Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hipolito trycklampa  (läst 1398 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Hipolito trycklampa
« skrivet: 09 aug-21 kl 09:54 »
Jag tittar på en sånhär som är till salu lokalt för ca 500kr, är det nån som vet om detta är en bra trycklampa? Har länge tänkt skaffa en att ha som backup då strömmen far, istället för vanliga ljus. Man kan köpa nya som går på gas också förstås men jag gillar saker som är gamla också.

Denna påstås vara ny så NOS antar jag, det lilla jag vet är att hipolito är portugisisk och finns inte längre.


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #1 skrivet: 09 aug-21 kl 12:46 »
Kolla att det går att få tag i passande glödstrumpor till den, de är förbrukningsvara.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #2 skrivet: 09 aug-21 kl 12:55 »
OK jag trodde det var nån standardstorlek man kunde köpa online.

Men säljaren säger "jag skickar inte med posten!" nu, vafan gör man på finska blocket då... 99.9% av besökarna kommer inte kunna köpa det.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #3 skrivet: 10 aug-21 kl 23:51 »
Har en sån lampa själv.  Den lyser starkt,  avger en hel del värme,  men...

Den formligen äter glas!

Åtminstone den jag har.  När man släcker lyktan spricker glaset av värmespänning.

Reservdelar fanns att köpa, men att behöva sätta in nytt glas efter varje användning gjorde den till en dyr ljuskälla.

Jag köpte den på Clas Olson för 20 år sedan, vet inte om den finns kvar i deras sortiment längre.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #4 skrivet: 11 aug-21 kl 05:32 »
Tyvärr får jag inte tag i den där, finnen som säljer den vill inte skicka på posten fast han inte fått den såld på en månad.

Jag kollar på dessa inomhus oljelampor nu, jag undrar om dom är sådana som ska ta en glödmantel? Jag har för mig tubveket tyder på det.




torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #5 skrivet: 11 aug-21 kl 09:26 »
Jag har aldrig sett att man har använt glödstrumpa/mantel i fotogenlampor med veke.  Glödstrumpan förekommer bara i lampor med tryckbrännare (samt olika slags gaslampor - gasol i modern tid, stadsgas eller oljegas förr i tiden).

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #6 skrivet: 11 aug-21 kl 09:41 »
Jo då det finns, kolla aladdinlampan, den tillverkas ännu idag, ganska dyra också.
https://www.youtube.com/watch?v=F3rncxf4Or8

Tubveke som bränner fotogen, speciell brännare som är effektivare och som funkar med glödstrumpa.

Jag hittade en sån nyss på facebook och en Tilley trycklampa. Den här vill säljaren ha 37 euro för (frakt inkl.)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hipolito trycklampa
« Svar #7 skrivet: 21 sep-21 kl 08:14 »
Såhär blev det





Fick svarva en kopp för tändvätskan i aluminium:




 


Dela detta:

* Inloggade just nu

346 gäster, 4 användare
xaelanar, alternaiv, Alicia.johansson, Henrik Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser