Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?  (läst 2341 gånger)

Emil i backen

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Hej.

Vi gjorde en mindre avverkning i somras för att rensa upp kring gården som vi då köpte. Vi tog ner skog som hade vuxit sig alldeles för nära boningshuset, ett skifte som vuxit fram mellan två hagar samt rensade all risig och övergrov gran som letat sig upp i en äldre lövskog.

Har aldrig avverkat innan och vi har inga planer på att sälja skog så som vi gjorde i somras igen utan tanken med den skog vi har nu är att plocka enskilt efter behov och såga här på gården. Avverkningen är nu markerad som helt klar med allt vad det innebär men det är fortfarande ganska mycket ris kvar på backen och där rishögarna låg. Vi hade två rishögar för flisning i kanterna av beteshage som behöver städas och sen vill vi gärna göra fint i det skiftet som delade hagarna.

Jag har plockat, plockat och plockat för att ta till vara på ved då jag inte ville elda att för kråkorna. Men nu börjar jag behöva lägga tid på andra saker.. Vi har diskuterat lite om att dra ihop i höger och elda, men vi vill inte förstöra marken.


Så till min fråga.. Hur stora skador blir det på marken där vi eldar? Kommer det att läka eller blir det svart och fult en väldigt lång tid framöver? Vad hade ni gjort om ni var i samma situation? Om det hjälper kan jag ta lite bilder, kanske blir enklare att bilda sig en uppfattning. Eller så kanske min fråga rent av är dum..  8)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-22 kl 11:22 »
Det blir inga större skador på marken, efter ett eller två år syns ingenting. Jämför med hur det ser ut på platser där man har brukat elda majbrasor!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-22 kl 17:33 »
Initialt så blir det en stor skada som läker väldigt snabbt.
Du kan tex odla redan år 1 på det brända.
Titta på tex de stora skogsbransorådena som uppstod 2018 redan året efter så var växtligheten på väg tillbaka.

Man har även genom tiderna sysslat med svedjebränning för att få fram bra jordbruksmark och det fungerar ypperligt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-22 kl 21:21 »
Så länge ni ser till att elden inte sprider sig till byggnader eller skog är det bara att bränna.

I tusentals år har folk brännt sveder. Huggit ned skog och tagit vara på virket och brännt riset och sått råg i askan. Det växte bra. På nyodlingar händer det än i dag att folk bränner ris och stubbar.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #4 skrivet: 09 feb-22 kl 09:20 »
Man kan prova hügelbäddar kanske? Om ni vill göra något mer med riset men det låter som att ni har tillgång till mer ris framöver om ni behöver :)

Elda upp det. Det är roligt att elda ris! Glöm inte att släcka ordentligt och att hålla koll på marken, på "rätt" sorts mark kan elden ta sig ner och komma upp till ytan på andra ställen lite senare när ni inte är beredda. Men det är väl om det är gott om brännbart material i jorden tänker jag, nån som vet mer?
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Emil i backen

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #5 skrivet: 09 feb-22 kl 11:19 »
Ja, ris kommer det inte vara en brist på..  :-X

Jag var orolig att jag skulle skada den gamla betesmarken. Men vi drar ihop det till ett och samma ställe i alla fall och eldar. Får väl testa att odla något på den ytan till denna säsongen - kul experiment.

Tack så mycket för er input..  Yess

Buster1985

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #6 skrivet: 09 feb-22 kl 11:24 »
Hur hindrar man elden från att sprida sig i marken?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #7 skrivet: 09 feb-22 kl 11:51 »
Framför allt får man se till att det är blött när man eldar, och inte elda på en mosse, för då kan det brinna länge.

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #8 skrivet: 09 feb-22 kl 12:13 »
Samt låta bli att elda när det blåser.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #9 skrivet: 09 feb-22 kl 12:28 »
Samt låta bli att elda när det blåser.

Tänk även på att där i vissa kommuner är eldningsförbud i skog och mark!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #10 skrivet: 09 feb-22 kl 12:56 »
Tänk även på att där i vissa kommuner är eldningsförbud i skog och mark!

Ja det är sant fast då brukar det inte vara blött i marken längre.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #11 skrivet: 09 feb-22 kl 20:43 »
Tänk även på att där i vissa kommuner är eldningsförbud i skog och mark!

Eldningsförbud är vanligtvis ingen kommunal angelägenhet, utan de brukar beslutas av länsstyrelsen eller räddningstjänsten. Räddningstjänsten är visserligen ofta kommunal, men inte alltid. På en del håll har flera kommuner gått ihop i ett s k räddningstjänstförbund, och då kan den gemensamma räddningstjänsten fatta beslut så att säga över kommungränserna.

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #12 skrivet: 10 feb-22 kl 15:13 »
Huggit ned skog och tagit vara på virket och brännt riset och sått råg i askan. Det växte bra.
Normalt sådde man råg och/eller potatis i 3 år.  Därefter fick det vara för sig själv. Ofta kom det att sedan att växa upp stora aromrika hallon.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Elda upp ris från avverkning - hur stor skada på marken?
« Svar #13 skrivet: 10 apr-22 kl 08:49 »
Har du brännt upp riset? Det kan vara lämpligt att passa på vid ett tillfälle då fjolåsrgräset inte är torrt, här går det utmärkt just nu då det varit lite snö ett par dagar och marken nu är fuktig.

Marken brukar inte ta skada alls, en svart fläck som sannolikt försvinner till sommaren.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Palle500, von tratt, Banelinjen, Rostig, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser