dyn.
Finns väl nåt ställe på Gotland där man funnit en forntida by som var byggd på sånt underlag.
Man skulle kunna bo ganska osedd inne (ute?) i ett större vassområde, med bara en väl dold spång som enda väg dit.
Kan bli lite myggigt på sommarn kanske men man vänjer sig.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
Re:Leva i skogen
« Svar #12 skrivet: 19 dec-07 kl 23:17 »
Hur ser en villavagn ut? Är det som de amerikanska husvagns"husen"?
Vad är det för isolering? Hur mycket el går åt till att värma upp det på vintern?

Så här der en villavagn ut.
http://www.blocket.se/vi/14008890.htm?ca=8_s
Du kan söka på villavagn på Blocket så får du massor av svar.
Jag har ingen koll på uppvärmningskostnader men vet flera som har bott i vagn.
Några tröttnade tillslut och köpte kåkar. (När man började planera att bli tre istället för två i familjen. ;))
En annan jag känner bodde i villavagn när han renoverade sitt torp.
Fördelen var att han slapp åka till och ifrån torpet hela tiden. Han kunde bo bekvämt med tvättmaskin, toalett och dusch. Fast att han rivit ur hela kåken pga vattenskador mm.
Vart han trött på hela skiten så kunde han sätta sig i soffan och glo på TV en kväll. Han kunde också säga upp lägenheten så att han slapp betala hyra under det året som han snickrade. När han sedan sålde vagnen efter ett år så fick han 2000:- mera för den än vad han betalade när han köpte den.

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Leva i skogen
« Svar #13 skrivet: 21 dec-07 kl 13:44 »
Mest praktiskt är ju såklart en villavagn eller arbetarbod, kanske husbil. Med husbil slipper man köpa mark!

Minst praktiskt är den där förvuxna kojan på bilden, för bygger man en sån så kommer ett SWAT team att krossa sig in genom fönstren sig in varje kväll och leta efter din haschpipa!

wikhall

  • Gäst
SV: Leva i skogen
« Svar #14 skrivet: 27 feb-08 kl 14:57 »
Dags att ta upp denna tråd igen...

Vår vagn är åretruntanpassad, köpt på Blocket.
Inget amerikanskt, nej, inga fastskruvade plyschsoffor...
Dusch finns, duschtid ca 5 min...
Det går åt lite el, ja, det retar mig... men det går lätt att värma vagnen med 10-15 stearinljus under mildare grader alltså över 0-strecket.

Nu är snart drängkammaren i ladan klar, då ska vi flytta in där. Vagnen blir kök och det lilla rummet i vagnen blir plats till två volontärer.


Virvel

  • Inlägg: 28
SV: Leva i skogen
« Svar #15 skrivet: 22 mar-08 kl 01:44 »
Lägg gärna upp fler bilder på vagnar och rullande bodar  :D

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #16 skrivet: 17 jan-09 kl 16:44 »
Skönt att det finns fler med liknande tankar så man inte behöver börja oroa sig för sin mentala hälsa...eller? Jag gillar Larsos praktiska resonerande i bofrågan.. skissar på en semi-mobil villavagn som jag rullar ut så långt det går i den skog jag hoppas på att finna. Sen får den bli där och var mitt högst personliga tillhåll när man behöver komma ifrån...

Eanarchy, jag erbjuder min gräsmatta om du vill testa att bo i tält innan du säger upp lägenheten!

eAnarchy

  • Inlägg: 35
    • -
SV: Leva i skogen
« Svar #17 skrivet: 18 jan-09 kl 16:48 »
Haha, tackar för erbjudandet bergslagenman  ;D
Men det är ett gammalt inlägg, flyttade ut ur lägenheten för snart 1 år sen. Reste runt lite och sen har jag bott i skogen  :D
Blev ett litet bakslag för några månader sen när jag flyttade till en ny skog och byggde en ny "bostad" som inte höll måtet för den svenska kylan. Så nu temporärt bor jag i en väns lägenhet till det blir lite varmare så jag kan bygga en ordentlig bostad.

Men om jag inte hittar någon bra plats så kanske jag kommer till din gräsmatta  ;)
---                                        ---                                   ---
  "Varför" är ingen fråga och "varför inte" är inte dess svar
---                                        ---                                   ---

pappi747

  • Inlägg: 397
    • Blekinge
SV: Leva i skogen
« Svar #18 skrivet: 18 jan-09 kl 18:04 »
Men du gjorde slag i saken och fullföljde alltså? Helt suveränt! Kul med människor som inte bara drömmer utan gör både och, förverkligar sina drömmar!

Herr Nilsson

  • Inlägg: 93
    • Uppland
    • Luffarnas blogg
SV: Leva i skogen
« Svar #19 skrivet: 25 jan-09 kl 00:11 »
Kanske du vill dela med dig lite av dina erfarenheter, hur var det? Vad var det som gick fel med ditt"ny bygge"? Hur skulle du ha gjort? Jag blev lite nyfiken.
Följ oss på våra vägar genom Sverige...
www.luffarna.info.se
www.luffarna.webb.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser