Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sängkläder  (läst 3531 gånger)

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
Sängkläder
« skrivet: 01 jan-22 kl 17:30 »
Jag köpte för något år sedan sängkläder i linne. Skönt, har jag tyckt, men nu ser jag att underlakanet är lika slitet som bomullslakan jag haft i över 10 år, och då har jag inte använt linnelakanet hela tiden.
Vad är det här för skämt? Ett dåligt sådant.  >:(
Nu undrar jag, är det någon som vet var man köper (och har provat) sängkläder som håller länge?

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sängkläder
« Svar #1 skrivet: 01 jan-22 kl 18:20 »
Jag brukar köpa lakan på Hemtex som är rätt bra. Men det är snart dags igen. Det är en trave med ett dussin lakan som cirkulerat här i lite mer än 10 år. De senaste heter satin, men jag tror inte det är någon skillnad mot alldeles vanliga.
Testfakta hade ett test för 2 år sedan: https://www.testfakta.se/sites/default/files/2019-11/Tittbild-grafik.pdf
Jag är även lite nyfiken på Lyocell-lakan, som är gjorda av cellulosa, och som kanske är lite mer miljövänliga.
« Senast ändrad: 01 jan-22 kl 18:27 av Berberis »

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sängkläder
« Svar #2 skrivet: 01 jan-22 kl 23:19 »
Sängkläder som hotellen använder brukar vara av bra kvalité.

Googla sängkläder hotellkvalite  så får du förslag.

Har på 2010 talet köpt en omgång begagnade hotell påslakan på Tradera, de håller fortfarande.

Innan 2010 kunde man på idrottsloppisar hitta begagnade påslakan av den äldre superkvalitén.

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Sängkläder
« Svar #3 skrivet: 03 jan-22 kl 18:22 »
Det kan behövas källhänvisningar, eftersom det här finns helt olika uppfattningar om materialens styrka. Är linne starkt eller inte alls?
Själv observerar jag detsamma när det gäller Lyocell. IKEA marknadsför det med entusiasm, och det skall går bra att tvätta i maskin. En annan sajt höjer materialet till skyarna, men är väldigt försiktig med tvättråd. https://lyocell.info/sv/#
Vem skall man tro på?
För mig var det bra att läsa Johanna-Maries inlägg. Det påminde mig om att jag måste ta itu med sängkläderna och se om de behöver kompletteras.
« Senast ändrad: 03 jan-22 kl 18:32 av Berberis »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sängkläder
« Svar #4 skrivet: 03 jan-22 kl 18:30 »
Det kan behövas källhänvisningar, eftersom det här finns helt olika uppfattningar om materialens styrka. Är linne starkt eller inte alls?
Själv observerar jag detsamma när det gäller Lyocell. IKEA marknadsför det med entusiasm, och det skall går bra att tvätta i maskin. En annan sajt höjer materialet till skyarna, men är väldigt försiktig med tvättråd. https://lyocell.info/sv/#
Vem skall man tro på?
För mig vara det bra att läsa Johanna-Maries inlägg. Det påminde mig om att jag måste ta itu med sängkläderna och se om de behöver kompletteras.

När det gäller sängkläder spelar många faktorer in.
Faktiskt tom sådana saker som hur ens hud ser ut, kemisk sammansättning, tvättmaskinen, tvättmedlet, hur man torkar sin tvätt.
Och givetvis vilket material det är gjort av.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Sängkläder
« Svar #5 skrivet: 04 jan-22 kl 15:24 »
Hallå hallå, nu frågade jag om hållbara (alltså slitstarka) sängkläder.

Jag bad alltså (om det var oklart) om tips om sängkläder som ni själva använder och tycker är bekväma och håller länge.


Jag kör med handtvätt en gång i månaden då jag inte har tvättmaskin, så dom borde knappas nötas av det. Borde nog tvätta oftare  :-[
Nu vänder jag på mig ganska mycket under natten, lakanen nöts säkert mer av det än tvätten. Svettas gör jag också ibland, kanske har frätande svett?  ::)


Men det är ju skillnad på bomull och bomull, och lin och lin. Ja, jag gillar linnetyg, men allt linnetyg är ju inte av samma kvalitét.

Naturtyg som bomull, lin och även fårull påverkas ju av grundkvalitéten och bearbetningen, och eventuella kemikalier. Har du från början kass ull, som du sedan kardar alldeles för länge, kommer du få en dålig tråd då du spinner, och ett klent tyg då du väver.

Lakanen jag köpte förresten är "stentvättade", det var kanske lite onödigt, nu letar jag ett annat märke. Norrgavel kikar jag på :)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sängkläder
« Svar #6 skrivet: 04 jan-22 kl 16:02 »
De sängkläder som har hållit bra för mig, är äldre bomullssängkläder (huvudsakligen köpta på 1970-talet, kanske 1960-talet).

Ett rykte säger att arbetsmetoderna i världens bomullsspinnerier ändrades under 1980-talet för att kunna ta vara på mer av råfibrerna och minska mängden spill, men en följd av detta ska enligt detta rykte vara att bomullstygets slitstyrka också blev mycket sämre i och med att det blev en större andel korta fibrer i tråden.

Sjaunja

  • Inlägg: 5525
    • -
SV: Sängkläder
« Svar #7 skrivet: 04 jan-22 kl 16:23 »
Det bästa hittills är lakan från militärt överskott med ett litet rödakorset-märke i ena hörnet. Tjockvävt, mjukt och känns som en blandning av bomull och linne. Köpte 3 för 20 år sedan (utförsäljning på I20) och sydde påslakan och kuddvar av 2st. Används alltid sedan dess och ingen tillstymmelse av slitage.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Sängkläder
« Svar #8 skrivet: 04 jan-22 kl 19:03 »
De sängkläder som har hållit bra för mig, är äldre bomullssängkläder (huvudsakligen köpta på 1970-talet, kanske 1960-talet).

Ett rykte säger att arbetsmetoderna i världens bomullsspinnerier ändrades under 1980-talet för att kunna ta vara på mer av råfibrerna och minska mängden spill, men en följd av detta ska enligt detta rykte vara att bomullstygets slitstyrka också blev mycket sämre i och med att det blev en större andel korta fibrer i tråden.

Har samma erfarenhet (som jag tidigare nämnt) att lakan påslakan tillverkade t o m 1970tal håller jättelänge.

Har förr hittat dessa på loppisar.

Johanna-Marie

  • Inlägg: 220
    • -
SV: Sängkläder
« Svar #9 skrivet: 06 jan-22 kl 18:04 »
Jo det har jag också hört, för korta fibrer..

Har kikar lite hastigt på ett överskottsbolag men dom hade endast väldigt smala lakan. Blir nog inte så skönt att sy ihop till ett större lakan  ::)

Varför envisas vissa att bråka om saker som inte har med ämnet att göra? Shhh nu

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sängkläder
« Svar #10 skrivet: 06 jan-22 kl 22:54 »
Förr gjorde man ofta så att när ett lakan började bli tunnslitet på mitten, klippte man isär det på längden och sydde ihop de gamla yttersidorna med varandra. Givetvis gjorde man detta i god tid innan det hade gått hål på lakanet. Då kunde man nöta på det nästan lika länge till, dock med en längsgående söm på mitten.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Sängkläder
« Svar #11 skrivet: 07 jan-22 kl 13:48 »
Hallå hallå, nu frågade jag om hållbara (alltså slitstarka) sängkläder.

Jag bad alltså (om det var oklart) om tips om sängkläder som ni själva använder och tycker är bekväma och håller länge.


Jag kör med handtvätt en gång i månaden då jag inte har tvättmaskin, så dom borde knappas nötas av det. Borde nog tvätta oftare  :-[
Nu vänder jag på mig ganska mycket under natten, lakanen nöts säkert mer av det än tvätten. Svettas gör jag också ibland, kanske har frätande svett?  ::)


Men det är ju skillnad på bomull och bomull, och lin och lin. Ja, jag gillar linnetyg, men allt linnetyg är ju inte av samma kvalitét.

Naturtyg som bomull, lin och även fårull påverkas ju av grundkvalitéten och bearbetningen, och eventuella kemikalier. Har du från början kass ull, som du sedan kardar alldeles för länge, kommer du få en dålig tråd då du spinner, och ett klent tyg då du väver.

Lakanen jag köpte förresten är "stentvättade", det var kanske lite onödigt, nu letar jag ett annat märke. Norrgavel kikar jag på :)

Finns där inte en Röda kors butik i Umeå?
De brukar att vara bra på att sorterar de sängkläder de får in som gåvor och du kan fynda bra kvaliteter till små pengar!
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

alinnea

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Sängkläder
« Svar #12 skrivet: 01 jul-22 kl 23:53 »
Älskar lin! Det gäller både kläder och sängkläder  ;D
Jag brukar köpa hela bäddset. Hittat sängkläder i i eko lin här - **** Reklamlänk borttagen  (:) ****
Kan rekommendera.
« Senast ändrad: 02 jul-22 kl 08:33 av torbjorn »

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 279
    • Dalarna
SV: Sängkläder
« Svar #13 skrivet: 03 jul-22 kl 13:39 »
De hemvävda lakan av lin som våra förfäder använde var kvalitét. De överlevde ett bad i lut med efterföljande misshandel av ett klappträ. Envisa fläckar fick sig en omgång skrubbning på tvättbrädet.
Undrar hur moderna lakan skulle se ut efter den resan. Genomskinliga förmodligen. Att klippa isär lakan och sy ihop dem igen med det slitna mittpartiet ute i kanterna är ett gammalt husmodersknep.
Samma sparsamma husmödrar brukade lägga tid på att vända slitna skjortkragar. Vi kanske får ta till samma knep idag när allt blir dyrare i rasande takt.
Det kan dyka upp gamla oanvända sängkläder på auktioner. Många vill inte köpa eftersom de inte vill ligga på lakan som nån annan haft. Har ni aldrig bott på hotell brukar jag fråga när mina fynd kritiseras.
När jag köper bomullslakan brukar jag vara noga med färgerna eftersom de kommer att hamna i nån trasmatta så småningom.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser