Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikansk dvärggetbock problem att bajsa!  (läst 1064 gånger)

Lokelille

  • Inlägg: 1
    • Småland
Afrikansk dvärggetbock problem att bajsa!
« skrivet: 12 dec-21 kl 19:51 »
Vår dvärggetbock har blivit hängig, det ser ut som att han försöker att bajsa men inte kan. Han kutar ryggen, spänner sig och ”öppnar rumpan” men det kommer inget. Ibland kommer det en lite drös med bajs men väldigt sällan.

Första dagen han var dålig fick han jäst utblandat med varmt vatten och bikarbonat. Sedan har han fått  jäst, svartvinbärssaft, sirap och vi har provat vomstartare. Han har även fått B-vitamin. Vi pratade med veterinär häromdagen och gav honom efter det microlax. I två dagar gav vi honom paraffinolja tillsammans med jäst och sirap. I fredags var han bättre. Han bajsade och idisslade och var pigg men nu har han blivit sämre igen. Vi tempade honom idag och han hade 39,3. Vi har försökt att lyssna efter ljud från magen/vomen men det är svårt att höra något.

Han vill äta, men direkt när han ätit så börjar han att kuta ryggen och allt börjar om igen med krystandet och en get som kämpar. Det kommer fisar och luft men inget bajs.

Vi har fortsatt att ge honom paraffinolja.

Någon som varit med om liknande eller kan ge oss tips?!

« Senast ändrad: 12 dec-21 kl 20:05 av Lokelille »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Afrikansk dvärggetbock problem att bajsa!
« Svar #1 skrivet: 21 jan-22 kl 18:18 »
Jag är ledsen att jag inte såg detta tidigare.
Idisslare får i princip inte förstoppning, så jag tycker att symtomen tyder på urinsten. Det är mycket smärtsamt för en bock, och nästan alltid dödligt.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser