Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på sond till vuxet får  (läst 1218 gånger)

Nicko

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
Storlek på sond till vuxet får
« skrivet: 30 sep-21 kl 22:00 »
Hej, jag undrar vilken storlek på sonden man ska ha till ett vuxet får. Vill köpa en så jag har om det skulle krisa sig. Hittar bara lammsonder eller sonder till nöt och häst i butikerna.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Storlek på sond till vuxet får
« Svar #1 skrivet: 30 sep-21 kl 22:34 »
Har haft en medelstor besättning med får i över tjugo år, och aldrig haft något problem som gett indikationer på att sondning vore en lämplig åtgärd.

Det är låg sannolikhet att behovet ska uppstå, och det är svårt att att göra. Det är hög risk att sonden/slangen hamnar fel, i lungorna.

Är fåret inte för dåligt, så att det sväljer, kan man ge lämpligt medel, t.ex. minifom med flaska/ingivare, vid konstaterad trumsjuka.

Minifom kan köpas receptfritt på apoteket, och är bra att ha i fårapoteket.

Sondning av vuxet får, är i häradet av behandlingar som ska göras av veterinär, eller med telefonstöd från veterinär.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Storlek på sond till vuxet får
« Svar #2 skrivet: 01 okt-21 kl 10:01 »
Håller med, går det inte med flaska så är det bössan eller veterinär.

När jag började med får så köpte jag nål och tråd så jag skulle vara beredd ifall de rev upp skinnet. En gång för över 20 år sedan sydde jag ett får (helt i onödan enligt veterinären). Däremot har jag fått användning av bössan några gånger vid allvarliga fall. Så är det något jag tycker alla djurhållare bör fundera på så är det att vara förberedd på att snabb avlivning kan behövas.

Men ett litet fårapotek är ju bra att ha hemma, typ selen och kalk.

 

Nicko

  • Inlägg: 2
    • Västerbotten
SV: Storlek på sond till vuxet får
« Svar #3 skrivet: 01 okt-21 kl 10:26 »
 Anade nästan att det kunde vara så. Tack för svar:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

690 gäster, 2 användare
ärt, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser