Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvättmaskin uppför sig konstigt  (läst 1393 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
Tvättmaskin uppför sig konstigt
« skrivet: 21 mar-21 kl 08:08 »
Vår tvättmaskin har jäklats en längre stund, den är från början av 2000 talet och köptes begagnad. När den går igenom programmet så börjar den stanna när den ska starta centrifugen. Verkar fastna i en loop. Pumpen som ska tömma maskinen kör en kort stund som om den vill tömma vattnet. Jag har inte vetenskapligt noterat men har minne att den ska ha haft andra konstigheter andra gånger, som bara tappar en massa vatten och slutar inte.

Igår tog jag upp den och kollade om jag lunde hitta något uppenbart fel men ingenting uppenbarade sig. Motorn ser bra ut, kolen ser bra ut, alla kopplingar och slangar är öppna, pumpen är inte täppt. De tunna genomskinliga tuberna är nån slags tryckbrytare och verkar funka också. Det finns ingenting fast i trumman. Jag kollade kretskortet men ser ingenting uppenbart där heller.

Jag börjar tro det är något med elektroniken som kan ha gett upp men kanske det ändå kan vara något annat. Körde en testtvätt och den tvättade OK hela vägen tills centrifugeringen, då fick man byta manuellt till centrifugering och den startade. Nästa gång ska vi prova ett annat 40 graders program och se om det hjälper. Ska också hålla koll på eventuella andra symptom.

Toppvy


Botten


Huvudkretskortet:

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvättmaskin uppför sig konstigt
« Svar #1 skrivet: 21 mar-21 kl 10:16 »
Det kvadratiska kretskortet är väl förmodligen motorstyrningen, och så finns ett kort till med microcontroller mm innanför manöverpanelen.

När det gäller elektronikfel så är det (som vanligt) kondensatorer som ska misstänkas. Dels elektrolyter som har torkat ut och/eller börjat läcka, dels avstörningskondensatorer (troligen plastfolie i detta fall) som kan ha förlorat kapacitans med tiden.

Dålig kontakt i kontaktdon av den typ som är påskjuten på kanten av kretskort kan också vara värd att misstänka.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Tvättmaskin uppför sig konstigt
« Svar #2 skrivet: 19 apr-21 kl 08:04 »
Fick tyvärr inte upp den redd och sambon propagerade starkt för en ny, eller nyare begagnad. Så nu har vi köpt en Electrolux från 2014 för 80 euro, ganska många tvättmaskiner till salu lokalt.

Även en Miele men säljaren skulle ha 250 för den, vilket jag tyckte var för dyrt.

Jag ska väl plocka isär den gamla maskinen och spara motorn och fjädrarna kan ju smidas om till verktygseggar och sånt. Jag gissar dock motorn kommer köra på riktigt höga varv utan kontrollkretsen, skulle ha passat tror jag som motor till en mindre bandslip.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvättmaskin uppför sig konstigt
« Svar #3 skrivet: 19 apr-21 kl 09:40 »
Om motorstyrningen i maskinen är alltför hopbyggd med annan styrelektronik, så kan man försöka hitta en motsvarande byggd med analog teknik från någon 80-90-tals tvättmaskin.  De är ofta baserade på en IC som heter TDA1085 eller U2010B, båda de har diskuterats i assistenttråden här på forumet https://www.alternativ.nu/index.php?topic=144950.200 .  En sådan tvättmaskinsmotorstyrning är mycket bra på att hålla konstant varvtal tack vare återkoppling från varvtalsgivare i motorn, och med ledning av datablad för styrkretsarna så är det ofta lätt att göra om dem för egna behov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser