Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få äldre speceriburkar lufttäta  (läst 1097 gånger)

Paana

  • Inlägg: 4
    • Småland
Få äldre speceriburkar lufttäta
« skrivet: 08 mar-21 kl 20:38 »
Hej.
Jag har nyss fått tag i några gamla burkar från början av 1900-talet som användes i köket för att förvara mat i. De är av porslin med ett lock i samma material och har namn på framsidorna: Mjöl, Katrinplommon, Havfregryn, Sagogryn, Socker, Kaffe, med mera. De är vackra men framförallt: jag vill använda dem till matförvaring.

Problemet är: De är inte lufttäta. Skafferiet jag har just nu har en ventil rakt ut mot utsidan vilket innebär att det är fuktigt där inne när det regnar ute. Det innebär att jag måste få de gamla burkarna någorlunda lufttäta så mjöl med mera inte förstörs.

Försök att lösa problemet: Köpte lock på IKEA med packning. Tog ur själva packningen och klippte till den så den passade längs kanten på mina egna lite mindre burkar. Gick bra ända tills jag skulle sätta på locket - det fick inte plats... Packningen är i sig lite fet så jag vet inte om det går att limma dom på plats. Och jag ska ju förvara mat i burkarna så då vet jag inte om det krävs något speciellt lim. Visserligen blir då den eventuella limningen vid locket, men ändå.

Skriver på Alternativ då flera här verkar vara bra på att hitta lösningar. Det här är mitt första inlägg så jag ber om ursäkt ifall tråden hamnat fel.
/Paana

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #1 skrivet: 08 mar-21 kl 21:26 »
Det kan vara så att sina packningar från Ikea är för tjocka.
 
Det finns en firma som kan allt om gummipackningar.
Men, du måste skriva till dom för att få rätt grejer.

WWW.kuntze.se.
« Senast ändrad: 09 mar-21 kl 13:14 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #2 skrivet: 08 mar-21 kl 23:16 »
Lite pilligt, men tätningslister av en tunn typ kan ju fungera. Den typen som är riktigt tunn silikonslang går att limma med silikonlim mot locket. Finns något som heter cellgummisnöre också.

 

Paana

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #3 skrivet: 09 mar-21 kl 00:14 »
Ok. Tack för svaren.
Själv är bäste dräng: Att silikonlim existerar tänkte jag inte på.
Skogsvilde: Firman som kan gummiförpackningar låter frestande. Fast risken är nog att inget färdigt finns, eftersom burkarna är från början av 1900-talet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #4 skrivet: 09 mar-21 kl 09:25 »
Ett problem är väl att om burkarna inte från början är gjorda för att vara lufttäta, så är det inte säkert att tätningsytorna är tillräckligt plana och jämna för att en packning ska kunna ligga an hela vägen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #5 skrivet: 09 mar-21 kl 09:33 »
Det är det jag menar att man troligen fixar bäst med en 3-4mm tunn silikonslang som sväljer ojämnheterna när det tunga locket trycker ned och delvis plattar till slangen.

Det gäller att anpassa styrkan i packningen, i praktiken hitta en tillräckligt mjuk sådan, att lockets tyngd räcker till.

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #6 skrivet: 09 mar-21 kl 12:31 »
Skogsvilde menade naturligtvis www.kuntze.se , så vitt jag kan tse.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #7 skrivet: 09 mar-21 kl 14:31 »
I det skafferi vi hade när jag var liten stod det matvaror som skulle ha det svalt och gärna fuktigt. I skåpet över köksbänken stog det torrvaror som mjöl och gryn. När vi fick kylskåp blev skafferiet överflödigt.
 
Då viste man också att mjölet kunde unkna och få or om det blev gammalt, att det helst skulle användas inom tre månader.

Eftersom mjöl inte ät dött utan ger ifrån sig fukt, så tror jag inte det är någon bra ide att ha det lufttäta burkar. Dom fina burkar du har tror jag var för att stå framme och se fina ut samtidigt som omsättningen på innehållet var stor.
kretslopp

Paana

  • Inlägg: 4
    • Småland
SV: Få äldre speceriburkar lufttäta
« Svar #8 skrivet: 09 mar-21 kl 15:09 »
Tack för alla underbara svar! Jag är glad jag fråga - ni vet mycket!  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser