Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spontant inflyttade bin är ganska agressiva  (läst 735 gånger)

Martin.l

  • Inlägg: 27
    • Gästrikland
Spontant inflyttade bin är ganska agressiva
« skrivet: 30 jun-21 kl 08:25 »
Hej!

Jag har en fråga kring ett bisamhälle.
Förra året skaffade jag bin efter ett längre uppehåll. Jag köpte ett samhälle som jag sen (troligtvis) inte gav tillräckligt med vinterfoder/invintrade lite tidigt så dom dog under vintern. Inga tecken vad jag kan se på ohyra/sjukdomar i kupan. I våras städade jag kupan och gjorde iordning den för förvaring. Det kom ett skyfall i slutet av arbetet och kupan blev kvar där den var.

Efter ungefär tre veckor kom en svärm och flyttade in. Jag vet inte var ifrån den kom och jag har ännu inte artbestämt den, men gissningsvis är det buckfast. Det kan också vara nordiska då jag har fått höra att det finns en bigård en bit bort som har börjat med dessa. I värsta fall har jag fått en korsning mellan buckfast och nordiska.

Problemet är att samhället är ganska aggressivt. Det gäller inte bara när man jobbar i kupan utan också när man är i närheten och gör annat. Eftersom jag har små barn är det inte aktuellt att ha det så här.

Min fråga är; Vad kan det bero på? Om det är att drottningen är korsbefruktad, hjälper det att byta henne mot en "ren" buckfastdrottning? Om det skulle visa sig att det är nordiska, kan man då byta drottning mot en buckfast?

Kupan står där den stod förra året och då var det ett väldigt snällt samhälle och det är krav-åkrar runt omkring så det sker ingen besprutning. Jag har inte sett några myror eller andra djur som är i närheten/på kupan. dom har god tillgång till rinnande vatten i närheten och dom står på en lugn del av gården, det är inte ofta det är vibrationer/höga ljud i närheten.

Jag är tacksam för alla tips, idéer och tankar!

MVH

Martin
Här ska jag skriva något smart, jag ska bara komma på något.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Spontant inflyttade bin är ganska agressiva
« Svar #1 skrivet: 30 jun-21 kl 08:59 »
Skaffa en ny drottning och gör ett byte, sen tar det någon månad eller så innan dom lugnat ner sig.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Spontant inflyttade bin är ganska agressiva
« Svar #2 skrivet: 30 jun-21 kl 09:35 »
Jag är tacksam för alla tips, idéer och tankar!

Ok, som vilde säger kan man byta drottning. Men om ett barn skriker och slår omkring sig så byter man väl oftast inte fru, utan man kollar vad som kan vara fel. Och som alla vet är de första två frågorna.. 1-Är det hungrigt? 2-Har det ont nånstans? Så man kan börja med att fodra lite, och behandla sedan mot varroa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

708 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser