Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunskapshjälp historiska frön och plantor  (läst 1337 gånger)

Sicera

  • Inlägg: 1
    • Öland
Kunskapshjälp historiska frön och plantor
« skrivet: 22 feb-21 kl 16:50 »
På Eketorps borg ska vi starta både en järnålders och en medeltida odling. Som tur är har det ju precis kommit ut en bok om trädgårdens historia. Så jag känner till alla sorter som är aktuella att odla. Vad jag inte vet är var jag får fatt i frön eller plantor. Att få tag i autentiska fröer/växter från järnåder resp medeltid tror jag inte går men så gammalt som möjligt vore trevligt. Kan någon här peka mig i rätt riktning i var jag kan hitta frön eller plantor.  Stefan Ahlgren/Eketorps borg

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Kunskapshjälp historiska frön och plantor
« Svar #1 skrivet: 22 feb-21 kl 19:43 »
Jag tycker att det är stort spann på de växter du efterfrågar ...

/Att få tag i autentiska fröer/växter från järnåder resp medeltid tror jag inte går men så gammalt som möjligt vore trevlig/

I o f s går det - arkeologer verkar hitta frön spannmål i arkeologiska grävningar, men det har ingen praktisk nytta då de inte är grobara.

Flera spannmålssorter som antagligen har sitt ursprung i medeltid/järnålder har på senare tid fått en rennässans. T e x nakenhavre och dinkel/spelvete. Det kan räcka att enbart googla dessa sorter för att få fram odlare. 'Kulturspannmål' verkar annars vara en benämning som just nu används en hel del. Föreningen Allkorn kan vara bra att känna till, de jobbar med att bevara gamla spannmål.

Sesam https://foreningensesam.se/  =Förening för fröodling och skydd av kulturväxter i Sverige.  Flera av grönsaks och bönsorterna där är lokala sorter som skulle kunna gå tillbaka till medeltid.
I bakgrunden finns Nordiska Genbanken.

Inom din egen yrkesbransch har du kollegor som redan ett bra tag sysslat med sådan odling. T e x Fredriksdal i Helsingborg. Nydala klosterträdgård.

Några växter är medicinalväxter som använts i folkmedicin, de har också fått ett uppsving de senaste årtiondena. Finns flera internetplatser o böcker som handlar om medicinalväxter, vars användning går tillbaka till medeltidens kloster och antagligen ännu längre i tid.

Några växter har varit både medicinalväxt och 'grönsak'. T e x Björnroten (Meum athamanticum).
Den har använts som krydda (skall visst smaka åt curry hållet) samt som medicinalväxt (kvinnosjukdomar, magåkommor).

Frön till Björnrot finns att köpa från Impecta, som är en stor fröfirma i Sverige.

Så vanliga fröfirmor har frön till äldre växter. Utlandet inte att förglömma!
« Senast ändrad: 22 feb-21 kl 19:56 av Carolus »

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Kunskapshjälp historiska frön och plantor
« Svar #2 skrivet: 15 mar-21 kl 20:44 »
Mitt tips är också föreningen sesam.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kunskapshjälp historiska frön och plantor
« Svar #3 skrivet: 15 mar-21 kl 21:47 »
Eftersom det handlar om Eketorps fornborg så har ni rätt att ta ut fröer från Nord Gen av sorter som finns i deras lager utanför de som nu säljs till hobby och fritidsodlare. Bara gå in och registrera er för historisk odling på fornborgen så får ni tillgång till väldigt många av de där gamla sorterna.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Kunskapshjälp historiska frön och plantor
« Svar #4 skrivet: 16 mar-21 kl 09:28 »
Vänd dig till Runåbergs fröer. Ägaren där är otroligt kunnig och kan säkert få fram frö åt dej.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser