Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stopp i avloppet- vad göra  (läst 5042 gånger)

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
stopp i avloppet- vad göra
« skrivet: 14 nov-22 kl 22:21 »
Har fått ett stopp i avloppet, vet inte var själva proppen är, men läget är följande.
När vi kör diskmaskin i köket, bubblar det upp vatten i diskhon intill, i köket.
När vi duschar på övervåningen så blir det översvämning i diskhon i köket på bottevåningen.
Ja så proppen borde ju vara någonstans efter köket, annars hade ju inte duschvattnet orsakat problem.
Toaletten är det inga problem med alls.
 Vi har kört med sugpropp och propplösare men inget hjälper.
Det är inte helt tätt, utan det rinner undan, men väldigt långsamt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #1 skrivet: 14 nov-22 kl 22:24 »
Koka upp en stor gryta vatten och häll i i köksvasken så skall du se att det ger sig. Förmodligen fett som stelnat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #2 skrivet: 14 nov-22 kl 22:32 »
Tyvärr är det enda som verkligen fungerar mekanisk rensning.
En rensspiral med vinda gillar jag verkligen.
Det löste alla våra problem förra året då jag hade flera stop.
Rensspiral
https://www.jula.se/article-434204

Varmvatten och kemikalier får upp ett hål och då rinner det igenom för att snart nog beka igen.
Det finns en anledning till att fettet eller vad det är fastnar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #3 skrivet: 14 nov-22 kl 22:32 »
Koka upp en stor gryta vatten och häll i i köksvasken så skall du se att det ger sig. Förmodligen fett som stelnat.
Har hällt i propplösare och därefter hett vatten flera gånger, men det händer tyvärr inget.

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #4 skrivet: 14 nov-22 kl 22:34 »
Tyvärr är det enda som verkligen fungerar mekanisk rensning.
En rensspiral med vinda gillar jag verkligen.
Det löste alla våra problem förra året då jag hade flera stop.
Rensspiral
https://www.jula.se/article-434204

Varmvatten och kemikalier får upp ett hål och då rinner det igenom för att snart nog beka igen.
Det finns en anledning till att fettet eller vad det är fastnar.
Jo funderar på någon rensband, frågan är hur långt jag kan behöva ha. 7.5 meter lät inte så långt. Annars ser den bra ut.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #5 skrivet: 15 nov-22 kl 00:21 »
Propplösare är inget man skall använda, kan gå galet. När du hällde i hett vatten, använde du mycket? Går åt 10 liter kokhett vatten för att få loss en envis fettpropp.

Om det bildats en fettpropp så beror det oftast inte på att det sitter något som man kan få bort med ett rensband, utan fettet fastnar för att det stelnar och att röret är tillräckligt strävt. Så då är hett vatten minst lika bra som rensband. Men är det äggskal, tändstickor, hö eller annat bös så är ju rensbandet ett bättre val.

Är det dåliga cementrör så är det dags att byta.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #6 skrivet: 15 nov-22 kl 09:28 »
Rensband brukar inte hjälpa mycket, skaffa istället en avloppsrensare "iller" till högtryckstvätt och spola igenom rören med den. Mata gärna högtryckstvätten med hetvatten under rensningen. De brukar finnas i 10 och 20 m längder, vanligtvis räcker 10 m så länge stoppet är inne i huset.

Kemiska "propplösare", dvs vanligen natriumhydroxid, NaOH, hjälper bara mot sådana stopp som är känsliga för starkt alkaliska lösningar (fett mm). Om avloppet är igensatt av någon annan slags material, t ex sand eller rötter, så hjälper det inte.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #7 skrivet: 15 nov-22 kl 09:45 »
Jo funderar på någon rensband, frågan är hur långt jag kan behöva ha. 7.5 meter lät inte så långt. Annars ser den bra ut.
Varianten jag visade är den enda du ska ha i den klassen då den verkligen river och sliter i det som sitter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #8 skrivet: 15 nov-22 kl 09:46 »
Rensband brukar inte hjälpa mycket, skaffa istället en avloppsrensare "iller" till högtryckstvätt och spola igenom rören med den. Mata gärna högtryckstvätten med hetvatten under rensningen. De brukar finnas i 10 och 20 m längder, vanligtvis räcker 10 m så länge stoppet är inne i huset.

Kemiska "propplösare", dvs vanligen natriumhydroxid, NaOH, hjälper bara mot sådana stopp som är känsliga för starkt alkaliska lösningar (fett mm). Om avloppet är igensatt av någon annan slags material, t ex sand eller rötter, så hjälper det inte.
Illern är ruskigt effektiv.
Dock bör man ta sig in via brunnen och det bör man ha yrkesfolk till.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #9 skrivet: 15 nov-22 kl 09:47 »
När man väl fått bort proppen kan det vara lönt att ha i bakterier som käkar upp resterna som sitter.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

t4bb3

  • Inlägg: 84
    • Medelpad
    • Jakt med hund
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #10 skrivet: 15 nov-22 kl 13:49 »
Kan som andra tipsa om slang till högtrycken. Fått stopp några gånger pga ungarna som spolar ner lite för mycket papper. Det tuggar sig igenom på nolltid och fungerar bra igen. Väl värt pengarna! Min är 15 meter lång.
Drömmer om ett liv som månskensbonde utöver lönelivet.
http://www.nedanbo.se - Resan påbörjad mot livet som månskensbonde!

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #11 skrivet: 15 nov-22 kl 15:24 »
Får du inte fart på ditt avlopp så ring din rörfirma, dom är proffs på sådant här och har effektiv utrustning.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #12 skrivet: 15 nov-22 kl 16:00 »
En iller är bra att ha, och man förstör inga rör med en sådan man har på vanlig trädgårdsslang. Kör man med högtryckstvätten (kan gå med vanlig trädgårdsslang) så kan man se på det som kommer ut (om man ställer en balja som det får gå genom) om det finns grus i botten. Då har man vittrande betongrör...

När jag och svärfar renoverade förra huset så var alla vattenrör i huset igensatta, och inkommande PEM-slang som var 32mm hade en innerdiameter på 10-12 mm :o Jag köpte 50 m armerad industrislang, svarvade ett "illermunstycke" och justerade högtryckstvätten så den inte skulle spränga slangen. Sedan var det bara att mata in illern, medan sörjan kom ut. Blev en hel del. Hela slanglängden gick in, men då jag skulle köra en gång till så var PEM-slangen så ren att illern inte orkade dra mer än 5-10 meter.

Finns billiga kameror som man kan spola ner i avloppet och se hur det ser ut om man vill gå ett steg till. Tänkte göra så här när det jävlades kort efter inflytt, men jag grävde ner nya plaströr istället för att leka med de gamla vittrade betongrören. Ibland är det bättre att byta ut än att laga.

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #13 skrivet: 15 nov-22 kl 20:35 »
Har fått ett stopp i avloppet, vet inte var själva proppen är, men läget är följande.
När vi kör diskmaskin i köket, bubblar det upp vatten i diskhon intill, i köket.
När vi duschar på övervåningen så blir det översvämning i diskhon i köket på bottevåningen.
Ja så proppen borde ju vara någonstans efter köket, annars hade ju inte duschvattnet orsakat problem.
Toaletten är det inga problem med alls.
 Vi har kört med sugpropp och propplösare men inget hjälper.
Det är inte helt tätt, utan det rinner undan, men väldigt långsamt.
Är stoppet innomhus eller ute, är rören åtkomliga i exempelvis källare eller krypgrund eller ingjutna/nedgrävda under husets betongplatta?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #14 skrivet: 16 nov-22 kl 21:00 »
Är stoppet innomhus eller ute, är rören åtkomliga i exempelvis källare eller krypgrund eller ingjutna/nedgrävda under husets betongplatta?
Det jävliga är att i det fallet är det rätt lurigt att veta var det är.

När jag rensade ut hos oss så hade jag det rätt lätt då det stoppade på stammen till andra våningen.
Dock visade det sig att det även var stopp i den lodräta ledningen också så jag vart tvungen att ta mig in i den genom att borra i gjutjärnsröret för att komma åt att få in spiralrensaren...

Alla ideer och verktyg som nämnts i tråden fungerar men det gäller att hitta lösningen som fungerar just för dig.
Enda som nämnts i tråden som inte ger en långsiktig lösning är kemikalier och hetvatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #15 skrivet: 16 nov-22 kl 21:21 »
Nya rör i rätt lutning är den ena lösningen som är långsiktig, den andra är ändrat beteende (om till exempel stekpannan spolas ur med en liten skvätt vatten eller någon envisas med att spola ned tops och tamponger).


Eftersom förträngningen är efter diskhon så kan man ha tur och hitta den och kanske bli av med den genom att skruva av vattenlåset under diskbänken och köra ned en trädgårdsslang där. Den raka kanten på slangen stöter förmodligen på hindret och då känner man hur långt bort det är. Kommer slangen förbi, eller om man är modig ändå så slår man på vattentrycket i slangen och ser om man blir av med skiten. Det är bra att vara två, så man kan postera den andre vid trekammarbrunnen för att se vad det är som släpper.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #16 skrivet: 16 nov-22 kl 21:25 »
Nya rör i rätt lutning är den ena lösningen som är långsiktig, den andra är ändrat beteende (om till exempel stekpannan spolas ur med en liten skvätt vatten eller någon envisas med att spola ned tops och tamponger).


Eftersom förträngningen är efter diskhon så kan man ha tur och hitta den och kanske bli av med den genom att skruva av vattenlåset under diskbänken och köra ned en trädgårdsslang där. Den raka kanten på slangen stöter förmodligen på hindret och då känner man hur långt bort det är. Kommer slangen förbi, eller om man är modig ändå så slår man på vattentrycket i slangen och ser om man blir av med skiten. Det är bra att vara två, så man kan postera den andre vid trekammarbrunnen för att se vad det är som släpper.
Du har så rätt...
Bygga om eller ändra beteende.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #17 skrivet: 16 nov-22 kl 21:53 »
Det var ett tv program som höll på med gör det själv grejer och där tog de upp propplösarna. Man varnade för dem och sa att de borde förbjudas. De är frätande och påverkar rören de hälls i så att de blir strävare så att skit och fett får bättre och bättre fäste. Så man skapar nya problem längre fram man blir bara av med det för stunden. Bättre att gå på med mekaniska rensband eller iller.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #18 skrivet: 16 nov-22 kl 22:00 »
Det är knappast möjligt att förbjuda en så enkel och mångsidigt använd kemikalie som NaOH. Möjligen kunde man sätta stopp för att just marknadsföra den som propplösare.
Men, vilken slags avloppsrör skulle ta skada av den? Material och ytbehandlingar som inte tål en stark lut vid enstaka tillfällen, borde t ex inte heller tåla det starkt alkaliska avloppsvattnet från en diskmaskin i längden.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #19 skrivet: 16 nov-22 kl 22:56 »
Det var ett tv program som höll på med gör det själv grejer och där tog de upp propplösarna. Man varnade för dem och sa att de borde förbjudas. De är frätande och påverkar rören de hälls i så att de blir strävare så att skit och fett får bättre och bättre fäste. Så man skapar nya problem längre fram man blir bara av med det för stunden. Bättre att gå på med mekaniska rensband eller iller.
Grejen är inte att dom eventuellt ställer till det i rören...
Utan problemet är att dom är nog så effektiva att skapa ett hål i proppen.
Och så fort hålet är skapat slinker det iväg likt en arbetsskygg person som alldrig skulle bärs slips eller dräkt.
Och hålet är mest som en den mest irriterande lilla läcka i stöveln.
Långt ifrån fullt flöde som kan ta stopp hur lätt som helst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #20 skrivet: 16 nov-22 kl 23:31 »
Så här står det på TUBUS system hemsida
Kaustiksoda - förstör dessutom rören
Nästa anledning till att undvika kaustiksoda till varje pris är att du riskerar att förstöra rören. När propplösaren möter vatten ”kokar” den nämligen och värmen kan framförallt påverka rör av plast negativt. Kaustiksoda reagerar också med fett och bildar en hinna av tvål på insidan av rören. Beläggningar som lossnar efter en tid och skapar proppar längre ner i ledningarna. När det inträffar har du ett rejält stopp, som kräver ett omfattande spolningsarbete eller till och med fräsning.


Även Vi I Villa har skrivit om hur rören tar skada

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #21 skrivet: 17 nov-22 kl 09:20 »
Menar du alltså att avloppsrör inte skulle tåla att man spolar ut hetvatten i avloppet?  Eller kan det röra sig om någon form av tvivelaktiga plaströr som vi i Sverige aldrig har kommit i kontakt med men som förekommer som avloppsrör i andra delar av världen?

esten

  • Inlägg: 2314
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #22 skrivet: 17 nov-22 kl 09:24 »
Inte vattnet utan sodan/propplösaren.
Tror det var Martin Timell eller arga snickaren som pratade om detta i ett av sina program

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #23 skrivet: 17 nov-22 kl 13:22 »
Hur går det för dej mulen, får du ordning på ditt avlopp? Eller måste du rekvirera hjälp från proffsen?
kretslopp

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #24 skrivet: 17 nov-22 kl 17:50 »
Menar du alltså att avloppsrör inte skulle tåla att man spolar ut hetvatten i avloppet?  Eller kan det röra sig om någon form av tvivelaktiga plaströr som vi i Sverige aldrig har kommit i kontakt med men som förekommer som avloppsrör i andra delar av världen?
Vanliga grå rör för ingjutning, blå ljuddämpande och orangea markavloppsrör tål både kokande vatten och lut, hur det är med betong, tegel, gjutjärn och glaserade Höganäsrör som förekom förr låter jag vara osagt då min egen erfarenhet är rätt begränsad.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mulen

  • Inlägg: 345
    • Lappland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #25 skrivet: 18 nov-22 kl 17:06 »
Hur går det för dej mulen, får du ordning på ditt avlopp? Eller måste du rekvirera hjälp från proffsen?
Jag ringde en spolgubbe och det tog 5 minuter så var det fixat. Och jag 1500 kronor fattigare :D

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #26 skrivet: 18 nov-22 kl 19:01 »
Bäckahästen, Näcken och så Spolgubben.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #27 skrivet: 19 nov-22 kl 15:40 »
Vanliga grå rör för ingjutning, blå ljuddämpande och orangea markavloppsrör tål både kokande vatten och lut, hur det är med betong, tegel, gjutjärn och glaserade Höganäsrör som förekom förr låter jag vara osagt då min egen erfarenhet är rätt begränsad.

Det där är det lite sisådär med. Är det PVC-rör så blir de mjuka redan vid 70 grader, och är det PP så tror jag de börjar mjukna vid 90 grader. Så om luten kokar så kan det bli problem om det är vid en skarv eller att rören är glest upphängda t ex under ett hus. Kokande lut kan etsa plasten så att ytan blir strävare, vilket kan ge lättare igensättning senare.

En industri jag var på för länge sedan använde grå avloppsrör i PVC, upphängda rätt glest. Där gick ibland vatten från 70-gradiga sköljbad, och det syntes ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #28 skrivet: 19 nov-22 kl 15:41 »
Jag ringde en spolgubbe och det tog 5 minuter så var det fixat. Och jag 1500 kronor fattigare :D

Fick du reda på vad som var problemet?

Kalla

  • Inlägg: 80
    • Jämtland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #29 skrivet: 22 nov-22 kl 20:27 »
När man väl fått bort proppen kan det vara lönt att ha i bakterier som käkar upp resterna som sitter.

Vilka bakterier? Var får man tag på dem?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #30 skrivet: 22 nov-22 kl 21:27 »
Vilka bakterier? Var får man tag på dem?
Sök efter biologisk avloppsrening.
Och när man har börjat använda det försöka att undvika gifter och hetvatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #31 skrivet: 26 nov-22 kl 09:28 »
Du kan köpa kompostpreparat hos dom flesta trädgårdshandlare.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #32 skrivet: 26 nov-22 kl 10:35 »
Du kan köpa kompostpreparat hos dom flesta trädgårdshandlare.

Vad har det med denna tråds ämne att göra? Och vad skulle ett sådant preparat ha för kemisk sammansättning och vad skulle det göra för nytta?

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #33 skrivet: 26 nov-22 kl 11:14 »
Det finns en fråga här om vilka bakterier det finns som man kan ha i avloppet. Frågan har ställts av  Kalla. Tilläggas kan att det ska vara ett flytande preparat.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #34 skrivet: 26 nov-22 kl 11:29 »
Man måste tänka efter hur ett avlopp fungerar om man skall få det rätt.

Den första delen, rörsystemet, skall ha lagom fall och hala rör. Där är det bättre att byta ut rör än att satsa på att bakterier skall äta rent i en dålig krök, skada eller felmontering (finns de som haft tätningsringen sittandes tvärs över inuti röret, både i villor och stora industriavlopp).

Sedan har vi slamavskiljaren, oftast trekammarbrunn, där det är viktigt att just slam, både flytslam och sjunkande skiljs av. Där är det anaerobt, alltså syrefritt, vilket gör att endast vissa bakterier klarar sig där. Kompostbakterier och andra bakterier som vanligtvis ger sig på matrester, fett och annat närande har alltså inte en chans där.

Sist kommer den biologiska bädden som kan vara markbädd/infiltrationsbädd av sand eller någon modern kompaktare variant av plast. Där skall det finnas syre så att de vanliga bakterierna kan jobba och ta hand om näringen i vattnet. Så i fördelningsbrunnen/inspektionsbrunnen mellan slamavskiljare och bädd är det rätta stället att tillsätta bakterier om man tror man har några som jobbar bättre än de som redan finns i bädden.


Fett som stelnar och fastnar är ofta orsak till stopp i hushållsavlopp. Hår, tops, tamponger och bindor är också rätt vanliga, och då betydligt vanligare om man har gamla betongrör. Sedan finns det ju en del stolligt som stoppas i avloppet som inte bara små barn gör.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #35 skrivet: 26 nov-22 kl 12:05 »
Det är sant som du skriver om avlopp. En bra bakteriestam avloppssystemet är viktig. Det finns ett bra exempel fån IKEASs nya varuhus i Älmhult. Där hade man stora problem med avloppet från restaurangen. 
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #36 skrivet: 26 nov-22 kl 13:00 »
Vilka bakterier? Var får man tag på dem?

Om man vill ha bra bakterier kan man åka till det kommunala reningsverket och hämta en skvätt. Är de snåla och inte vill lämna ut till privatpersoner så får du väl dra en vals om att du skall ha till BOD (biologisk syreförbrukning), en analys som utförs på miljölab. Men säger du att du har en ny markbädd som du vill ha igång snabbare så borde de ge dig en liter. I ett stort reningsverk har de rätta bakterierna hunnit etablera sig.

Bakterier som trivs i ledningarna i ett enfamiljshus tror jag är överkurs, men visst, det säljs små stickor med påstådda superbakterier i rörkrökarfirmor, t ex Rinkaby Rör. Om de faktiskt gör någon nytta har jag ingen aning om. Normalt sett skall det inte sitta en massa skit i ledningarna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #37 skrivet: 26 nov-22 kl 14:19 »
Om man vill ha bra bakterier kan man åka till det kommunala reningsverket och hämta en skvätt. Är de snåla och inte vill lämna ut till privatpersoner så får du väl dra en vals om att du skall ha till BOD (biologisk syreförbrukning), en analys som utförs på miljölab. Men säger du att du har en ny markbädd som du vill ha igång snabbare så borde de ge dig en liter. I ett stort reningsverk har de rätta bakterierna hunnit etablera sig.

Bakterier som trivs i ledningarna i ett enfamiljshus tror jag är överkurs, men visst, det säljs små stickor med påstådda superbakterier i rörkrökarfirmor, t ex Rinkaby Rör. Om de faktiskt gör någon nytta har jag ingen aning om. Normalt sett skall det inte sitta en massa skit i ledningarna.
Helt rätt...

Vi har separett och använder deras tabletter som sägs vara matade med bakterier.
Och tja,,,,
Om det fungerar. Det vete katten men jag vill gärna tro och hoppas på det efter att jag rensade ut hela systemet med mekanisk påverkning.
Nu över ett år senare har det inte blivit stopp igen och vi använder bakterier som ett stöd

Och ja... Man borde kanske se över systemet, byta rör och hela filleröven men det är en fråga om kostnader.
Hela dasset måste bilas upp, en del av bjälklaget öppnas upp.
Acctank flyttas, golvet på nedervåning brytas upp..
Så nä.... Det är betydligt billigare att rensa och hoppas på att köpebakterierna fungerar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #38 skrivet: 26 nov-22 kl 14:38 »
Vilka bakterier? Var får man tag på dem?
Länk till firma som säljer bakterier att hälla i avloppet:
https://www.oxyg.se/page/infiltration-markbadd


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #39 skrivet: 26 nov-22 kl 18:16 »
Länk till firma som säljer bakterier att hälla i avloppet:
https://www.oxyg.se/page/infiltration-markbadd
Nu var det inte markbädden tråden handlade om.
Utan själva avloppet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #40 skrivet: 26 nov-22 kl 22:35 »
Nu var det inte markbädden tråden handlade om.
Utan själva avloppet.
Rörigare hemsida, men här finns allt som behövs både ände och tvärs:
https://innuscienceshop.se/

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #41 skrivet: 27 nov-22 kl 10:16 »
Rörigare hemsida, men här finns allt som behövs både ände och tvärs:
https://innuscienceshop.se/
Avlopp....  Dom sysslar med städmaterial
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #42 skrivet: 27 nov-22 kl 16:22 »
Avlopp....  Dom sysslar med städmaterial
??? Avloppsvård till var och varannan restaurang. Är det något mer du inte vet? Du uttalar dig ofta om både det ena och det andra.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #43 skrivet: 27 nov-22 kl 17:50 »
??? Avloppsvård till var och varannan restaurang. Är det något mer du inte vet? Du uttalar dig ofta om både det ena och det andra.
Som sagt det är en rörig sida..

Peka rätt....   Så blir det mindre tjurt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

eco-kalle

  • Inlägg: 89
    • Skåne
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #44 skrivet: 03 dec-22 kl 00:48 »
Gokväll / natt skogsvilde,, ja den verka ju bra ;) batteridriven den gula? fanns ju en 15 X9 vajerspiral&så , men hur gör du när du avslutatat arbete för omnär man jobbar m den drar de väl in en massa avlopps krafs rengöra den utdragen går nog men är de något avtagbart skydd , har fungerat hyffsat bra ? rensa avlopp är ju ändå nåt man drar sig för särskillt om inte har några vantar , inte presic de man vill ha som handkräm  :o  //

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #45 skrivet: 03 dec-22 kl 11:09 »
Gokväll / natt skogsvilde,, ja den verka ju bra ;) batteridriven den gula? fanns ju en 15 X9 vajerspiral&så , men hur gör du när du avslutatat arbete för omnär man jobbar m den drar de väl in en massa avlopps krafs rengöra den utdragen går nog men är de något avtagbart skydd , har fungerat hyffsat bra ? rensa avlopp är ju ändå nåt man drar sig för särskillt om inte har några vantar , inte presic de man vill ha som handkräm  :o  //
Jag drar ut den och lägger i hink med såpvatten.
Är man känslig så funkar det att använda nitrilhandskar.
Jag gör det om jag har den minsta lilla misstanke om sår på händerna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #46 skrivet: 04 dec-22 kl 11:43 »
Jag drar ut den och lägger i hink med såpvatten.
Är man känslig så funkar det att använda nitrilhandskar.
Jag gör det om jag har den minsta lilla misstanke om sår på händerna.
Sedan kan man skydda den mot rost.
Då är vilken som helst olja rätt bra..
Jag använder gärna linolja.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #47 skrivet: 04 feb-23 kl 09:36 »
Det kanske har nämnts. Vi har haft stop två gånger i avlopp, iaf i toan, (tidigare hyresgäst hade inte gjort rent under flera år) och vi löste det på så sätt att vi hällde i 1 dl diskmedel och lät stå i cirka 3 timmar, därefter hällde vi i hett kranvatten ur en hink så det skulle bli som ett "tryck". Vilket löste sig. (Kom ihåg att inte hälla i kokande vatten i toalett då den kan spricka, utan enbart hett kranvatten.

Annars en nödlösning nån körde med vat att trycka ner en vattenslang (sådan man har utomhus), men vet inte om det är okey att göra eller korrekt?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #48 skrivet: 04 feb-23 kl 14:25 »
Vattenslang kan fungera, men det är mycket mer effektivt med en "iller" (avloppsrenstillsats till högtryckstvätt).

Rent allmänt så ska man inte förutsätta att samma rensmetod fungerar på alla slags stopp i avloppet. Man bör börja med att ta reda på ungefär var stoppet är och vad stoppet utgörs av för slags material, innan man sedan funderar på om någon kemikalie (t ex NaOH eller diskmedel) har en chans att lösa i just det där fallet.
Det är viss skillnad om det t ex är en fettklump i ett diskbänksavlopp eller om det rör sig om oljeblandad sand i avloppsledningen från golvbrunnen i ett garage.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #49 skrivet: 04 feb-23 kl 15:44 »
Vattenslang kan fungera, men det är mycket mer effektivt med en "iller" (avloppsrenstillsats till högtryckstvätt).

Rent allmänt så ska man inte förutsätta att samma rensmetod fungerar på alla slags stopp i avloppet. Man bör börja med att ta reda på ungefär var stoppet är och vad stoppet utgörs av för slags material, innan man sedan funderar på om någon kemikalie (t ex NaOH eller diskmedel) har en chans att lösa i just det där fallet.
Det är viss skillnad om det t ex är en fettklump i ett diskbänksavlopp eller om det rör sig om oljeblandad sand i avloppsledningen från golvbrunnen i ett garage.

Det har du absolut rätt i, i duschen här var det totalstopp, drog upp hår som stank (från något av inte denna värld) på hela 1,2 kg. 🤢🤮 Sedan den var uppe så funkar det som det ska.

Hur går man till väga för att lista ut vad stoppet kan bestå av? För kamera eller ta prover kan väl vara svårt för privatperson?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #50 skrivet: 04 feb-23 kl 15:56 »
Man kan ju dra ganska kloka slutsatser bara av vad det igenstoppade avloppet är anslutet till (golvbrunn, toa, diskho, dusch etc). Och kan man spola med vatten mot stoppet och få en del av det att flyta tillbaks i röret, så ser man vad det består av.

Om stoppet verkar ligga utanför huset och i synnerhet om avloppsledningen består av gamla cementrör eller liknande, så kan man befara att det antingen är rötter som har vuxit in i röret genom en otät skarv, eller att ledningen har plattats till av sättningar i marken.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: stopp i avloppet- vad göra
« Svar #51 skrivet: 05 feb-23 kl 00:14 »
Här hade jag nyligen stopp i tvättstället. Efter att det fått rinna undan (inte riktigt helt stopp) och man spolade, så rymdes det så mycket vatten "uppströms" stoppet att det borde sitta i gjutjärnsröret under golvet. Men när jag började plocka isär uppifrån så visade det sig att ett hårspänne i tvättställets vattenlås fungerat som ett fäste för Rapunsels hår, som sedan tovat lagom innan påsticket på fyrtumsröret under golvet. Enkelt löst när jag väl började, men svårt att lista ut. Trodde det var en skada på det gamla rörsystemet som fångat en tova.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser