Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?  (läst 1861 gånger)

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« skrivet: 05 aug-21 kl 18:14 »
Vår diskmaskin ville ha påfyllning av sköljmedel/torkmedel allt oftare. Det fick den, men jag började undra. Hade det verkligen blivit något fel?
Vi har vattenrening och diskmaskinen har dessutom en egen avhärdare. Enligt bruksanvisningen kan jag stänga av sköljmedelsfunktionen själv, men det lyckades inte. Sen hällde jag bara i liten vatten i sköljmedelsfacket varje gång. Det fungerar: disken blir lika fin. Den enda skillnaden är att den färdiga disken är lite blötare, vilket inte bekymrar mig alls. Sköljmedlet skall väl ock så vara ett slags torkmedel.

Sköljmedel i tvättmaskinen har jag slutat med för länge sedan - det smutsar bara ner maskinen. Men sköljmedel i diskmaskinen hade jag inte tänkt på, tills jag försökte förstå innehållsförteckningen. Nonjoniska tensider och citronsyra vet jag vad det är, men vad kan natriumkumensulfat vara?
Jag provade att hälla en skvätt i toaletten, lät stå en stund och borstade sedan. Kröken blev skinande ren - och det löddrade så fint! Ett prima rengöringsmedel till toan kanske, lite för dyrt bara.

Behövs det verkligen sköljmedel till diskmaskinen?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-21 kl 18:28 »
Om du inte upptäckt några nackdelar med att inte använda det så behövs det inte.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #2 skrivet: 05 aug-21 kl 18:48 »
Det behövs om du skall ha garanterat fläckfria vinglas när du har kalk i vattnet. Avhärdaren är kanske inte perfekt.


Vi har aldrig använt sköljmedel ;D Är det fin-glasen så handdiskas de. Så de plockar aldrig jag fram...

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #3 skrivet: 05 aug-21 kl 19:13 »
Jag har inte heller någonsin använt sköljmedel. I stugan, där vattnet är hårt och järnhaltigt, blir glasen brunaktiga med tiden men det går att lösa genom att låta dem gå med när man kör någon sur diskmaskinsrengöring en gång om året eller så.

Har man plockat isär en gammal tvätt- eller diskmaskin och sett vad som bor i sköljmedelsbehållaren, så brukar man ganska omgående sluta använda sköljmedel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #4 skrivet: 05 aug-21 kl 23:02 »
Ja, våran tvättmaskin är rätt äcklig. Men jag får inte stopp på missbruket.

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #5 skrivet: 05 aug-21 kl 23:31 »
Jag har inte heller fattat grejen med sköljmedel. Känns som ett skapat behov och dåligt för miljön.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

fri

  • Inlägg: 2522
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #6 skrivet: 21 sep-21 kl 21:31 »
Sköljglans behövs inte i diskmaskinen.
En bra diskmaskin ska inte behöva att man fördiskar/sköljer av disken heller.
Diskmaskin påstås spara tid och energi men maskinerna håller inte så många år numera och priset för att byta eller reparera maskinen behöver oxå komma med i kalkylen innan man köper ny diskmaskin.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #7 skrivet: 21 sep-21 kl 21:50 »
Nja, jag tycker vår diskmaskin är bra, men salladshack, äggula och ris är det bäst att skölja av innan porslinet hamnar i maskinen. Maskinen skall ju klara disken med rätt lite vatten, så det är en kompromiss.

Våran sparar både energi och definitivt tid. Och den är inne på sitt 21a år nu. En enkel Bosch-modell (men det finns sköljmedelsfack på den, och jonbytaren fungerar fortfarande). Hoppas och tror den håller ett par år till. Så länge ungarna (och frun) bor här är den ett måste. Bara tvättmaskinen är viktigare när det gäller att spara tid. Men där är jag inne på den tredje under samma period.


Hundarna gillar annars att diska.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #8 skrivet: 22 sep-21 kl 05:43 »
Video om diskmaskiner, på engelska:
https://www.youtube.com/watch?v=Ll6-eGDpimU

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Sköljmedel i diskmaskinen - behövs det egentligen?
« Svar #9 skrivet: 27 jun-23 kl 15:57 »
...tills jag försökte förstå innehållsförteckningen. Nonjoniska tensider och citronsyra vet jag vad det är, men vad kan natriumkumensulfat vara?
Jag provade att hälla en skvätt i toaletten, lät stå en stund och borstade sedan. Kröken blev skinande ren - och det löddrade så fint! Ett prima rengöringsmedel till toan kanske, lite för dyrt bara.

Behövs det verkligen sköljmedel till diskmaskinen?
Natriumkumensulfat är lösningsmedel för de nonjoniska tensiderna. Jag har gjort samma som du, läst på flaskan. Och numera tar jag ett kryddmått citronsyra när jag fyller på vanligt vatten i glansmedelsfacket. Det funkar bra, jag har inte märkt nån speciell skillnad.
Citronsyra rengör också toaletter bra, vilket du märkte. 😁😁😁
Och svaret på din sista fråga är NEJ.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser