Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?  (läst 1790 gånger)

Felix Nermark

  • Inlägg: 3
Hejsan,

Ny här på forumet men har följt på avstånd under många år. Vi har nu bestämt oss för att börja bygga ett mer självförsörjande liv, och spenderar våra helger med att åka runt och kolla på mindre gårdar. Vi kan göra avkall på det mesta/planerar att spendera ett par år med att åtgärda exempelvis vattentillgång etc. Det vi inte kan göra avkall på är grundläggande internet-uppkoppling (tillräckligt för att jobba hemifrån/hålla Zoom-möten). Detta är ett behov från dag 1, då vi planerar att behålla våra jobb.

Vi har nu hittat en gård som kryssar av det mesta på vår önskelista - förutom internet. Det finns i dagsläget varken fiber eller telefonlina dragen till fastigheten, och just nu inga konkreta planer från något bolag att åtgärda detta. Vi testade 4G-täckningen på plats och det gick att göra videosamtal (med mobilen) utomhus, men kvaliteten var låg och vi upplevde en hel del avbrott. På tele-bolagens "täckningskartor" ser vi att olika delar av tomten varierar mellan "bas" och "god" i täckning.

Så till mina frågor:

- Någon som har erfarenhet av 4G-antenner/förstärkare vid liknande förutsättningar? Hur mycket kan de hjälpa till här och hur stabilt är det?
- Nuvarande ägare har installerat en parabol för satelit-internet; vad jag kan läsa mig till är detta dock inte ett alternativ för exempelvis video-samtal. Någon som har erfarenhet?
- Jag har tidigare hört talas om lösningar som bygger på Rakel-nätet, men ej hittat någon info om detta online. Någon som vet mer?
- Finns det andra potentiella lösningar här?

Tack på förhand!

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #1 skrivet: 01 feb-21 kl 10:08 »
Börja med att kolla med er 4g leverantör var deras master står så vet du åt vilket håll ni rimligen ska rikta er mot. Kam ni få bra täckning uppe på taket eller liknande så kommer en  antenn hjälpa er.

Pateras

  • Inlägg: 104
    • Uppland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #2 skrivet: 01 feb-21 kl 12:25 »
Precis kolla upp vart närmaste mast ligger och sedan en riktad antenn så kommer ni säkert lösa problemet.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #3 skrivet: 01 feb-21 kl 12:34 »
Pröva med olika leverantörer. Vem har bäst täckning? Här fungerar Tele2 bäst.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #4 skrivet: 01 feb-21 kl 12:51 »
Rakel-nätet (Tetra) är inget rimligt alternativ. Dels släpps privatkunder överhuvudtaget inte in där, och dels är överföringshastigheten alldeles för låg för att ge en internetförbindelse som idag kan uppfattas som dräglig.

Men ett par tips:
1) Kolla att det 4G-modem /router som ni har, verkligen stödjer det frekvensband som den valda operatören använder för 4G i aktuellt område. En del billiga modem/smartphones stödjer inte 4G på 900 MHz, vilket bl a Telia använder på sina basstationer i glesbygd.
2) Skaffa en router med s k MIMO-teknik (dubbla antenner/antennuttag). Alltså samma typer som används för internetförbindelse på t ex skogsmaskiner, tåg, bussar i glesbygdstrafik.
3) Riktantenner KAN vara bra i vissa fall, nackdelen med att ha riktantenn mot en viss basstation är att man riskerar att bli utslängd och tappa internet helt och hållet om just den basen blir överbelastad. Har man rundstrålande antenner finns det chans till uppkoppling mot någon annan bas i närheten. Se till att även antennerna är avsedda för alla frekvensband som kan vara aktuella i området. Tänk på att antennkablar får hög dämpning vid de höga frekvenser det är frågan om här, de bör vara så korta som möjligt och av fullgod kvalitet.
4) Placera router/antenner på ett radiomässigt lämpligt ställe (så högt upp som möjligt i huset, helst vid en gavel som vetter mot aktuell basstation. Inte för nära plåttak eller andra större metallföremål.
5) Om det är absolut nödvändigt att ha god driftsäkerhet på internetförbindelsen, se till att ha abonnemang hos två olika operatörer som INTE delar på samma infrastruktur och som båda har något som liknar täckning i området.  Många MIMO-routrar har plats för dubbla SIM-kort, och kan ställas in på att använda det ena av dem i första hand och det andra som "fallback".

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #5 skrivet: 01 feb-21 kl 13:39 »
Hejsan,

Ny här på forumet men har följt på avstånd under många år. Vi har nu bestämt oss för att börja bygga ett mer självförsörjande liv, och spenderar våra helger med att åka runt och kolla på mindre gårdar. Vi kan göra avkall på det mesta/planerar att spendera ett par år med att åtgärda exempelvis vattentillgång etc. Det vi inte kan göra avkall på är grundläggande internet-uppkoppling (tillräckligt för att jobba hemifrån/hålla Zoom-möten). Detta är ett behov från dag 1, då vi planerar att behålla våra jobb.

Vi har nu hittat en gård som kryssar av det mesta på vår önskelista - förutom internet. Det finns i dagsläget varken fiber eller telefonlina dragen till fastigheten, och just nu inga konkreta planer från något bolag att åtgärda detta. Vi testade 4G-täckningen på plats och det gick att göra videosamtal (med mobilen) utomhus, men kvaliteten var låg och vi upplevde en hel del avbrott. På tele-bolagens "täckningskartor" ser vi att olika delar av tomten varierar mellan "bas" och "god" i täckning.

Så till mina frågor:

- Någon som har erfarenhet av 4G-antenner/förstärkare vid liknande förutsättningar? Hur mycket kan de hjälpa till här och hur stabilt är det?
- Nuvarande ägare har installerat en parabol för satelit-internet; vad jag kan läsa mig till är detta dock inte ett alternativ för exempelvis video-samtal. Någon som har erfarenhet?
- Jag har tidigare hört talas om lösningar som bygger på Rakel-nätet, men ej hittat någon info om detta online. Någon som vet mer?
- Finns det andra potentiella lösningar här?

Tack på förhand!

Förutom tidigare råd:

Net1 har täckning där de andra saknar det, i mycket stor utsträckning.
https://www.net1.se/

Vi har använt deras tjänster under många år. Det är inte snabbast, och man kanske inte kan ägna sig åt film/tv streaming fullt ut, eftersom mbit per tidsenhet har en tendens att ta slut om man tittar mycket på "tv", men tillräckligt för allt annat.

Både Zoom och Teams möten funkar fullt ut, hos mig i varje fall.

Annars så är det bästa rådet, extern antenn, riktad mot närmaste mast. Man väljer alltså mobilleverantör efter vilken mast som står bäst till, och får strunta i sådant som pris och kringtjänster.

I den "by" (bosättningsområde på många kvadratkilometer), så finns det en 3 mast närmast ena änden, och Telia åt andra hållet t.ex.

Titta på TV får man göra med antenn på taket eller parabol. Vill man inte titta linjärt, så får man spara program på hårddisk eller liknande.

Och så får man jobba för att fiber ska komma till gården.
 

Lugnebergagård

  • Inlägg: 254
    • Uppland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #6 skrivet: 01 feb-21 kl 13:49 »
Är stabilt och lagg-fritt internet ett krav för att ni ska utföra era jobb så skulle jag vara försiktig.

Möjligen att ni kan ordna ett drägligt internet med hjälp av tipsen ovan men det finns ingen garanti för att det blir bra.

Kraven på stabilitet är rätt höga för att videomöten ska bli drägliga.

För mig var fiber eller möjlighet att dra in fiber ett krav när jag valde gård. Skippade minst två på grund av detta. Nu bor jag på drömgården. Med fiber och livet är helt underbart! :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #7 skrivet: 01 feb-21 kl 14:59 »
Vi bor där täckningen är dålig, så pass att det inte säkert går att prata i telefonen utomhus och att det bara finns fläckar (telefonfönstret) där det går att prata inomhus. Jag har router/modem med dubbla riktantenner (mimo) och har ställt in dem mot närmaste masten. Har tele2 fastän de har näst bäst täckning här, beroende på telias kundtjänst och lite grand även priset. Vi har nu i Coronans tidevarv fått testa på lite olika videomöten och några har jag haft via mitt arbete. Det jag märkt är att begränsningen snarare varit i utrustningen/hastigheten i apparater och överföring i huset. När vi haft de snabbare datorerna och LAN-kabel till routern så har det varit helt ok.

Ungarna spelar diverse onlinespel (ibland alla tre samtidigt) och visst hör jag ibland "-Det laggar, det laggar!", men tydligen inte så ofta att de ger sig. Om jag flippar mellan sidorna i Aftonbladet kan jag få fram fler skrik ;D Jag kan märka lite störningar när regnet vräker ner eller det är kraftigt snöoväder.

En granne som har ett datamängdskrävande jobb kan dock inte jobba hemifrån med de här begränsningarna (ca 50 Mbit ner, 20 upp och 500Gb i månaden), så han hoppas starkt på fibern.


Jag skulle få bättre uppkoppling om jag höjde antennerna 10 m till, för då fick de fri sikt till mobilmasten. Har inget behov av dubbel säkerhet, men med en motorstyrning skulle jag nå även en annan mast även om den är svagare.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #8 skrivet: 01 feb-21 kl 16:11 »
Hade internet via telefonjacket här och det fungerade perfekt. Så när telia bestämde sig för att klippa sina trådar så var det en osäker tid. Går inte att få så bra mobiltäckning att jag kan prata i telefonen. Det kan gå på en fläck och tyvärr är den fläcken aldrig på samma ställe, bara korta samtal innan det bryter. Så det var en tid av oro då vi har företag och många vill ha tag i oss. Telia erbjöd oss att byta till det som de kallar framtidens nät och pga att de stängde vanliga telefonen så var det här nya lite billigare att installera. Det är en riktantenn som inte är riktad på närmaste mast utan på en större mast som huvudsakligen sänder tv. Vi har det gamla fasta telefonnumret kvar samtidigt som ett mobilnummer. Simkortet sitter i routern. Bärbar gammal fast telefon inne som med kabel sitter direkt i routern, och ljudkvaliten är densamma som i vilken annan gammal fast telefon som helst. Internet funkar perfekt för det mesta, kan vara lite segt vissa tider när många vill komma åt samtidigt. Har en äldre stationär dator med kabel till routern och flera bärbara samt wifi till telefonerna. Och det inomhus. Ute är det fortfarande samma dåliga mobiltäckning. Så kolla på framtidens nät hos telia. Jag betalar för ett av de större och betalar drygt 500 i månaden, men finns billigare.

Felix Nermark

  • Inlägg: 3
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #9 skrivet: 01 feb-21 kl 20:57 »
Stort tack för snabba och utförliga svar allihopa! Låter som att det finns ett antal alternativ till att få "OK" internet, men att stabilt internet kan vara ett problem.

Kollade upp Net1 och de verkar faktiskt ha bäst täckning; och erbjuder även paket med olika former av riktantenner och liknande. Ska slå dem en signal i veckan och höra vad de tror om tomten i fråga.

Alternativet är annars som du säger, Lugnebergagård, att helt enkelt leta vidare; är svårt "emotionellt" att gå vidare från i övrigt perfekta gårdar till humant pris med tanke på den galna marknaden vi just nu befinner oss i. Men det är nog smartare i längden... :)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #10 skrivet: 02 feb-21 kl 05:56 »
Igår skrev jag ett svar som försvann precis när dom gjorde serverbytet.
Skriver nåt liknande nu istället.

Finns ju internet som går genom Satellit. Vet dock inte hur bra det är.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #11 skrivet: 02 feb-21 kl 09:42 »
När man tänker på den fördröjning som är vid satellittelefon, så tror jag inte det blir bra vid tvåvägs videomöten. Duger säkert om man  bara skall vara med utan att interagera mer än i nödfall.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #12 skrivet: 02 feb-21 kl 13:36 »
Är stabilt och lagg-fritt internet ett krav för att ni ska utföra era jobb så skulle jag vara försiktig.

Möjligen att ni kan ordna ett drägligt internet med hjälp av tipsen ovan men det finns ingen garanti för att det blir bra.

Kraven på stabilitet är rätt höga för att videomöten ska bli drägliga.

För mig var fiber eller möjlighet att dra in fiber ett krav när jag valde gård. Skippade minst två på grund av detta. Nu bor jag på drömgården. Med fiber och livet är helt underbart! :)

Vi kör för närvarande med samma som @karlsdotter, alltså "Telia framtidens nät", och så har vi Net1 som backup och ute i djurstallet.


Det är mycket sällan det finns problem med uppkopplingen till internet, det har aldrig varit några problem med teams- eller Zoommöten.

Med riktantenn, så funkar det utmärkt, i enlighet med de specifikationer som man får från leverantören.

Den period när det är mest "trångt" är under semestertid och då på kvällstid, när sommarstugorna inom några mils omkrets är bebodda, och de boende använder massor med "bandbredd".

Jag anser inte att man har några stora risker att "vanligt" distansarbete, inkluderande möten, inte skulle fungera tillräcklig bra, åtminstpne inte "söder om dalälven" om man har sin internetuppkoppling via luften, och kompletterad med en riktantenn.

Det är såklart inte lika snabbt och brett som fiberuppkoppling, men det ligger också mycket i det @själv är bäste dräng säger: att koppla in med sladd direkt i modemet ökar att det fungerar bra, och att det är en fördel att använda en kraftfullare/bättre dator, snarare än en gammal. Och så kanske man måste acceptera att man med mobiltelefonen inte har så bra kontakt med Wifi, om man sitter bortom murstocken (de är ofta stora och massiva i gamla hus), och helt enkelt anpassa sina datorvanor en del. 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #13 skrivet: 02 feb-21 kl 22:04 »
Det har ryktats om att Net1 tänker sluta sälja abonnemang till privatkunder och enbart rikta in sig på "storkunder" (typ åkerier, skogsbolag mm). Tydligen ändrad inriktning sedan företaget köptes av Teracom.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #14 skrivet: 03 feb-21 kl 08:26 »
....
Så till mina frågor:

- Någon som har erfarenhet av 4G-antenner/förstärkare vid liknande förutsättningar? Hur mycket kan de hjälpa till här och hur stabilt är det?
- Nuvarande ägare har installerat en parabol för satelit-internet; vad jag kan läsa mig till är detta dock inte ett alternativ för exempelvis video-samtal. Någon som har erfarenhet?
- Jag har tidigare hört talas om lösningar som bygger på Rakel-nätet, men ej hittat någon info om detta online. Någon som vet mer?
- Finns det andra potentiella lösningar här?

Tack på förhand!

Vi har 'telia framtidens nät' (med forntidens hastighet ;)). Nej, faktiskt efter lite besvär   ibörjan fungerar det hyfsta bra. Jag kan vara med på Zoom möten och uppladdningshastigheten är faktiskt bättre än med det gamla kopparnätet som släcktes i höstas.
MEN du behöver antagöligen tjata på telia lite. Jag fick tjata mig till en riktantenn som de sedan installerade kostnadsfritt. 370 i månaden för hyfsat välfungerande teknik........

Felix Nermark

  • Inlägg: 3
SV: Internet (inget fiber, dålig 4G-täckning) - hur göra?
« Svar #15 skrivet: 21 feb-21 kl 00:00 »
Tack alla för svar! Har lärt mig massor. Blev tyvärr inget med just det här huset, men tar med mig alla lärdomar i vår vidare jakt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

286 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser