Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk i toalett - hjälp!!!  (läst 2218 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Kalk i toalett - hjälp!!!
« skrivet: 04 feb-23 kl 07:15 »
Vi har precis flyttat till nytt ställe och toaletten var nästan helt svart av kalk o annat äckelpäckel

Vi testade först med toaborste och fick bort lite, därefter körde vi med 2 dl diskmedel (som funkade i huset vi bott i tidigare), det blev mörkt i vattnet på morgonen men nej, inget försvann, testade sedan med kalkosan under natten, men ingenting, testade en diskmaskinstablett, men ingenting, testat med bakpulver, men ingenting, testade sist nu med 24% ättika, det blev lite mörkt i vattnet, men nej, ingenting försvann. (Körde med en plastskrapa för att försöka få bort för att inte repa)

Va så trött så försökte med en liten skruvmejsel som inte var så vass men den missfärgar och fick bort lite mer men massa kvar.

Vad kan man mer testa? Det har börjar bli lite dyrt nu för denna toalett från 60-talets slut. Områdesvärden sa en skvätt ättika och spola efter några timmar hjälper.  ::) Nope

Ja o hur får jag bort de där fula efter skruvmejseln? (Bara missfärgat, inte repat, var försiktig)

Edit: vill bara tillägga att vi lät allt verka under natten.
« Senast ändrad: 04 feb-23 kl 08:17 av gråärt »

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #1 skrivet: 04 feb-23 kl 08:33 »
Prova med något fosforsyrabaserat (t ex Hessa Kalkbort) + varmvatten. Om inte det hjälper, prova lite försiktigt med saltsyra. Den bör också lösa metallavskrapet från skruvmejseln.

Damma av kemikunskaperna från skolan innan du försöker dig på såna här saker. Kalk, gips, metallsalter och annat som hårt vatten lämnar efter sig,  löser ju sig bara i sur miljö (lågt pH-värde), det finns inte en chans att något alkaliskt som t ex bakpulver eller maskindiskmedel skulle kunna lösa den.
Dock kan det vara en idé att först använda alkaliska medel för att lösa upp så mycket organisk smuts som möjligt innan man går vidare med syrorna.
Under alla förhållanden så är det bra om alltsammans är varmt när du håller på, det kan vara bra att börja med att hälla en hink hetvatten i toan.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #2 skrivet: 04 feb-23 kl 09:30 »
Prova med något fosforsyrabaserat (t ex Hessa Kalkbort) + varmvatten. Om inte det hjälper, prova lite försiktigt med saltsyra. Den bör också lösa metallavskrapet från skruvmejseln.

Damma av kemikunskaperna från skolan innan du försöker dig på såna här saker. Kalk, gips, metallsalter och annat som hårt vatten lämnar efter sig,  löser ju sig bara i sur miljö (lågt pH-värde), det finns inte en chans att något alkaliskt som t ex bakpulver eller maskindiskmedel skulle kunna lösa den.
Dock kan det vara en idé att först använda alkaliska medel för att lösa upp så mycket organisk smuts som möjligt innan man går vidare med syrorna.
Under alla förhållanden så är det bra om alltsammans är varmt när du håller på, det kan vara bra att börja med att hälla en hink hetvatten i toan.

Jag har testat bikarbonat och även disktablett, så det gick bara inte. Men ska testa hälla i varmt vatten och se vad som händer innan jag har i, tänkte dock försöka pumpa ut lite vatten först. Kanske lägga ut lite toapapper dränkta i ättika. Men hällde i 1 liter 12% också en gång som borde bytt ut vattnet i skålen.

Hessa kanske man borde testa i nästa steg. Tack för tipsen. Saltsyra är jag lite reserverad över. Har haft en frätskada när vi gjorde kretskort så det är inget att leka med.

Tycker dock nästan bostadsbolaget borde betala allt vi lagt ut för detta.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #3 skrivet: 04 feb-23 kl 10:06 »
Jag skulle prova med kausticsoda. Följ anvisningarna. Kausticsoda skadar inte miljön när den är utsädd.
kretslopp

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #4 skrivet: 04 feb-23 kl 10:13 »
Saltsyra. Billigast, enklast och fungerar. Ättika och citronsyra (kalkosan) är för svaga syror.

30%ig saltsyra ("teknisk saltsyra") finns i färghandeln och i endel bygghandlar. Skyddshanskar, typ diskhanskar, skyddsglasögon eller visir, bra ventilation och håll inte ansiktet över när du häller i. Krävs inte stora volymer, börja med en rejäl skvätt.

Får du stänk på dig skölj med vatten en bra stund.

Stengrim

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #5 skrivet: 04 feb-23 kl 10:15 »
Kaustiksoda, NaOH, är en stark bas... Löser organiskt material men gör ingenting åt kalkavlagringar och metallsalter.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #6 skrivet: 04 feb-23 kl 13:06 »
Nej jag tror inte det är enbart kalk. Men när jag jobbade som fastighetsskötare, använde vi kaosticksoda till att börja med. Det fungerade bra, men gör enligt bruksanvisningen. Vi hade också krav på oss att inte skada miljön, vilket uspädd kaosticksoda  inte gör. Så är det inte provat gör det.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #7 skrivet: 04 feb-23 kl 14:28 »
Nej jag tror inte det är enbart kalk. Men när jag jobbade som fastighetsskötare, använde vi kaosticksoda till att börja med. Det fungerade bra, men gör enligt bruksanvisningen. Vi hade också krav på oss att inte skada miljön, vilket uspädd kaosticksoda  inte gör. Så är det inte provat gör det.

På vilket sätt skulle t ex saltsyra eller fosforsyra vara miljöskadligt till skillnad från natriumhydroxid (som förr kallades kaustiksoda, men det namnet är föråldrat och borde ha varit avskaffat sedan närmare 50 år)?

Och det är ju, som redan sagt i tråden, ingen mening alls att använda en kemikalie som inte har någon chans alls att lösa den avlagring man vill ha bort.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #8 skrivet: 04 feb-23 kl 15:14 »
Kausticsoda  (eller samma sak med annat namn) är det kemikalium som används i vattenverk för att höja ph i vårt dricksvatten. Jag ser inte i tråden att det är provat och jag vet hur efektivt det är.

Syror sänker ph-et i naturen och ger utlakning av gift och metaller. Men det stoppar också upp rötprosessen i septitank och avlopp. Vilket gör att det luktar illa.
kretslopp

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #9 skrivet: 04 feb-23 kl 15:19 »
Kausticsoda  (eller samma sak med annat namn) är det kemikalium som används i vattenverk för att höja ph i vårt dricksvatten. Jag ser inte i tråden att det är provat och jag vet hur efektivt det är.

Syror sänker ph-et i naturen och ger utlakning av gift och metaller. Men det stoppar också upp rötprosessen i septitank och avlopp. Vilket gör att det luktar illa.

Kaustiksoda är inte prövat faktiskt. Så om det är så att det är massa andra saker blandat med kalk kanske det är ett alternativ också att testa. Har aldrig provat kaustiksoda någonsin så får läsa instruktionerna innan, gjort ifs tvål en gång men det var speciell som inte hade några ingredienser som kaustiksoda kan ha som kan skada huden. (Iaf va tvåltillverkarna påstod)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #10 skrivet: 04 feb-23 kl 15:52 »
Kaustiksoda är inte prövat faktiskt. Så om det är så att det är massa andra saker blandat med kalk kanske det är ett alternativ också att testa. Har aldrig provat kaustiksoda någonsin så får läsa instruktionerna innan, gjort ifs tvål en gång men det var speciell som inte hade några ingredienser som kaustiksoda kan ha som kan skada huden. (Iaf va tvåltillverkarna påstod)

Om det inte hjälpte med maskindiskmedel så hjälper det inte med NaOH (natriumhydroxid / kaustiksoda) heller.

NaOH används alltid vid tillverkningen av tvål. Men i tvål tillverkad av en fabrik som har koll på sina processer, finns det ingen fri NaOH kvar i den färdiga tvålen, det skulle i så fall synas på att pH-värdet blir mycket högt. Och praktiskt taget alla tvålar som har pH-värdet deklarerat, är ju neutrala (pH 7) eller lite lätt sura.

Det är en annan sak med såpa, där använder man istället KOH (kaliumhydroxid), och där är det inte självklart att man styr processen så att slutresultatet blir neutralt. Tvärt om finns det ofta avsiktligt överskott på KOH i såpa för att den ska få bättre fettlösande egenskaper och inte bli så känslig för tvättvattnets temperatur, men då får man finna sig i att den blir mindre hudvänlig på kuppen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #11 skrivet: 04 feb-23 kl 20:17 »
Om man tar ut så mycket vatten som möjligt.
Blöter tvättlappar eller tyg med ättika och draperar det längs med ytan man vill kalksaners och duttar på mer ättika då och då under ett dygn är chansen stor att du lyckas få loss kalket.
Om det är det som sitter där.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #12 skrivet: 04 feb-23 kl 20:40 »
Om man tar ut så mycket vatten som möjligt.
Blöter tvättlappar eller tyg med ättika och draperar det längs med ytan man vill kalksaners och duttar på mer ättika då och då under ett dygn är chansen stor att du lyckas få loss kalket.
Om det är det som sitter där.

Tänkte testa med toapapper med det. Tänkte att det kanske blir mer verkan. Har  24% ättika. Men någon nämnde att värme behövs också.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #13 skrivet: 04 feb-23 kl 21:26 »
Alla kemiska reaktioner sker snabbare i värme.  Men jag har varit med om avlagringar från hårt vatten som ättika inte alls har bitit på men där fosforsyra eller saltsyra har fungerat.  Det är inte allt som ser ut som kalk, som verkligen är kalk, Det förekommer andra sorters utfällningar också som t ex gips eller magnesiumföreningar. Allt beroende på vad som finns i berggrunden i närheten av vattentäkten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #14 skrivet: 05 feb-23 kl 00:38 »
24% ättika är mycket bättre än 12%, även om det som sagt är en ganska svag syra. Värmer man till 40-50 grader också så borde det gå bra. Saltsyra är det ju mer drag i, och i toaletten skadar den ju inget. Akta ögon och andas inte in ångorna. Huden pallar saltsyra betydligt bättre än vad den tål kaustiksodan (som också är ett skit att få i ögonen).

Avlagringarna är nog kalk med mangan och järn, så på med lite syra så det bubblar så släpper det.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #15 skrivet: 05 feb-23 kl 07:10 »
24% ättika är mycket bättre än 12%, även om det som sagt är en ganska svag syra. Värmer man till 40-50 grader också så borde det gå bra. Saltsyra är det ju mer drag i, och i toaletten skadar den ju inget. Akta ögon och andas inte in ångorna. Huden pallar saltsyra betydligt bättre än vad den tål kaustiksodan (som också är ett skit att få i ögonen).

Avlagringarna är nog kalk med mangan och järn, så på med lite syra så det bubblar så släpper det.

Det gick faktiskt lite bättre nu med ättikan när jag värmde upp vattnet. Fått bort ungefär 50% men det är ju massa kvar längst in, tog ut vattnet ur toan och nope....det blåser in pägeldoft så får nog bara hälla i ättika i vattnet. Får väl värma på och köra ett par gånger. ☺️

Men jag får skrapa en del på ytan av kalket så tar det lite bättre. Mätte upp en bit 1,2 cm så det är tjockt på sina håll.

Vi gör ju alltid rent efter vi varit på toan så aldrig haft kalkavlagringar så. Önskar jag tog kort före så man kunde visa. (Huset var illa men det fixade vi med 2 dygn med ättika innan vi flyttade in, så lossnade kakor av stora bitar som gick att plocka ut (vågade inte spola ner), men detta tog då rekordet för vad vi sett.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #16 skrivet: 05 feb-23 kl 18:22 »
Har nu fått bort det mesta, är dock en hel del som jag inte kommer åt att skrapa loss, men värme + syra funkar bra, tänkte låta det stå under natten. Vi har ju katt också så lite orolig att missen inte vill gå på sin toa bara om det luktar starkt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #17 skrivet: 05 feb-23 kl 18:40 »
1,2 cm, det var inte lite det! Inte underligt att det är svårt att få syran att bita. Med sådana lager hade jag inte haft tålamod med ättika eller citronsyra, utan tagit till saltsyran.

Men tvättställsblandaren är rätt ful här för att den fick en skvätt saltsyra... så att vara lite försiktig kan ha sina fördelar.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #18 skrivet: 05 feb-23 kl 19:25 »
1,2 cm, det var inte lite det! Inte underligt att det är svårt att få syran att bita. Med sådana lager hade jag inte haft tålamod med ättika eller citronsyra, utan tagit till saltsyran.

Men tvättställsblandaren är rätt ful här för att den fick en skvätt saltsyra... så att vara lite försiktig kan ha sina fördelar.

Vi brukar använda oss av såpa på sådant som brukar fastna kalk på ofta, det hjälper faktiskt och gör det lättare att få bort, slarvar vi (vilket händer) så kör vi med lite kalkosan. Toaletten så brukar det funka att bara använda toaborsten, vår gamla toalett där vi bodde 2 år hade ingenting, men grannen hade massor av kalk i sin. (toaletterna sattes in samtidigt). Så tror vi kanske är mer noga än andra.

Men just nu, så är huset från 1969 och toaletten är troligen från då eller 1974. Men gamla hyresgästen visste inte ens om att man skulle göra rent under badkaret (vattenlåset) eller toan utan var helt chockad över att höra att man skulle göra detta, då det var "äckligt", men det blir ju inte så äckligt om man gör rent.  ::) :P

Saltsyra var lite svårt att finna här och tänkte på andningen också, vi har ju katt så ingen andas in eller råkar få det på sig eller katten inte vågar gå på lådan. (missen gillar inte doft av banan, men älskar ättika, märklig katt)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #19 skrivet: 07 feb-23 kl 17:12 »
Uppdatering: Hessa gjorde susen, kört en gång och fått bort betydligt mycket mer, en gång till så är även lite på sidorna borta.  Yess Men som nämnts innan, värme är bra, kör en hink med varmt kranvatten först och det räckte. (Vågar inte hälla på kokande då jag gjorde det som tips (för säkert 20 år sedan) och då sprack toan, så det gör jag aldrig om igen.)

Men tror nog att allt förarbete gjorde susen dock med ättika också,

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #20 skrivet: 08 feb-23 kl 16:39 »
Uppdatering: Hessa gjorde susen, kört en gång och fått bort betydligt mycket mer, en gång till så är även lite på sidorna borta.  Yess Men som nämnts innan, värme är bra, kör en hink med varmt kranvatten först och det räckte. (Vågar inte hälla på kokande då jag gjorde det som tips (för säkert 20 år sedan) och då sprack toan, så det gör jag aldrig om igen.)

Men tror nog att allt förarbete gjorde susen dock med ättika också,
Kan vara så att alla er olika momenten inverkat och till slut knäckt beläggningarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Kalk i toalett - hjälp!!!
« Svar #21 skrivet: 09 feb-23 kl 18:25 »
Kan vara så att alla er olika momenten inverkat och till slut knäckt beläggningarna.

Garanterat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 3 användare
xaelanar, tangloppen, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser