Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få bort fett sot från köksbänken?  (läst 1614 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Få bort fett sot från köksbänken?
« skrivet: 06 nov-21 kl 13:48 »
Sotaren råkade tippa ut lite sot på den laminerade träskivan bredvid vedspisen i köket. Jag har varit på med diskmedel och torkpapper, det gick sådär. Testade med något mirakelmedel som det fanns lite kvar av hemma (en flaska med något "super-vips-rent-bums") men av döma av innehållsförteckningen är det inget jag vill hålla på med.
Vad använder ni för att tvätta bort fett sot?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Få bort fett sot från köksbänken?
« Svar #1 skrivet: 06 nov-21 kl 14:55 »
Skura med fet såpa?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få bort fett sot från köksbänken?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 11:07 »
Om det inte fungerar med handdiskmedel och varmvatten så skulle jag prova med någon lite mer alkalisk grovrengöring, allrengöring eller liknande.

peppe81

  • Inlägg: 11
    • -
SV: Få bort fett sot från köksbänken?
« Svar #3 skrivet: 08 nov-21 kl 17:53 »
Brukar använda nedblött tidningspapper på kaminen, kanske funkar på diskbänken med?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få bort fett sot från köksbänken?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-21 kl 21:21 »
Brukar använda nedblött tidningspapper på kaminen, kanske funkar på diskbänken med?

Torrt sot (alltså aska, kol mm) går säkert att få bort på det sättet oavsett om det sitter på en kamin eller på en diskbänk, men feta avlagringar kräver ju något fettlösande eller emulgerande, inte bara vatten. Det kan löna sig ibland att damma av kemikunskaperna från högstadiet...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser