Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pris E85  (läst 4643 gånger)

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
Pris E85
« skrivet: 30 apr-21 kl 07:39 »
Där jag bor är E85 ca fyra kronor billigare än 95 oktan. Det kompenserar inte för den högre förbrukningen man får med bränslet. Nu ska man öka etanolhalten i bensinen till 10% (från 5%), etanol i tanken är alltså bra, kan man tolka det. Huuur tänker man? Förresten, vad har hänt med sajten etanol.nu? Får hela tiden upp varningar att den inte är en säker sajt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Pris E85
« Svar #1 skrivet: 30 apr-21 kl 09:01 »
Dom tänker väll inte alls?
Läste att mackarna måste ändra/byta ut en massa tusen pumpar i och med detta, samtidigt som det stod någon annanstans att nån biltillverkare skulle sluta tillverka fosilbilar och det ska sluta säljas bensinbilar.
Det verkar ofta vara olika budskap som går stick i stäv från de som bestämmer.

Alla fordon drar inte en massa mer för att man tankar E85, det varierar nog mellan bilar.
Jag har haft en gammal Volvo 245 -76, med B23 och sönderskruvad förgasare och den gick bättre och billigare på 50% E85 blandat med 50 % 95 oktan, enda problemet var att man fick dra ut choken lite när man körde sakta.
SAAB 900 -87 drar lite mer med ca 30 % E85, men det går bättre att dra släpvagn och choken behöver vara ute längre när den är kall

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #2 skrivet: 30 apr-21 kl 09:12 »
Vi har en Ford focus etanolbil, som vi är mycket nöjda med. Den är betydligt slöare med etanoldrift, vilket kan kompenseras med gaspedalen då den kan bli riktigt pigg. Men då drar den mer bränsle. Som vi kör med en lätt fot på gasen, drar den 07-08 vilket vi är nöjda med. Både billigt och miljövänligt!
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #3 skrivet: 30 apr-21 kl 09:15 »
Där jag bor är E85 ca fyra kronor billigare än 95 oktan. Det kompenserar inte för den högre förbrukningen man får med bränslet. Nu ska man öka etanolhalten i bensinen till 10% (från 5%), etanol i tanken är alltså bra, kan man tolka det. Huuur tänker man? Förresten, vad har hänt med sajten etanol.nu? Får hela tiden upp varningar att den inte är en säker sajt
alla bilar funkar inte med etanol. Högre inblandning kan ge problem för vissa modeller. Etanol är dessutom dyrare än bensin så inblandningen är bara en eftergift åt miljörörelsen. etanol är väl rätt dödfött iom att elen nu tar rejäl fart. Såg att man räknade med att den sista fossilbilen säljs under 2027 med den förväntade ökningen årligen av elbilar. Flera biltillverkare har ju också satt stoppdatum för produktion. Oftast kring 2030 men det kan ju bli tidigare beroende på efterfrågan. största framtida problemet är väl snarare om det kommer att finnas bränslen tillgängliga. Alla rapporter jag läst spår en mackdöd när fordonsparken innehåller kring 30% elbilar. När det inträffar återstår att se men oftast är det landsbygden som drabbas först.
får man upp varningar på en sajt brukar det betyda att man inte har certifikat m.m Behöver nödvändigtvis inte betyda problem.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Pris E85
« Svar #4 skrivet: 30 apr-21 kl 09:26 »
Etanol på 11. 7kr per liter med 30 % extra förbrukning blir 15.21kr per liter.
Här ligger bensinen på 15.50 så etanolen är inte dyrare men inte mycket billigare

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #5 skrivet: 30 apr-21 kl 09:38 »
Beträffande problemen med etanol.nu så var det visst nån som var sen med att betala årsavgiften till webhotellet, och man har inte fått igång sajten igen efter det. Men det borde inte dröja länge nu.

Min erfarenhet av Ford Focus i FFV-utförande (då generation 1 med 1,6 l-motorn) är att den snarast är piggare på E85 än på bensin. Framför allt får den mycket bättre segdragningsförmåga på E85, så man behöver inte växla ner så ofta.  Eftersom fullgasanrikningen kopplas ur när bilen går på E85, påverkas förbrukningen mindre av en tung gasfot än vad den gör då man kör på bensin.
Jag vet att det var en del problem med de första exemplaren av generation 2 med 1,8 l-motor (årsmodeller kring '05-06), de blev dock mycket bättre och bränslesnålare efter en mjukvaruuppdatering som borde ha blivit gjord om bilen var in på service på märkesverkstad någon gång under de första åren. Med en OBD-kabel går det att kolla vilken mjukvaruversion som ligger i styrdonet.

Jag vågar nog säga att om en bensinbil får problem med etanolinblandning mindre än ca 25 %, så är det något fel på den. T ex tjuvluft, gammal och halvtrött lambdasond, mer eller mindre igensatta spridare.

I en del länder (bl a Brasilien) har ju all bensin haft 22 % etanolinblandning i många år, och det utan nämnvärda problem. I Sverige hade man regelmässigt etanolinblandning upp till 25 % före 1956 (s k lättbentyl), därefter gjorde ändrade skatteregler (nykterhetsrörelsen var rädd att folk skulle destillera av etanolen från lättbentyl och dricka den) att det blev en bättre affär för oljebolagen att tillsätta tetraetylbly för att hålla oktantalet uppe.  Under 80-talet och första halvan av 90-talet var det vanligt med rätt höga (och okontrollerade) etanolinblandningar i bensinen vintertid, för att slippa problem med kondensvatten och isbildning i transportkedjan (tankbilar, underjordiska tankar på mackarna mm), ett tag sålde OK också bensin med 15 % etanol året runt. Efter EU-inträdet blev dock etanolhalten i vanlig mackbensin standardiserad till 5 %.

Att etanolpriset ligger högt på världsmarknaden just nu (och i fjol) hänger till stor del ihop med coronan. Etanolfabrikerna får mycket bättre betalt för etanol av kvalitet som duger till handsprit och de som har de tekniska förutsättningarna har ställt om sig för att leverera den kvaliteten istället för bränsleetanol.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #6 skrivet: 30 apr-21 kl 10:11 »
Ford satsar på nya etanolbilar. Vad jag förstått så finns det en del standardbilar som säljs nu, som bara behöver ställas om med dator för att kunna gå på E85.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #7 skrivet: 30 apr-21 kl 11:35 »
Och det finns ännu mer gott om standardbilar som egentligen är fullfjädrade FFV-bilar och alltså klarar E85 redan från fabrik, men som man inte har brytt sig om att registrera för något annat bränsle än bensin eller marknadsföra som etanolbilar i Sverige.  Exempelvis gäller detta för en hel del stora amerikanska pickuper och SUVar. De säljs som FFV-bilar i USA men som bensinbilar i Europa. Börjar man titta på det finstilta i instruktionsboken, skyltar vid tanklocket mm så ser man dock att det verkligen rör sig om en FFV-bil

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #8 skrivet: 30 apr-21 kl 12:07 »
Har du några exempel? Jag är intresserad.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #9 skrivet: 30 apr-21 kl 14:38 »
Om etanolforumet hade fungerat, så hade jag direkt kunnat komma med exakta exempel.  Ett fall som jag är relativt säker på, är Chevrolet S10, dock vet jag inte vilka årsmodeller och motoralternativ det är bekräftat för. 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #10 skrivet: 30 apr-21 kl 15:02 »
Problemet många kommer att se är att det blir inte särskilt många bilfabrikanter som tillverkar förbränningsmotorer i framtiden och inte många länder som kommer att tillåta dem. I dagsläget har redan ett stort antal länder satt ett stoppdatum  för nybilsförsäljning av förbränningsmotorer. norge stoppar redan 2025,storbrittanien,holland,Danmark,Island,Slovenien,irland har satt sina datum till 2030. Sverige utreder men hamnar troligt också på 2030. EU diskuterar centralt om 2030 eller 2040.
i vilket fall kommer flera fabrikanter att sluta tillverkning 2030. volvo,Audi,VW,daimler,Honda,BMW m.fl.

I USA lobbas det för ett förbud från 2030 och i lobbyorganisationen finns en blandning av elbilstillverkare (givetvis) men också andra bilfabrikanter.
etanol är inget alternativ i Europa. Där satsas vid sidan om rena batteribilar på vätgas. något som också både Volvo PV och Volvo trucks gör.
ute i världen är trenden samma. Vi ser ju dessutom nu hur de stora fabrikaten kommer med elbilsmodeller på bred front samtidigt som priserna sjunker. Så jag ser diskussionen som tämligen överflödig. I sverige kan kanske en del förbränningsmotorer fortsätta på etanol förutsatt att de uppfyller kommande avgaskrav men det tillkommer inga nya bilar med förbränningsmotorer.
även etanolbilar har utsläpp och vitsen är ju nollutsläpp ifall det skall gå att bromsa klimatförändringen. hejda den är nog försent men kanske det fortfarande går att mildra den.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Pris E85
« Svar #11 skrivet: 30 apr-21 kl 16:31 »
Det är väl under en övergångsperiod som man kan tycka att ett förnybart bränsle till de bilar som idag används kan behövas. Kostar ju i miljöbelastning att inom några månader byta ut hela bilparken. Titta på hur man idag skulle gå tillväga att storskaligt tillverka all vätgas som kommer att behövas, har hört att fossila bränslen används till vätgasproduktion. Elbilar, vätgasbilar är säkert bra i framtiden om vi fått till en stor grön elförsörjning och innan vi bytt ut alla bilar så borde väl etanol vara bättre än fossila bränslen , väl?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #12 skrivet: 30 apr-21 kl 16:52 »
Det är väl under en övergångsperiod som man kan tycka att ett förnybart bränsle till de bilar som idag används kan behövas. Kostar ju i miljöbelastning att inom några månader byta ut hela bilparken. Titta på hur man idag skulle gå tillväga att storskaligt tillverka all vätgas som kommer att behövas, har hört att fossila bränslen används till vätgasproduktion. Elbilar, vätgasbilar är säkert bra i framtiden om vi fått till en stor grön elförsörjning och innan vi bytt ut alla bilar så borde väl etanol vara bättre än fossila bränslen , väl?

Även om man använder fosilbränsle i tillverkningen av vätgas så blir miljöbelastningen betydligt mindre än om man skulle köra upp det.

Främst beroende på att de individuella motorerna i fordonen inte kan köras så optimalt som en stationärmotor kan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #13 skrivet: 30 apr-21 kl 16:59 »
Den övergångsperioden blir nog ganska lång, det är ju ingen lysande lösning ur miljösynpunkt att skrota bort bilar innan de verkligen är uttjänta, så vi får räkna med att ha kolvmotordrivna fordon i bruk minst 20-30 år efter att nytillverkningen har förbjudits.

Hur skulle det gå till att tillverka vätgas av fossila bränslen? Möjligen kan man få ut vätgas som biprodukt vid någon kemisk process som utgår från fossilt utvunna kolväten. Den vätgas som tillverkas kommersiellt idag framställs genom elektrolys av vatten, och då är det ju en frågan om hur den elenergi som går åt för elektrolysen har genererats, elektrolyscellens verkningsgrad och inte minst om den elenergin hade kunnat användas till något annat angeläget ändamål. En fördel med att använda el för vätgasproduktion är att man kan anpassa produktionen till läget på elmarknaden - köra för fullt då det finns överskott och elpriset är lågt, och vice versa.
De stora problemen med en storskalig vätgasdrift är dels, som sagt, elektrolyscellernas dåliga verkningsgrad, men man bör också tänka på riskerna med att ha stora mängder gastankar under extremt högt tryck ute i trafiken. Idag är ju mängden biogasfordon begränsad så riskerna är någorlunda hanterbara, men det blir betydligt värre om var och varannan bil är gasdriven. Man bör också tänka på att i och med vätgasens lägre densitet så måste man lagra den under mycket högre tryck än man gör med t ex biogas.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #14 skrivet: 30 apr-21 kl 19:22 »
Nej,vätgas tillverkas varken av eller med hjälp av fossila bränslen. Vätgas krackas av vatten och till det krävs el och t.ex Tyskland har vindkraft till detta. samma målsättning finns i Sverige. Vätgas har den fördelen att den fungerar som energilager även i vårt fasta elsystem. Tar i framtiden alltså upp de fluktuationer som vind o sol ger upphov till. Tekniken är gammal och beprövad. I fordon blir det genom bränsleceller och dessa fordon finns redan på marknaden. Både volvo o Scania tar idag fram tunga fordon med denna teknik. Det mesta går på export då vätgasinfrastrukturen i Sverige är skitdålig beroende på ointresse från regeringen. dock finns det idag en strategi så det skall väl bli bättring. I europa ligger de långt framme och både Danmark och Norge satsar stort. Det finns idag också vätgasmackar längs västkusten så att man kan köra trafik mellan dessa länder. Mariestads kommun byggde en egen anläggning som förser kommunens bilar med vätgas och givetvis går det som privatperson att tanka där. taxi Stockholm/Arlanda kör också bränslecellsbilar.
finns ett antal villor i Sverige som har el genom egna anläggningar där vätgas framställs o lagras. Det kommer att bli vanligt i framtiden och jag ser scenariot där ett grannskap har egen anläggning och alltså inte behöver något utomstående kraftnät. Dock krävs det att alla tillverkar el t.ex genom sol som används till vätgastillverkning. Lokala vindkraftparker lär sannolikt också behövas. det finns ju annan vindkraft än de vanliga snurrorna som fungerar bättre i låg skala.

lekman

  • Inlägg: 62
    • Värmland
SV: Pris E85
« Svar #15 skrivet: 30 apr-21 kl 20:31 »
Om eltillgången vore tillräcklig så stämmer det att man använder el för att få ut väte från vatten. Idag framställs betydande mängder vätgas från naturgas

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #16 skrivet: 30 apr-21 kl 21:43 »
skall det vara vits med att använda vätgas måste tillverkningen vara utsläppsfri. allt annat är ju ett feltänk.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #17 skrivet: 30 apr-21 kl 21:53 »
skall det vara vits med att använda vätgas måste tillverkningen vara utsläppsfri. allt annat är ju ett feltänk.

Det har du helt rätt i.

Dock har du säkerligen sett den där laddstolpen som man satt upp nånstans längs Australiens sydkust.
Denndrivs av ett dieselelverk.

Där har man gjort bedömningen att miljöbelastningen är betydligt mindre än att lägga kabel hela vägen till laddstolpen som måste stå där.
Men det är även en miljövinst att ladda bilen där istället för att köra med förbränningsmotor samma sträcka då Elverket kan jobba betydligt effektivare än vilken bilmotor som helst.

Det säger mig att man aldrig får låsa sig till en model utan man behöver flera lösningar som man hela tiden ställer mot varandra för att räkna ut det mest optimala.


E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Pris E85
« Svar #18 skrivet: 30 apr-21 kl 21:53 »
På företagskortet jag använder när jag tankar får jag 60 öre rabatt per liter diesel. För E85 är rabatten enbart 20 öre däremot. I drivmedelsbranschen är det ett och annat som är svårt att förstå....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #19 skrivet: 01 maj-21 kl 07:37 »
Det har du helt rätt i.

Dock har du säkerligen sett den där laddstolpen som man satt upp nånstans längs Australiens sydkust.
Denndrivs av ett dieselelverk.

Där har man gjort bedömningen att miljöbelastningen är betydligt mindre än att lägga kabel hela vägen till laddstolpen som måste stå där.
Men det är även en miljövinst att ladda bilen där istället för att köra med förbränningsmotor samma sträcka då Elverket kan jobba betydligt effektivare än vilken bilmotor som helst.

Det säger mig att man aldrig får låsa sig till en model utan man behöver flera lösningar som man hela tiden ställer mot varandra för att räkna ut det mest optimala.
då jag inte vet nyttjandegraden av denna stolpe är det svårt att se vilken lösning som är mest optimal. Det finns annars både sol o vind att ta till,särskilt på Australiens sydkust. Men slentrian säger ju att en dieseldriven generator kanske är det lättaste? Miljötänkandet har ju inte slagit rot överallt. Hur som helst verkar inte majoriteten förstå detta med utsläpp. Läste nyss att glaciärerna nu smälter fortare än någonsin och det innebär stora vattenproblem för jordbruk och även dricksvatten. Så istället för att debattera etanollösningar som också ger utsläpp borde man kanske se helheten? förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.
« Senast ändrad: 01 maj-21 kl 07:48 av malarmaster »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #20 skrivet: 01 maj-21 kl 07:55 »
förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.

Förvisso, men kom ihåg att det också innebär en miljöbelastning att skrota bort befintliga fordon innan de har nått sin tekniska livslängd och producera nya fordon istället. Det finns ju beräkningar som visar att mer än halva den totala miljöbelastningen hos en bil sker under produktionen. Visst är kanske förbränningsmotorn på sluttampen, men den sluttampen kommer att vara åtskilliga tiotals år till och då gäller det att försörja den befintliga motorparken med åtminstone något mindre klimatskadliga bränslen under dessa tiotals år. Och där har bl a etanol och HVO en given plats.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #21 skrivet: 01 maj-21 kl 10:05 »
då jag inte vet nyttjandegraden av denna stolpe är det svårt att se vilken lösning som är mest optimal. Det finns annars både sol o vind att ta till,särskilt på Australiens sydkust. Men slentrian säger ju att en dieseldriven generator kanske är det lättaste? Miljötänkandet har ju inte slagit rot överallt. Hur som helst verkar inte majoriteten förstå detta med utsläpp. Läste nyss att glaciärerna nu smälter fortare än någonsin och det innebär stora vattenproblem för jordbruk och även dricksvatten. Så istället för att debattera etanollösningar som också ger utsläpp borde man kanske se helheten? förbränningsmotorn är på sluttampen. Inse detta.

Vurpade du inte lite nu?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #22 skrivet: 01 maj-21 kl 10:28 »
Nästa bil jag köper kommer förmodligen att bli en begagnad etanolbil igen. För mej är det inte riktigt bra men det bästa just nu.
kretslopp

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #23 skrivet: 01 maj-21 kl 14:20 »
Vurpade du inte lite nu?
De flesta verkar inte inse varför vi skall ersätta fossilbränslen. Man föreslår istället alternativ som skall användas i befintliga motorer. Dock utan att inse att man endast marginellt minskar utsläppen. Vad som händer om vi inom en snar framtid inte stoppar CO2 utsläpp börjar vi ju nu se följderna av. En global uppvärmning som resulterar i enorma problem med torka,vattenbrist m.m.  När nu rapporter trillar in som säger att många av de floder som förser miljarder av människor med vatten (och bevattning) sannolikt kommer att bli mindre eller rentav torka ut är det ju en allvarlig signal. Dessa floder förses av smältvatten från glaciärer som fylls på varje vinter. Försvinner glaciärerna blir det högst en vårflod och sedan minimalt med vatten resten av året. då debatteras kostnaden på E85 och etanolanvändning. Debatten skulle istället ligga på hur vi snabbast elimenerar CO2 utsläpp från fordon och industri. GLOBALT. Annars kommer jordklotet och dess civilisation att se betydligt annorlunda ut om 50 för att inte säga 100 år. Men viktigast tycks vara kunna köra som vanligt och bortse från det personliga ansvaret. Ja,det är ju också Alternativt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #24 skrivet: 01 maj-21 kl 15:19 »
Det gäller både och i diskussionen och vad vi gör. Jag gör vad ja kan och du vad du kan. Etanol är långt bättre än bensin.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16884
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Pris E85
« Svar #25 skrivet: 01 maj-21 kl 16:16 »
De flesta verkar inte inse varför vi skall ersätta fossilbränslen. Man föreslår istället alternativ som skall användas i befintliga motorer. Dock utan att inse att man endast marginellt minskar utsläppen. Vad som händer om vi inom en snar framtid inte stoppar CO2 utsläpp börjar vi ju nu se följderna av. En global uppvärmning som resulterar i enorma problem med torka,vattenbrist m.m.  När nu rapporter trillar in som säger att många av de floder som förser miljarder av människor med vatten (och bevattning) sannolikt kommer att bli mindre eller rentav torka ut är det ju en allvarlig signal. Dessa floder förses av smältvatten från glaciärer som fylls på varje vinter. Försvinner glaciärerna blir det högst en vårflod och sedan minimalt med vatten resten av året. då debatteras kostnaden på E85 och etanolanvändning. Debatten skulle istället ligga på hur vi snabbast elimenerar CO2 utsläpp från fordon och industri. GLOBALT. Annars kommer jordklotet och dess civilisation att se betydligt annorlunda ut om 50 för att inte säga 100 år. Men viktigast tycks vara kunna köra som vanligt och bortse från det personliga ansvaret. Ja,det är ju också Alternativt.o

Tycker fortfarande att du vurpar precis som resten av de som förespråkar tvärstopp.

Det svåra med denna omställningen är precis som andra är att det är svårt att ställa om rakt av och dessutommdrar det med sig enorma kostnader och jag skulle nog säga att miljöbelastningen blir enorm.

Men jag förstår att man vill ha en snabb omställning och tvär.  Det är ganska enkelt och människan är bekväm och har svårt att se mer än en lösning.
Tråkigt nog är sanningen inte så enkel utan måste se saker och ting på ett bredare och likt polisens större utredningar med ett förutsättningslöst synsätt för att nå målet.
Det är skitsvårt, det är jag väl medveten om. Men det är nog det enda sättet att bearbeta problemet för att rädda moder jord.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #26 skrivet: 02 maj-21 kl 22:39 »
De flesta verkar inte inse varför vi skall ersätta fossilbränslen. Man föreslår istället alternativ som skall användas i befintliga motorer. Dock utan att inse att man endast marginellt minskar utsläppen. Vad som händer om vi inom en snar framtid inte stoppar CO2 utsläpp börjar vi ju nu se följderna av. En global uppvärmning som resulterar i enorma problem med torka,vattenbrist m.m.  När nu rapporter trillar in som säger att många av de floder som förser miljarder av människor med vatten (och bevattning) sannolikt kommer att bli mindre eller rentav torka ut är det ju en allvarlig signal. Dessa floder förses av smältvatten från glaciärer som fylls på varje vinter. Försvinner glaciärerna blir det högst en vårflod och sedan minimalt med vatten resten av året. då debatteras kostnaden på E85 och etanolanvändning. Debatten skulle istället ligga på hur vi snabbast elimenerar CO2 utsläpp från fordon och industri. GLOBALT. Annars kommer jordklotet och dess civilisation att se betydligt annorlunda ut om 50 för att inte säga 100 år. Men viktigast tycks vara kunna köra som vanligt och bortse från det personliga ansvaret. Ja,det är ju också Alternativt.

Men den minskade miljöbelastningen måste ju i minst lika hög grad ske genom att man bromsar nytillverkningen av bilar, som ju också orsakar en hel del klimatpåverkande utsläpp. Med andra ord måste befintilig bilpark livstidsförlängas i möjligaste mån, nyproduktionen dras ner, och i den mån befintliga bilar inte är direkt körbara på klimatneutrala bränslen måste de konverteras med minsta möjliga insats av nytillverkad eller ändrad hårdvara.
De som påstår att man måste skrota bort fossilbilar och ersätta dem med nytillverkade fordon av annat slag, har som regel inte klimatnyttan som ledstjärna utan det rör sig snarare om att de är ekonomiskt beroende eller inlejda av fordonsindustrin.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Pris E85
« Svar #27 skrivet: 03 maj-21 kl 09:45 »
vad är klimatneutralt bränsle i en förbränningsmotor? Kan du få den att avge noll CO2? För det är det som det handlar om. Inte att mildra utsläpp utan att ta bort dem helt. Det är detta som man idag eftersträvar. Sedan blir det ju givetvis en övergångsperiod som kommer att handla om större avgaskrav,än högre beskattning av fossilbränslen i syfte att fasa ut förbränningsmotorn. Biobränslen är inte klimatneutrala som många tror . Marknaden själv tror att sista bilen med förbränningsmotor säljs i bilhallen år 2027. Det är ju bara några år dit. Men frågan som jag tycker de flesta bör ställa sig är vad man skall köra på när mackdöden slår till. När det blir svårt att tanka och kostnaderna för bränsle blir väldigt höga. För skattetryck,avgifter och konkurrens mellan mackar kommer drastiskt att minska vilket leder till höga priser . När detta sker är svårare att sia om men jag skulle definitivt inte lägga några pengar idag på att köpa en ny bil med förbränningsmotor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Pris E85
« Svar #28 skrivet: 03 maj-21 kl 10:40 »
vad är klimatneutralt bränsle i en förbränningsmotor? Kan du få den att avge noll CO2? För det är det som det handlar om. Inte att mildra utsläpp utan att ta bort dem helt. Det är detta som man idag eftersträvar. Sedan blir det ju givetvis en övergångsperiod som kommer att handla om större avgaskrav,än högre beskattning av fossilbränslen i syfte att fasa ut förbränningsmotorn. Biobränslen är inte klimatneutrala som många tror . Marknaden själv tror att sista bilen med förbränningsmotor säljs i bilhallen år 2027. Det är ju bara några år dit. Men frågan som jag tycker de flesta bör ställa sig är vad man skall köra på när mackdöden slår till. När det blir svårt att tanka och kostnaderna för bränsle blir väldigt höga. För skattetryck,avgifter och konkurrens mellan mackar kommer drastiskt att minska vilket leder till höga priser . När detta sker är svårare att sia om men jag skulle definitivt inte lägga några pengar idag på att köpa en ny bil med förbränningsmotor.

Och kan du få ner de klimatpåverkande utsläppen från produktion av en ny bil till 0?
Beträffande biobränslen så blir ju de klimatpåverkande utsläppen mindre om biomassan förbränns till huvudsakligen CO2 och vatten (efter lämplig förbehandling till ett bränsle som en kolvmotor kan köras på), än om man låter den brytas ner i det fria av mikroorganismer som därutöver genererar stora mängder metan.
Beträffande drift av förbränningsmotorer på biobränslen så är som bekant etanol och HVO de bäst fungerande bränslena idag. Önskvärt är såklart att man kunde eliminera de 15 procenten fossil bensin i E85, men det borde vara möjligt att ta ut lättare kolväten ur HVO-processen för att åstadkomma den saken.

Andra möjligheter är ju t ex biogas (även om jag inte gillar den med tanke på metanläckage i processen och kolvmotorers och katalysatorers svårigheter att förbränna metan fullständigt) och gengas.

Den biogas som ändå uppstår genom rötning av biomassa som passar bra att behandlas på så sätt, anser jag bör gå till stationära uppvärmningsändamål hellre än fordonsdrift. Dels är det lättare att förbränna den fullständigt i t ex ett fjärrvärmeverk än i en kolvmotor, och dels slipper man på så sätt både riskerna med att förvara gasen under högt tryck och kostnaden för att rena den så den blir användbar som kolvmotorbränsle.

Det finns ett gammalt patent på en metod att göra ett flytande biobränsle via gengas, genom att låta koloxiden reagera med järn till järnkarbonyl, som förvaras i flytande form och i en reaktor ombord på fordonet sedan spjälkas till järn och CO. Järnpulvret får såklart återgå i processen.

Andra möjligheter som har varit på tal, är ju att bygga dieselmotorer för drift på trä- eller kolpulver, men de praktiska försök som har gjorts har åtminstone hittills varit nedslående. Och en ytterligare lösning är att driva vanliga ottomotorer på acetylen. Dock förekommer vad jag vet idag ingen icke-fossil produktion av acetylen.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Pris E85
« Svar #29 skrivet: 03 maj-21 kl 11:46 »
Målarmäster, måste man inte kunna göra en balansräkning på CO2 utsläpp där man mäter utsläppen för att tillverka nya fordon&maskiner kontra mot att köra dem en viss tid till på så CO2 låga bränslen som möjligt?

Idag tillverkas ju väldigt mycket i Kina, som driver sina fabriker med kolkrafts-el. Kolla Kina-ambassadören i Stockholm, det landet låter sig inte dompteras.

Stora lantbruksmaskiner - traktorer, finns det överhuvudtaget framtaget sådana med eldrift?
Vi behöver dessa maskiner för vår matförsörjning.

Vår elnät är dåligt dimensionerat, här i Skåne är vi hela tiden på marginalen efter nedläggning av Barsebäck.

Man måste ju kunna ladda alla dessa elbatterier
Sydvästlänken som skulle kompensera med el från mellansverige fungerar 6 år efter färdigställandet inte
www.energi.se/artiklar/2021/mars/sydvastlankens-forsening-oroar-skanska-energibolag/

Hur hanterar man de sociala orättvisorna vid en för snabb omställning?

Kolla på GulaVästarnas upplopp i Frankrike - människor på marginalen som inte klarar höjningarna på bensin, för då räcker inte deras lön till att kunna köra till jobbet. Många löntagare i Sverige har inte ekonomi till elbilsköpet - ska de behöva sluta jobba för att de inte har råd att ta sig till jobbet?

Eller förordar du någon slags miljö-planekonomi ?
« Senast ändrad: 03 maj-21 kl 14:59 av Carolus »

fri

  • Inlägg: 2528
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Pris E85
« Svar #30 skrivet: 03 maj-21 kl 16:47 »
Vår elnät är dåligt dimensionerat, här i Skåne är vi hela tiden på marginalen efter nedläggning av Barsebäck.

Man måste ju kunna ladda alla dessa elbatterier
Sydvästlänken som skulle kompensera med el från mellansverige fungerar 6 år efter färdigställandet inte
www.energi.se/artiklar/2021/mars/sydvastlankens-forsening-oroar-skanska-energibolag/

Hur hanterar man de sociala orättvisorna vid en för snabb omställning?

Kolla på GulaVästarnas upplopp i Frankrike - människor på marginalen som inte klarar höjningarna på bensin, för då räcker inte deras lön till att kunna köra till jobbet. Många löntagare i Sverige har inte ekonomi till elbilsköpet - ska de behöva sluta jobba för att de inte har råd att ta sig till jobbet?

Eller förordar du någon slags miljö-planekonomi ?


Jag saknar gilla knapp på Alternativ. nu

Själv har jag taget en 35år gammal motorsåg i bruk på E85 nu i år, den går fantastiskt efter trimning och bränslet är ju till stora delar förnybart.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Pris E85
« Svar #31 skrivet: 03 maj-21 kl 19:50 »
Visst går det att köra en kolvmotor på bränsle som inte ger ett enda gram CO2. Man kan ju köra på väte ;D

Men den tid det tar att fasa ut förbränningsmotorerna kan de gott köras på etanol, HVO, RME eller liknande. Om man skall vara krass, och dessutom sätta klimatet högst, så är det bättre att vi eldar upp biomassan än att vi gör mat av den. Matar man samma mängd energi genom en människa som genom en kolvmotor så förstör människan mer.

För oss på landsbygden med lite idéer och dåligt med pengar så är det ett elände att det skall vara så bromsat att konvertera bilar till el. Jag skulle med rätt små medel kunna konvertera en av bilarna som står här till att i max 70 knyck kunna lösa resorna till barnens skola 2 mil härifrån. Det skulle plocka bort en hel del utsläpp och penningläckage från vår familj, och jag tror att man för låt säga 50 000 skulle kunna konvertera bilar som idag skulle gå 10 000 mil till efter att fått ett el-kitt monterat. Och när batterierna går ner i pris så blir det ännu bättre, för då ökar räckvidden med samma peng.

Tänk er en Mercedes 500SEL som de kastar efter en för att drivningen är för dyr att laga. Kostade man på den en vettig elmotor så kunde man åka som en kung resten av livet...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 4 användare
xaelanar, magtob, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser