Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya regler för höns i villa  (läst 2040 gånger)

krigarinna

  • Inlägg: 3
Nya regler för höns i villa
« skrivet: 20 maj-21 kl 14:19 »
Är det någon här som vet om vad som gäller för befintlig hönsflock sen många år tillbaka nu när kommen infört nya regler?
Jag har haft höns i många år, frågade kommunen vid den tidpunkten vad som gällde och de svarade att msn fick ha 6 höns och tupp utan tillstånd samt utan grannars medgivande.

Nu såg jag på kommunens hemsida att om man vill skaffa höns, max fyra, så måste man ha skriftlig tillstånd från grannar samt tillstånd från kommunen. Jag frågade då kommunen, en sa att samma som innan gällde, en annan sa att om man har höns sen tidigare då man inte behövde tillstånd så kan man söka nu.. Hon verkade väldigt osäker och ordet "kan" fick mig att fundera. Hade hon sagt ska eller måste så hade det varit självklart, men det tog en evighet att få svar och svaret var lite...osäkert.

Är det någon här som vet om min hönsflock går efter de gamla reglerna eller gäller de nya? Tänkte om det är som med spiltor i stall, att gamla får vara kvar men nya får inte byggas.

Hjälp någon?

Och nej, vi kan inte få skriftlig medgivande från ena grannen då vi ligger i fejd med denne efter år av trakasserier.


torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #1 skrivet: 20 maj-21 kl 15:58 »
Om din kommun har infört nya regler så är det svårt att hjälpa till utan att veta vilken kommun det är.
Finns hela regelverket öppet utlagt på din kommuns hemsida?

carlos

  • Inlägg: 41
    • Gästrikland
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #2 skrivet: 20 maj-21 kl 18:19 »
Det enklaste är väl att ligga lågt och hoppas att din fejdande granne inte kommer på att du skulle kunna vara beroende av hans medgivande.

krigarinna

  • Inlägg: 3
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #3 skrivet: 20 maj-21 kl 19:07 »
Om din kommun har infört nya regler så är det svårt att hjälpa till utan att veta vilken kommun det är.
Finns hela regelverket öppet utlagt på din kommuns hemsida?

Nja det står på hemsidan att om man vill skaffa höns och bygga hönsgård så måste man ansöka tillstånd. Det står inget om man redan har.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #4 skrivet: 20 maj-21 kl 20:35 »
Nja det står på hemsidan att om man vill skaffa höns och bygga hönsgård så måste man ansöka tillstånd. Det står inget om man redan har.

Jo, men det låter ju som en förenklad "webmässig" text, inte som själva föreskriften. Förmodligen ligger den i någon lokal ordningsstadga eller liknande, och dem brukar de flesta kommuner ha tillgängliga på hemsidan, om än kanske inte helt lätt att hitta.
Prova att googla på ordningsföreskrift och inskränk sökningen till din kommuns website.
Ett exempel: om du skulle vilja göra en sådan sökning för Sundsvalls kommun, skulle söksträngen bli
Citera
ordningsföreskrift site:sundsvall.se
Byt alltså ut sundsvall.se mot din kommuns domännamn.

krigarinna

  • Inlägg: 3
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #5 skrivet: 20 maj-21 kl 23:12 »
Jo, men det låter ju som en förenklad "webmässig" text, inte som själva föreskriften. Förmodligen ligger den i någon lokal ordningsstadga eller liknande, och dem brukar de flesta kommuner ha tillgängliga på hemsidan, om än kanske inte helt lätt att hitta.
Prova att googla på ordningsföreskrift och inskränk sökningen till din kommuns website.
Ett exempel: om du skulle vilja göra en sådan sökning för Sundsvalls kommun, skulle söksträngen bliByt alltså ut sundsvall.se mot din kommuns domännamn.


Tack för tipset. Kikade igenom det och de har bara den gamla framme från 2013, den som tillät höns. Så de har enbart den förenklade versionen att gå på.

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #6 skrivet: 21 maj-21 kl 07:46 »
Om du följer den senaste utgåva av föreskriften som är öppet tillgänglig, så kan knappast någon hävda att du har gjort något fel.  Om inte annat borde du ju kunna begära ut en nyare utgåva, om det uppenbarligen finns en sådan.
Och, än en gång: vilken kommun gäller det?

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #7 skrivet: 21 maj-21 kl 12:29 »
Ja, som redan har sagt i tråden är det bättre att ligga lågt, i värsta fall får du offra tuppen. Inom villa områden har tupp och höns olika regler (eller tillvägagångsätt) som jag förstod det.     

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #8 skrivet: 22 maj-21 kl 23:20 »
Enklast är att strunta i kommunen, som jag fattat det är det ju liksom inget som kan hända mer än att du får söka det den dagen någon för för sig att anmäla.

Sen är det så i många fall att du kan få ok även om någon granne vägrar skriva på.
Vi får ha 5st hönor utan tillstånd, vi råkade väl ha sådär 11-12st under nästan 2 år men när det var dags att byta ut de äldsta tyckte vi att det kanske var lika bra att söka tilstånd.
Då var det en granne som hade invändningar om att hönorna skulle störa deras sömn osv, när de insåg att hönorna varit där i 2år försvann de argumentet...
I samband med det frågade jag kommunen här om det behövdes påskrift från alla grannar vilket de enbart sa att det underlättar beslutet, är det ingen som säger emot är det lättare att ge ok, är det någon enstaka som har invändningar så kan de bortse från det vid beslut.

Nackdelen är ju att du pratat med kommunen men jag hade kört på som du har det och bara spelat övetande om kommunen hör av sig.

Björkris

  • Gäst
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #9 skrivet: 08 jun-21 kl 11:58 »
Där jag bott har det alltid varit regler för höns på villatomter.
Vi pratar så långt tillbaka som på 70 talet.
Man fick inte ha tupp.

I dag måste ju ALLA som har fåglar anmäla till jordbruksverket enligt ny lag.
Spelar ingen roll om det så är en enda halt höna eller en anka och du bor på lantbruksfastighet.
Har hört det är pga fågelinfluensor, andra säger det är för at kunna ha storebrorskontroll och helst betala för det också.

fri

  • Inlägg: 2547
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #10 skrivet: 09 jun-21 kl 21:42 »
I dag måste ju ALLA som har fåglar anmäla till jordbruksverket enligt ny lag.
Man kanske skulle anmäla solkatten och snorkråkorna till myndigheterna? Lite lagom att administrera tänker jag
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Nya regler för höns i villa
« Svar #11 skrivet: 11 jun-21 kl 09:23 »
I dag måste ju ALLA som har fåglar anmäla till jordbruksverket enligt ny lag.
Spelar ingen roll om det så är en enda halt höna eller en anka och du bor på lantbruksfastighet.
Har hört det är pga fågelinfluensor, andra säger det är för at kunna ha storebrorskontroll och helst betala för det också.

De har ju skjutit fram det till oktober så än har inte de reglerna tagits i bruk. De gäller ju för övrigt många fler djurslag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser