Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hösvans för bärgning av fårhö  (läst 1626 gånger)

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
Hösvans för bärgning av fårhö
« skrivet: 30 maj-22 kl 09:37 »
Hej!

I min lilla maskinpark har jag en hösvans för bärgning av hö till mina f.n tre får.
Det skulle vara intressant att höra hur detta gamla beprövade redskap fungerar i praktiken då jag inte provat ännu.

Jag förstår metodiken med hösvans men min fundering är t.e.x hur tidskrävande det är att bärga, transport med hölass? (jag har ca 1,5 ha gammal vall) med ca 50 meter väg  till rännet).
Jag vill gärna slå tidigt så att fåren fåren får ett smakligare hö, dock har jag hört att det blir svårt med tanke på gafflarnas avstånd och kortare strån.
Kanske finns något bra knep för detta?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #1 skrivet: 30 maj-22 kl 11:48 »
Det var fruktansvärt länge sedan jag använde sådan nu, men det är ett användbart redskap att lasta löshö på till och från lador om inte annat.
Jag vet inte om det kanske skulle gå att bygga om en gammal hästdragen höräfsa eller något, sådana stå ju litet här och var ute i naturen och brukar vara lätta att göra i ordning, sedan samlar du ihop högarna för hand med hösvansen då borde jobbet bli rimligt om det är såpass liten yta det är fråga om.

Edit, det går ju så klart enbart med svansen men då måste du ju backa hela vägen och handräfsa.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #2 skrivet: 30 maj-22 kl 12:06 »
Om du kan få hjälp av någon som vill räfsa så bör det gå direkt om en kör och en kontrollerar med en gaffel eller räfsa att allt kommer på som det skall så den som kör slipper hoppa ut och in så ofta, om du har någon bit gammalt tygnät eller spännband (typ lastremmar) så är det till stor hjälp att bunta ihop höet med sedan.

Annars är detta en bra metod för fårhö då moderna metoder ofta bryter sönder och förstör det fina fårhöet så att värdefulla fröer och blad krossas och faller av i bitar, även om de är bra för kohö, med hösvansen så bevaras mer av detta.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #3 skrivet: 30 maj-22 kl 16:20 »
Tack för kloka råd.

Jag tänker också om man är en som går med och räfsar ihop under tiden som den andra backar ihop bör det absolut funka.
Bra tips också med spännband för att hålla ihop höet.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #4 skrivet: 30 maj-22 kl 17:32 »
Nu var det dock mer än 30 år sedan jag höll på med hösvans och vi använde den mest att lasta hö till och från ladorna som sagt, så med reservation för viss ringrostighet, men det bör gå att göra på en man också om det krisar...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #5 skrivet: 30 maj-22 kl 17:45 »
En del av problematiken här är ju att marken inte är jämn och i allafall de äldre svansarna vad jag minns har fast monterade spetsar, vilket innebär att den måste åka parallellt med marken om man skall kunna plocka upp direkt med den vilket är nästan omöjligt att göra inifrån traktorhytten medan man kör, därför får man nog med den metoden räkna med att man får gå efter oavsett med räfsan och man måste i praktiken hålla svansen ett par decimeter ovan backen om man kör med den direkt.
Det är inte så nyttigt att få med jord i fodret då jorden kan innehålla sand och bakterier.

Gamla pinnräfsor kunde följa jorden då pinnarna fjädrar lätt, nackdelen är att de har väldigt liten kapacitet och att man måste köra runt höet onödigt mycket när man samlar upp det inför lastning.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Mats Gustafsson

  • Inlägg: 26
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #6 skrivet: 31 maj-22 kl 10:41 »
Här är problemet snarare att det är ett antal stenar som sticker upp i den gamla vallen...Sådana som inte gick att bryta loss på den gamla tiden.
Jag ska i alla fall prova att köra några vändor med min Kvernelands hösvans....Annars får det väl bli att skaffa en löspress och samla upp höet efteråt med släpkärra. Har tyvärr inte plats för så mycket maskiner då fåren har lagt beslag på maskinhallen  ;D

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #7 skrivet: 31 maj-22 kl 12:14 »
Hösvansarna var egentligen bara gjorda för att kunna hämta och lasta in redan bärgat hö ur lador, men som någon sade, använd fantasin för att finna lösningar när man stöter på sådanahär vardagsproblem!

Förr räfsade man ju allt för hand i högar man lastade på ett slags kärra som var en liten låg höskrinda med trästomme så att den skulle vara lätt att flytta runt (senare blev hjulen och mekanismen i metall, men stången var fortfarande i trä långt in på 40 talet, dessa brukade dock vara ställbara så att den kunde dubbla som vedkärra), som du säkert vet är en gammaldags bred pinnräfsa bäst då den inte fastnar som en stålkratta eller den vanliga hötjugan.
Man hade ett verktyg av stål som liknade en uppochnedvänd huggpipa i en bänk om man ville snabba på tillverkningen av lösa pinnar. De skall vara svagt fyrkantiga eller ovala när man slår i dem om man handtäljer.

Om du känner någon som har en gammal självlastarvagn med pickup så är detta inte lång stunds jobb, de gamla självlastarvagnarna är ofta för små för dagens jordbruk och hästägare vill hellre köra med småbalar idag, så det står nog många sådana och samlar damma du kan låna några timmar för en påse bullar.
Håller med om att det inte riktigt känns lönt att investera i en balpress för en så liten yta.

(Lasta i och ur kan du ju utan problem däremot göra med hösvansen och muskelkraft, jag har ju lastat allt för hand själv både löst och i balar tillsammans med farsan typ halva livet innan vi gick över till storbal, vi hade över 100 får då på sommaren, bättre än gymn! )

Hade det varit närmare hade du kunnat få låna vår gamla småbalspress.  :D

Ofta bygger man upp ett mentalt hinder mot gamla metoder man tror kommer att bli orealistiskt arbetskrävande (jag gör det själv nästan alltid...), men jag rekommenderar ändå att prova saker som att slå med lie, räfsa hö, mm så att man har ett grepp om den faktiska arbetsinsatsen och när det är lönt att göra detta kontra arbetet med att hämta dit maskiner om det bara är en liten yta, dike eller annat.




« Senast ändrad: 31 maj-22 kl 12:21 av Nordic Vargtand »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Fiat

  • Inlägg: 249
    • -
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #8 skrivet: 31 maj-22 kl 22:12 »
Om du ska ha en löspress behöver du ju en strängläggare. Så köp det först så får du fina tjocka strängar som du sedan kör  ihop med hösvansen. Kommer gå galant va bara försiktig så inte pinnarna lutar nedåt för då går dom i backen och går i värsta fall av.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hösvans för bärgning av fårhö
« Svar #9 skrivet: 02 jun-22 kl 13:41 »
Det är en bra investering ändå om du inte redan har en då man behöver vända höet ofta för att undvika att det får en kärna av halvrått gräs där det legat mot marken.
Dessa maskiner har inte förändrats mycket genom åren så en liten från 50-60 talet duger utmärkt och är lätta att laga själv. Det finns nya pinnar att få tag på till dem som passar även äldre maskiner, kom ihåg bara att de är höger och vänsterpinnar på skivorna, det brukar vara olika färg på dem dock.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser