Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Arbetsskor som vardagsskor?  (läst 1708 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
Arbetsskor som vardagsskor?
« skrivet: 22 mar-22 kl 14:10 »
Är arbetsskor/skyddsskor vettiga som vardagsskor? Extra skydd är väl bortkastat, men de kanske överlag är hållbara..? Eller är de bara onödigt klumpiga?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-22 kl 14:14 »
Jag har ett par arbetsskor som vardagsskor, Sievi Terrain S3. Dom är inte klumpiga och har aluhätta. Sen har jag också ett par Sievis som ser ut som träskor. Jag har redan börjat använda dom för i år. Bra att bara sticka fötterna i, mina mest använda skor.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-22 kl 14:49 »
Jag går i jodpuurs med stålhätta.
Dessa funkar perfekt på kontoret, golfbanan, vedhögen, snickeriet och smedjan.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-22 kl 15:37 »
Det finns en bonus med att gå i arbetsskor modell tyngre.

Gör det konsekvent i tre veckor.

Byt sedan till 'vanliga' lätta skor - du kommer att märka att det nästan känns som att du  f l y g e r när du går.

Tunga arbetsskor för mig är som styrketräning.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-22 kl 17:17 »
Använder arbetsskor som vardagsskor.

Jodphurs med stålhätta av ett känt märke är mina favoriter, dessa sitter perfekt på mina fötter och är väldigt sköna, jag har exakt likadana men lite mer slitna som arbetsskor i jordbruket. När arbetsskorna börjar bli utslitna, så blir vardagsskorna arbetsskor, och jag köper ett nytt par att ha till vardags.

Skorna är snygga, bekväma och lätta och mycket hållbara.

Jag har även ett par sneakers-liknande arbetsskor med en skyddshätta i komposit. De är snygga, bekväma, lätta och stryktåliga. Används mest på sommaren

Moderna arbetsskor finns i många skepnader, de som är relativt tunga och extremt skyddande mot det mesta (tänk sågskyddskängor), men det finns också många snyggare varianter som skyddar liter mer lagom, har väldigt ergonomisk bra uppbyggnad för bekväma fötter (det finns t.ex. i många bredder), och som håller länge.

Bra arbetsskor håller oftast en hög kvalitet och är långlivade, men de kostar ju en del.

Samtidigt så kostar ju "modeskor" av "fina märken" också en del pengar...

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #5 skrivet: 22 mar-22 kl 20:09 »

-------------------------------------------

Bra arbetsskor håller oftast en hög kvalitet och är långlivade, men de kostar ju en del.

Samtidigt så kostar ju "modeskor" av "fina märken" också en del pengar...


Så sant.

En fördel med att till vardags gå i arbetsskor är att du slipper tänka på att byta när du skall meka eller göra något som är skitigt eller inbegriper tyngre lyft som kan glida o landa på dina fötter.

Du är s a s bra skodd hela tiden  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #6 skrivet: 22 mar-22 kl 20:33 »
Ja, jag har forfarande ont i foten efter stängselarbete i foppatofflor. Dåligt trampskydd i dem...

Jodpurs är mina favoriter också, skönast är de utan stålhätta, bra grepp i sulan och ser inte ut som arbetsskor. Men senaste året har det varit ett par billiga, klassade skyddskor från Jula som gått som allround. Inte bästa greppet, men man står bra i dem och det gick fort att handla när det blev kris.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #7 skrivet: 22 mar-22 kl 21:06 »
Går också för det mesta i arbetsskor. Undantag är ju när jag har olika möten och annat där det inte är så snyggt att komma i arbetsskor. De funkar dåligt till kostym....

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #8 skrivet: 22 mar-22 kl 22:04 »
Jag har nästan uteslutande gått i arbetsskor de senaste 10 åren.  Hade tidigare haft en del problem med ont i fötterna, och upptäckte att problemen försvann helt och hållet när jag gick i ett par billiga skyddsskor från Jula. Sedan fortsatte jag med samma modell i många år även om de höll dåligt och jag har avverkat ett antal par. Men de är billiga och mer än en gång har jag lyckats med reklamationer när t ex sulan har börjat spricka efter ett halvår.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-22 kl 08:31 »
+1 för arbetsskor hela tiden. Och tack för påminnelsen att köpa nya sommarskor, snart är det oskönt med fodrade kängor :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #10 skrivet: 23 mar-22 kl 10:28 »
Tackar, det var ju överväldigande positivt :-)
Jag gör ett försök.


Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Arbetsskor som vardagsskor?
« Svar #11 skrivet: 23 mar-22 kl 16:36 »
Kom på ytterligare en fördel med arbetsskor.

Har att göra med passformen:

- arbetsskor är ofta rymliga framtill.

Så om du har fötter som s a s inte smalnar av framåt, utan istället har en mer rektangulär form, så är chansen bättre att du hittar skor som passar dig bland arbetsskorna än i de vanliga skobutikerna

Har själv sådana fötter och mina arbetsskor handlas på Harald Nyborg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser