Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Orolig för vår lille kille  (läst 839 gånger)

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
Orolig för vår lille kille
« skrivet: 18 mar-23 kl 18:10 »
För två veckor sen föddes vår första killing en liten kille som heter Björn. Både mamman och vi är nybörjare men det har gått bra. Men nu verkar det inte som att mamma Hanna vill att han diar. Igår gav vi henne godis i hö och då fick han dia på höger sida. I dag blev hon irriterad och sparkade bort både honom och oss. Han försökt känna på juver och de känns inte knöliga eller varma. Hon är inte så ofta nära din lilla kille men verkar pigg för övrigt. Björn är rund om magen och pigg. Men ofta lite slö på morgonen. Ge mig råd snälla!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #1 skrivet: 19 mar-23 kl 21:15 »
Om du misstänker att han inte får dia tillräckligt, får du tvinga hans ömma moder att låta honom göra det. Bind upp henne eller håll fast henne ett par gånger om dagen, så hon inte kommer åt att försöka stånga honom när han ska äta. En muta i form av lite kraftfoder är klokt att använda, som ni gjort! En kvig-get vet inte alltid hur hon ska göra med killingen, och instinkter är bra, men inte hundraprocentiga.
En liten killing kan behöva tillskott av E-vitamin+selen, köp på din närmsta bonnabutik och ge honom en liten dos flytande tillskott i munnen några gånger. Selen är bra för muskeltillväxten, och kan även göra att djur (och människor) blir piggare. Högdräktiga getter bör därför ges selentillskott, har ni gjort det för att förebygga problem för killingarna?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #2 skrivet: 19 mar-23 kl 22:22 »
Ja vi har hållit fast henne och från början gick det bra att ge henne godis i skål med hö som hon fick kämpa lite för. Men senare har vi inte ens ganska hårdhänt lyckats hålla henne. Eselen har vi i vattnet sen en tid tillbaka och lillen fick en slurk direkt efter han föddes. Vi har gett honom vanlig mjölk och råmjölk från ko som stöd. Tror kanske att han lyckas få i sig en slurk fast rätt sällan. Oftast står hon högst upp på avsats så han inte når henne. Nu har det gått två veckor och fortfarande har ingen av de fyra andra getterna killat. Tack för ditt svar! ❤️

novemberblå

  • Inlägg: 17
    • Medelpad
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #3 skrivet: 20 mar-23 kl 08:43 »
Hon kanske har ont? Kolla juvret så hon inte har juverinflammation (smärta om det är så, när du el killingen drar) kan du dra ur riktig mjölk? Tempa henne gärna också, så du ser att hon inte står med feber.
Vänligen Lena

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #4 skrivet: 20 mar-23 kl 12:25 »
Jo det är ju det jag funderar på. Ibland verkar det som hon låter honom dia en liten stund och då kan hon stå och nosa på honom helt lugnt. Men oftast går hon ifrån honom. Hon gillar inte alls att jag håller på med henne så jag har inte lyckats mjölka ut nåt på några dagar. Han biter mycket i sprutan som vi stödmatar med så kanske gör det ont. Ska skaffar en febertermometer så jag åtminstone har koll på det. Tack för ditt svar!

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #5 skrivet: 21 mar-23 kl 20:51 »
Mår geten bra i övrigt? Ingen otäck lukt eller konstig färg på avslaget som kommer efter killningen? Att det kommer lite levrat blod i någon/några veckor efter killingen är född är helt normalt, men om det luktar illa eller har "fel" färg kan det vara livmoderinflammation, och veterinär bör tillkallas. Som väl är, är det ovanligt.

I mitt tycke är det bästa sättet att upptäcka juverproblem att använda CMT, California mastitis test, som är en testreagens som blandas med lite mjölk och (kortfattat) ändrar färg och konsistens om det är något fel med mjölken. Finns på din bonnabutik! Produkten är egentligen till kor, men fungerar lika bra på getmjölk.

Att det är svårt att lyckas mjölka ur något ur hennes juver, kan vara ett tecken på att den lille faktiskt får dia oftare än ni tror. Men fortsätt hålla koll!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

 

Katarina Edlund

  • Inlägg: 6
    • Uppland
SV: Orolig för vår lille kille
« Svar #6 skrivet: 21 mar-23 kl 21:15 »
Ingen dålig lukt och han är verkar må bra.  jag har så ofta varit på alternativt när jag har behövt hjälpt. Inte då bara getter. Att jag får svar från skräptanten känns tryggt! 😊 vi har fyra till som ska killa och nu har det gått snart 2,5 vecka sen vår första kom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser