Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?  (läst 2174 gånger)

Martin A

  • Inlägg: 2
Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« skrivet: 02 apr-21 kl 14:49 »
Hej! Jag har en äldre Husqvarna spis/ugn, gissningsvis 60-tal. Ugnen har fyra lägen. De första tre är tämligen självförklarande (över och undervärme, endast övervärme, endast undervärme). Men sen finns ett fjärde läge, symbolen är fyra små rektanglar, se bild. Jag har inte lyckats lista ut vad detta läge gör. Någon som vet?

Bilder på spisen finns här: https://photos.app.goo.gl/dFGFe5Gjs2eKKR4c6

Bonusfråga: Vet någon modell eller tillverkningsår på ugnen? Den är 54 cm bred.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-21 kl 21:31 »
Jag känner inte igen den symbolen, men möjligen skulle den kunna betyda grill (alltså enbart övervärme men högre effekt än normalt). Om ugnen har ett öppet grillelement, är det ju lätt att kolla om det glöder starkt när man ställer vredet i det där läget.

Spisen är mycket snarlik en Husqvarnaspis som var den ursprungliga i mitt föräldrahem, den bör ha varit från 1963. Dock har din spis lite modernare design på handtag och vred.  Jag skulle gissa att den är från 1970 ± ett par år.
Samma grundkonstruktion på spis fanns med 4 plattor och bredd 60 eller 70 cm , samt med 3 plattor och bredd 45 eller 55 cm.  Åtminstone 60- och 70-cm-spisarna fanns även i en del lyxigare utföranden med t ex termostatplatta (som alltid krånglade), klocka, inbyggd stektermometer mm.  Samtliga modeller förekom med dels 220 V och dels 380 V elementspänning.
Modellbeteckning bör stå på spisens typskylt. Finns troligen på baksidan eller på höger sida.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« Svar #2 skrivet: 09 maj-21 kl 19:43 »
En kompis har precis den spisen i sin stuga men jag minns inte exakt vad det var. Testa om den triggar låset (spisen av och på eller eventuellt ugnsdörren). Jag minns att jag hade problem med att få på den första gången jag skulle laga mat där. Min egen ung. lika gamla hade ingen sån säkerhetsfunktion.

/ CG
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

malarmaster

  • Inlägg: 5250
    • Småland
SV: Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-21 kl 13:17 »
min gissning är varmhållning dvs nedersta skåpet ((under ugnen) har en varmhållningsfunktion. kommer ihåg flera modeller som hade detta.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« Svar #4 skrivet: 03 nov-21 kl 17:35 »
Det är nog läget för när man lurar in pepparkakshäxan i ugnen.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Husqvarna äldre ugn - vad betyder symbolen?
« Svar #6 skrivet: 05 nov-21 kl 14:39 »
Det är nog läget för när man lurar in pepparkakshäxan i ugnen.

ja precis rätt årstid: Halloween
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser