Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  beläggning, missfärgning i toalett  (läst 2971 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
beläggning, missfärgning i toalett
« skrivet: 21 sep-21 kl 12:55 »
Har en toa som stått och småläckt, flödat över i behållaren, med resultatet att det blivit en rostliknande beläggning på porslinet. Har försökt med ättika (ättikssprit), badda på och vänta, men inte fått nån effekt alls.
Hur blir man av med det rostfärgade på ett bra och miljösmart sätt?
/Lars

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #1 skrivet: 21 sep-21 kl 13:56 »
Vilken koncentration hade den ättika du använde?
Prova med något fosforsyrabaserat (t ex Hessa Kalkbort). Tänk på att först spruta på, sedan låta det dra några minuter innan du börjar borsta och skrubba.
Om inte fosforsyran hjälper så återstår bara 30 % saltsyra.
Ingen av dessa kan anses vara direkt miljöskadlig i de små mängder det här är frågan om. Tänk dock på sedvanliga försiktighetsregler för starka syror (från högstadiets kemilabbar), och åtminstone saltsyran bör hållas borta från förnicklade metalldelar (typ kranar, bottenventil i tvättställ mm).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #2 skrivet: 21 sep-21 kl 15:10 »
Det är en blandning av kalk och och så något som färgar, som mangan och/eller järn. Så har du bara tillräckligt stark ättiksyra (24%) så löser den kalket och då går det att spola bort.  Om du blöter ett toapapper med syran och trycker fast det så slipper du stå och badda.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #3 skrivet: 21 sep-21 kl 19:15 »
Svagare syror / lägre koncentrationer går också, men det tar 1 miljard år.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #4 skrivet: 21 sep-21 kl 19:49 »
Japp, och då jag inte har tålamod att vänta så länge så tog jag saltsyra. Saltsyra är en mesig syra tycker jag, så jag blaskade på, kalken bubblade och tvättställsblandaren fick en ny färg...

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #5 skrivet: 21 sep-21 kl 21:25 »
Oxalsyra kan funka.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #6 skrivet: 22 sep-21 kl 10:12 »
Hade bara 12% ättiksyra så det var därför det inte bet då. Använde mej av metoden med toapapper på ytan som jag sen dränkte in med ättikan, väntade i timmar, men inget hände.
Har en gång provat med CocaCola i en toalett men den gången tyckte jag att porslinet blev lite etsat och fick en matt yta, vet inte om det verkligen var så eller om ytan var skadad redan innan.
Tror jag skaffar starkare ättika,

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #7 skrivet: 22 sep-21 kl 11:22 »
Mitt intryck är dock att oorganiska syror (alltså sådana som inte innehåller kolatomer) är mycket mer effektiva på att lösa järn- och kalkavlagringar. Och då har vi som sagt främst saltsyra och fosforsyra att välja på.

Ska man använda ättika är det nog en fördel om både syran och porslinet är ordentligt varma.

Har 12 % ättikssyra inte löst avlagringarna alls på flera timmar, så får man nog prova med en annan sorts syra, det blir nog ingen avgörande förbättring med starkare ättika.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #8 skrivet: 23 sep-21 kl 09:17 »
Har varken räknat på det eller gjort några egentliga experiment, men när det kommer lite vatten på papperet med 24% ättiksyra så avstannar upplösningen fort. Så rent spontant så känns det som att det är någon praktisk gräns där.

Har inte testat med fosforsyra. Saltsyran är ju inte så trevlig egentligen även om den är hyfsat snäll mot huden.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #9 skrivet: 25 sep-21 kl 13:24 »
Rör ihop hälften ättika hälften diskmedel. Det har hjälpt mej. Om du köper en säck brunnskalk och slår i brunnen så slipper di få järnfällning.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #10 skrivet: 25 sep-21 kl 17:59 »
Rör ihop hälften ättika hälften diskmedel. Det har hjälpt mej. Om du köper en säck brunnskalk och slår i brunnen så slipper di få järnfällning.

Vad skulle diskmedlet ha för funktion i den blandningen? Det är ju som regel neutralt eller något basiskt, och dessutom starkt buffrande. Om du blandar det med ättika, så kommer det bara att neutralisera syran och blandningen gör ingen nytta alls. Fungerar precis lika dåligt som att blanda valfri syra med bikarbonat. 

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #11 skrivet: 25 sep-21 kl 22:21 »
60% ättiksyralösning har jag testat och det bruna försvann

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #12 skrivet: 25 sep-21 kl 23:59 »
Var får du tag i 60%? Som företagare är det ju inga problem, men jag har inte sett mer än 24% i butik.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #13 skrivet: 26 sep-21 kl 09:25 »
Var får du tag i 60%? Som företagare är det ju inga problem, men jag har inte sett mer än 24% i butik.

Mataffären Axfood

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: beläggning, missfärgning i toalett
« Svar #14 skrivet: 26 sep-21 kl 11:45 »
Det var som... Får titta in i en sådan butik. K-rauta har koncentrerad saltsyra om man behöver utan att företagshandla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser