Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köksbjörn vs Electrolux assistent  (läst 2354 gånger)

Lena Jonsson

  • Inlägg: 2
Köksbjörn vs Electrolux assistent
« skrivet: 20 sep-20 kl 10:03 »
Hej

Är det någon som har erfarenhet av en köksbjörn? Jag kan få ärva en, men har redan en Borch som jag är nöjd med, men skulle vilja byta den till en Electrolux assistent för jag jättemycket bra om den. Men nu fick jag erbjudande om en köksbjörn och funderade på om den kanske lika bra.

Någon som vet skillnaden?

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Köksbjörn vs Electrolux assistent
« Svar #1 skrivet: 20 sep-20 kl 15:11 »
Det verkar ju finnas diverse olika utföranden av Köksbjörn av olika årgångar. Lägg gärna upp bilder på den du är spekulant på.

Min (eller snarare min mors och mormors) erfarenhet av en Köksbjörn från sent 1950-tal är att den är sämre än en Electrolux som degblandare. Tillverkaren Bauknecht verkar ha kopierat Electrolux lösning med rulle och skrapa utan att prova ut den ordentligt, det gör att maskinen inte sköter sig själv utan man måste hela tiden passa den med en slickepott för att inte degen ska fara upp över kanten. Ergonomiskt blir den också sämre eftersom degbunken står så mycket högre över bänken än hos Electrolux (det går såklart att kringgå om man har en låg del av bänken att ställa maskinen på).
När det gäller andra arbetsuppgifter än degblandning, t ex att köra den som köttkvarn, är den minst lika bra som Electrolux, kanske t o m bättre.

Lena Jonsson

  • Inlägg: 2
SV: Köksbjörn vs Electrolux assistent
« Svar #2 skrivet: 12 jul-21 kl 14:15 »
Hej , nästan ett år senare. Såg inte ditt svar då jag inte fick några uppdateringar på mailen. Tack för ett utförligt svar, jag tror den jag fick frågan om var en från 50-talet då det var min sambos farmors och jag hade för mig att den hade liknande rulle och skrapa som Electrolux.
Då kanske jag skulle senare satsa på en Electrolux istället. Idag har jag en gammal borsch vilket fungerar bra men irriterar mig lite på att degblandaren sitter i botten, hade varit bättre med en bunke som inte har något i botten på den. Tack


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

380 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser