Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naturruvning  (läst 1961 gånger)

Vitpeppar

  • Gäst
Naturruvning
« skrivet: 22 mar-22 kl 09:47 »
Hej, är helt ny på höns men väldigt intresserad. Nu är det så att jag hjälper till att sköta en tupp o hans höna på gården där jag har mina hästar. Hönan har lagt 11 ägg och ligger o ruvar periodvis på dygnet. Har läst att det tar 21 dagar innan dom kläcks men ligger hönan kvar o ruvar klart alla äggen även om några kycklingar har kläckts? Behövs värmelampa när det finns hönsmamma? Kan tuppen gå kvar i hönshuset ihop med kycklingarna? Måste man ta bort den vanliga hönsfodret (värpfoder pellets) när man ger kycklingfoder så att dom små inte äter av det av misstag? Tacksam för råd.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Naturruvning
« Svar #1 skrivet: 22 mar-22 kl 11:13 »
Hej, är helt ny på höns men väldigt intresserad. Nu är det så att jag hjälper till att sköta en tupp o hans höna på gården där jag har mina hästar. Hönan har lagt 11 ägg och ligger o ruvar periodvis på dygnet. Har läst att det tar 21 dagar innan dom kläcks men ligger hönan kvar o ruvar klart alla äggen även om några kycklingar har kläckts? Behövs värmelampa när det finns hönsmamma? Kan tuppen gå kvar i hönshuset ihop med kycklingarna? Måste man ta bort den vanliga hönsfodret (värpfoder pellets) när man ger kycklingfoder så att dom små inte äter av det av misstag? Tacksam för råd.
21 dagar är underförutsättning att hönan ligger på äggen mer eller mindre konstant, en matpaus men egentligen inget mer avbrott...
Så är det bara nån timme om dagen som hon ligger så blir det inget

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Naturruvning
« Svar #2 skrivet: 22 mar-22 kl 11:20 »
Att hönan ruvar bara periodvis låter konstigt. En normal ruvhöna ligger hela dygnet och går bara upp en stund varje dag för att äta, dricka gärna sandbada. Och skita. En stor skit som luktar illa.

En mammahöna ligger kvar på sina ägg högst tre dagar sedan de första ägget kläckts. Sen går hon upp och tar hand om de kycklingar som finns, lämnar ruvredet för gott.

Tuppar brukar inte vara aggressiva mot kycklingar. Andra hönor är det ibland.

Foder. Risken är snarare att de stora hönsen äter upp kycklingfodret. Om jag förstår rätt, så finns  det bara en tupp och mammahönan? Då skulle jag ge startfoder plus hel vete, korn eller havre.  De små kan inte äta de stora kornen. Finns det fler höns är det bra att skilja dem åt, så att mammahönan och kycklingarna får sin egen avdelning till att börja med. Att mammahönan äter kycklingfoder gör inget.  Sedan när alla går tillsammans kan man ordna med galler eller liknande så att bara kycklingarna kommer åt kycklingmaten.    Värpande  hönor behöver extra kalk. Bäst  att ge det separat, inte direkt i fodret dvs värpfoder. Kycklingar är inte inte intresserade av snäckskal. 

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #3 skrivet: 22 mar-22 kl 11:23 »
Efter hur lång tid ska man slänga bort äggen om hönan inte ruvar tillräckligt? Har börjat ta bort nya ägg fom idag.

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #4 skrivet: 22 mar-22 kl 11:33 »
Tack för svar. Behövs värmelampa? Hönshuset ligger i en större ladugård så det är inte minusgrader där nu.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Naturruvning
« Svar #5 skrivet: 22 mar-22 kl 13:01 »
Jag hade märkt äggen hon ligger på och alla nya hade jag plockat bort.
Antingen fullföljer hon ruvningen eller så tröttnar hon snart
« Senast ändrad: 22 mar-22 kl 13:57 av Alexn72 »

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #6 skrivet: 22 mar-22 kl 16:03 »
Ja det är just det jag gjort. Nu får 11 ägg räcka. Tog bort ett nytt idag så får vi se om det kläcks några kycklingar.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Naturruvning
« Svar #7 skrivet: 23 mar-22 kl 11:15 »
Nej det behövs inte värmelampa till en mammahöna.

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #8 skrivet: 26 mar-22 kl 21:15 »
Dom senaste två dygnen verkar hönan ligga konstant i redet. Hoppade inte ens ner idag när jag kom med godsaker. Hon vänder äggen har jag sett på kryssen som är markerade. Nu har jag dock fått ett nytt huvudbry, redet är ca 30-40 cm från marken. Hur gör ni andra för att skydda kycklingarna från att falla ur? Redet är fastskruvat och går inte att lyfta ner i marknivå. Hur många kycklingar brukar det bli i en kull, hon har 11 ägg.

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #9 skrivet: 28 mar-22 kl 14:49 »
Någon som kan ge mig lite råd? Ligger nyfödda kycklingar stilla under de första dagarna eller? Hur ska man göra iordning på golvet till dom när hönan o kycklingar väl har övergett redet? Följer kycklingarna efter hönan när hon hoppar ner och klarar dom höjden o inte blir skadade? Vi har halm på golvet. Många dumma frågor tyvärr..så är det när man är nybörjare på något. Hoppas ni har överseende. :-[
« Senast ändrad: 28 mar-22 kl 14:56 av Vitpeppar »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Naturruvning
« Svar #10 skrivet: 28 mar-22 kl 18:39 »
Kycklingar är tåliga och klarar absolut att "trilla" ganska högt men ett större problem är att de kan bli lämnade av hönan om de inte kan ta sig upp.
Dvs nån form av stege behövs.
Likaså kan andra hönor attackera en ensam kyckling. Nu när hon ruvar så låt henne vara.
Men spärra gärna av redet och lite plats utanför  samt ge tillgång till vatten och mat..

Men.... ALLA vattenkällor måste ovillkorligen säkras. Är där 1cm vatten så kan man nästan garantera att en kyckling kommer drunkna

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Naturruvning
« Svar #11 skrivet: 28 mar-22 kl 19:20 »
kycklingarna brukar stanna nära eller under hönan de första dagarna, men en äventyrlig kyckling kan gå någon decimeter bort. Hönan lämnar inte redet när det är kläckning på gång, så du kan sätta för något så kycklingarna inte kan trilla ut.

Jag har alltid haft ruvreden på golvet. Jag tror kycklingar kan klara ett fall på 30-40 cm men för säkerhet skull skulle jag bygga upp under så det blir mindre.  Håll noga koll första dagarna, kycklingar klarar sig inte länge utan mamman. Och när mammahönan har bestämt sig att lämna redet gör hon det på  en gång.  och söker efter mat och vatten till sig och sina små.

Vatten: kycklingar kan visst drunkna i vattenskålar, så det klassiska är bra: en upp-och-nervänd blomkruka i ett fat, så det blir en ring med vatten omkring. Man får rensa ofta för mammahönan brukar krafsa vilt.


Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #12 skrivet: 29 mar-22 kl 08:40 »
Tack snälla ni för era svar.

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #13 skrivet: 02 maj-22 kl 09:15 »
Det blen 9 små friska kycklingar som är drygt två veckor nu. Allt har gått bra och dom har värmelampa att kura under vid behov. Dom växer så det knakar.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Naturruvning
« Svar #14 skrivet: 02 maj-22 kl 10:19 »
Vad roligt med en uppdatering!

Klockaregården

  • Inlägg: 25
    • Skåne
SV: Naturruvning
« Svar #15 skrivet: 04 maj-22 kl 16:53 »
Kul att du berättade hur det gick :)
Här kläcktes två små kycklingar i fredags =) visst är det underbart!
Stone in my hand

Vitpeppar

  • Gäst
SV: Naturruvning
« Svar #16 skrivet: 04 maj-22 kl 23:16 »
Ja det var en upplevelse. Det enda som är synd är att dom inte är mina. Man blir lätt fäst vid dom. Det ska bli roligt att se hur många som är tuppar. Tycker redan att några börjar bli lite kaxiga och hoppar mot varandra. Lycka till med dina!

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Naturruvning
« Svar #17 skrivet: 05 maj-22 kl 12:09 »
Ja det var en upplevelse. Det enda som är synd är att dom inte är mina. Man blir lätt fäst vid dom. Det ska bli roligt att se hur många som är tuppar. Tycker redan att några börjar bli lite kaxiga och hoppar mot varandra. Lycka till med dina!

Även hönorna kan kaxa så man vet aldrig :)
min gissning är att du har 3-4 tuppar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser