Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppbyggnad bjälklag över plintgrund  (läst 1674 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« skrivet: 08 jul-21 kl 07:22 »
Hej

Bygger en friggebod som är tänkt som gäststuga i framtiden, blir förråd så länge.

Min tanke på uppbyggnaden av bjälklaget över grunder är underifrån:
1. Oljehärdad board (skarv på bjälke)
2 träbjäkar/isolering av träfiber
3. Massivt trägolv

Behöver jag ha någon mer tätning för vind/fukt? Många säger att man ska ha plast eller ångspärr i golvet, men jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Någon som kan ge klarhet?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« Svar #1 skrivet: 08 jul-21 kl 07:30 »
Ska du hålla det uppvärmt?  Rocka på med plast.

Ska det kunna kallställas, så kör med organiska matrial som låter kojan andas.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« Svar #2 skrivet: 08 jul-21 kl 08:22 »
 Det är inte helt klart än om det alltid ska hållas uppvärmt. Underhållsvärme ska det dock alltid ha på minst 10 grader. Tänker att om det är organiska material kan det alltid andas bort lite fukt. Träfiber kan ju hantera en del fukt, till skillnad från glasfiber och stenull

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« Svar #3 skrivet: 08 jul-21 kl 12:19 »
Jag kör utan plast i mitt golv och det har aldrig varit några problem. Då har jag råspont på båda sidor bjälklaget och stenull till isolering. Det är väl främst i badrum, bastu och liknande utrymmen det är viktigt med plast. Men då förutsätter jag att det är fri luftgenomströmning mellan plintarna så det blir utvädrat och friskt.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« Svar #4 skrivet: 08 jul-21 kl 19:59 »
Jag kör utan plast i mitt golv och det har aldrig varit några problem. Då har jag råspont på båda sidor bjälklaget och stenull till isolering. Det är väl främst i badrum, bastu och liknande utrymmen det är viktigt med plast. Men då förutsätter jag att det är fri luftgenomströmning mellan plintarna så det blir utvädrat och friskt.
Ingen plast!
Gärna en förhydringspapp i bjälklagsbotten om det ska isoleras.
Jag har provat såväl glasull, stenull och kutterspån och skulle säga att det är en smaksak vad man använder.
Finns tillgång till sågspån eller kutterspån skulle det väl vara utmärkt i TS fall, gärna kompletterad med klämd linull eller gullfiber som kantisolering. 

I badrum har man normalt tätskikt, då ska man inte ha nån extraplast

I bastu väljer man om man har tätskikt, tex plastmatta eller tätskikt och klinker. Ingen mer plast behövs.
Jag föredrar glesa trägolv i bastu och då ska man definitivt inte ha nån plast.

Generellt är det en dålig idé att använda plast i hus om de inte är av typen lågenergihus, supertäta med styrd och kontrollerad vent. Får man inte plasten helt tät är den på alla sett sämre än tex Örnpapp.
Det går fint att bygga tillräckligt täta väggar golv och tak utan att använda byggplast, ac350 är en fullgod produkt för vindtätning till i princip allt som man privatperson kan bygga.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Uppbyggnad bjälklag över plintgrund
« Svar #5 skrivet: 09 jul-21 kl 10:25 »
plast som diffspärr är främst till för om du använder typ gullfiber,stenull. de materialen andas inte utan buffrar fukt. det gäller alltså att se till att fuktig inomhusluft inte når dessa isolermaterial. använder du äldre material dvs organiska som andas behövs ingen plast. på sin höjd kan en ångbroms monteras.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser