Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser  (läst 1883 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« skrivet: 13 aug-22 kl 00:08 »
Mina hedemora börjar närmar sig att snart lägga ägg. Kanske dröjer några veckor till, bara en av dem som fått röd kamm än, de andra lätt ljus rosa/lila. Hur som.
Jag känner mig lite osäker i frågan om värpfoder. Jag har gett dem granngårdens ekologiska basfoder idag. Vill ha ett sojafritt foder.
Uppfödaren, som har både hedemora och en stor besättning Lohman sa att jag inte skulle ge värpfoder till hedemora. För att de klara sig gott på basfoder- tillskillnad mot värphöns. Hon tyckte inte man skulle pressa dem att värpa fler ägg än de var tänkta för.

Men alla jag känner som har höns ( även hedemora) har värpfoder och jag försäljare på foder säger så klart värpfoder- men försäljaren köpte även uppfödarens tänk.

Så, blir det någon större skillnad i antal ägg med värpfoder och vad innehåller värpfoder som hönan kan behöva/ inte behöva?
De får naturligtvis fri tillgång till snäckskal och fri tillgång till flera hektar grönbete under barmarksäsong. Förutom basfoder, en hönsmixblandning på vete, korn och hel majs. + matrester och grönsaker, frukt nästan varje dag.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #1 skrivet: 13 aug-22 kl 09:07 »
När jag kollade på innehållet (fördelning av protein, vitaminer etc) i basfoder och värpfoder (Granngårdens)  var den enda skillnaden att värpfodret hade mer kalk. Bekvämare för äggproducenter att slippa tillföra snäckskal.
Men kolla själv.  Det står på påsarna.  Annars kan Granngården kanske svara.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #2 skrivet: 13 aug-22 kl 09:32 »
Eftersom det är fråga om hedemorahöns, finns säkert gott om kunskap i Svenska Lanthönsklubben, jag antar att du är medlem där?

Dessutom vill jag rekommendera foderinköp hos någon annan bonnabutik än Granngården, de ligger oftast i en högre prisnivå jämfört med andra. Kanske har du en återförsäljare för t ex Svenska Foder i närheten?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #3 skrivet: 13 aug-22 kl 10:48 »
Jag tycker det låter som att de får så det räcker.

Höns visar rätt bra vad de saknar om man kollar dem när de får separerad mat. Ibland så är det proteinet som drar, ibland något annat, och har man slarvat med kalken så blir skalen klena.


Ett tag nu i torrsommaren har framför allt våra ankor blivit riktiga gräshoppsjägare.

 

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #4 skrivet: 13 aug-22 kl 12:14 »
Prismässigt är det ingen större skillnad. Jag valde granngården för de foder svenska foder har immehåller bla soja och det vill jag undvika.
På granngården sa faktiskt den som var mest kunnig att värpfodret innehöll ämnen som påverkar hönans hormoner att värpa mer, kicka igång värpningen. Hon förstod min uppfödares resonemang men tyckte jag kunde köpa värpfoder och blanda i delar av den hönsmix jag använder...
Men vet inte, känner många som kör på värpfoder, men jag vill ju inte pressa mina hönor att värpa när de inte är avlade för att värpa varje dag

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #5 skrivet: 19 aug-22 kl 19:26 »
Hedemora är ingen bra värpras, jag ger mina ett allfoder/basfoder från lantmännen, det räcker gott och väl.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #6 skrivet: 19 aug-22 kl 23:36 »
Är det någon skillnad på kvalite gällande lantmännen/svenska foder/geanngårdens hönsfoder?
Jag vill ha ett bra foddr till mina hedemora, och gärna ekologiskt utan soja.
Ger idag granngärdens ekologiska basfoder, blandat med korn vete och maj. Snäckskal å matrester så klart.
De har inte börjat värpa än  men borde börja snart. Men bara en som har fått röd kam och slör än.

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #7 skrivet: 19 aug-22 kl 23:39 »
Svenska foders multi säljs som bra värpfoder till lantrashöns. Hittar ingen innehållsförteckning på nätet. Någon som vet något om detta foder?

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #8 skrivet: 21 aug-22 kl 22:23 »
Mejla  frågan till tillverkaren är mitt förslag

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #9 skrivet: 22 aug-22 kl 14:30 »
Mejla  frågan till tillverkaren är mitt förslag
Gjort det men inte fått svar....

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
SV: Värpfoder eller basfoder till svenska lantraser
« Svar #10 skrivet: 22 aug-22 kl 19:44 »
Verkar vara sojamjöl som stor basföda i fodret. Inget jag vill ha. Känns inte bra med soja, vad tycker ni om soja?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

401 gäster, 3 användare
RickardR, GE202, allimak

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser